yamaha_demo_tour




Kymco plánuje elektrickou budoucnost

Tchajwanská značka má v Německu hodně silné zastoupení a v Kolíně nad Rýnem pokaždé představí něco důležitého. Letos to nebylo jinak, když Kymco nastínilo svou představu o budoucnosti. Bude elektrická, ovšem trochu jinak, než je dnes běžné.
 

Kapitoly článku

Systém Ionex, to je termín, který bychom si měli u Kymca zapamatovat. První informace prosákly na veřejnost už v dubnu, teď už je vše oficiální a upřesněné. U elektroskútrů je to většinou o tom, že se vyvine zbrusu nový stroj s vestavěnými akumulátory. V Kymcu to plánují udělat úplně naopak. Tchajwanci se pořád drží benzínových skútrů, ty jen tak opouštět nehodlají (stejně jako se zatím nikterak nevyjádřili k problematice hybridů, jež v motorkách asi nemají moc smysl), a právě na jejich základě udělali první dva koncepty s elektropohonem. Takže si budete moci vybrat v rámci jednoho modelu, jestli chcete benzín, nebo elektriku. Teď v Kolíně to byly první dva stroje, přičemž Nice u nás v Evropě neznáme, ale Like už ano a velmi dobře. Elektrické verze dostaly názvy Nice 100 EV a New Like 110 EV. Třetího konceptu bychom se měli dočkat zřejmě zítra, ovšem premiéra bude na pařížském veletrhu, jenž probíhá paralelně.

Nice EV by měl být úplně základní elektrický skútr. Maličký stroj s rozvorem pouhých 1200 mm a sedlem v 730 mm, postavený na 10“ kolečkách s bubnovými brzdami, pohání 1,5kW motor s krouťákem 50 Nm a maximálkou 45 km/h. Jednoznačným kladem je nízká hmotnost pouze 77 kg s jedinou základní baterkou. New Like 110 EV už nabídne 3 kW a 124 Nm, zbylé údaje jsou obdobné jako u benzínové varianty, která slaví docela slušné prodejní úspěchy. Hmotnost je 110 kg, opět jen s jednou baterií.

Baterie jsou totiž to, co Kymco chce řešit jinak, než je dnes běžné. Namísto toho, abyste si koupili skútr s bateriemi, si koupíte jenom skútr s jednou základní „core“ baterií a další baterie si budete pronajímat. Pro starší generaci trochu nezvyklé, ale v době, kdy se „sharing economy“ začíná skloňovat čím dál víc, to zejména u mladých může najít pochopení.

Skútry budou běhat na 50V elektriku a kapacita základní baterie je dost slušných 10,5 Ah. Ovšem v podlaze potom máte výklopný (to zajišťuje po zmáčknutí tlačítka elektromotor) držák na dvě přenosné 13Ah baterie a u modelu New Like 110 EV můžete další dvě baterky přidat ještě do úložného prostoru (jedna je zapojená, druhá v držáku jako doplňková). To třeba když víte, že potřebujete jet daleko, protože v tu chvíli se skútr může pochlubit dojezdem až 200 km.

A kde ty baterky vezmete? Prostě si je pronajmete, a to v takových skříních připomínajících automaty na nápoje. Tam přijedete a vyměníte svoje vybité baterie za nabité, nebo si jen přikoupíte další. Výhoda je jednoznačná, nemusíte čekat desítky minut na to, až se vám dobije integrovaný akumulátor, jen vyměníte a frčíte. Neřešíte, jak se k těm baterkám někdo před vámi choval, skútr má v podlaze NFC čidlo jako ve smartphonu, baterku si „očuchá“, a když není v pořádku, odmítne ji.

A nevýhoda? Jediná, ale dost zásadní. Jde prozatím o koncept, který, kdyby se ho podařilo uvést do života, by byl jednoznačně super. Do velkoměsta ideální řešení. Jenže na tom samém pracuje už i Honda, která tento systém ukázala loni v Tokiu v konceptu elektrického PCX, a podobný systém praktikuje již pár let tchajwanská značka Gogoro, s níž nedávno spojila své síly japonská Yamaha. Takže teď to nejspíš bude o tom, který systém se rozšíří nejvíce, než se výrobci shodnou na jednom standardu.

Stánek Kymca ovšem samozřejmě nebyl jen o Ionixu. Velkým tématem u této značky je multimediální systém Noodoe, který loni premiérově dostal maxík AK 550 a po něm městská štika Like II ve verzi Exclusive, nový Xciting S 400 (na test se těšte brzy), který se právě začal prodávat, a nejnovějším přírůstkem do rodiny je New Downtown 350. Podle informací od dovozce bychom se map ČR do téhle vychytávky, obsahující i navigaci, měli dočkat do konce roku. Plus pátým modelem s Noodoe je New Like 110 EV…

F.B Mondial

Kymco je nejen na našem trhu pevně spjato s italskou značkou F.B Mondial. Ta předloni pořádně zatřásla světem stopětadvacítek, když kromě supermota a endura nabídla parádního kafáče HPS 125i. V Kolíně je stopětadvacítka k vidění v nové stříbrné barvě, nechybí ani kapotovaná verze, již však Italové slibují už od loňska.

A samozřejmě třístovka, opět avizovaná již loni. Ta by se však měla do prodeje dostat skutečně již v nejbližších dnech, a to za velmi příjemných cca 105 tisíc korun, což je příplatek pouhých 15 tisíc proti stopětadvacítce, přičemž větší model se kromě silnějšího motoru může pochlubit také ABS namísto propojeného brzdového systému.

Quadro

Třetí „spřátelenou“ značkou pro Kymco je italská značka Quadro, nabízející troj- a čtyřkolová nakláněcí vozítka. Tady došlo k lehkým změnám, tříkolka byla přejmenována na QV3, čtyřkolka na Qooder a výrobce se soustředil hlavně na doladění drobností.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist