Pěkně pohromadě: Velký přehled motocyklových novinek 2021
Text: Jan Rameš | Video: Honza Fuka | Foto: výrobci | Zveřejněno: 1.2.2021 | Zobrazeno: 29 729x
Touhle dobou byste si za normálních okolností četli článek o tom, jaké novinky 2021, představené na podzim na veletrzích EICMA a Intermot, přivezli jednotliví importéři na Motosalon. Jenže ani EICMA, ani Intermot a ani Motosalon se nekonaly a výrobci své nové stroje prezentovali průběžně už od září. Pamatujete si je ještě všechny?
Kapitoly článku
Aprilia
Tou největší a nejdůležitější novinkou značky z Noale je sériová verze modelu Tuono 660. Již přes rok jsme znali jeho podobu, neboť sériovka je prakticky totožná z konceptem z Milána 2019, a dopředu byla známá i cena na hranici 280 tisíc. To je o 20 tisíc méně, než kolik dáte za kapotovanou sestřičku RS 660, jež se konečně začíná prodávat i u nás a liší se kromě kapot a řídítek také trochu jinou geometrií a rychlořazením.
Mohlo by se klidně stát, že byste si s modely 660 spletli i další dvě novinky, a sice upravené Tuono V4 a superbike RSV4. Jejich design se menším motorizacím výrazně přiblížil, pod kapotami je to však jiný příběh - RSV4 má nový motor o objemu 1099 cm3 a s výkonem 217 koní, Tuono V4 zůstává ve variantě 1077 cm3/175 koní. Pokud byste u designu plastů tápali, novinky poznáte bezpečně podle úplně nové kyvky s výztuhou dole. Do výčtu novinek 2021 přidáme ještě limitovanou edici okruhového modelu Tuono V4 X, ovšem tuhle zběsilost bez silniční homologace představila Aprilia již v září a je možné, že z plánovaných 30 vyrobených kusů i při ceně skoro milion korun už žádný na prodej není.
Co naopak určitě k dostání bude a v počtech hojných, jsou malá dvojčata RX 125/SX125, tedy osminkové endurko a motard. Ty přicházejí pro sezónu 2021 s poměrně výrazně upravenými motory, plnícími Euro 5.
Tuono 660 konečně oficiálně
RS 660 v nových barvách, známe cenu a dostupnost
RSV4 a Tuono V4 s komplet novým vzhledem
Tuono V4 X: Bestie, co má 221 koní
Malorážky RX/SX s novými motory
BMW
Posledním z modelů, vybavených novým boxerem s variabilním časováním ventilů ShiftCam, který vypadal už léta pořád stejně, byl R 1250 RT. Už i na něj však přišla řada a opravdu hodně výrazně prokoukl. Technika zůstala stejná, měnil se vzhled a elektronická výbava v čele s velikánským 10,25" barevným TFT displejem s Full HD rozlišením
Milovníci cruiserů netrpělivě očekávali, s jakou další verzí unikátní dvouválcové osmnáctistovky s rozvodem OHV Bavoři přijdou, a nebylo ani moc velkým překvapením, že R 18 Classic bude cestovnější verzí stávajícího oholeného cruiseru, proti němuž má menší 16" přední kolo, velké plexi, světelnou rampu, sedátko spolujezdce a kožené brašny.
Zároveň s Classicem byla při říjnovém online přenosu představena také nová generace velmi oblíbeného retro modelu R nineT. Vzduchem chlazenému boxeru se podařilo po technickém updatu splnit normu Euro 5, což se neobešlo bez instalace elektronického plynu, jenž nově nabídne možnost volby jízdních režimů. „Najntýčko“ pokračuje ve čtyřech variantách, a sice coby roadster, Pure, Scrambler a Urban G/S, kterého můžete mít i ve speciálním barevném provedení ke 40 letům GS.
Právě čtyři dekády existence GS budou hlavním tématem samozřejmě i u modelů nesoucích toto označení díky své podstatě. Zatímco u řadových dvouválců v řadě F půjde jen o změny barev, nejmenší a největší géeso prošlo i lehkými technickými úpravami. G 310 GS dostane elektronický plyn, LED svícení a nastavitelné páčky, boxer R 1250 GS/Adventure se může pochlubit bohatší elektronickou výbavou, která doposud byla jen za příplatek. Letošní model poznáte podle LED předního světla, jež se umí i naklápět do zákrut, ale za to už samozřejmě musíte zaplatit něco navíc.
Úplně stejnými změnami jako malé GS si prošel i naháč G 310 R, vstupní brána do světa BMW, a na opačné straně tohoto segmentu se objevilo upravené S 1000 R. Co, upravené, úplně jiné! To konečně vychází z aktuální generace superbiku S 1000 RR, a i když motor zůstává na 165 koních, mnohem důležitější je nový podvozek, elektronika a vlastně i design. Takhle zlý naháč od BMW nikdy nebyl! A když už jsme zmínili superbike, tak v září Němci představili jeho ještě lehčí, výkonnější a vymazlenější variantu M 1000 RR s karbonovými koly a upraveným motorem o výkonu 212 koní. Taky stojí skoro miliónek...
BMW inovovalo cestovní RT
Čtyři nové R nineT a R 18 Classic
BMW aktualizuje nejmenší a největší GS
Upravené roadstery G 310 R a S 1000 R
Vyšlechtěný superbike M 1000 RR
Brough Superior
Tahle britská značka není z těch, které upravují své portfolio každý rok, takže každý nový model je velkou událostí. Letos jsou hned dva. První nese název Salt Racer, technicky jde o SS100 s malou kapotkou a lehkými optickými úpravami, druhý je docela výrazně jiný a jmenuje se Lawrence podle slavného britského vojáka, cestovatele a arabisty.
Can-Am
Loni výrazně inovovaná nejvyšší řada tříkolových roadsterů Spyder RT dostala pouze pro letošek luxusní verzi Sea-to-Sky. Sportovnější ef-trojky zase reprezentuje nový model F3-S Special Series s atraktivním sportovním designem
CFMOTO
Dynamicky se rozvíjející čínská značka by tento rok na náš trh měla uvést malý supersport 300SR, jenž je kapotovaným sourozencem loňské novinky, naháče 300NK. I tady se značce CFMOTO daří držet velmi vstřícnou cenovou politiku, když za tenhle malý závoďák dáte 102 990 Kč. Zhruba v půlce roku bychom se měli dočkat prvního z trojice neo-retro modelů řady 700CL-X, vybavené 75koňovým dvouválcem a představené na podzim 2019 v Miláně. Půjde o café racer Heritage, který bude později následovat cestovní enduro Adventure a dynamický Sport. Důležitou informací je, že všechny modely s motory Euro 5 budou mít prodloužené servisní intervaly a od března i standardně pětiletou záruku. A pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom se ke konci letošního roku dočkat i představení zásadního modelu ze společného podniku CFMOTO-KTMR2R, tedy očekávaného cestovního endura CFMOTO 800MT s osmistovkou známou z KTM 790 Adventure o výkonu 95 koní.
Ducati
Značka z boloňského Borgo Panigale má pro letošek dvě zásadní novinky a tou první je nová Multistrada V4, jež bude dostupná ve třech verzích (standard, S a S Sport). Tady nezůstal kámen na kameni a nejde jen o nový vidlicový čtyřválec z Panigale, ovšem bez desmodromického ovládání ventilů a s výkonem 170 koní. Hliníkový monokokový rám, oboustranná kyvka, přední 19" kolo, obrovská nálož elektroniky včetně adaptivního tempomatu...
Druhou zásadní novinkou je nový Monster. Jak dál? Nijak, jen Monster. Má jít o návrat ke kořenům do roku 1993, kdy Miguel Ángel Galluzzi zkombinoval rám superbiku 851 s tradičním vzducháčem Desmodue o objemu 900 kubíků. Nový Monster nahrazuje předchozí verzi 821, je o 18 kg lehčí, má monokokový rám, 111koňový motor 937 cm3 a agresivní design, proti němuž starší Monstery vypadají jako takoví hodní medvídkové.
Zůstaňme chvíli u toho zlobení, akorát v kapotovaném provedení. Model SuperSport od svého znovuzrození před pár lety byl určen jednoznačně čistě pro silniční používání, byl to klasický sportovně cestovní stroj, na kterém jste se dobře povozili i při občasném výletě na závodní dráhu, akorát to s jeho designem Ducati úplně netrefila. Model 2021 je ovšem velký fešák, taky vypadá jako Panigale V4. Tu si nově budete moci pořídit i ve verzi SP s karbonovými ráfky, ovšem ta vám naopak jinde než na okruhu vzhledem ke své výbavě smysl dávat nebude.
A teď už něco méně adrenalinového, ačkoli u limitované edice modelu Diavel 1260 Lamborghini to je možná trochu unáhlené tvrzení. Takový XDiavel ale už je klidné jízdě více nakloněn a po pěti letech tady máme další generaci, dostupnou ve třech provedeních: Dark je černočerný, esko má frézované prvky a Black Star je takový sportovec ve výbavě S a luxusním provedením navrch. Samostatnou kapitolou je rodina Scramblerů, jedenáctistovky byly nové loni, osmistovky prošly úpravou pro normu Euro 5 pro letošek a nově mezi nimi najdeme verzi Nightshift, což má být městská stylovka čistě na silnici.
Multistrada V4 je nejsilnější a nejvíc „multi“ v historii
Radikálně nový Monster
Inovovaný SuperSport, okruhová Panigale V4 SP
Limitovaná edice Diavel 1260 Lamborghini
Nové XDiavely a rodina Scramblerů
F.B Mondial
Oblíbený stylový naháč HPS 125i dostane kromě barev a motoru plnícího Euro 5 zajímavé sekvenční blinkry a hlavně obrovský 7" TFT displej, kromě toho by se konečně již měl na prodejnách objevit dlouho očekávaný model Flat Track.
Fantic
Italská značka koupila od Yamahy společnost Minarelli, která pro tři ladičky vyráběla dlouhá léta motory, a hned do svých stopětadvacítek namontovala agregát známý z MT-125/YZF-R125, tedy s variabilním časováním ventilů VVA. Dostala ho jak hobby endura XEF a motardy XMF, tak hlavně stylová Caballera. Ta se od letoška budou dělat již jen ve dvou motorizacích, 125 a 500. Novinkou, dostupnou s oběma motory, je elegantní městská verze Caballero Deluxe v šedé barvě s hnědým sedlem.
Harley-Davidson
Pro americkou značku není rok 2021 zrovna veselé období a spíš než o novinkách je to o tom, které z modelů zůstávají v portfoliu - nové vedení již před časem oznámila radikální zeštíhlení nabídky o 30 %. Nadále již nebude v nabídce řada Street ani Sportster, o třetinu méně je i Softailů. Z jejich řad se ovšem rekrutují dvě letošní novinky, pokud se tak dají nazývat. Street Bob 114 je oblíbený bobber s větším motorem, sedlem spolujezdce a pěknými barvami, model Fat Boy 114 už známe delší dobu, ovšem v nové sezóně dostane novou povrchovou úpravu – namísto saténového chromu čekejte chrom lesklý. Velmi lehké optické změny proběhly na Touringách, dva ze čtyř modelů CVO dostaly jiné audio.
Tou největší a nejzásadnější novinkou za poslední roky a pro H-D jedním z nejpřevratnějších strojů je určitě cestovní enduro Pan America 1250. Čekalo se na něj o něco déle, než bylo v plánu, jeho tvary jsme znali již od roku 2018, ale až teď Harley přichází s prodejní verzí a známe konečně i technické detaily. A dlužno říci, že vypadají hodně zajímavě: véčkový dvouválec s posunutým zapalováním (úhel válců je 60 stupňů, zapalování ale 90) nabídne 152 koní, 127 Nm variabilní časování ventilů, motorka dostala nejmodernější elektroniku včetně semiaktivního odpružení, váží v základu hodně rozumných 245 kg a ceny obou verzí, standardní i Specialu, jsou na velice konkurenceschopné úrovni. Na tohle jsme opravdu hodně zvědavi.
Honda
Králem letošní soutěže o největší počet novinek je japonská Honda. Ne snad že by lifrovala úplně nové modely, ty přišly pouze dva (nebo spíše jeden a půl), ale více či méně inovovaných strojů je půldruhé desítky, a to nepočítáme ty, které mají akorát motor upravený na Euro5. Onou velkou novinkou, která nemá přímého předchůdce, je bobber CMX1100 Rebel. Na větší verzi oblíbené pětistovky zákazníci už netrpělivě čekali, jedenáctistovka je postavená podle stejného receptu, akorát uvnitř bije srdce z modelu CRF1100L Africa Twin. A můžete mít i verzi s automatem DCT!
Když už jsme zmínili automat DCT, tak u něj rovnou zůstaneme. Mají jej totiž ještě další tři novinky, jež technicky všechny patří do řady New Concept. Tady je pojítkem nová generace nízkootáčkového ležatého dvouválce 745 cm3, jenž se může pochlubit o čtyři koně vyšším výkonem a úplně novou elektronikou v čele s jízdními módy. Skútr Forza 750 je tou druhou novinkou, byť modří vědí, že je to vlastně výrazně překopaná Integra, tedy čistě silniční záležitost, a jejím lehce offroadovým protějškem je druhá generace X-ADV. Tyto dvě novinky jsme již měli možnost krátce otestovat. Třetím do party je oblíbená adventura NC750X, jež se v modelu 2021 více soustředí na asfalt.
Výhradně s automatem DCT se na našem trhu bude prodávat i lehoučce upravený Gold Wing, resp. Gold Wing Tour s většími kufry. Ostatní motocykly už ale vyžadují spolupráci vaší levé ruky a nohy. Úpravy proběhly na trojici modelů z neo-retro řady CB, malé CB125R dostalo nový dvouvačkový motor s plným výkonem 11 kW a vidlici Showa SFF-BP, kterou nově obdržela i středopolařka CB650R, jež má i trochu jiné plasty a přístrojovku. Ty samé změny platí i pro její kapotovanou sestřičku CBR650R. Největší CB1000R v modelovém ročníku 2021 poznáte podle jiného předního světla, podsedláku v barvě hliníku, jiných ráfků a barevné TFT přístrojovky. Dost sexy vypadá černá verze Black Edition.
A jdeme s objemy dolů, Honda se vůbec pro letošek docela soustředila na ty menší stroje. Více v terénu než po silnici budou jezdit nové CRF300L, resp. CRF300 Rally, nahrazující oblíbené dvěstěpadesátky. Větší objem i výkon, nižší hmotnost, terénnější podvozek, samé dobré zprávy. Akorát se musíte vydrápat do vysokého sedla. To naopak nebude vůbec žádný problém u modelu MSX125 Grom, třetí generace oblíbeného kapesního motocyklu s novým motorem doplněným premiérově o pětistupňovou převodovku. Nový (ale jiný) motor má i královna všech šetřílků, CB125F, která jde do nového roku s upraveným designem, hmotností nižší o 11 kg a udávanou spotřebou 1,5 l/100 km.
Hodně silně se Honda věnovala skútrům, individuální městská mobilita nyní v koronavirové době získává ještě více na popularitě. Nový větší motor dostávají modely Forza 350 a SH350i, které designově ladí se svými menšími sourozenci. Forza 125 je letošní novinkou a kromě nové tváře má i kontrolu trakce, osminkové esháčko bylo nové loni. Takovým „malým esháčkem" je model Vision 110, jenž do nové sezóny přichází v elegantnějším ošacení, bezklíčkovým zapalováním a jiným motorem v upraveném rámu. Zlatou střední cestu pro městský provoz potom reprezentuje v Česku velmi oblíbené PCX125, druhý nejprodávanější skútr v Evropě, které také dostává bezklíček, větší podsedlový prostor, motor s SH a menší a tlustší zadní gumu.
CMX1100 Rebel: návrat mezi cruisery
Honda představila dalších 6+1 novinek pro rok 2021
Honda X-ADV v zasněžené Praze
První test Honda Forza 750
Skútry nové generace: Forza 125, 350 a 750
Lehce upravený Gold Wing
Čtyřválcové 650 s novou přední vidlicí
Honda malé CRF zvětšila na třístovku
MSX125 v novém kabátě a s novým jménem
CB125F bude jezdit za 1,5 l/100 km
Husqvarna
Švédská značka, patřící rakouskému oranžovému impériu, letos vstupuje do třídy A1 pro 16leté motorkáře svým modelem Svartpilen 125. Cool náčiní pro mlaďase, které neoslovuje KTM 125 Duke s identickou technikou. Naopak pro hodně zkušené, adrenalin vyhledávající jezdce jsou určeny lehoučce upravené modely 701 Enduro a 701 Supermoto s lehce pozměněnou elektronikou.
Indian
Tu největší novinku americká značka představila jako poslední a jde o hotovou revoluci mezi vlastními cruisery. Loni jsme se pozastavovali nad tím, že z nabídky pro 2021 zmizely modely Chief, resp. byly přejmenovány, a už víme proč. Protože nová řada Chiefů ve složení Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse a Super Chief Limited je úplně něco nového, finanční i technický mezistupeň mezi Scouty a velkými cruisery. Chiefy kombinují motor Thunder Stroke 116 s ocelovým rámem a jde o jednoduché stroje cenově na úrovni Softailů od H-D.
Tři malé novinky najdeme i mezi velkými cruisery. První je Vintage Dark Horse, matně černý cruiser s koženými brašnami, druhou Roadmaster Limited, jenž je jakousi kombinací standardního Roadmasteru a verze Dark, když si z prvního bere lesklou barvu a z druhého sportovnější přední blatník a modernější přední kapotáž, známou už z Chieftainů, a tou třetí Chieftain Elite v limitované edici ke 120 letům Indianu.
A další novinkou je inovovaný naháč FTR 1200. Ano, naháč, už o něm nemluvme jako o flattrackovém stroji. Tou největší a nejzásadnější změnou totiž je přechod na 17" kola s pneumatikami 120/70 a 180/55. To je obrovská změna proti úzkým flattrackovým gumám o průměru 19 a 18 palců, možná to není dostatečně stylové, ale jízdním vlastnostem to pomůže tutově, tím jsme si jisti. A pokud byste vyloženě na velkých kolech trvali, pořád je v nabídce provedení Rally. Menší kola a k nim přiostřenou geometrii dostává jak standardní FTR 1200, tak vyfešákovanější FTR 1200 S a také nejdražší FTR 1200 R Carbon. Potěší zpráva o vyladěnějším elektronickém plynu, ten nebyl nejlepší, a i eftéerko dostává možnost odpojit při běhu na volnoběh zadní válec jako velké cruisery.
Revoluce u Indianu: nové modely Chief
Cruisery Indian 2021
Limitovaná edice Chieftain Elite ke 120 letům Indianu
FTR dostává 17" kola
Jawa
Mezi novinky Jawy svým způsobem můžeme řadit dva modely, které začala prodávat loni na podzim, jelikož šlo v obou případech jen o první várku s tím, že prodej se vlastně rozeběhne až letos. Prvním strojem je dlouho očekávaná indická Kejvačka, model 300 CL, a tím druhým zajímavá adventura s ještě zajímavějším názvem RVM 500 by Jawa. Jde o produkt, jenž Jawa za svůj vlastní nevydává, tento stroj nabízí podnikavý argentinský dovozce týneckých strojů a v Česku jej Jawa prodává ve své síti.
Co je opravdu nové, jsou další dvě varianty café raceru 350 OHC Special, nicméně tam se jedná jen o designové záležitosti. Doposud jste si Speciala mohli pořídit pouze s celokapotáží, od letoška přibude i verze s polokapotou a především nahatá 350 OHC Special Tourer. Jestliže už původní Special byl motocyklem pro puristy, pro koho tedy bude Tourer? Tam budou zážitky z jízdy ještě intenzivnější.
A ještě zpátky do Indie. Tamní Jawa k trojici doposud nabízených modelů přidala v půlce února čtvrtý, nazvaný 42. Jde o vlastně sportovně laděný custom udělaný z modelu forty-two (jak tohle anglicky hovořící motorkáři v běžné mluvě rozeznají?), hodně černý a s litými koly, zrcátky v koncích řídítek a štítkem nad světlometem s mřížkou. Její případný dovoz, stejně jako základní verze forty-two, ale záleží jen na zájmu zákazníků.
Jawa 300 CL míří do Česka
RVM 500 by Jawa: První test
Další dvě varianty 350 OHC
Indové představují novou Jawu 42
Kawasaki
Každoroční záplava novinek, která byla pro zelenou značku typická v uplynulých letech, musela někdy přestat a to někdy přichází letos. Pokračující modely jsou předělávány na Euro 5 a dostávají nové barvy a vyložené novinky jsou jen tři. Tedy vlastně čtyři, protože ta největší, nová Ninja ZX-10R, se dělá ještě ve verzi RR připravené pro závody. Motorka, do jejíhož designu se musíte trochu zakoukat, má vylepšenou aerodynamiku, jízdní pozici, výrazně vylepšenou elektroniku a drobné změny na podvozku i motoru.
Další dvě novinky jsou jen jinými verzemi stávajících produktů. Z H2 SE je kompresorový Zed vylepšený o semiaktivní odpružení Showa EERA a brzdové třmeny Brembo Stylema, Versys 1000 S potom nahrazuje standardního litrového Versyse a jedná se vlastně výbavově o verzi SE, ovšem s ručně nastavitelným podvozkem namísto semiaktivního.
Pokračování na další stránce
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.