ktm_srpen




Kymco má čtyři skútrové novinky, nechybí tříkolka nebo zajímavá elektrika

Tchajwanský výrobce si s novinkami pro rok 2021 dával docela načas, ale už pár dní nás masíroval upoutávkami na dnešní ranní prezentaci. Pod sloganem Time to Excite, tedy „čas na vzrušení“, tam šéf značky Allen Ko představil čtyři poměrně zajímavé skútry. K nám se však nejspíše všechny nepodívají.

Kapitoly článku

CV3

Sláva, chtělo by se zakřičet! Poprvé jsme koncept CV3 viděli už v Miláně v listopadu 2017, tehdy ještě v přítomnosti druhého konceptu jménem CV2. Rozdíl? Jedno kolo, CV3 je tříkolka, kterou Kymco od té doby průběžně vyvíjelo a připravovalo na sériovou výrobu. Ono trefit tu přední nápravu, všechny ty úhly zatáčení apod., nebude úplně legrace. Nicméně čekání to bylo opravdu až otravně dlouhé, to zase jo. Před rokem jsme se dočetli, že se prodávat začne určitě letos, nicméně korona potom do toho hodila vidle…

Možná i proto Kymco tenhle model vlastně ani moc v rámci svých tiskových zpráv neprezentuje jako novinku a soustředí se na ty zbylé tři. Nám to přijde trochu škoda, neboť CV3 rozhodně vypadá hodně zajímavě. Její tvary jsme sice již znali, ovšem teď už víme i detailní technické údaje. A ty vypadají tak zajímavě, že být Piaggiem MP3, začnu rychle shánět permanentku do posilovny. Protože v Kymcu dali do téhle tříkolky dvouválec ze své vlajkové lodi AK 550! Rázem se tak stává v segmentu velkých tříkolových skútrů premiantem, protože 550,4 cm3, 38 kW/52 k při 7500 otáčkách a 53 Nm při 5750 otáčkách, tím se opravdu nikdo jiný pochlubit nemůže. S 280 kg není cévétrojka zrovna lehkonožka, ale ani tahle hmotnost není ve své kategorii žádný úlet.

Co ovšem rozhodně netradiční je, to je způsob pohonu zadního kola. Ale ten už známe z AK – není tady tradiční skútrový variátor, který slouží jako zadní zavěšení, nýbrž veškerá změna převodů probíhá v „těle“ skútru a síla dozadu jde prostřednictvím ozubeného řemenu. Zajímavá je také volba rozměrů kol, vpřed jsou dvě třináctky, vzadu patnáctka – konkurence mívá vpředu buď stejné, nebo o palec větší ráfky, a vzadu o palec menší. Co se předního zavěšení týče, s dvojicí teleskopů na každém kole CV3 trochu připomíná konstrukci Yamahy Tricity.

Jinak těšit se můžete na pěknou výbavu: bezklíček, Noodoe multimediální systém, kontrola trakce, ABS, tempomat… Velká sláva to asi nebude s úložným prostorem, sedla jsou totiž oddělená a místo je akorát pod tím řidičovým. Nicméně Kymco od začátku k CV3 ukazovalo spoustu doplňků a i na dostupných fotkách je vidět provedení s kufrem namísto sedla spolujezdce, nebo s nacvaknutými bočními kufry. CV3 je ze všech novinek jediná, u níž máme potvrzeno, že se dostane i na náš trh, a mělo by to být opravdu již na začátku příští sezóny. Tak doufejme…

DT X360

A i příchod druhé novinky bychom viděli celkem reálně, i když časově si to odhadnout opravdu netroufneme. Název jak pro kopírku, ale kdo umí číst mezi řádky a zná portfolio Kymca, ten jasně vidí, že to DT znamená Downtown. A X360? To jako že bude i do terénu. Výrobce jej prezentuje jako první „adventure crossover“ na světě, maxiskútr pro ty, kdo vyhledávají dobrodružství, ale to asi zapomíná na Hondu X-ADV, jež se kromě velké sedmpade dělá pro zámořské trhy také ve verzi 150.

A upřímně řečeno, ony ty Hondy asi budou více terénní než X360. Ale koho to vlastně trápí? Dnešní doba je taková, že v autech vedou všechna ta velká či malá SUV, která se tváří drsně, ale jejich největším životním zážitkem je většinou překonání štěrkové cesty k chalupě, kterou jste už jako malí absolvovali bez problémů s tátou v Žigulíku. A z minulosti i současnosti známe spoustu skútrů, které si to světem vykračují na zubatých kolech, aniž by byly jakkoli jinak uzpůsobeny jízdě po nezpevněném povrchu. Stejně s tímto dopravním prostředkem nikdo skákat nebo se brodit blátem nebude, jde o to, abyste se dostali z místa A do místa B i tam, kde není asfalt. To zvládnete na čemkoli, ale když k tomu máte nazuté odpovídající gumy, je to hned podstatně jednodušší.

Ale aby to nevyznělo, že X360 chci srážet. Chápu jeho funkci a pochopím i toho, kdo si ho koupí. Vypadá fakt pěkně, rozhodně se mi líbí víc než klasický silniční New Downtown, na němž už jsou trochu znát léta. Tohle je pěkný, agresivně tvarovaný skútr s ostrými linkami a moderní tváří s LED světly. A i pár terénních prvků tady skutečně najdete, třeba jiný přední blatníček, širší řídítka, nižší plexi a zvýšené sezení. To je ovšem výš akorát o jediný centimetr a vůbec netušíme, jestli toho bylo docíleno jiným polstrováním, nebo zvýšením zdvihů odpružení. Kola jsou stále stejná, vpředu 14“, vzadu 13“.

Také X360 nabídne pěknou výbavu. O LED světlech už jsme mluvili, pod sedlo dáte dvě helmy, na řídítkách najdete čudlík kontroly trakce a před nimi pěknou velkou barevnou přístrojovku s Noodoe systémem. Zapalko je samozřejmě také bezklíčkové. A motor, když se tady píše 360? Kdepak, pořád stejný čtyřventilový jednobuch o objemu 320 kubíků s maximy 29 koní a 30 newtonmetrů. Tenhle motor je ale hodně povedený, takže nemusíte smutnit, dynamika 194 kg těžkého skútru bude určitě v pořádku.

KRV

A dostáváme se do druhé půlky novinek Kymco, u nichž si s přítomností na našem trhu nejsme moc jisti, u každé ovšem z jiného důvodu. U KRV je to jednoduché – objem motoru. Pokud s ním Kymco něco neudělá, je u nás KRV neprodejné. Protože 175 kubíků, to je prostě úplně špatně – pro autaře, kteří smějí mít stopětadvacítku, je to už mimo, a kdo s papíry na motorku touží po větším objemu, kouká spíš tak na třístovku. Tenhle motor, byť čtyřventil s kapalinovým chlazením a parametry 17 k/16 Nm, v Evropě prostě nemá životní prostor.

A budeme si držet palce, aby sem Kymco vrzlo nějakou normální stopětadvacítku, protože tohle je moc pěkný skútr! Takový městský sportovec na 13“ kolech, s trubkovými řídítky a výfukem zdviženým vysoko do nebe. Tohle bude velká prča. Přitom neztrácí body ani v praktičnosti, je tady plochá podlážka a plošiny přecházejí až do přední kapoty, takže si můžete aspoň trochu natáhnout kopyta, spolujezdec má dostatečně velký životní prostor, pod sedlo dáte integrálku, pod řídítky je velká kapsa a háček na tašku, hned vedle vidíte ovladač bezklíčkového zapalování…

Jenže KRV stejně bude víc tahat pozornost za tu svoji sportovní náturu. Vypadá rychlé už na místě, ten ostrý design s LED světly je fakt povedený. A má i kontrolu trakce! Navíc disponuje ještě jednou velkou konstrukční novinkou, kterou v téhle kategorii nečekáte – stejně jako AK 550 nebo CV3 má zadní kolo uchycené v klasické hliníkové dvojramenné kyvné vidlici a sekundární převod řešený ozubeným řemenem! Pozor pozor, zpráva pro Tchaj-wan: Prosíme o KRV s motorem 125 cm3!

F9

Poslední novinkou je stroj, o němž máme vážný důvod se domnívat, že se jedná teprve o koncept, byť veškerou povinnou silniční výbavu má. Ale na tohle se prostě Evropan nevejde, vždyť se podívejte, jak na tom vypadá ten Asiat! A co to zadní sedátko ve formě malého spoileru? Nicméně po designové stránce nevypadá F9 vůbec špatně. Teda co to melu, vypadá super, a pokud je zamýšlen jako stroj stejného typu, jako třeba Italjet Dragster (praktičnost na prd, ale zábava na entou), tak proč by to vlastně nemohl být už hotový produkt?

Jo ještě jsme vám neřekli to nejdůležitější – F9 je elektrický. Kymco s tímhle druhem pohonu koketuje už dávno a v elektromobilitě řadí rozhodně k těm rozvinutějším značkám. Vzpomeňte třeba na koncepty elektrického superbiku SuperNEX a z něj odvozeného naháče RevoNEX. Ale to jsou zatím jen koncepty, ovšem tahle značka má v portfoliu i několik čistě elektrických malých skútrů, které fungují na platformě Ionex s vyměnitelnými baterkami, a zatímco v Evropě se zatím situace „oťukává“, na Tchaj-wanu už tyhle skútry několik let jezdí a Kymco tam má vyvinutou hustou infrastrukturu s více než 1000 stanicemi, kde si můžete vyměnit svou vybitou baterii za nabitou! F9 je ale úplně jiný, tohle s Ionexem nemá nic společného.

A musíme říct, že tohle vypadá jako ta správná cesta, která by mohla elektromobilitu postavit na konkurenceschopnou úroveň, pokud to samozřejmě cena dovolí. Tady baterky nejsou vyjímatelné, nýbrž tvoří nosnou část podvozku a celý skútr váží pouhých 107 kg! Jestli je to včetně 17 kg akumulátorů, nebo ne, to se úplně dekódovat nedá, ale pokud mají být součástí skútru, tak by to mělo být včetně. Jejich kapacita je slušných 3,8 kWh (96 V, 40 Ah), s rychlonabíječkou (kterou konkrétně, Kymco neřeklo) by měly být nabité za dvě hodiny a podle nového evropského testovacího cyklu by měly ef-devítce dávat dojezd 120 km. To jsou samé super hodnoty! Přitom kola nejsou žádné „zelené“ užovky, nýbrž pořádné sportovní čtrnáctky, vzadu s gumou šíře 140 mm.

A úplně správně je i motor. Konečně žádný chcípáček, co jede 45 km/h, z kopce pade. Tenhle elektromotor ze sebe dostane 9,4 kW, tedy skoro 13 koní, a i když je to výkon maximální a nikoli nominální, je to prostě jiná liga. Točivý moment je 30 Nm a z nuly na 50 km/h zrychlí ef-devítka za pouhé tři vteřiny. Maximálka potom je hodně pěkných 110 km/h (vážně chcete na téhle věci s rozvorem 1236 mm jet takhle rychle?!) a je jí docíleno pomocí další vychytávky, kterou je dvoustupňová automatická převodovka. Žádný variátor, který žere výkon. Jak přesně ale tenhle automat, vyvinutý speciálně pro elektriky, funguje, to zatím nevíme. Ale dost by nás to zajímalo. A když se tak podíváme na výčet všech novinek, naprosto rozumíme tomu, proč Kymco svou prezentaci nazvalo Time to Excite. Tak teď už jen aby tady ty skútry opravdu byly!

VIDEO: Online představení novinek Kymco 2021

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist