ktm_rijen




Honda MSX125 v novém kabátě a s novým jménem

Moderně tvarovaná Monkey pro mladé věkem i duchem, to je Honda MSX. Také ta zkratka znamená Mini Street X-treme. Není to motorka, kterých by jezdily tisíce, ale v nabídce Hondy stále je a bude i nadále. Od příštího roku s jiným designem, pátým kvaltem v převodovce a konečně i v Evropě s přízviskem Grom.

Kapitoly článku

Kde hledat kořeny MSX? Nemusíte být detektivové z průmyslové agentury, abyste poznali Monkey. Nebo Daxe. Nebo Ape. Prostě nějaký tenhle mikro-potrh, vyráběný od počátku 60. let v různých verzích, ale vždy se stejnou filozofií. Tak malé, jak jen to jde, aby to ještě bylo použitelné pro dospěláky, a přitom spolehlivé a neodolatelně zábavné. Motorka, kterou naložíte do kufru auta nebo do karavanu. Tři čtvrtě milionu prodaných kusů svědčí o tom, že to byl dobrý tah, a to se bavíme jen o číslech Hondy – kolik stovek tisíc vzniklo čínských kopií, to asi nikdo nikdy nespočítá. V roce 2013 přišla Honda s moderní verzí Monkey, kterou nazvala MSX. Stejný koncept, úplně jiný design, avantgardně moderní. Přeci jen ne každý potřebuje mít baňatou nádrž, prošívané sedlo a kulaté světlo s chromovanou obroučkou, u mladých tím většinou moc nezabodujete. MSX se však uchytilo, hned ten první rok prý bylo v Top 5 nejprodávanějších stopětadvacítek v Evropě. V modelovém ročníku 2016 přišel facelift, a to opravdu hodně výrazný, MSX vypadalo jako takový malý Transformer. Poté ale přišla i do Evropy novodobá Monkey (2018) a na budoucnost MSX bychom si nevsadili ani zlámanou grešli.

První MSX, verze s faceliftem 2016 a nová Monkey

Chyba, Honda s ní počítá i do budoucna. Design je zase jiný a zase výjimečný a konečně se i v Evropě bude oficiálně jmenovat Grom, stejně jako v USA a Japonsku. Beztak mu tak každý říkal. Výraz Grom se prý už od 60. let používá pro mladé surfaře a ujal se i jako přezdívka pro tyhle malé motorky. Teď se i u nás teda dostává do rodného listu nového motocyklu, který opět zaujme nejen rozměry, ale i výstředním vzhledem. Zatímco u současné generace byl dominantní světlomet, novinka přichází s trochu umírněnějšími tvary (a vlastně se trochu vrací k té první generaci) a naopak se dost odvázala po stranách. Jak kryty nádrže (větší o půl litru, nyní rovných šest), tak boční kastlíky jsou uchycené velmi výrazně dohromady šesticí velkých šroubů, prý kvůli možnosti jednoduché customizace. Úplně jiný je zadek, podsedlová kapotáž prakticky zmizela, je tu jen malý barevný plastík u zadního světla, které je za úplně jiným rovným sedlem, jež má hranu o 4 mm níž než dříve (nyní 761 mm). Stávající generace byla od pohledu mini-streetfighter se spoustou ostrých hran, ta nová je opět více evoluce Monkey. Jiná jsou i kola s tlustými paprsky (průměr stále 12“), zlatá 31mm USD vidlice zůstala a stejnou barvu dostávají brzdové třmeny, což mi proti těm červeným, připomínajícím tuning 90. let, přijde jako dobrý krok. Přístrojovka ve formě LCD displeje nově obsahuje také ukazatel zařazené rychlosti a ač má rozložení stejné, vzhled se lehce změnil.

Na podvozku se neměnilo nic – rám ve formě čtvercové trubky, již zmíněná USD vidlice, 12“ kola, vzadu napřímo uchycený centrální tlumič (nově se žlutou pružinou) k ocelové kyvce, pouze u ABS Honda říká, že operuje prostřednictvím IMU – znamená to tedy, že jde o náklonový antiblok? Zřejmě ano, jen je nám divné, že kolem toho není víc humbuku. O to více se toho ale měnilo na motoru. Ten zůstává ve své základní architektuře samozřejmě pořád stejný, ten notoricky známý ležatý jednoválec se dvěma ventily a vzduchovým chlazením, ovšem už podle deklů vidíte, že uvnitř to stejné není. Je to ještě výraznější dlouhozdvih, vrtání se zmenšilo o 2,4 mm, zdvih naopak prodloužil o 5,2 mm, to jsou hodně velké změny na malinkou osminku. Komprese šla z 9,3 na rovných 10:1. Co na to parametry? Zůstaly prakticky zachovány, výkon je pořád 7,2 kW/9,8 k, akorát při trochu vyšších otáčkách (7250, dříve rovných sedm), krouťák zůstává v 5500 otáčkách, jen se lehce snížil z 10,9 na 10,5 Nm. Tak kde je nějaký pokrok? V tom, že tohle nové jádro plní Euro 5! U moderního, kapalinou chlazeného čtyřventilu se to na euro-pětku upravuje snadno, ale v případě těchto prehistorických agregátů je to podstatně těžší. Hondě ale přesto stojí za to, aby to udělala.

Uvnitř toho totiž moc z těch 60. let nenajdeme, nový motor má třeba předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. A samozřejmě vstřikování, ačkoli to moc práce nemá, benzínu totiž nový Grom příliš nepotřebuje – Honda udává spotřebu 1,52 l/100 km! Jiný je také výfuk (troufám si říct, že hezčí), nově tvořený odděleným svodem a koncovkou. Že motor nebude žádný lenochod, o tom svědčí i zvýšení maximálky z 92 na 94 km/h. Ovšem ono to má i další důvod – vůbec poprvé je totiž v převodovce pět rychlostí! A jak je u téhle motorky zvykem, na rozdíl od Super Cubu a jeho klonů, kde je stejný motor, akorát s automatickou spojkou, je tady klasické motorkové ovládání spojky páčkou a lankem. Asi abyste mohli snáze jezdit po zadním nebo co…

Nový Grom si určitě vedle Monkey najde své místo. Kdy přijde a kolik bude stát, to nám zatím Honda neřekla. Laciná zábava to ale nebude, letošní MSX stálo 90 tisíc, stejně jako Super Cub a o 10 méně než Monkey, takže podobnou cenovou politiku očekáváme i u Gromu, který se bude prodávat ve třech barevných provedeních – černém, červeném a stříbrném.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist