ktm_rijen




BMW představuje pět novinek řady Heritage: 4 nové R nineT a R 18 Classic

Vzhledem ke zrušení všech veletrhů přesouvají výrobci své představovačky nových modelů do prostoru onlinu a ve čtvrtek večer jsme mohli sledovat prezentaci BMW, jež uvedlo pětici motocyklů z kategorie Heritage. Asi nikoho nepřekvapilo, že tou hlavní novinkou byla další verze R 18, po osmi sezónách se ale omlazení dočkává i řada R nineT.

Kapitoly článku

Pak že to nejde. O čem mluvíme? O plnění stále přísnějších emisních norem u vzduchem chlazených motorů. Upřímně, NineT s vodou chlazeným agregátem si těžko dokážeme představit a v Německu to naštěstí vidí stejně. Zamakali tedy na stávající technice, a máme tady Euro 5 R nineT. Možná ještě překvapivější je, že motoráři nedělali žádné zásadní úpravy a motor nic neztratil na svém výkonu. Přesně řečeno přišel o jeden jediný kilowatt. Nyní tedy dává rovných 80 kW při 7250 otáčkách, oproti dřívějším 81 kW nastupujícím o 500 otáček výš. A co se krouticího momentu týče, ten má stejných 116 newtonmetrů nastupujících v identických 6000 otáčkách. Jak toho inženýři dosáhli? Poměrně jednoduše. Vsadili na nové hlavy válců, které z venku designově lépe navazují na zbytek motoru, důležitější je ale jejich vnitřek. Ten je tvarovaný tak, aby zajistil správné víření směsi a tím pádem lepší a čistší spalování. Bonusem nových hlav není ale jenom plnění přísnějších emisních limitů, nineT by mělo mít plynulejší výkonové křivky se strmějším nástupem mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček. Pocitově by tak měl být motor silnější, než u předchůdce. Bohužel BMW nepřikládá žádné grafy, takže si na potvrzení budeme muset počkat do jara.

Další mechanická inovace se dotkla podvozku, nově je zadní tlumič vybavený systémem progresivního tlumení WAD. Ten dokáže upravovat tuhost tlumiče v závislosti na zatížení, zjednodušeně řečeno, když jsou hrboly malé, je tlumič měkčí a reaguje citlivěji, když dochází k prudkému stlačení tlumiče, tak se přitvrdí, třeba v případě prudkého přidání plynu nebo velkého výmolu. Mělo by se tím zabránit přehnanému houpání nebo chodu na doraz. Samotné přenastavování probíhá plynule hydraulicky, nehledejte v tom žádnou elektroniku. Stejně tak v tom nehledejte nic úplně nového, tohle řešení BMW u svých motorek používá už pár let, jen zažívá svou premiéru v případě R nineT.

Dost se u motorek pracovalo na elektronice. Ano, i u tohoto klasického motocyklu jí najdeme dost, v kontextu doby a třídy je to ale pořád v přijatelných mezích. Nově u R nineT v základní výbavě najdete propracovanější ABS Pro spolupracující s brzdovým asistentem DBC. Ten se stará o to, abyste při brždění současně nepřidali plyn. K lepšímu ABS v základní výbavě najdete dva jízdní režimy Road a Rain s adekvátně naladěnou odezvou plynu a úrovní zásahu základní kontroly trakce ASC. Nebylo by to ale BMW, aby si i tady nepřipravilo širokou příplatkovou výbavu. Co se jízdních režimů týče, je to obligátní nabídka v balíčku Pro, podle varianty R nineT schovaná pod názvy Dyna nebo Dirt. Kromě optimalizované odezvy plynové rukojeti s nimi dostanete chytřejší kontrolu trakce DTC a elektronickou kontrolu brždění motorem pro redukování nechtěného zablokování kola při podřazení. Co má jezdec zrovna zvoleno a další údaje bude moci sledovat na klasickém kulatém budíku s novým fontem textu, v případě vrcholného R nineT na dvojici kulatých budíků. A uvidí tam také například informaci o tom, jak mu svítí světlo nově vybavené LED technologií, kterou disponují také blinkry a zadní světlo.

Mimochodem, varianty nineT, to je kapitola sama pro sebe. Ze stávající nabídky vypadl radikální Racer, takže tu najdeme základní Pure, terénně se tvářící Scrambler a Urban G/S a na závěr „to pravé“ R nineT s obrácenou vidlicí a zmiňovanou dvojicí budíků. U všech pak najdete novou a velmi rozsáhlou doplňkovou výbavu. Prvním, co musíme zmínit, je nový volitelný paket Comfort, který kromě jízdního režimu Pro obsahuje tempomat a vyhřívané rukojeti. No a pak je to hlavně široká možnost individualizace díky rozsáhlému programu Option 719. O tom bychom mohli psát hodně dlouho a stejně by to nebylo ono. V tomhle případě platí, že obrázky dají za tisíc slov, takže se pokochejte možnými varianty továrně upravených R nineT nebo si chvilku počkejte, až se objeví inovované roadstery v BMW konfigurátoru, kde si to „své“ R nineT vyzdobíte sami.

 R nineT Pure

 R nineT

R nineT Scrambler

 

R nineT Urban G/S

Hlavní charakteristika nových modelů R nineT

  • Vzduchem/olejem chlazený motor typu boxer s novými hlavami válců pro další zvýšení točivého momentu ve středních otáčkách a také plnění emisní normy EU5.
  • Výkon 80 kW (109 k) při 7250 1/min (dříve 81 kW (110 k) při 7750 1/min) a točivý moment 116 Nm při 6000 1/min.
  • Hlava válců, kryty hlav motoru a díly škrticí klapky v novém designu.
  • ABS Pro s dynamickým brzdovým asistentem DBC pro ještě větší bezpečnost při brzdění v náklonu.
  • Nová pružicí a tlumicí jednotka s progresivní charakteristikou WAD pro vyváženější a pohodlnější ovládání nyní jako součást standardní výbavy.
  • Manuální nastavení předpětí pružiny tlumiče prostřednictvím otočného kola jako součást standardní výbavy.
  • Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ jako součást standardní výbavy.
  • Klasicky navržený kulatý ukazatel s novým číselníkem.
  • Bílé LED směrové ukazatele jako součást standardní výbavy.
  • LED světlomety vč. denního svícení/parkovacího osvětlení jako součást standardní výbavy.
  • USB nabíjecí port jako součást standardní výbavy.
  • Vylepšený celkový design s širší škálou exkluzivních barevných provedení.
  • Nová volitelná výbava a volitelné příslušenství jako továrně nabízená výbava.

BMW R 18 Classic

Museli byste být hluší, slepí, žít dvacet let na opuštěném ostrově a mít IQ ne vyšší než dnešní datum, abyste neuhádli, že minimálně jednou z novinek bude další verze R 18. Upřímně, čekali jsme ty modely alespoň dva, ale Bavoři nám to zřejmě chtějí hezky nadávkovat, abychom se v tom neztratili. Jako s R nineT, taky byl nejdříve roadster, potom Scrambler a až pak se to rozjelo ve velkém stylu.

Finální verzi cruiseru R 18, s nímž BMW vstupuje do dosud neprobádaných vod (R 1200 C z počátku milénia prý nebyl tak úplně cruiser), představili Němci letos v dubnu, již dva roky nás ale masírovali nejprve samotným motorem a posléze několika customy, jejichž přísun nepřestával ani letos po oficiální premiéře sériovky. Na tu jsme si totiž museli chvíli počkat, když se prodávat začala až v září. Nicméně první test ukázal, že se čekání vyplatilo. Bavoři fikaně uvedli nejprve úplně holou verzi, která je jen a pouze o tom unikátním obrovském motoru – boxer s objemem 1802 cm3, výkonem 91 koní a točivým momentem v rozmezí 2000 až 4000 otáček neklesajícím pod hodnotu 150 Nm tady ještě nikdy nebyl. A teď už přichází čas i na to, abychom byli trochu praktičtí.
Nový model, druhý do party, se jmenuje R 18 Classic. Slovíčko Classic jsme v historii cruiserů slyšeli už asi tisíckrát a pokaždé si pod tím ta která značka představovala něco trochu jiného. U BMW má jít o nostalgickou vzpomínku na první dny cruiserového výletování, jde tedy o cestovní variantu ve starém stylu – pokud bychom to měli přirovnat k portfoliu H-D, na něž BMW střemhlav útočí, je to takový Road King. A jsme přesvědčeni, že kapotovaná verze ve stylu Electra Glide, případně Roadmaster od Indianu, je určitě někde v šuplíku přichystána také, vždyť už R 1200 C se tenkrát dělala v provedení Montauk s kapotou.

Classic vás ale bude od vzduchu a deště chránit velkým průhledným plexi, jehož držák je k motocyklu uchycen na čtyřech místech – nahoře na vršcích teleskopů přední vidlice a dole v držácích přídavných světel, kde je aretace. Je hezky a chcete si užít vítr ve vlasech? Žádný problém, plexi může zůstat doma.

Cestovně laděnou motorku si samozřejmě neumíme představit bez úložných prostorů a R 18 Classic není výjimkou. BMW použilo velmi elegantní kožené brašny s kovovými přezkami, které mají objem 15,5 litru a můžete si do nich pořídit i vyjímatelné tašky. Ty vám sice zmenší úložný prostor o třetinu na 10 litrů, ale zase si v nich můžete všechny věci pohodlně odnést třeba do hotelu. I kufry jsou samozřejmě odnímatelné, akorát budete potřebovat vercajk, jsou na šrouby. K motorce ale dostanete záslepky, aby i bez kufrů byla pořád krásná.

Odnímatelný je i další prvek, kterým se Classic liší, a tím je sedátko spolujezdce. Ovšem nepředstavujte si žádné opulentně velké křeslo, to sedlo není kdovíjak velké a mamina s vámi asi na úplně každý výlet jezdit nebude. Trochu nás zaráží, že BMW neříká nic o sedle řidiče, které vypadá být úplně stejné jako u R 18. Jak jsme se už stačili přesvědčit na vlastní pozadí, není to zrovna to nejpohodlnější sezení na dlouhé cesty. Ale znáte to, jsme u BMW, takže stačí otevřít konfigurátor doplňkové výbavy a vaše zadnice si bude hnedle lebedit…

A teď dvě věci, které z Classica jen tak jednoduše nesundáte. Tou první je světelná rampa, Classic je podle nejlepší tradice cestovních cruiserů vybaven třemi předními světlomety, přičemž všechny jsou samozřejmě z LED diod, za příplatek můžete mít i přisvěcování do zákrut. Blinkry, které u standardní R 18 najdete na řídítkách, se u Classica přestěhovaly pod ta přídavná světla. Druhou neodnímatelnou věcí na Classicu potom je přední kolo – zatímco R 18 má vepředu devatenáctipalcové, Classic dostal menší šestnáctku s pneumatikou 130/90B16. Ráfky jsou ale samozřejmě i nadále vyplétané. Jsme docela zvědavi, co to udělá s ovladatelností, na tahle bobberově malá přední kola jsou různé názory. Jasno máme v tom, co výbava udělala s hmotností, která stoupla o rovnou dvacku na 365 kg s plnou 16litrovou nádrží.

Vlastnosti nového BMW R 18 Classic a R 18:

  • Styl kombinující moderní technologie s autentickými materiály.
  • Největší motor BMW boxer s objemem válců 1802 cm3.
  • Výkon 67 kW (91 k) při 4750 1/min, maximální točivý moment 158 Nm při 3000 1/min.
  • V rozmezí od 2000 do 4000 1/min vždy k dispozici více než 150 Nm.
  • Odkrytý hnací hřídel s klasickým designem.
  • Dvojitý trubkový ocelový rám.
  • Zadní kyvné rameno s přišroubovaným koncovým úhlovým převodem.
  • Teleskopická přední vidlice s ochrannými pouzdry, zadní odpružení centrální jednotkou s progresivní charakteristikou.
  • Sladěná ergonomie pro uvolněnou jízdu a optimální ovladatelnost.
  • Kotoučové brzdy vpředu a vzadu, drátěná kola.
  • Klasickým způsobem pojatá nejmodernější technologie LED osvětlení.
  • Adaptivní odbočovací světlo pro ještě lepší osvětlení vozovky při zatáčení jako tovární výbava.
  • Klasický kulatý přístroj s integrovaným displejem.
  • Keyless Ride pro pohodlné ovládání funkcí motocyklu pomocí dálkového ovládání.
  • Tři standardní jízdní režimy a systémy ASC a MSR.
  • Asistent couvání pro pohodlné manévrování a asistent rozjezdu do kopce Hill Start Control pro snadný rozjezd ve stoupání jako tovární volitelná výbava.
  • R 18 First Edition: exkluzivní provedení barev a chromů.
  • Rozsáhlá nabídka doplňků a BMW Motorrad Originálního příslušenství, stylová kolekce Ride & Style.
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 27 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist