husqvarna_virt_400_brezen




Indové představují novou Jawu 42

Tak jako se v Evropě přechází na Euro 5, podobně se v Indii přechází na podobnou emisní normu označenou jako BS6. Při té příležitosti výrobce novodobé Jawy upravil model Forty Two a představil ho v nové verzi 42.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V květnatých názvech svých motorek se Indové rozhodně nepředhánějí. Základní a nám nejbližší Jawa u nás prodávaná pod názvem Jawa 300 CL se v zemi jejího původu prodává pod prostým názvem Jawa. Hned při jejím představení se vedle ní objevil i o něco modernější, barevnější, sportovnější a taky levnější model nazvaný Jawa Forty Two. Od klasiky se lišil pastelovými barvami, jinými řídítky, nezakrytým předním světlem se samostatným tachometrem a menšími blatníky. Tedy vlastně liší, protože Forty Two zůstává dál v nabídce i s motorem BS6. Vedle něj se ale nově objeví novinka se stejným jménem, jenom jinak napsaným. Bude to Jawa 42.

Nejprve se ale podíváme na motor. V Indii nelení a s příchodem přísnější emisní normy BS6 pořádně zamakali. U nás prodávaná 300 CL vychází ještě z první verze agregátu a kvůli evropským homologacím přišla o nějaké koníky i newtonmetry (indický originál dával 27 koní a 28 Nm, naše 23 koní a 25 Nm). Nová verze agregátu odpovídá indickým předpisům BS6, které jsou ekvivalentem naší euro pětky a i tak se dokáže pochlubit 27,3 koníky a 27 newtonmetry. S výjimkou Péráka se zvětšeným objemem na 334 kubíků je takhle naladěný agregát společný pro všechny indické Jawy a model 42 není výjimkou. Odlišná je ale jeho povrchová úprava, protože je celý v černé. Trochu škoda, zanikne jeho tvar, ale stylu se musí evidentně leccos obětovat. A právě černá barva hodně definuje styl téhle motorky, na které s výjimkou víčka nádrže, šroubů a zámků nenajdete jedinou stříbrnou součástku. Extrémně temná je novinka v celočerném provedení, o něco veselejší je červeno-černá a nejvýraznější barevnou kombinaci předvádí kontrastní bílo-černá verze. Všechny motorky jsou doplněné o šedivý rychlý pruh a grafiku s číslem 42.

Hodně zásadní změnou oproti zbytku produkce je nasazení litých ráfků namísto drátěných, jak jinak než v černé barvě. Bezdušové pneumatiky na nich mají průměr osmnáct palců vpředu a sedmnáct vzadu jako u ostatních Jawiček. Přidejte ještě zrcátka na koncích řídítek, jinou grafiku budíku a budete mít výčet změn oproti Forty Two kompletní. Ona totiž ta mřížka na předním světle a decentní štítek nejsou prvky standardní výbavy, ale příplatkové a najdete v ní ještě ochranné rámy motoru, brašny a další drobnosti. I když motorka vypadá dost odlišně, tak těch změn není zase tolik, proto se ještě pozastavíme u vylepšení spojených s příchodem motoru BS6. Oproti předchozí generaci modelu Forty Two je upravený stojánek, jiné nastavení odpružení a pohodlnější sedlo. Poslední dvě zmiňované vlastnosti by prospěly i u nás prodávanému „céelku“, které je na tom cenově téměř identicky jako novinka, ale přepočítávat indické rupie a snažit se z nich vykouzlit českou cenu, to nemá moc smysl. Stejně tak nemá moc smysl přemýšlet nad tím, proč dělají z naší Jawičky takovouhle motorku, když u nás pořád nejvíc potáhne klasická Kejvačka. Jenže v Indii je to trochu jinak. Jawa 42 svým stylem míří mezi čerstvé novinky ve třídě – Hondu CB350 H´ness a Royal Enfield Meteor 350 a patří mezi ně i cenou. Honda si svou motorku cení na 185 000 rupií, na plus mínus podobnou částku vyjde i Royal Enfield (záleží na barvě) a Jawa 42 se nabízí za necelých 184 000 rupií.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



faber_aprilia3_brezen
Objednat reklamu
TOPlist