Pěkně pohromadě: Velký přehled motocyklových novinek 2021
Text: Jan Rameš | Video: Honza Fuka | Foto: výrobci | Zveřejněno: 1.2.2021 | Zobrazeno: 29 734x
Kapitoly článku
KTM
U rakouské oranžády je 2021 rokem přestupu ze 790 na 890. Loni jsme s tímto označením měli jenom nabroušeného sportovního Duka R, letos už je s větším motorem i standardní 890 Duke. Deset koní (nyní tedy 115), pět newtonmetrů a lepší naladění elektronického plynu, to jsou ty zásadní rozdíly, které odlišují novinku od modelu 790 Duke.
Ještě větší rozmach osm-devade proběhl mezi cestovními endury KTM. Standardní 890 Adventure je více na silnici, byť je postavený tak, jak ostatní výrobci dělají stroje terénní, pro offroaďáky je určen 890 Adventure R a pro ty úplné blátošílence potom limitka 890 Adventure R Rally. Všechny verze dostaly samozřejmě ten větší motor, u Adviků byl nárůst síly ještě výraznější, plus 10 koní a 12 newtonmetrů (aktuálně tedy 105 a 100), a dále třeba lehčí podsedlový rám nebo citlivější brzdy. A když už jsme v tom blátě, rychle zmíníme ještě upravená jednoválcová dvojčata 690 Enduro R/690 SMC R s uživatelsky vstřícnější elektronikou, jako u Husqvaren 701. Vždyť jsou to sourozenci...
Ještě novějším přírůstkem do rodiny KTM 2021 je silničně laděná 1290 Super Adventure S. Stejné jméno jako doposud, ale motorka ne možná úplně jiná, nicméně hodně pozměněná. Motor je pořád ta 160koňová raketa, akorát s novou euro-normou, namontovaný v novém rámu a všechno se dělalo tak, aby se na Super Advikovi hlavně lépe jelo – ergonomie, elektronika... Protože potom jste zase rychlejší. Jako by nestačilo, co bylo doposud. A vůbec největší peklo bude ta 1290 Super Adventure R, protože tam tohle všechno dostanete v terénním balení se zdvihy odpružení 220 mm a koly 21"/18". Životnost zadního drapáku se tady bude počítat na minuty místo kilometrů...
KTM 890 Duke přidává 10 koní
Silnější motor i pro silniční 890 Adventure
Terénní Adventure R ve verzi 890
Nejsilnější jednoválce KTM plní Euro 5
Nová KTM 1290 Super Adventure S: Všechno pro pilota
Kde končí cesty, začíná Super Adventure R
Kymco
Tchajwanská značka koncem listopadu představila hned čtyři poměrně zajímavé skútrové novinky. Elektrická F9 je hodně sportovní záležitost na 14" kolech s výkonem 9,4 kW a maximálkou 110 km/h, přičemž je dobré zmínit, že Kymco je jednou z těch značek, jež s elektromobilitou mají už poměrně bohaté zkušenosti. Ef-devítka je ale zase trochu jiný koncept, než který jsme od Kymca znali doposud. A jestli trochu pochybujeme, že se k nám dostane, tak u městského sportovního KRV to platí též, protože motor o objemu 175 cm3 je pro Evropu celkem zásah mimo terč. Škoda, vypadá moc pěkně, navíc má zajímavý sekundární pohon ozubeným řemenem.
Další dva modely ale už snad na našem trhu brzy přivítáme. Pod zkratkou DT X360 se ukrývá starý známý New Downtown v lehce offroadovém designu s jinou ergonomií a CV3 je již konečně sériová verze tříkolky, kterou Kymco ve formě konceptu ukazovalo po veletrzích již nějaký ten pátek. S dvouválcovem z vlajkové lodi AK 550 o výkonu 52 koní bude tohle asi pěkná střela, která se bude chtít okamžitě stát královnou mezi tříkolovými skútry.
Pro český trh budou zajímavé ještě další dvě novinky, které se k nám dostávají. Tou první je užitková Agility Carry 125i CBS, větší bratr malé padesátky a vlastně ta původní Agility na 12" kolech, uzpůsobená pro potřeby kurýrů či na rozvoz pizzy. Místo sedla pro spolujezdce je tu nosič (tankovací otvor se přesunul víc dopředu, abyste dokázali pohodlně natankovat i s plným nosičem), druhý nosič je na čumáku stroje a moderní LED světlo a oba blinkry jsou až pod ním, takže by jim neměl hrozit úraz. Relativně v pohodě bude při pořizovací ceně 67 990 Kč i vaše peněženka. Druhou novinkou je rozšíření portfolia o městského elegána New People S 200i, půjde tedy o nejsilnější motorizaci doplňující padesátku (u nás se nenabízí) a stopětadvacítku. Dobrá výbava (ABS, štít, kryty rukojetí, metalíza), vyšší výkon 15 koní a dobrá cena, konkrétně 87 990 Kč, o pouhé dva tisíce víc než za stopětadvácu.
Moto Guzzi
Orel z Mandella del Lario slaví letos 100 let! Kromě velké párty v září se do oslav dají počítat i výroční verze se saténovými plechovými nádržemi, zelenými plasty a hnědými sedly, a potom inovované modely se silnějším motorem 850 cm3. Tím nejdůležitějším určitě bude nová V7, taková klasika všech klasik, jež si polepšila o více než 100 kubíků a dobře 13 koní, když jich novinka napočítá hned 65! A stejně velký přírůstek je i v točivém momentu, tam je nové maximum 73 Nm. Jestli vzít moderněji tvarovaný Stone s LED předním světlem, nebo naopak lesklý klasický Special na drátech, je čistě na vkusu každého.
Onen dvouválcový agregát 850 cm3 ovšem již dávno známe z dalších modelů, akorát že dříve ve V9 ve verzích Roamer a Bobber neměl zdaleka takový výkon, jaký dostává teď. Kromě toho má nový Bobber LED světla a digitální přístrojovku, Roamer zůstává fešákem na okreskové rozjímání. Pracovalo se i na oblíbené cestovní V85 TT, jež se letos může pochlubit bezdušovými ráfky, dalšími jízdními režimy a posíleným spodním a středním pásmem svého motoru, zde naladěného na 80 koní i newtonmetrů.
MV Agusta
Italská ikona z Varese byla poměrně hodně činná, co se nových modelů týče, v uplynulých dvou letech, a tak pro sezónu 2021 žádná velká překvapení zatím nepředstavila. Nezbytným krokem je přepracování osmistovkových tříválců na normu Euro 5, a když už se na tom pracuje, sfoukne se to i s nějakým menším updatem. Ten zatím proběhl u modelů Brutale a Dragster s tímto agregátem, které zvenčí poznáte podle LED předního světla z litrové Brutale, stejný model potom dodal i TFT přístrojovku a šestiosou elektroniku. Oba modely jsou dostupné ve verzích Rosso, RR a RR SCS (s automatickou spojkou), Dragster bude i v nejdražší limitce RC. Těch limitovaných edic samozřejmě bude trochu víc, přeci jen MV Agusta je na tohle expert. Ovšem jak 110kusová série Superveloce Alpine za 36 000 eur, tak 75kusová modelu Superveloce 75 Anniversario za 25 000 eur jsou již dávno rozebrány.
Brutale 800 a Dragster dostaly výbavu z čtyřválce
Další limitovaná edice Alpine
Výroční Superveloce vyprodána během vteřin
Piaggio
Liberty, Medley, Beverly, to je trojka městských skútrů Piaggio, které odděleně na obrázku vypadají hodně podobně, ale naživo hned vidíte, že to odstupňování je podle velikosti. Beverly letos slaví 20 let od své premiéry, což leccos říká o jeho oblíbenosti, a slaví to agresivnějším designem, vylepšeným odpružením a především silnějšími motory – menší stávající třístovka má o čtvrtinu více koní, třistapadesátku nahradila větší čtyřstovka.
Royal Enfield
Indická značka jede ve velkém laufu hlavně s dvouválci 650, ovšem letos přidá i stroj z opačného konce, tedy menší, levnější a určený pro každodenní jezdění vlastně kdekoli a kamkoli. Meteor 350 je takový cruiser až roadster s úplně novým dlouhozdvihovým OHC motorem, jenž si má zachovávat tradiční charakter Royal Enfieldu, známý z modelů Bullet. Ty mimochodem již v Evropě skončily, poslední OHV jednobuch Classic 500 Tribute Black bude české zastoupení dražit na svém značkovém srazu počátkem června v Mlékojedech. Naopak dál jde oblíbené cestovní enduro Himalayan, který kromě předělání na euro-pětku potěší upraveným designem (jiné přední rámy, lepší plexi a zadní nosič), vypínatelným ABS na zadním kole a turn-by-turn navigací Tripper, kterou má i Meteor.
Royal Enfield představil evropskou verzi cruiseru Meteor 350
Tribute Black: Takhle vypadá konec
Nový Himalayan dostal navigaci
Suzuki
Japonská Suzuki má pro letošek novinku jedinou, a sice třetí generaci vysokorychlostního cesťáku GSX1300R Hayabusa. Ta potěšila všechny fanoušky téhle ikony, jejíž první generace se začala nabízet již před koncem minulého milénia. Po krátké přestávce, kdy z nabídky pro Evropu kvůli neplnění euro-norem vypadla, se Hayabusa vrací ve verzi, jež se dá nazvat evoluční, nikoli revoluční. Alespoň na pohled, protože moderních technologií má v sobě jinak víc než dost. Akorát že neřvou do světa přes žádný obrovský tablet, Hayabusa se chlubí i nadále krásnými kulatými budíky! A samozřejmě maximálkou 299 km/h...
Vedle Hayabusy Suzuki úspěšně homologuje stávající portfolio na Euro 5 a přidává nové barvy. Ty stojí za zmínku zejména u supersportovní řady, kde si jak malé GSX-R125, tak velké GSX-R1000/R můžete pořídit v modro-stříbrném provedení 100th Anniversary, inspirovaném barevným provedením speciálů GSX-RR z MotoGP. Suzuki totiž loni oslavila sté výročí založení a byla to moc pěkná oslava, když jí Joan Mir nadělil titul mistra světa silničních motocyklů!
Přilétá Hayabusa třetí generace
Suzuki slaví 100 let
Malé GSX-R vyhrálo vytrvalostní šampionát v GB
SYM
Tchajwanská značka má s novinkami 2021 nakročeno docela zprudka. Jak elektrická tříkolka EF3 s motorem v předním kole, tak trubkami obklíčený skútr s krkolomným názvem KRNBT v designu od Kisky jsou jen koncepty, ale ostatní už jsou sériovky. A nás jen těší, že se konečně dočkáváme již dlouho avizovaného dvouválcového půllitru Maxsym TL. Svým výkonem 41 koní konkurenční Kymco AK 550, ani Yamahu Tmax s výkony 51, resp. 48 koní neohrozí, ovšem cenovka těsně pod hranicí 200 tisíc korun by toto manko u zákazníků mohla bohatě kompenzovat.
Nová generace skútru Maxsym 400 je dalším z těch případů, kdy se jedná o novinku již dříve představenou, viděli jsme ji v Miláně na podzim 2019. Nyní by snad již měla být čtyřstovka připravená pro sériovou výrobu. Proti oběma Maxsymům prodělaly další modely jen menší změny, ale i tak musíme říct, že výrazně prokoukly. To platí jak pro luxusnější Cruisym α s projektorovými světlomety, tak pro užitkovější Joymax Z+ s pěknými ledkami, oba v provedení 125 a 300.
Nejen maxiskútry, ale u čistě městské modely SYM s motory 125 cm3 jsou nové. Řeč je o řadě Jet, kde modely Jet 14 nabízené s motory chlazenými vzduchem i kapalinou dostaly elegantnější LED světla a vodník zdvojnásobil počet ventilů v hlavě, a Jet 4 RX je novým, agresivně tvarovaným následovníkem oblíbené „čtyřky“. Úplnou novinkou potom je Jet X 125, koncipovaný jako přímý konkurent Hondy PCX. Má vodou chlazený 12,5koňový čtyřventil, LED svícení, bezklíčkové zapalování, futuristickou LCD přístrojovku a 14" kola.
Triumph
Tři novinky, tři tříválce, tak to vypadá u ostrovní značky pro sezónu 2021. A Triumph je představoval pěkně podle objemu, od nejmenšího po největší. Jako první přišel na řadu úplně nový model nazvaný Trident 660. To je vstupní brána do světa motocyklů z Hinckley, elegantní naháč pro každého s motorem o výkonu 81 koní, hmotností 189 kg a cenovkou pod magickou hranicí 200 tisíc korunu. A jak ukázal náš test, je to hodně zajímavá motorka.
Hluboko pod 300 tisíci potom leží cena druhé novinky, a tou je cestovní Tiger Sport 850. Ten název leckoho zmátl, čekali jsme novou generaci vyloženě silničního Tigeru Sport 1050, ovšem osmpade je pro změnu zase vstupní branou do světa dobrodružných Triumphů, když nahrazuje loňský základní Tiger 900 a přijíždí s výkonem o 10 koní nižším než u devítistovek. Třetí a poslední novinka potom rozhodně nedostatkem výkonu netrpí, Triumph totiž udělal novou generaci svého největšího chuligána a Speed Triple 1200 RS si to se svými 180 koňmi, hmotností méně než dva metráky v plné polní, moderní elektronikou a podvozkem Öhlins směle bude rozdávat s Tuonem, Streetfighterem a dalšími psychopaty.
Stranou samozřejmě nemohla zůstat řada Bonneville, tedy moderní klasici. S motory přeladěnými na potřeby normy Euro 5 přichází hned sedmička modelů, přičemž odteď již všechny devítistovky mají vyšší výkon 65 koní a dvanáctistovky zase motory High Torque. Mezi klasicky vyhlížející stroje patří i megacruiser Rocket 3 ve verzích R a GT, který si budete moci pořídit v úplně černých limitovaných verzích Black.
První jízda na Triumphu Trident 660
Tiger 850 Sport jako vstupní brána do světa adventure
Revoluce u Triumphu - Speed Triple 1200 RS
Triumph inovoval řadu Bonneville
Rocket 3 v černé verzi Black
Vespa
Italská skútrová ikona slaví letos 75 let od svého založení, což se samozřejmě nemůže obejít bez speciální edice, tady konkrétně nazvané 75th. V retro žluté metalíze se sedlem ze šedé nubukové kůže, z níž bude i kulatá brašna na zadním nosiči, budou vyvedeny modely Primavera S a GTS Super Tech.
Voge
Prémiová značka čínského Loncinu prezentovala své produkty poprvé již v listopadu 2019, ale až nyní se dostává na český trh. V jejím portfoliu prozatím najdeme dvě jednoválcové třístovky, moderní 300R a retro 300AC se stejnou technikou, a dvě dvouválcové pětistovky, nahatou 500R a dobrodružnou 500DS, přičemž největší zájem se čeká o poslední jmenovanou.
Yamaha
Tři ladičky mají letošní rok především ve znamení nových generací svých dvouválcových sedmistovek a tříválcových osmpade. Designy jsou hodně kontroverzní, hlavně u silničních modelů MT-07 a MT-09 s jedním malým předním světlometem. Tohle fakt musíte vidět naživo, abyste věděli, na čem jste. Technicky se sedmistovka příliš neměnila, ovšem na nula-devítce inženýři zapracovali docela dost. Má nová lehoučká kola, jinou kyvku a přední vidlici, podsedlový rám, o 4 kg nižší hmotnost a především větší motor o objemu 889 cm3, jenž nově navzdory euro-pětce nabídne více koní i newtonmetrů, konkrétně 119 a 93. Novinkou je také šestiosá elektronika a obousměrné rychlořazení. Fajnšmekři si budou moci vzít MT-09 SP vybavenou především lepším podvozkem.
Výše jmenované naháče jsou již delší dobu základem také pro cestovní stroje. Tracer 700, od letoška přejmenovaný na Tracer 7 tady byl již loni, letos dostává ještě vybavenější verzi Tracer 7 GT. Úplně nový ovšem je Tracer 9, resp. Tracer 9 GT. I tady je hodně velký rozdíl v designu proti loňské verzi, ale tady už jsou ty tvary jednoznačně líbivější než u emtéček. Obě verze potěší výrazně lepší ochranou proti větru, hodně variabilní ergonomií, novým rámem a samozřejmě i elektronikou a motorem z MT-09, gétéčko potom přidá ještě výbavu, jako jsou kufry nebo především semiaktivní podvozek KYB.
Specifickou novinkou je model R6 Race, Yamaha totiž er-šestku na Euro 5 nehomologovala, ale nabízí okruhářům stroj bez TP se závodní výbavou. Další modely už ale „papíry“ samozřejmě mají, však se také jedná o skútry. Modely Xmax jsou zvnější pořád stejné, třístovka ovšem s novou homologací získala špetku výkonu navíc a zároveň snížila spotřebu, stopětadvacítka potom přijíždí s novým silnějším motorem vybaveným variabilním časováním ventilů VVA a systémem Start-Stop. Obě tyto fičury plus bezklíčkové zapalování, u Xmaxe již dávno používané, má i nový Nmax s výrazně svěžejším designem, který si to opět rozdá v ringu s Hondou PCX, a vypínání motoru na křižovatkách obdržel i holčičí D’elight s méně otekle působícím designem. Lahůdkou pro fajnšmekry bude Tmax 20th Anniversary k oslavě dvou dekád existence tohoto maxiskútru.
Dark Side of Japan potřetí: nová MT-09
Další Yamahou s novou tváří je MT-07
Nula-devítka bude i ve verzi SP
Nová Yamaha Tracer 9
R6 napřesrok jenom ve verzi Race
Xmax 125 dostane silnější motor
Start-Stop pro nový Nmax i D´elight
Tmax oslavuje 20 let
Zontes
O trojici stopětadvacítek rozšířil svoje portfolio český dovozce čínské značky Zontes. Pod označením 125 U najdete sportovního naháče, 125 U1 je vlastně stejný stroj, ale s výbavou evokující terénní ambice a 125 G1 značí pěkného scramblera. Všechny tři stroje pohání čtyřventilový 15koňový vodník a mladé potěší kromě designu a výkonu také cenami kolem 70 tisíc korun.
Novinky nás čekají i u větších třistadesítek. Cruiser 310 V doplní jeho kapotovaná verze 310 VX s elektricky nastavitelným štítem, design však rozhodně nebude pro každého a s dovozem tohoto modelu český importér momentálně nepočítá. Dočkat bychom se v druhé půlce roku ale měli maxiskútru 310 M, jenž vypadá hodně sci-fi a nabídne, v duchu tradice Zontesu, maximální elektronickou výbavu.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)
Hlasování
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.