ktm_zari




Značka Suzuki slaví 100 let

Sto let, to už je pěkné kulaté výročí. Sice to není 100 let výroby motocyklů, jako u některých amerických nebo evropských značek, ale pořád je to století existence jedné firmy, která, jak praví tisková zpráva, zůstává věrna základní filozofii: nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. To platí beze zbytku i pro sekci motorek.

Kapitoly článku

Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy pan Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshu, který je odjakživa japonským centrem inovací. Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v regionu Enshu už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům a tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu. Z Enshu tak vedle Suzuki pochází tři další japonské společnosti vyrábějící auta a motocykly nebo třeba výrobce hudebních nástrojů Kawai. Všechny tyto firmy mimochodem začínaly jako rodinné podniky. V roce 1920 Michio Suzuki svoji dílnu transformoval na obchodní společnost a založil Suzuki Loom Manufacturing Company.

Nahoře pan Michio Suzuki a jeho dílna na výrobu tkalcovských stavů 1909, dole oficiální dokument registrace společnosti z roku 1920, zaměstnanci v roce 1922 a stav z roku 1930

Tkalcovské stavy Suzuki byly proslulé technickými inovacemi, které usnadňovaly a zrychlovaly práci. Michio Suzuki na základě podnětů od svých zákazníků postupně získal tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací. K původně stěžejní výrobě tkalcovských stavů značka Suzuki postupně přidala další aktivity: výrobu motocyklů, osobních, terénních a nákladních automobilů, lodních motorů, terénních čtyřkolek ATV, sněžných skútrů a dalších produktů. Prototypy dopravních prostředků vyvíjela již před druhou světovou válkou, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády. Až poválečná obnova Japonska v padesátých letech přinesla zhmotnění těchto plánů. V tomto období (konkrétně v roce 1954) se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.

Prototyp automobilu Suzuki 1939, testování prvního automobilu Suzulight 1954 a továrna 1955

První kroky Suzuki na poli motocyklů byly spojeny s poválečnou obnovou Japonska. Stroj Power Free, představený v roce 1952 ještě za „starého“ názvu společnosti, byl v podstatě bicykl osazený maloobjemovým motorem. Skutečný motocykl přišel v roce 1955, Suzuki tak kromě 100 let existence slaví ještě 65 let výroby motocyklů. Model Colleda nabídl nebývale široký výběr motorů – dvoutaktní jednoválec, čtyřtaktní jednoválec i dvoutaktní dvouválec.

Power Free a Colleda, tady výroba motocyklů Suzuki v 50. letech začala

Právě s tímto typem jsou spojeny rané závodní úspěchy včetně první účasti na legendární Isle of Man TT. V ročníku 1960 jezdci na Suzuki obsadili 15., 16. a 18. místo, o rok později už to v rukách Novozélanďana Hugha Andersona bylo již místo 10. V roce 1962 značka naplno vstoupila do mistrovství světa. V kategorii do 50 cm3 na stroji Suzuki vyjel bezprecedentní čtyři vítězství v řadě (včetně Isle of Man TT) Němec Ernst Degner a poslední závod sezóny vyhrál Hugh Anderson. Pro Suzuki z toho byl první mistrovský titul, který získal Degner, v sezónách 1963 a 1964 jej v kategorii do 50 kubíků vybojoval na Suzuki Anderson a v letech 1966 až 1969 přidal hattrick další Němec Hans Georg Anscheidt. Suzuki ale mířila výš, v sezónách 1963 a 1965 vyhrál titul v kategorii do 125 cm3 opět Anderson, v roce 1970 na tento úspěch navázal Němec Dieter Braun. Z těchto základů vzešlo úspěšné působení v královské kategorii do 500 cm3, které postupně přineslo šest titulů. Pod těmito úspěchy jsou podepsáni Barry Sheene, Italové Marco Lucchinelli a Franco Uncini a dlouholetí závodníci za Suzuki Kevin Schwantz a Kenny Roberts Jr.

Ruku v ruce se závodními úspěchy přicházely do prodeje sportovní motocykly. Například v roce 1965 to byl T20 Super Six s dvoutaktním dvouválcem 250 cm3 a maximální rychlostí 160 km/h, v roce 1976 zase GS750, první výkonný čtyřválec od Suzuki. Osmdesátá léta přinesla dvě slavná jména, která se v mnoha variantách objevují dodnes: futuristický stroj Katana a první supersportovní motocykl na světě GSX-R. Typ GSX-R750 nabídl v roce 1985 nevídaný poměr 100 koní na 176 kg. Právě tento stroj při svém prvním závodním nasazení ve 24 hodin Le Mans dosáhl fenomenálního úspěchu – dvojitého vítězství.

Nahoře T20, GS750, TM400 a RG250 Gamma, dole legendární Katana a GSX-R750 

Devadesátá léta u GSX-R přinesla inovace v podobě vodního chlazení, náporového sání a dvojitého páteřového rámu. Každý další vývojový stupeň byl spojen se snížením hmotnosti a posílením motoru, až nakonec GSX-R750 nahradila litrová GSX-R1000. Tato změna byla symbolicky potvrzena vítězstvím v mistrovství světa superbiků 2005. Z rodiny GSX ale pochází i legendární GSX-R1300 Hayabusa, první sériově vyráběný motocykl s maximální rychlostí 300 km/h. Jeho univerzálnějším protikladem jsou stroje kategorie touring – GSX-S ve variantách pokrývajících 125 až 1000 cm3.

Stálicí v nabídce je dnes cestovní enduro V-Strom, poprvé představené v roce 2002. Tato řada se stala nejprodávanějším motocyklem svého druhu, v provedení V-Strom 650 ABS do nabídky Suzuki v roce 2012 přinesla protiblokovací systém a o dva roky později v provedení V-Strom 1000 také kontrolu trakce. Legendární řada Katana se vrátila v roce 2018 jako dokonalá reinkarnace původního modelu. Vedle toho Suzuki dlouhodobě nabízí také motocykly kategorií motokros a off-road i terénní čtyřkolky ATV.

Filozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla a i do budoucna zůstane snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. K tomu dopomáhá i unikátní skutečnost, že dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho. Motocykly Suzuki se dnes vyrábí nejen v Japonsku, ale i v USA a v mnoha dalších rozvíjejících se zemích: v Číně, Indii, Indonésii, Kolumbii, Pákistánu, Thajsku, na Filipínách a na Tchaj-wanu. Vlajkovou lodí je GSX-S1000S Katana, kterou Suzuki prodává ve všech částech světa a je vrcholem nabídky i na českém trhu. Bestsellerem je nicméně skútr Access 125 nabízený v regionu Asie-Pacifik – ročně se prodá přes půl milionu kusů. Především díky němu drží Suzuki na indickém trhu 9% podíl a v zemích jihovýchodní Asie dosahuje meziročních nárůstů prodejů o desítky procent. Celosvětové oblibě se těší řada skútrů Burgman, která pokrývá mimořádně široké spektrum od 125 do 650 cm3.

Je běžné, že značky svá výročí oslavují různými speciálními edicemi, a Suzuki není výjimkou. Na vybrané světové trhy se tak má coby model 2021 dostat superbike GSX-R1000/R v provedení 100th Anniversary, který bude mít modro-stříbrné barvy inspirované speciálem GSX-RR z MotoGP, jež byly barvami prvních závodních motocyklů Suzuki v 60. letech.

VIDEO Suzuki GSX-R1000R 100th Anniversary

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Hlavní události v historii Suzuki
1909 – Michio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu
1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost
1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka
1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes
1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free
1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.
1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car
1957 – vedení společnosti přebírá Shunzo Suzuki
1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S
1960 – první start Suzuki v Isle of Man TT
1962 – vítězství v Isle of Man TT do 50 cm3 (Ernst Degner)
1962 – zisk prvního titulu mistra světa, do konce 60. let následuje dalších šest (do 50 cm3)
1963 – první titul mistra světa do 125 cm3 vybojoval Hugh Anderson
1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory
1973 – vedení společnosti přebírá Jitsujiro Suzuki
1974 – rozšíření portfolia o samohybné vozíky pro tělesně postižené
1976 – Barry Sheene získává pro Suzuki první titul v kategorii do 500 cm3
1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki
1981 – nabídka motocyklů se rozšiřuje o model Katana
1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou aut
1984 – začíná výroba motocyklu GSX-R, kterého se již prodalo přes milion kusů
1985 – první vítězství GSX-R ve vytrvalostním závodu v Le Mans
1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV
1999 – přichází Hayabusa, první motocykl s maximální rychlostí 300 km/h
2002 – v nabídce se poprvé objevuje cestovní enduro V-Strom
2015 – vedení společnosti se ujímá Toshihiro Suzuki
2018 – comeback modelu Katana ve zcela novém provedení

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist