globalmoto_duben_nolan




SYM představil zbrusu nový Maxsym 400

Dobře vybavený čtyřstovkový maxiskútr samozřejmě není jedinou novinkou. Kromě něj veletrh EICMA přinesl snad už definitivní prodejní podobu velké čtyřistapadesátky Maxsym TL a také vylepšené stopětadvacítky Fiddle a Symphony. SYM nám v Itálii také připomněl, že chystá sportovní skútr DRG, malé motorky a přivezl i svoji elektriku.

Kapitoly článku

Hlavní hvězdou stánku by měl být největší dvouválcový model Maxsym TL, ale ten byl v Miláně už loni a dokonce předloni, takže snad už konečně nastal ten pravý čas, kdy ho tchaj-wanská společnost pošle do výroby. Sportovně střižený maxiskútr je jasným útokem na zavedené značky v segmentu, čemuž odpovídá také použitá technika. Na zadní kolo usazené v hliníkové kyvné vidlici s asymetricky umístěným tlumičem bude přes mokrou spojku a ozubený řemen dodávat výkon paralelní dvouválec s vyvažovací hřídelí. Jeho přesný objem je 456 kubíků, ze kterých v 6750 otáčkách dostane rovných 30 kilowatt. 42,5 Nm je doplní už o pět set otáček dřív. Agregát spolu s kyvkou je usazený v trubkovém rámu, který vpředu doplňuje obrácená přední vidlice s dvojicí radiálních čtyřpístkových třmenů okusujících 275mm kotouče. Hodně sympatické je taky použití opletených brzdových hadic v základu. U top modelu značky jsou samozřejmá LED světla, barevná TFT přístrojová deska nebo osvětlený úložný prostor pod sedlem, který doplňují dvě přihrádky v prostoru pod řídítky.

Většinu smetany na stánku ale místo TLka zcela logicky slíznula menší čtyřstovka, která zde zažila svou premiéru. Maxsym 400 to v téhle nabité třídě rozhodně nebude mít jednoduché, a tak se musí snažit. Bez LED světel, bezklíčového startování, výkonného motoru a dostatku úložného prostoru by to nešlo, a podle všeho si novinka všechny povinnosti plní do puntíku. Světla bez žárovek tu máme, zadní jsou navíc vybavená systémem pro nouzové brždění. Bezklíčové zapalování má Maxsym také a ze svého jednoválce o objemu 399 kubíků dostane 24,3 kilowatt a 37,8 newtonmetrů. Pod sedlo, které se otevírá v 45° úhlu, by měla jít uložit jedna integrální a jedna jet přilba, navíc tu jsou dvě přihrádky v předních plastech. V této třídě také nesmí chybět rozměrné plexi, u Maxsyma navíc nastavitelné bez použití nářadí. Podle všeho to vypadá, že se na Tchaj-wanu podařilo postavit plnohodnotnou čtyřstovkovou konkurenci. Snad během sezóny uvidíme, jak si povede v praxi.

Zato jak jezdí variace na Hondu SH od SYMu, to víme už nějaký ten pátek. Příští rok by měla jezdit stejně, přesto přináší několik novinek. Hlavním důvodem, proč skútr Symphony dostal drobnou revizi, je norma Euro 5. Spolu s jejím plněním si na cestu nový Symphony S posvítí světlem s technologií LED, řidič si zase posvítí na svou rychlost pomocí nového přístrojového panelu. Přibyla také USB zásuvka pro nabíjení mobilního telefonu, trošku se upravil vzhled, mnohem důležitější je ale přítomnost zadního kufru ve standardu. Podobné změny prodělal také retro skútr se stejným objemem a koly o průměru 12 palců. Vodou chlazený jednoválec plní Euro 5, model Fiddle má trochu upravený vzhled s LED světlomety a novou přístrojovkou a velkým přínosem je rozhodně větší prostor pod sedlem, kam by se měla vejít integrální přilba.

Další tři hvězdy výstavy zase takovými hvězdami nebyly. Skútr DRG a motocykly NH X a NH T známe už z loňského roku. Atraktivní sportovní vzhled skútru trošku zabíjí použití motoru o objemu 158 kubíků, který sice přináší potřebné koně, ale co je to platné, když tím vypadává z kategorie stopětadvacítek. Kdo má řidičák a chce větší výkon, pravděpodobně sáhne po ještě objemnějších strojích. Podobné to je s objemy 183 kubíků u malých motocyklů, které jsou evidentně orientované na úplně jiné trhy než ty evropské.

Nás v České republice pravděpodobně nebude asi zajímat ani poslední novinka. Je to totiž elektrický ekvivalent padesátky, navíc předem předurčený k těžkému pracovnímu nasazení. Pro úplnost tedy stručně. Elektrický skútr pohání dvě baterie Panasonic, jedna se nabíjí 4-5 hodin a jsou snadno vyměnitelné. Dvoukilowattový motor rozhýbe strojek až k 45 kilometrové rychlosti a výrobce slibuje dojezd až 80 kilometrů. Záleží, kolik pizzy bude mít poslíček na předním a zadním nosiči, které celkem unesou 55 kilogramů, a jak moc s nimi bude spěchat.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
WobRetnuh přispěl 6 Kč
Bogodar přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist