yamaha_brezen




Jaké motorky najdete na veletrhu Motocykl v Praze?

Dnes se otevírají brány již 24. ročníku výstavy motocyklů, čtyřkolek a příslušenství nazvané jednoduše Motocykl, která probíhá na výstavišti v pražských Letňanech. Hlavním lákadlem jsou samozřejmě motocykly a my jsme vám jako každoročně připravili přehled, jaké novinky si zde můžete prohlédnout na vlastní oči!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Aprilia

Italská značka má stánek nabitý motorkami a skútry. Verze Factory jsou tedy zatím jenom loňské, ale jinak tady jsou k vidění obě největší letošní novinky. Tou první je streetfighter pro 18leté, tedy Tuono 457, nahatý klon loni představeného RS s řadovým dvouválcem o výkonu 48 koní a suchou hmotností krásných 159 kg, a tou druhou Tuareg 660 Rally, který je odvozený od továrního závoďáku na dálkové soutěže. S tímhle můžete rovnou do pořádného terénu!

Benda

Čínská značka Benda je horkou novinkou na našem trhu. Sice patří do portfolia Nevima Group spolu s Benelli, Keewayem, SWM a dalšími značkami, ale pro svou českou výstavní premiéru dostala samostatný stánek o rozloze 100 m2. Vlastně všechny exponáty, co zde stojí, ať už jde o motorky nebo čtyřkolky, jsou novinky. Tedy skoro všechny. Quady (i když pěkné) ponechme stranou a podívejme se na motorky. Model V302 C je tím jediným, který už známe a dokonce jsme ho už před časem otestovali, ale to se u nás ještě prodával jako Keeway. Teď už to bude pod svým pravým jménem. Designově spřízněným, avšak objemově mnohem větším modelem je Chinchilla 500 V2 (to je jméno!), která se svou dvouválcovou pětistovkou o výkonu 48 koní, řemenovým pohonem, 16“ koly obutými do širokánských papučí 150/180 a cenovkou 139 990 Kč určitě zamotá hlavu nejednomu mladému příznivci pohodové jízdy. O dost více peněz (185 tisíc) zaplatíte za bobber Napoleonbob 500, který disponuje stejnou technikou, avšak designově je to velikánská stylovka – tohle je fakt z Číny?! Tím největším jednostopým strojem na stánku je powercruiser LFC700, hodně sci-fi cruiser vybavený řadovým čtyřválcem o výkonu 79 koní, které roztáčejí obrovskou zadní 18“ pneumatiku o šíři 310 mm. Tady se budou názory návštěvníků hodně polarizovat…

Benelli

Italsko-čínská značka Benelli na stánku Nevima Group vystavuje desítku modelů, mezi nimiž mezi stálicemi typu TRK 702 nebo různými verzemi Leoncina najdeme i dvě novinky. Tou první je malý supersport Tornado 550, který dostal objemnější verzi oblíbeného řadového dvouválce známého už z TRK 502. Ta byla doposud vyhrazena pouze pro modely značky QJMotor, teď ji tedy konečně získává i Benelli, a to ve stejném naladění na 56 koní. Ale můžete si Tornado objednat i s nižším výkonem pro A2. Kromě slušné síly motoru láká Tornado i na neméně slušnou výbavu, např. USD vidlici Marzocchi nebo dvojitou přední kotoučovku s monobloky Brembo.

Druhou vystavenou novinkou je model nazvaný Leoncino Bobber 400, který však s ostatními Leonciny nemá moc společného, protože ho pohání vidlicový dvouválec s výkonem 35 koní, sekundární převod je řemenem. Takže technický základ bychom tipovali spíše na sourozeneckou značku Benda. V Benelli kolem motoru postavili poměrně svérázný, avšak hodně zajímavý motocykl, který se nesnaží tvářit jako klasika, nýbrž je to takový malý hot-rod. Jsme docela zvědaví na ceny, ty zatím pro obě novinky chybí.

Beta

Oficiální dovozce italských mašin Beta v Letňanech představuje všechny nejdůležitější modely, které na světových tratích bojují o body jak v enduro soutěžích, tak trialu i motokrosu. Enduro řada je pro továrnu číslem jedna a stále ji reprezentují čtyřtaktní i dvoutaktní modely, přičemž je možné sáhnout po standardních Betkách řady X-pro na pérování ZF nebo po více závodní řadě Race vybavené podvozkem KYB. Mezi endury nechybí ani civilní malorážky s padesátkovým dvoutaktním motorem pro nejmladší, ale ani stopětadváci pro trošku starší sporťáky. Beta je od nepaměti spojena s trialem a patří mezi pár továren vyrábějící „šlapačky“, takže na expozici importéra z Dobříše jsou vystaveny závodní speciály, včetně nářadí našeho nejlepšího trialisty současnosti Davida Fabiána. David se na pražské výstavě určitě objeví, a to samé platí o čerstvém továrním jezdci Bety Matějovi Škutovi. Beta představuje také motokrosové modely a nezapomíná se pochlubit ani ryze civilními modely Alp ve verzi 4.0 a X.

BMW

Německé BMW přichystalo na svůj stánek tři speciality ze tří různých světů. Ze světa superbiků přijíždí vrcholné M 1000 RR v limitované edici WSBK Championship Edition. Ta vznikne v pouhých 54 kusech a vedle toho, že dostane už v základu hromadu extra karbonových dílů od Ilmbergeru, podepíše každou motorku také sám šampion a tovární jezdec Toprak Razgatlıoğlu.

Ze světa adventur – a to konkrétně těch lehkých a obratných – stojí na stánku koncept F 450 GS. Na rozdíl od juniorské F 310 je tohle dospělá motorka do tvrdého terénu, které BMW postavilo rám i motor úplně od píky. A přestože se jedná o koncept, značka se netají tím, že produkční verze bude prakticky beze změn.

Nakonec je tu svět cruiserů, v němž se přímo na výstavě odhaluje úplně nová česká stavba, založená na sériové R 12. Mimo specialit nechybí prakticky kompletní portfolio sériových modelů, například R 1300 GS Adventure ve čtyřech různých provedeních.

Böhmerland

Už je to nějaká doba, co jsme o novodobé Čechii-Böhmerland slyšeli naposledy, nyní se ale Peter Knobloch se svým projektem na Motocykl vrátil, a to se vší parádou. Zpod plachty byl na zdejším stánku vybalen úplně nový stroj, na hony vzdálený původnímu prototypu. Má letmou zadní kyvku a na ní nové kolo, které je sice pořád v rozměru 21 palců a dodržuje tak boční profil, je ovšem výrazně širší s pneumatikou 190 milimetrů. Největší zajímavostí je nicméně motor – zejména z legislativních důvodů Böhmerland upustil od vlastního agregátu a nahradil jej k nepoznání upraveným motorem KTM. Hned po výstavě má doběhnout komplikovaný legislativní proces a ještě letos by se měli svých motocyklů dočkat první zákazníci.

Brixton

Kdo hledá, najde! Bylo to na poslední chvíli, nicméně mezi halami najdete venku vystavené tři motocykly značky Brixton, přičemž českou výstavní premiéru si zde odbývá netradičně tvarované cenduro Crossfire 500 Storr.

BSA

Znovuzrozená britská klasika s indickým majitelem má ve své nabídce pořád jenom šestsetpadesátku Gold Star, kterou již dobře známe. Ale importér ji na Motocyklu vystavuje v nové barevné kombinaci Shadow Black, tedy v celočerném provedení, které je zajímavým protipólem k ostatním zářivě lesklým provedením. BSA meziročně opět trochu zlevnila, když za loňských základních 175 tisíc dostanete právě Shadow Black nebo chromovanou Legacy Edition a ostatní tři barvy jsou pod hranicí 170 tisíc. Ovšem pozor, to se bavíme o letošních modelech s novou emisní normou, protože poslední skladové kusy plnící „jenom“ Euro 5 teď BSA doprodává za 139 900 Kč!

Can-Am

V hale číslo přitahují největší zájem návštěvníků dva elektrické motocykly Can-Am Origin a Can-Am Pulse, se kterými tato značka a koncern BRP v stupují do světa motocyklů. Oba modely používají pohonnou jednotku Rotax E-Power, která kombinuje baterii, nabíječku, měnič a motor. Motor i baterie tvoří součást rámu motocyklu a jsou chlazené kapalinou, maximální rychlost mají omezenou na 130 km/h s dojezdem kolem 150 km. Už letmý pohled jasně ukazuje, že jeden model je výhradně na silnici, druhý spíš do terénu. Oba plně využívají možností elektropohonu, takže nabídnou i rekuperaci při brzdění nebo třeba zpátečku.

Can-Am ale má atraktivních a speciálních modelů mnohem víc, velkou novinkou je třeba elektrický sněžný skútr Lynx, nové modely čtyřkolek Can-am Outlander G3, Traxter a Maverick nebo silniční tříkolky Spyder. Posledním hitem je pak tříkolka připravená i pro lehčí jízdu v terénu Canyon.

CFMoto

Přímo novinkovou ofenzívu přivezlo na svůj stánek CFMoto. Nechybí zde tříválce 675NK a 675SR-S, dále vrcholná adventura 800MT-X a naopak cenově velmi zajímavá 700MT Adventure, postavená na osmistovkové platformě, akorát s menším sedmistovkovým motorem. Menší objemové kategorie zastupuje jednomístné 450CL-C Bobber a juniorský naháč 125NK.

Vedle motorek nových, nabízí stánek čínské značky taky motorky „řádně zajeté“. Stojí zde 450MT, na které stihnul Jarda Šíma najet 50 000 kilometrů, nebo stroj, na kterém se herec Pavel Liška vrátil z Papuy Nové Guiney.

Ducati

Italská značka letos na výstavě chybí... Možná nějaké závodničky nebo výjimky na soukromých stáncích České zastoupení si ale pro fanoušky rudých strojů z Bologně připravilo tzv. Season Opening na svém showroomu na adrese Průmyslová 11, Praha 10. I tam jsme se z výstaviště zajeli podívat, abychom si poprvé naživo prohlédli italské novinky. Těmi nejdůležitějšími, které v pražském dealerství naleznete, jsou obě nové Panigale - tedy čtyřválcová V4 S, i menší V2 S s novou generací vidlicového dvouválce. Prohlédnout si zde můžete i limitovanou edici Tricolore, která je po stránce techniky vybavená stejně jako eSko s paketem Carbon Pro. Má tedy karbonová kola a brzdy s kotouči Brembo T-Drive.

K vidění je také nová generace kompletně přepracované Multistrady V2. Ta je vybavena stejným motorem jako dvouválcová Panigale, ovšem v cestovním naladění, a oproti předchůdkyni zhubla nezanedbatelných 18 kilogramů.

Fantic

Italská značka má pro letošek rozhodně co vystavovat a nové modely uvidíte i na Motocyklu. Největším lákadlem je malý sportovní naháč Stealth 125, kterým Fantic otevírá další kapitolu své existence. V krásném rámu z kombinace hliníkových plátů a ocelových trubek, doplněném o nádhernou vyztuženou kyvku a masivní USD vidlici, bije 15koňový agregát Minarelli. Úplně stejně bude vypadat i Stealth 500 s vlastním jednoválcem 463 cm3 (resp. vyrábí ho značka Motori Minarelli, kterou ale Fantic vlastní), který na Motocyklu bohužel neuvidíte, ale do Česka by se měl dostat již na konci března.

Stejný agregát s kódovým označením MM460 a výkonem 45 koní má i nové Caballero 500, a to si zde můžete prohlédnou ve verzi Deluxe. Vedle něj stojí loňské Caballero ve variantě Rally, tak je můžete porovnat. Tímhle nás mimochodem Fantic dost překvapil, vždyť Caballero upravoval už loni a změny jsme si pochvalovali, o pouhý rok později potom přichází další výrazná inovace. Je vidět, že Italové mají našlápnuto! A podle vystavených terénních elektrokol vidíte, že nejenom v motocyklech.

GasGas

Milovníci rudé španělské značky, patřící pod rakouskou oranžádu, najdou na Motocyklu také svůj prostor. Vedle běžných sériových motorek tady stojí například soutěžní speciál Andrey Verony, trialka Martina Matějíčka anebo supermoto SM 700 v zajímavé úpravě s maskou od české značky Rade/Garage.

Harley-Davidson

V expozici amerického výrobce jsou zástupci všech modelů 2025. Mezi novinky, které se na českém trhu představují úplně poprvé, patří inovované cruisery jako Breakout či obě verze Low Rideru, vybavené větším motorem Milwaukee-Eight 117, nebo Sportster S, který obdržel podvozek s vyššími zdvihy odpružení.

Největší tlačenice samozřejmě bude kolem nové řady velkých Touringů, které už všechny přešly na nový design kapotáží Sharknose a Batwing s výraznými LED světly. Tou hlavní novinkou je ale návrat krále cestovní kategorie, modelu Street Glide Ultra (dříve Ultra Limited, ještě předtím Electra Glide Ultra Limited, prostě luxusní tříkufrový cesťák s Batwingem). V expozici jsou letos zastoupeny i tříkolové Triky, ale také ta nejvyšší kategorie, tovární customy CVO Street Glide a CVO Road Glide v polozávodním provedení ST. Ten odkazuje na závodní ambice této americké značky v seriálu King of the Baggers zaměřeném právě na obří baggery, které si to rozdávají na klasickém závodním okruhu.

Prostor dostala také kategorie Adventure strojů, do které Harley-Davidson před pár lety úspěšně vstoupil. Na výstavě se poprvé na české půdě představuje model Pan America 1250 ST. Ten vychází z předchozího modelu Pan America 1250 Special, ale nabízí větší zaměření na silnici díky sedmnáctipalcovému přednímu kolu a litým ráfkům.

Honda

Japonská jednička a dlouholetý dominátor českého trhu na svém 400metrovém stánku vystavuje pět desítek motocyklů, přičemž spousta z nich je nastrojena do originálního příslušenství, a přestože na podzim představila opravdu značné množství novinek, na Motocyklu si je můžete prohlédnout úplně všechny. Tedy snad jsme nějakou nepřehlédli, protože některé modely byly inovovány jenom minimálně. To se týká třeba obou bobberů Rebel, naháče Hornet 750 a jeho technického sourozence Transalp 750 nebo maxiskútrů Forza 125 a 350. To největší sedmsetpadesátka prokoukla výrazněji, stejně jako její extrémně oblíbený terénní klon X-ADV.

Výraznější změny především technického rázu nabízí i cestovní NT1100, které dostalo kromě optiky lepší cestovní výbavu, více síly do motoru a nově také možnost sáhnout po semiaktivním odpružení Showa EERA. Nové NC750X se taky soustředilo na podvozek, ale tam kromě lehčích ráfků najdeme především druhý brzdový kotouč na předním kole, po tom jsme volali dlouho. A kotoučovou brzdu, tentokráte na zadku, najdete i u nového skútru PCX125 již páté generace, která vůbec poprvé nabídne dvě verze – standard a luxusnější DX s lepšími zadními tlumiči a TFT displejem s konektivitou. Na českém trhu se bude nabízet jenom DX.

Novinkou, která se zásadně vymyká z jinak bohaté nabídky Hondy, je parádní retro GB350S. Pokuste se jediný vystavený modrý kus nepřehlédnout, pro milovníky klasiky je to balzám pro duši. Dlouhozdvihový dvouventilový jednoválcový vzducháč s pětikvaltem nabídne výkon pouhých 21 koní, jenomže jak ukazují Royal Enfield Classic 350 nebo Benelli Imperiale 400, tyhle motorky nejsou o výkonu, nýbrž o emocích. A těch gébéčko dozajista nabídne víc než dost, přičemž třeba kolenovrtům udělá obrovskou radost už při pořízení, protože z cenovky 105 900 Kč výše jmenovaná konkurence jenom lapá po dechu. Zejména ta indická.

Nastavená cenová politika rozplakala konkurenty i v případě bezesporu největší novinky Hondy pro letošní rok, kterou je streetfighter CB1000 Hornet. Čtyřválcový naháč s více než 150 koňmi a sice rozpočtovou, avšak zcela bezvýhradně fungující technikou se v Česku prodává za 245, resp. 285 tisíc, to podle toho, jestli si vyberete základní verzi, nebo SP s Öhlinsem vzadu a monobloky Brembo Stylema vepředu. My už jsme verzi SP otestovali, vy si na Motocyklu můžete prohlédnout Hornety v obou variantách.

Husqvarna

Hlavní lákadlo na stánku švédsko-rakouské Husqvarny je jasné. Jde samozřejmě o nový naháč Vitpilen 801, ovšem pozor, tenhle vystavený kousek se oficiálně jmenuje Vitpilen 801 Custom a jde o agresivní showbike, který studio Kiska Design připravilo pro loňský podzimní veletrh EICMA. Je to takový pěkný obrázek toho, kam až by šel standardní Vitpilen dostat, kdybyste nekoukali na peníze nebo homologaci... V podobném duchu je i upravený Svartpilen 901.  Společnost tomuto stroji i běžným sériovkám dělá dakarský závodní speciál Adama Peschela.

Indian

Stánek amerického Indianu není jen o nových motorkách. Konkrétně celou jeho zadní část zabírají historické motorky, vyskládané v „poličkách“ jako angličáky. Před nimi už ale najdete aktuální produkci. Jsou tu stávající modely, a to včetně vzducháčů, které v Evropě končí, a tak je poslední příležitost si je pořídit nové. Pak jsou tu samozřejmě novinky, a to včetně těch, které se světu odhalily až koncem ledna. Vidět tedy můžete Roadmaster PowerPlus, Chieftain PowerPlus a Chief RT, a dále i loni představenou modelovou řadu Scout včetně verzí 101 a Sixty, která ale přišla na trh až v létě, takže v Praze má vlastně svou výstavní premiéru.

Svou prezenci má české zastoupení Indianu i na výstavě přestaveb Bohemian Custom. Zde se v samostatné kategorii Indianů vedle dalších přestaveb ukazují i stroje, které soutěžily ve značkou vyhlášené soutěži First Six.

Jawa

Týnecká Jawa vystavuje celý svůj prodejní sortiment, jako ho známe, a za novinku lze považovat model Geeny 400. Ten jste sice mohli vidět v Brně na Motosalonu přesně před rokem, nicméně to šlo ještě o předprodukční kus, teď už v Praze stojí sériovka a hned ve dvou exemplářích – jeden úplný standard a druhý s příplatkovou a hlavně praktickou (je to přeci Jawa!) výbavou. Ta ale příznivou základní cenu 129 700 Kč za dvouválcovou 43koňovou čtyřstovku zvedá jenom nepatrně.

Kawasaki

Zelený stánek Kawasaki samozřejmě hostí čtyři nejdůležitější novinky letošní sezóny. Jde o faceliftovaný naháč Z900 s novou elektronikou, cestovní modely Versys 1100 a Ninja 1100SX se zvětšenými a posílenými motory, a nakonec retro pohodový stroj W230, který v našich zeměpisných šířkách spatříme u prodejců Kawy vůbec poprvé. My jsme se s dvojicí novinek již setkali při zimním testování, Dominik jezdil na Zedovi a Honzis na Ninje.

Keeway

U nás prodávané portfolio čínské značky Keeway je v poslední době hlavně o skútrech a malých stopětadvacítkách, ovšem stejně jako loni, i letos zde najdeme enduro dakarského střihu nazvané TX450R. Pozorný návštěvník ale pozná, že se nejedná o stejný stroj, nýbrž zase další evoluční verzi, a když vše půjde dobře, mohly by se první prodejní kusy objevit prý již na konci tohoto roku. Uvidíme.

KTM

Po pěkně dlouhé době se na jarní výstavě objevuje stánek rakouské KTM přímo pod patronací importéra, nikoli jenom prostřednictvím dealera, a je to vidět. V rozloze 390 m2 je započítán i GasGas s Husqvarnou, nicméně na první pohled je vidět, že oranžová hraje prim. Jako by se značka po nedávném oznámení, že se Damoklův meč nad ní přestal (minimálně pro tuto chvíli) kývat, nadechla a chtěla živěji zabojovat o zákazníka. Kdo má rád speciály, ten tady bude jako v ráji, protože k vidění je MotoGP raketa Brada Bindera z roku 2021, FMX čtyřipade Petra Piláta, unikátní stavba 890 SX Jirky Heiníka či vyladěný osmdevade Adventure R Pepy Sršně. Mimochodem jak Pilník se Sršněm, tak ještě Martin Matějíček (GasGas) a Adam Peschel (Husqvarna) budou mít na stánku KTM dnes od 16 hodin společnou podpisovou akci, v průběhu dalších dnů je tamtéž najdete už jenom sólo.

Většinu návštěvníků ale určitě bude zajímat, jestli jsou na stánku KTM nějaké novinky, a tady vás určitě potěšíme, protože má a víc než dost! Vlastně tady mají zastoupení všechny nové malé modely, k prohlédnutí tady jsou dobrodružná 390 Adventure R s driftovací 390 SMC R a k nim 125 Enduro R. Jelikož jsou velké i malé jednoválce prakticky stejné, tak je celkem jedno, na kterou verzi se právě díváte... Nechybí ale ani premiéra z řad objemnějších motocyklů, okruháři se tu budou rozplývat nad supersportem 990 RC R. Nad absencí nových velkých 1390 si musíme povzdechnout, ale i tak jsme velice rádi, že v Praze kátéemku máme.

Kymco

Tradiční tchajwanský výrobce zásobil letňanské výstaviště svojí kompletní skútrovou paletou. Mezi stopětadvacítkovými modely je největším tahákem nový Sky Town 125i ABS. I když nový... My ho známe od podzimu 2023, kdy ho Kymco odhalilo v Miláně, teď se ale konečně zažíná prodávat. A mohla by to být trefa do černého, je to totiž takové tchajwanské PCX. S podobnou boční siluetou, stejnou velikostí kol, jedenáctikoňovým jendoválcem a hezkou výbavou včetně sériového topcasu to je ambiciózní vyzyvatel. Dalším modelem, který se právě dostává na trh a jde tím pádem o druhou letňanskou premiéru (na očekávané AK Premium 575 si musíme počkat do podzimu), to je nová generace třistapadesátky Downtown nazvaná Downtown GT 350i TCS. A nutno říct, že je minimálně vzhledově o pořádný kus dál.

Morbidelli

Italská značka, čerstvě znovuzrozená pod křídly čínského gigantu Qianjiang, vystavuje na Motocyklu dokonce 11 strojů. Některé známe z dřívějška ještě coby MBP, ale většina je úplně nových, představených teprve na podzim v Miláně. Řeč je hlavně o malých adventurách T352X a T502X, což jsou dvouválcové modely postavené na kolech 19“/17“. Ovšem i když by se chtělo říct, že půjde o sourozence, opak je pravdou, liší se design i podvozky.

Menší model do určité míry sdílí techniku s další vystavenou novinkou, kterou je streetfighter F352. Ten zde má dalšího ještě menšího sourozence, kterým je F125 vybavený bezmála 15koňovým jednoválcem a ABS. Ty samé prvky najdete i u dvojice endur T125 a T125X, které se liší mírou připravenosti k offroadovým hrátkám. A vlastně ten samý agregát pohání i crossover NR125X, což je naháč klasického vzhledu, ovšem s moderní technikou. Morbidelli si také dost slibuje od skútrů, zejména od městského modelu SC125LX na velkých kolech, který designově dost připomíná skútry od Piaggia, ovšem za 12 koní výkonu, bezklíčkové zapalování, ABS a kontrolu trakce tady nezaplatíte ani 70 tisíc korun.

Moto Guzzi

Na stánku orla z Mandella del Lario se to hemží nejen novými barvami, jako třeba v případě modelu V100 Mandello Wind Tunnel ve speciální červeno-černé. Nechybí samozřejmě největší letošní novinka, kterou je V7 Sport, nádherný retro naháč vyvedený přesně v té samé zelené, v které kdysi debutovala původní vé-sedmička. A není to jenom o odstínu a možná nějakých samolepkách, verze Sport se od ostatních sourozenců liší přední USD vidlicí, dvojitou přední kotoučovkou a také silnějším motorem. Své jméno dostal právem.

Do trochu jiného sportu vás zavede motocykl nazvaný V85 TT Ezrberg, což je poněkud nezvyklý, avšak hodně zajímavý jedinečný speciál. Na téhle motorce má jet na přelomu května a června kaskadér a nově i dakarista Adam Peschel slavné Erzbergrodeo v Rakousku! Nezvyklé spojení, ať se na to díváme ze všech úhlů, a o to by to mohlo být zajímavější.

Moto Morini

Že italská značka Moto Morini pod čínským kapitálem jenom vzkvétá, to ukazuje i její expozice na Motocyklu. Svou českou výstavní premiéru zde zažívají oba sedmistovkové cruisery Calibro (Custom i Bagger), které se ale prodávají již od loňského podzimu, přičemž Custom jsme již stihli otestovat. Chybět nemůže cenduro X-Cape, ovšem kromě staré známé verze 650 si můžete prohlédnout i letošní novinku s větším a hlavně silnějším motorem 700, která se liší i v dalších detailech. Vůbec poprvé do Česka zavítal i největší model X-Cape 1200, který Italové zatím jenom vystavovali a který by se měl začít prodávat i u nás někdy v době letních prázdnin. Od velké cestovní adventury vybavené vidlicovým dvouválcem Corsa Corta Evo o výkonu 125 koní si výrobce dost slibuje, cenu zatím neznáme, ale měla by být pod úrovní Multistrady V4 od Ducati i pod BMW R 1300 GS.

Příjemně překvapuje, že na stánku najdeme i ty zajímavé malé modely, které Moto Morini ukázalo teprve na podzim v Miláně. Konkrétně jde o obě třistapadesátky s vidlicovým agregátem od Q.J., tedy cruiser Rumble (ten nezapře podobnost s Bendou, prodávanou i u nás s nápisy Keeway nebo QJMotor na nádržích) a především novodobou reinkarnaci kultovního naháče 3 ½. Ten vypadá opravdu kouzelně. Své obecenstvo si určitě najde i cestovní enduro s poněkud krkolomným názvem Alltrhike, což je nejnovější přírůstek do čím dál populárnější třídy dobrodružných čtyřistapadesátek, kterou loni tak nakoplo CFMoto 450MT, s nímž Alltrhike sdílí i dost technických komponentů včetně motoru.

MR43: Bimota, Brough Superior, Praga

Pokud se kromě běžného mainstreamu rádi pokocháte i pohledem na něco hodně exkluzivního a drahého, nevynechte stánek společnosti MR43, která na českém trhu už roky prodává motocykly od značek, jejichž jména se vyslovují s posvátnou úctou a o nichž si většina běžných smrtelníků může nechat jenom zdát – ale bývají to moc pěkné sny! Od znovuzrozené italské Bimoty si můžete prohlédnout zajímavý sportovní stroj pro každý den pojmenovaný KB4, od britského (resp. francouzského) Brough Superioru vás čekají hned čtyři kousky: dva SS100, jeden Lawrence a jeden Pendine. Ani jeden z těchto strojů není letošní novinkou, ale vidět je někde naživo je vždycky svátek, a ještě v takovém množství! Ještě větším tahákem na stánku ale jistě budou hned dva exempláře Pragy ZS 800, česká motorka s agregátem z Kawasaki W800 ve vlastním hardtailovém rámu a na karbonových kolech. Tenhle klenot jsme dokonce už měli možnost otestovat!

MV Agusta

Italskou butikovou značku najdete na stánku KTM, neboť dokud odpojení od rakouské značky a návrat k rodině Sardarovovů neposvětí antimponopolní úřad, zůstává pod mattighofenskou správou. Vy si na Motocyklu můžete prohlédnout čtyři modely, z nichž ani jeden není vyloženě nový (tím nejčerstvějším je LXP Orioli), ale na motorky téhle značky je vždycky radost pohledět.

Peugeot

Francouzská skútrová značka pro letošní rok žádné novinky ohlášené nemá, proto i na Motocyklu najdete nejoblíbenější stávající modely: retro Django v té své původní kulatější verzi (novější hranatá, prodávaná současně, tak oblíbená není), městský Tweet 125 a tříkolový Metropolis v praktické verzi SW.

Piaggio

Hlavní hvězdou stánku skútrového magnáta je jednoznačně nová tříkolka MP3 310. Jde o nástupce předchozí třístovky, což je skútr o třídu menší než motorizace 400 a 500, resp. nejnovější 530, z níž si třistadesítka do značné míry půjčuje i design. Sluší jí to teda dost...

QJMotor

Velký stánek čínské značky QJMotor se novinkami jenom hemží, i když některé modely jsme vám již představili v jízdě, neboť se jedná o novinky výstavní, které se prodávají již od podzimu. Řeč je o supersportu pro každý den SRK 800 RR s řadovým čtyřválcem a powercruiseru (no…) SRV 600 V se čtyřválcem pro změnu vidlicovým. Stejně tak první zákazníci už mají od konce minulého roku doma maxiskútr Fort 350.

Počátkem loňského podzimu jsme vám přinesli také test úplně nové adventury SRT 550 SX, ovšem tu na stánku nenajdete, místo ní tu stojí ještě novější verze SRT 600 SX, která proti pětpade překvapivě nenabídne jiný motor, ale zato dostanete brzdy Brembo, mlhovky, dva režimy pro motor i ABS. A neméně překvapivě stojí pořád sto padesát tisíc včetně kufrů. Podobná situace je i s naháčem SRK, ten také na kapotách ponese místo 550 nápis 600 a na brzdičích Brembo, ovšem bude dokonce ještě levnější.

Kdo si chtěl prohlédnout novou největší adventuru SRT 900 SX, ten tak může učinit u osmistovky, ty motorky jsou totiž na chlup stejné, devítikilo ale do Česka dorazí až příští měsíc. Stejně tak si ještě pár týdnů musíme počkat na skútr MTX 125, což je patnáctikoňový měšťák s velkým plexi, bezklíčkem nebo kontrolou trakce za nějakých 75 tisíc. Co si naopak prohlédnout můžete, je litrová čtyřkolka SFA, s níž importér kvéjéčka rozjíždí i dvoustopá vozidla.

Royal Enfield

Nejzásadnějšími novinkami na stánku Royal Enfieldu jsou nedávno představené přírůstky do modelové řady dvouválcových šestsetpadesátek – řeč je samozřejmě o scrambleru Bear 650 a retru Classic 650. Oba jsme vám již představili v testech (zde a zde). Vedle nich stojí na stánku i dva stroje doplněné sajdkárou Velorex, a pak samozřejmě další motorky modelového ročníku 2025 včetně loni v létě představeného moderního naháče Guerrilla 450.

Suzuki

Hvězdy stánku Suzuki jsou jasné, japonská značka pro letošní rok představila dvě novinky a jedná se o sourozenecké duo endura DR-Z4S a supermota DR-Z4SM. Oba modely si v Letňanech můžete prohlédnout, bohužel to bude na delší dobu naposledy, protože první kusy se na náš trh dostanou až v druhé půlce roku. Každopádně palec nahoru pro dovozce, že se mu i přesto podařilo tyto dva výstavní kusy na Motocykl dostat. Jenom připomeneme, že nové DR-Z silně vychází z toho původního z počátku milénia, akorát se pro nové legislativní podmínky přepracovaný agregát o objemu 398 cm3 a výkonu 38 koní usídlil v novém šasi. Jinak je to prostě staré dobré DR-Z s pohotovostní hmotností jen lehce nad 150 kg. Už abychom se na něm svezli! Pokud jste zatížení na endura, ale DR-Z4S je pro vás moc malé a slabé, tak by vám určitě neměl ujít vystavený V-Strom 800DE s offroadovým kitem. To jen aby bylo jasno, kam lze Stromka posunout a že z něj jde udělat opravdu terénní náčiní.

SWM

Italská značka SWM na stánku Nevima Group má vystaveno hned několik novinek, minimálně pro český trh. Pokud je vám model Gran Turismo 650 nějaký povědomý, tak vám prozradíme, že máte hledat příbuznost u Jawy 650 OHC, akorát že u SWM za tenhle stroj, vybavený nesmrtelným vzducháčem z Hondy Dominator, zaplatíte ještě méně, necelých 115 tisíc. A za 130 můžete mít skoro-Dominatora neboli další vystavenou novinku Silver Vase ve verzi T, tedy parádní retro-enduro na velkých kolech 21 palců vpředu a 18 palců vzadu. Do terénu míří také malá adventura ATX 125 s trochu post-apo vzhledem anebo lehká elektrická kroska Binsen.

SYM

Tchajwanský výrobce orientovaný převážně na skútry vystavuje stávající portfolio od malých stopětadvacítek, které tvoří drtivou většinu exponátů, až po vlajkovou loď Maxsym TL 508.

Triumph

Společnosti Meteor Motor Tech CR, novému dovozci anglické značky Triumph do ČR od 1. dubna 2025, se podařilo do expozice získat jeden z úplně prvních kusů novinky Speed Triple 1200 RS, která se představila před pár týdny. Legendární tříválec vyšrouboval svůj výkon na 183 koní, to je na naháč s pohotovostní hmotností 199 kg luxusní hodnota. Jako třešnička na dortu je tady semiaktivní podvozek Öhlins. Na podobně sportovní strunu pak v expozici hraje i závodní speciál Triumph 756 RS WRP, dvojnásobný vítěz IRRC  v letech 2023 a 2024.

Další hodně očekávanou novinkou je také tříválec, konkrétně Tiger Sport ve verzi 800. Na pohled sice vypadá skoro stejně jako 660, ale s motorem 798 cm3 nabízí podstatně větší porci výkonu i krouťáku, konkrétně 115 koní a 84 Nm. Poslední hodně očekávaná novinka v expozici je pak od základu inovovaný neo-retro Speed Twin 1200, který už jsme měli možnost na podzim krátce otestovat. Vystavený je v klasické verzi i ve sportovnějším provedení RS.

Vespa

Italská značka vystavuje jak běžné sériovky, tak zajímavosti typu 946 Dragon, což byla loňská speciálka oslavující rok draka v počtu 1888 kusů s cenovkou přes 300 tisíc korun, anebo moc pěkně vytuněné loňské GTS 300. Tou nejdůležitější novinkou Vespy pro příští rok je ovšem gétéeso s novým větším motorem, v Praze si můžete prohlédnout tu nejvyšší verzi GTS SuperSport 310. Proti třístovce jsou tady nějaká drobná vylepšení v oblasti komfortu (sedlo, bezklíček...), ale tím hlavním lákadlem je motor, jehož objem narostl díky zvětšení zdvihu z 278 na rovných 310 cm3 a  hlavně se zvýšil o trochu výkon a o dost točivý moment (25 koní a 28,9 Nm).

Vmoto

Na Motocyklu samozřejmě nechybí ani elektromobilita a opravdu velký stánek má značka Vmoto známá svými městskými modely. Ta vystavuje spoustu modelů a přivezla i pár novinek, jako například retro naháče TC Wanderer nebo jeho futuristicky tvarovaného sourozence TS Street Hunter, oba ve verzi Pro, která nabídne 5,2kW motor s maximálkou 90 km/h a stejně dlouhým dojezdem. Pro ty, kdo do města přeci jenom preferují skútr, je určen nový CPx Explorer na kolech 16"ú14" vybavený silným 8kW motorem, který stroji zajišťuje maximálku přes 100 km/h a opět stejně velký dojezd.

Voge

Importér prémiovky čínského gigantu Loncin (a také čtyřkolek od mateřské značky, které na jeho stánku též najdete) přivezl do Prahy vlastně všechny na podzim představené novinky a k nim i něco navíc. Tím nejočekávanějším strojem je samozřejmě cestovní enduro 800 Rally. Proč osmistovka, když loni byla velkou novinkou devítistovka DSX? Protože ta měla větší důraz na to slovíčko „cestovní“, zatímco 800 Rally jednoznačně na to „enduro“. Obutí 21“/18“, tlumiče KYB se zdvihy 200/190 mm, 95 koní z osmistovky ne nepodobné KTM LC8c, hmotnost 213 kg s plnou nádrží a cena 219 990 Kč. Kolem téhle motorky bude hlavně v sobotu určitě pořádný nával.

Voge má ale i další novinky. Model 625 DSX hodně připomíná menší pět-dva-pětku (ta je zde s drobnými vylepšeními), ale nabídne o dost více síly a trochu odlišnou techniku. Hodně se rozrůstá také nabídka skútrů, prohlédnout si můžete třeba stopětadvacítku SR16 na velkých kolech ve stylu Hondy SH.

Na stánku Voge ovšem nenajdete jenom sériovky, stojí zde i dva hodně zajímavé prototypy, které Číňané ukázali v Miláně a českému dovozci se je podařilo zajistit pro pražskou výstavu. Prvním je supersport 660 RR se stokoňovým  řadovým čtyřválcovým motorem v dvojitém páteřovém rámu, zahaleném do hodně líbivé kapotáže s nepostradatelnými aerodynamickými křidélky – jeho homologace pro evropský trh by měla začít již tento měsíc, na konci roku by tedy mohl být v prodeji. Druhým prototypem, jehož evropská přítomnost zatím není potvrzena (čeká se na reakci návštěvníků veletrhů včetně toho pražského), je cruiser 625 CU vybavený vidlicovým dvouválcem.

Yamaha

Na stánku tří ladiček nic nechybí, ale návštěvníky zajímají novinky. V populární třídě adventure to je jednoznečně vylepšená Ténéré 700 v základu a ve verzi Rally. Mezi cestovními stroji je na špici inovovaný Tracer 9 s možností automatu Y-AMT a hromadou elektronické výbavy ve verzích GT a GT+ a v supersportech zbrusu nová R9, která je letos nejvýše postaveným sportovním bikem na značkách. R1 je už jenom okruhová bez homologace. Vrcholem své třídy je také lehoulince vylepšený Tmax a vedle něj nechybí ani zbytek inovované skútrové rodiny.

Další zásadní novinka je ve třídě naháčů, kde výrazný facelift prodělal MT-07, kterou stejně jako větší tříválec MT-09 můžete mít také s automatem, ale ten si na stánku logicky neozkoušíte. To budete muset počkat na jaro, kdy vyrazí kamion Yamahy na tradiční testovací tour. I ten je v Letňanech k vidění, což samo o sobě asi pro většinu motorkářů není velké lákadlo, jenže on stojí venku na parkovišti a můžete si u něj vyzkoušet skútry RayRZ, Nmax, Neos nebo elektrokolo Booster.

Kromě sériovek ale Yamaha láká také na speciální stroje. Prohlédnout si můžete závodní speciál R7 Adély Ouředníčkové z ženského mistrovství světa nebo další vyladěné závodničky. Hodně speciální Yamahu si ale můžete prohlédnout také vedle na stánku kolegů z časopisu Motocykl, kteří se pustili do přestavby XSR900GP.

Yuki

Na stánku Yuki si odbyl svou premiéru naháč 125i Sport R. Naháč moderních agresivních tvarů postavený na základě modelu XTR pohání dopředu vodou chlazený jednoválec se vstřikováním a šestistupňovou převodovkou výkonem 9,5 kW. Ve výbavě nechybí dnes už povinné LED světlomety včetně blinkrů, inverzní LCD displej nebo USB zásuvka. Brzdy jsou na obou kolech kotoučové, nicméně místo ABS je tu možná legislativní aletrnativa v podobě spojeného brzdového systému CBS. 149 kg vážící stroj je díky sedlu ve výšce 780 mm přístupný i začátečníkům menšího vzrůstu. Yuki si za svou novinku řekne 69 990,-.

Zontes

Také čínský Zontes na svém stánku vystavuje prakticky celé portfolio od stopětadvacítek po třistapadesátky. Na poslední chvíli se importérovi podařilo zajistit adventure skútr nazvaný 368 Gizmo, akorát že všechny kusy určené pro náš trh už jsou vyprodané.

Co si ale naopak prohlédnout můžete a co je rozhodně největším tahákem stánku značky Zontes, je adventura 703 Frontier. Tu jsme si mohli prohlédnout loni v Miláně, tam ale stála dobrodružnější verze na velkých endurových kolech 21"/18", k nám se bude dovážet univerzálnější provedení obuté do kombinace 19"/17". Uvnitř stroje s nezaměnitelně svérázným designem (tím jsou Zontesy pověstné) a hliníkovým rámem bije úplně nový řadový tříválec o objemu 699 cm3, disponující výkonem 71,5 kW a točivým momentem 76 Nm, což by u cestovního stroje o hmotnosti 216,5 kg bez paliva ve veliké 22litrové nádrži mělo být naprosto dostatečné. U Zontesu už tak nějak automaticky očekáváte velkou nálož elektroniky a Frontier je v tomto ohledu opravdu velice silný: má elektricky štelovatelné plexi, přisvěcování do zákrut, velký 6,75" TFT displej, přední a zadní palubní kameru a hlídání mrtvého úhlu. Charakteristická pro Zontes je i hodně agresivní cenovka 199 700 Kč, většina zákazníků si ráda připlatí 13 tisíc za padáky, mlhovky a nosiče kufrů.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist