ktm_zari




KTM přidává další cestovní endura: 890 Adventure R a limitovanou verzi Rally

Před dvěma lety rakouská značka přišla s dlouho očekávaným cestovním endurem 790 Adventure, vybaveným tehdy novým řadovým dvouválcem z naháče Duke. To bylo (a doposud je) ve dvou verzích, standard a více terénní R, k němuž se loni objevila ještě limitovaná edice Rally. Teď KTM tuto řadu posiluje – 790 zůstávají, do terénu ovšem přicházejí 890 ve verzích R a opět limitka Rally.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na novou střední třídu řady Adventure, která měla nahradit verze 1050, resp. 1090, se těšili ti, kteří shledávali starší modely s motory V2 zbytečně velkými a těžkopádnými. Jistě, proti 1290 to byly lehkonožky, ale ten odstup nebyl až tak velký a koncepčně to prostě bylo hodně podobné. Chtělo to něco ve stylu BMW F 800 GS a Triumph Tiger 900, tihle konkurenti mohli lehkost vyučovat. Sedmsetdevadesátky byly trefou do černého a i standardní verze se může pochlubit vyplétanými ráfky s 21“ předním kolem, zdvihy 200 mm a světlou výškou 233 mm, tedy parametry hodně podobnými třeba Yamaze Ténéré 700, která si zakládá na tom, že jde o terénní motocykl. A co teprve verze R! Zdvihy vyšší o 40 mm, plně nastavitelné odpružení WP Xplor, sportovní sedlo ve výšce 880 mm… Motor s parametry 95 koní a 88 Nm budil nadšení, tak proč něco měnit?

Doposud byly Adventury s řadovými dvouválci jen 790

Protože více je prostě více, řekli si v Mattighofenu a tu terénní část nabídky pro modelový rok 2021 ještě trochu poladili. Vznikly tak rovnou dva modely: 890 Adventure R a 890 Adventure R Rally. Vývojáři (nebo spíš product manageři) to vzali trochu hopem, protože 790 Adventure R Rally byla loňská limitka vyrobená v počtu 500 kusů a vybavená především ještě lepšími podvozkovými komponenty se zdvihy dokonce 270 mm a spoustou ryze praktických terénních vychytávek včetně užších dušových ráfků. Teď přichází Rally spolu s normálním erkem, již žádné čekání.

Co obě novinky spojuje, je samozřejmě ten větší motor. Jelikož jsme ho znali již z letošního naháče 890 Duke R, vlastně jsme ho i tak trochu očekávali. Co přináší proti verzi 790? Tak především 90 kubíků a z nich pramenících 10 koní a 12 Nm navrch – konečnými hodnotami tak je 105 koní a 100 Nm, to už je hodně pěkná porce, před níž se musejí sklonit jak zmiňované géeso (nyní již coby 850), tak Tiger. Větší vrtání i zdvih, vyšší kompresní poměr, větší ventily a také o 20 % větší rotující hmoty, jež prý nekazí agilitu, ale zároveň dokáží přidat určité benefity, jako příjemnější charakter motoru při konstantní jízdě (hlavně na málo až středně otevřený plyn) a více stability v zákrutách díky většímu gyroskopickému efektu. Kované tříkroužkové písty jsou dokonce o 10 g lehčí než u 790 a chladí je dvě namísto jedné olejové trysky, měnily se samozřejmě vyvažovací hřídele (jeden před klikovkou, druhý v hlavě), nové ojnice ve tvaru písmene V mají menší oscilační hmoty a bronzové vrchní pouzdro namísto DLC, kartery jsou jiné a pevnější. Sací potrubí má každý válec své, propojení známé ze 790 bylo odstraněno, a přibylo čidlo klepání, které umožní motoru fungovat i na benzín s nižším oktanovým číslem, což se při expedicích na východ od civilizace bude hodit. Antihoppingová spojka je posílená, aby zvládla více síly, v převodovce jsou odolnější kolečka na 4. až 6. kvaltu a mazací okruh dostal větší chladič. Dvouválec samozřejmě plní normu Euro 5 a zachovává si nízkou spotřebu, konkrétně 4,5 l/100 km, což ve spojení s 20litrovou nádrží s tím svým specifickým tvarováním (takové dlouhé uši dolů, abyste měli těžiště co nejníže) znamená dojezd přes 400 km.

Měnila se také elektronika. Obě osmsetdevadesátky dostávají novou generaci „stabilizačního systému“, který v sobě spojuje kontrolu trakce a funkci náklonového ABS. Princip je pořád stejný, zásahy však jemnější. Standardně jsou oba modely vybaveny tempomatem, k jízdním režimům Street, Rain a Offroad si u erka můžete přikoupit a pro Rally dostanete standardně ještě režim Rally, který umožní individuální nastavení kontroly trakce do devíti úrovní.

Už se nám to začíná rozdělovat, tak se pojďme podívat na oba modely jednotlivě. Začneme verzí 890 Adventure R. U toho bychom mohli říct, že to je vlastně dosavadní 790 Adventure R, jenom s větším motorem, ale tak úplně pravda to není. Je tady lehčí podsedlový rám (bez ztráty jeho pevnosti) i čep řízení (kovaný hliníkový), měnily se také brýle. Vylepšené jsou brzdy, úpravy na přední brzdové pumpě (pružina a těsnění) stojí za větší citlivostí a zadní třmen je díky vylepšené izolaci pístků méně náchylný na přehřívání. Potěší anodizované náboje kol namísto práškově lakovaných. Odpružení zastávají pořád komponenty WP Xplor, vpředu s 48mm USD vidlicí a na obou koncích s plnou nastavitelností (vzadu dokonce komprese rychlá i pomalá), jejich základní setup je trochu jiný než u 790.

 

KTM 890 Adventure R Rally bude opět limitovaná edice, pro celý svět je určeno 700 kusů, přičemž 200 z nich je pouze pro USA. Tuhle motorku poznáte podle jiné grafiky s modrou nádrží, přední plexi i s křidélky pod světlem je průhledné namísto kouřového. Dalším poznávacím znakem je rovné dvoubarevné sportovní sedlo, jež je ve výšce dokonce 910 mm, a také výfuk Akrapovič, u něhož továrna udává o 35 % nižší hmotnost.

Čeho si všimnou jen ti skuteční znalci, jsou karbonové chrániče spodků nádrže a obousměrné rychlořazení Quickshifter+, které pro normální erko můžete mít za příplatek. Ve stejných místech zkušenému zraku určitě neuniknou rallyové stupačky. Čeho si ale všimne opravdu jen úplný odborník, jsou užší ráfky, které na rozdíl od velkosériové verze nejsou bezdušové. Rozměr pneumatik je sice stejný u obou modelů, tedy 90/90-21 a 150/70-18, ale zatímco erko jezdí na ráfcích šířky 2,50“/4,50“, Rally dostala 2,15“/4,00“. Důvod? Abyste mohli obout skutečné sportovní drapáky a do nich dát případně moussy.

A ještě poslední technická změna, jestli se vám zdá, že je „relíčko“ nějaké vyšší, tak se vám to nezdá. I osmsetdevadesátka má v téhle limitované edici zdvihy 270 mm (to je těch 30 mm navíc, které se promítly do sedla) a podvozkové komponenty WP Xplor Pro – vpředu vidlici s označením 7548 s „cone valve“ technologií, vzadu tlumič 6746. Vyšší zdvihy znamenají kromě vyššího sezení také větší světlou výšku, která tady činí dokonce 303 mm!

Všechny tyhle cajky samozřejmě něco stojí, a když si na webu KTM stroj zarezervujete (v době psaní článku z 500 kusů zbývalo už jen 161, a to bylo pár hodin po prezentaci!), vypadne na vás cenovka 542 900 Kč. To je na první pohled celkem raketa, skoro o 200 tisíc výš, než kolik dáte za 790 Adventure R. Ale zaprvé ještě nevíme, kolik bude stát 890 Adventure R, která by měla být fyzicky k dispozici již v listopadu, a zadruhé když si posčítáte všechnu tu výbavu plus vezmete v potaz exkluzivitu danou limitovanou produkcí, zjistíte, že až takový úlet to není. A pro člověka, který tento druh motorek nepoužívá na opatrné přejezdy polních cest, nýbrž s nimi jezdí skutečný terén, ať už jde o tankodrom nebo africké duny, to bude vlastně dobrá nabídka, protože všechny tyhle úpravy by stejně dělal a vyšly by ho na víc.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist