yamaha_brezen




Nový tříválcový supersport CFMOTO míří na masy

O příchodu supersportu víme od loňské listopadové Eicmy, kde se čínský výrobce pochlubil nově vyvinutým tříválcem. První informace o výkonu „přes sto koní“ zněly poměrně ambiciózně, ve finále se ale, a nutno říct celkem logicky, nový 675SR-R postaví vedle civilních supersportů tzv. nové generace.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Aprilia RS 660, Honda CBR650R, Kawasaki Ninja 650, Suzuki GSX-8R nebo Triumph Daytona 660, to budou hlavní konkurenti pro nový čínský stroj. Co si budeme povídat, i přes aktuální renesanci ostrých šestech je v „soft“ supersportech mnohem větší prodejní potenciál, což ostatně ví i tradiční výrobci, kteří ostrou třídu nedávno opustili, zaměřili se na civilnější stroje a teď někteří se slávou oprašují staré dobré žiletky. Navíc je tenhle směr pro CFMoto také cesta menšího odporu. Ono i když vidíme neustále rostoucí kvalitu těchto strojů, s roky piplanými a tituly ověnčenými CBR600RR nebo Ninjou ZX-6R by se novému supersportu rovnalo hůř. Obzvlášť pikantní tak bude hlavně souboj s britskou Daytonou, doposud jediným tříválcem v nabídce.

Interesantní souboj očekáváme nejen kvůli základní konfiguraci motoru, ale hlavně kvůli tomu, že první údaje a specifikace vypadají hodně konkurenceschopně. CFMoto je na větší detaily skoupé, takže si musíme vystačit s přesným objemem 674 cm3, maximálním výkonem 70 kW alias 95 koní a točivým momentem 70 newtonmetrů. Dle informací je toto výkon v konfiguraci Euro 5+, čili výkon finální. Chystáte se hledat, jak je na tom britský „originál“? Usnadníme vám hledání, je na tom bez malého chlupu úplně stejně. V papírech jí na CFMoto chybí jeden newtonmetr, maxima přichází také ve skoro stejných otáčkách. Výkonová špička v 11 000 u CFMota je o 250 otáček dřív než u Triumphu, krouťák přichází ve shodných 8 250 otáčkách. Čínský nováček by k tomu měl těžit z hmotnosti, SR-R by mělo vážit s plnou 15litrovou nádrží 194,5 kilogramu, to je o 6,5 kilogramu méně než u Daytony. CFMoto se bohužel nechlubí ani pořadím zapalování, ani výkonovou křivkou, takže jestli to bude typický tříválec se silným spodkem a lineární dodávkou výkonu, nebo se ve spodku objeví nějaká typická „eurodíra“, na to si budeme muset počkat do testu. Eliminovány by nicméně měly být veškeré vrtochy elektronického plynu známé ze sedmistovek a osmistovek, za tenhle tříválec se bude totiž standardně tahat lankem.

Díky tomu odpadá ladění jakýchkoli jízdních režimů a také není možné nasadit oboustranné rychlořazení. I tak ale SR-R nebude žádné holátko. Ve standardu bude alespoň rychlořazení směrem nahoru, kontrola trakce se dvěmi úrovněmi nastavení a 5“ TFT displej, který včetně ovládání známe z čtyřistapadesátek. Už v základu má měření časů na kolo a základní Bluetooth připojení, volitelně bude k dispozici chytřejší T-Box nebo kontrola tlaku v pneumatikách. Tak se mi zdá, že CFMoto už i ve výbavě najíždí pomalu na evropskou příplatkovou notu, když ostatní čínské značky TPMS dávají v základu…

Moc toho nevíme ani o zbytku techniky. O geometrii podvozku nebo jeho materiálu v prvotních informacích nepadlo ani slovo, předpokládáme ale, že klasicky půjde o ocel, tím spíš, když se v případě kyvné vidlice chlubí hliníkem. Odpružení tradičně dodává Kayaba, přední 41mm obrácená vidlice je označená jako nastavitelná, stejně tak zadní centrální odpružení, rozsah ale neznáme. Typický je také dodavatel brzd, v tomhle případě jde o španělský J.Juan v konfiguraci dva 300mm kotouče s čtyřpístkovými třmeny a radiální pumpou na předku, zadní kolo bude brzdit jeden 240mm disk s jednopístkem.

Když jsme u brzd, můžeme se rovnou podívat na design, který vypadá o dost rychleji, než bude SR-R ve skutečnosti. Můžou za to hlavně detaily jako jsou aerodynamické náfuky přivádějící čerstvý vzduch k brzdám nebo dvojitá boční kapotáž s integrovanými aerodynamickými křidélky. Nutno říct, že na designu se zase podepisuje evropská ruka Carlese Solsony Martiho. Jednak je to pěkná originální motorka, pak na ní také najdeme designové prvky, podle kterých jde o jasně identifikovatelné CFMoto. Na mysli máme hlavně přední LED světlomety s denním svícením ve tvaru písmene L. Z Ledek jsou také blinkry, vpředu integrované do zrcátek a vzadu zkombinované s brzdovým světlem. To dnes už není nic nového, ale s takovýmhle provedením ještě nikdo nepřišel. Kabátek má pěkný, jak bude fungovat jako celek a kolik bude stát, na to si ale ještě chviličku budeme muset počkat.

675SR-R se každopádně dočkáme. Druhé novinky spíš ne, protože jde o záležitost vyloženě pro domácí trh. Její vzhled je ale také zajímavý, takže by byla škoda jí jen tak přejít. Jmenuje se 500RS VOOM a vlastně moc nechápeme, proč takovou retro sportovní motorku nepošle CFMoto i do Evropy. Vždyť to teď tak frčí! I tady jde o originální stroj se zajímavým tvarováním a vtipnými detaily, jako jsou třeba přední LED rámečky kolem kulatých otvorů sání, hlavní světlomet je přitom pod kapotou. Každopádně fotek VOOMu je na rozdíl od tříválce dost, takže si názor na vzhled můžete udělat sami a v případě nadšení psát dopisy do čínské továrny, kde svůj názor na věc třeba přehodnotí. Vždyť že by Kawasaki do Evropy poslala malý čtyřválec, taky ze začátku nevypadalo.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Není náhodou, že tu padlo slovo o Kawě a malém čtyřválci. 500SR totiž pohání přesně tahle konfigurace motoru. Řaďák má přesný objem 499 cm3, což by mohlo evokovat další motorku kategorie A2, jenže v Číně mají evidentně jinou legislativu, takže tady ze sebe vydoluje o dost víc než jen 35 kW. Všechno je samozřejmě posazené točivě nahoře, když maximální výkon nastupuje v 12 500 otáčkách a krouťák v 10 000. A jaká že porce se dostaví? 58 kilowatt alias necelých 78 koní a 49 newtonmetrů. Poradit si musí se 194 kilogramy natankovaného stroje, podvozek funguje díky nastavitelným koncům s přední 41mm vidlicí, nicméně značku v tomhle případě CFMoto neuvádí stejně jako u tlumiče řízení či brzd, které na sobě nesou název čínského výrobce. Jde nicméně o stejnou konfiguraci jako u tříválce, tedy dvojice 300mm kotoučů s radiálními čtyřpístky, vzadu je kotouč 220mm. Plyn je lankový, i tady je dvouúrovňová kontrola trakce, nechybí ABS nebo typický 5“ budík s konektivitou. Za nás dost zajímavý počin, takový malý čtyřválec v neoretro kabátku, co říkáte?

   

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
sosmen přispěl 15 Kč
morllor přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist