ktm_rijen




Sym výrazně revidoval své modely, navíc přidal funky koncept KRNBT a elektrickou tříkolku se střechou

Při absenci velkých mezinárodních veletrhů řeší představení nových modelů každý z výrobců po svém. Většinou je to stylem online prezentace nebo živě vysílané tiskové konference, ale tchajwanský výrobce SYM na to šel jinak. Připravil si virtuální stánek, který je stejně sci-fi, jako jejich elektrická tříkolka EF3. A kromě představení nových modelů si na něm můžete zahrát i jednoduchou online hru.

Kapitoly článku

Netradiční způsob prezentace pro netradiční stroj. EF3 je hodně nekonvenční stroj předurčený pro těžký život v rozvážkových službách. Když se nad ním ale člověk zamyslí, v profesním světě by dávat smysl mohl. Zásilky se rozváží za každého počasí a za střechu jako u skútru BMW C1 by byla většina poslíčků vděčná. Svůj význam má i koncepce tříkolového vozidla, které nabídne větší stabilitu a přilnavost, ale to by ta dvě kola musela být vpředu! Když vám uteče zadek, dá se s tím ještě něco dělat, když ale předek, většinou to znamená sbírání stroje ze země. Proto všechny ty Piaggia a Yamahy mají dvě kola právě vpředu. V SYMu si ale řekli, že to udělají jinak, takže pár kol dali dozadu a jedno naopak dopředu. To se navíc stará o pohyb stroje vpřed, protože v něm našel své místo elektromotor o maximálním výkonu 2,3 kW. Vozítko by s ním mělo uhánět až 45 km/h. Deklarovaný dojezd 180 kilogramů těžké tříkolky je 60 km a vyjímatelná baterie by měla být nabitá za 15 minut, tedy dřív, než bude upečená další pizza. Taková je vize SYMu, který tomuhle svému futuristickému stroji nadělil také kamery místo zrcátek. I podle toho se dá předpokládat, že ho s velkou pravděpodobností na živo neuvidíme, tím spíš v srdci Evropy.

  

Druhý představený koncept už vypadá o dost reálněji, vlastně ho chceme na trh hned! KRNBT je totiž děsně cool! Ono se vlastně není čemu divit, na jeho designu se totiž podílelo známé studio Kiska, které stojí například za designem KTM. Přesné výkonové parametry SYM neudává, podle velikosti a výbavy skútru ale můžeme hádat, že půjde o stylovou stopětadvacítku do města. Co se zmíněné výbavy týče, z obrázku rozluštíme LED přední a zadní světlo, dvojici kotoučových brzd a parádní obrácenou přední vidlici. Tisková zpráva se navíc zmiňuje o systému Start & Stop a o tom, že by KRNBT mělo doplnit později ještě městské provedení Urban a dobrodružný Scrambler. Těšíme se, tohle vypadá na hodně čerstvou krev mezi městskými skútry.

Moc rádi bychom také konečně viděli v prodeji skútr Maxsym 400. Třída maxiskútrů v této objemové kategorii je i u nás čím dál populárnější a Maxsym by si vedle Xmaxe a nové Forzy mohl najít své místečko na slunci. Poprvé jsme o tom začali uvažovat loni na podzim na veletrhu Eicma, kdy ho Tchajwanci ukázali poprvé. Teď přichází s tím, že je připravený na normu Euro 5, tedy snad i do finálního prodeje. A čím by měl konkurovat zavedeným značkám? Hlavně tím, že není ošizený o žádnou prémiovou technologii. Nechybí bezklíčové zapalování, velký štít nastavitelný bez pomoci nářadí, nastavitelné páčky, sedlo odklápěcí pod úhlem 45 stupňů, které odhalí dobře přístupný podsedlový prostor pro jednu integrální a jednu otevřenou přilbu, samozřejmě podsvětlený. Příjemná je také přítomnost USB zásuvky Quick Charge 3.0 pro rychlé nabíjení nebo parkovací brzdy, která se automaticky aktivuje při vyklopení bočního stojánku. S dobou jde také další výbava v podobě kontroly trakce nebo LED světel, přičemž to zadní se při krizovém brždění v rychlostech nad 70 km/h varovně rozbliká.

Nový Maxsym je samozřejmě také oproti svému předchůdci vylepšený v samotném technickém základu. Rám je o 18,5% lehčí, motor o objemu 399 kubíků nabídne nižší spotřebu, vyšší mechanickou odolnost a konkurenceschopné výkony – 25 kW a 39,5 Nm. Zbytek motorky je také přehlídkou klasické techniky v této kategorii, tedy přední 15palcové kolo, zadní 14palcové, tři brzdové kotouče o průměru 275 milimetrů, nádrž na 13 litrů nebo sedlo ve výšce 800 milimetrů. Takhle na papíře vypadá novinka hodně zajímavě, nezbývá než čekat, kdy přijede, s jakou cenou a hlavně, jak bude jezdit ve skutečnosti.

Podobně zvědaví jsme na Maxsyma TL z vyšší kategorie, tedy toho dvouválcového. To není také žádná novinka, celkem pravidelně o něm informujeme od roku 2017, jenže on se pořád ne a ne dostat do prodeje a do našich spárů. A jak dny plynou, přichází v Maxsym TL v provedením Euro 5 se silnějším motorem. Paralelní dvouválec má nově objem 508 cm3, se kterým přichází posílení na 45,5 koní nastupujících v 6750 otáčkách, krouticí moment navýšil na 49,9 Nm při 5250 otáčkách. Spolu se silnějším motorem přichází do výbavy také bezklíčové zapalování a rychlonabíjení mobilu QC3.0.

U starých známých ještě zůstaneme. Řada Cruisym, to jsou jednoválcové maxiskútry v objemu do 300 kubíků. Nově jejich název doplňuje řecké písmeno α, které znamená nový design, vylepšenou výbavu a normu Euro 5. Základem nového vzhledu jsou přední projektorové LED světlomety, které si skútr tak trochu vypůjčil z Yamahy MT-10. Nový je také LCD displej, kontrola trakce a opět rychlonabíjení QC 3.0. Co se výkonů týče, nás bude nejvíc zajímat stopětadvacítka, která nabídne 10.5 kW a 11,3 Nm, největší třístovka s přesným objemem 278 kubíků se chlubí 19 kilowaty a 26 newtonmetry.

A ještě jedno želízko v ohni maxiskútrové kategorie má Sym v nabídce. Respektive tři pod jedním názvem. Skútr Joymax se prodává ve třech objemových provedeních 125, 250, 300 cm3 a i on zcela logicky přichází s novou emisní normou a drobným estetickým šlechtěním. Joymax Z+ na první pohled upoutá novými LED světlomety, na druhý se ukáže nastavitelná opěrka zad řidiče, kontrola trakce nebo rychlonabíjení 3.0. Motory jsou jinak identické jako u Cruisymu, takže tu jsou i stejné výkonové parametry.

V podobném duchu jde i nový model Jet 4 RX, tedy Euro 5 varianta městského skútru Jet 4. Opět tu máme nový design, kde zaujmou hlavně bastery na řídítkách nebo LED přední a zadní světlomet. Vylepšený je také LCD displej, na palubě tohoto skútru je nabíjecí zásuvka QC 2.0 a co se výkonu týče, nejsledovanější stopětadvacítka nabídne ze svého vzduchem chlazeného jednoválce 8,4 kW a 10,3 Nm. Jenže rodina Jet je mnohem širší. Vedle „čtyřky“ je také model Jet 14. Ten se opět dočkal nového LED osvětlení, nabíjení QC 2.0, hlavně ale u své vodou chlazené stopětadvacítky mění dvouventilovou techniku za čtyřventilovou. Ta s homologací Euro 5 nabídne 9,5 kW a 11 Nm. Nové emisní limity se nevyhnuli samozřejmě ani populárním modelům Symphony ST a Fiddle, o těch jsme ale informovali už loni na podzim.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist