První jízda Triumph Trident 660: Úderný trojzubec

Po první ochutnávce novinky z britských ostrovů mi nezbývá, než chlapíky z fabriky poplácat po ramenou a pochválit je za dobře odvedenou práci. Nevím, jaké zadání dostali od šéfů, ale ať znělo jakkoliv, určitě je výsledkem nezklamali. Podařilo se jim postavit parádní a zábavnou motorku za velice slušné peníze. Triumph Trident 660 totiž nejen dobře vypadá, ale také dobře jede. Mám takový pocit, že udělá radost jak začínajícím motorkářům na větší motorce, tak zkušenějším týpkům, kteří už nepotřebují lámat traťové rekordy, ale chtějí se jen prachobyčejně bavit.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Informace o příchodu nového nahatého Triumphu za velice slušné peníze mi udělala velkou radost a vše ještě umocnila první představená studie připomínající hotovou mašinu politou primalexem. Dalo se z ní leccos vyčíst a celkem dobře si udělat představu, jak bude novinka ve skutečnosti vypadat. Pak už nezbývalo než doufat, že to ve fabrice dotáhnou do zdárného finále, a že to nezmastí nějakou koninou nebo nepovedenou barevnou kombinací či homologačními prvky.

Nezmastili, ba naopak, protože alespoň za mě vypadá Triumph Trident 660 poslední generace naprosto božsky, tím spíš, že jde o naháč střední třídy za hodně slušné peníze. Přesně to si říkám v okamžiku, kdy si prohlížím tucet naleštěných kousků připravených se porvat o svou čest na horských klikaticích ostrova Tenerife. Na rovinu, nestačí jenom dobře vypadat, ono to chce také něco umět a ve finále je to stejné jako s pěknou babou, co říkáte? Proto kolem mašin chodím jako mlsnej pes a už bych nejradši viděl, jak Tridentu kroutím plynem. Než vyrazíme, usedám alespoň „na sucho“ za řídítka a v tu ránu si uvědomuji, jak drobným dojmem Trident působí a jak štíhlý je v oblasti nádrže. Bez problému došlápnu chodidly na zem a úplně jednoduše s ním manipuluji na místě. Tohle vypadá hodně dobře a mám pocit, že by nízká váha a štíhlá stavba mohly být příslibem slušných jízdních vlastností. Prohlížím si displej, který zobrazuje vše nejnutnější, včetně ukazatele zařazené rychlosti nebo spotřeby a marně hledám pouze ukazatel teploty vzduchu. Jasně, není to nic megadůležitého, ale když tu máme téměř všechno, tak si říkám, proč by právě teploměr měl chybět . A hle, také rejd není kdoví jaký a mohl by být větší.

Máme ještě chvíli do startu, tak se pojďme mrknout na teoretickou stránku věci, kterou jsme už probrali třeba v úvodním článku, ve kterém jste měli šanci posílat své dotazy. Triumph se rozhodl vstoupit do vod naháčů střední třídy a zaútočit na srdce motorkářů, kteří chtějí vyměnit menší motorku za něco většího, a zrovna tak na zkušené borce, kteří si dali pauzu a k motorkám se po letech vracejí. Mám pocit, že vzhledem k drobné stavbě a relativně nízké váze či níže položenému sedlu, si Trident 660 získá sympatie slečen a o jejich přízeň se porve s novou Yamahou MT-07, respektive XSR 700 nebo Hondou CB650, které jsou na tom dost podobně. Jde o líbivého naháče pro každý den, který není tak sportovně střižený jako jeho příbuzný Street Triple a zakládá si spíš na klasickém jednoduchém vzhledu a zajímavé ceně. Popravdě, název Trident není u Triumphu ničím novým, protože pod označením Trident se už v čase dávno minulém proháněl po závodních tratích a v devadesátých letech se objevil naháč s tříválcovým motorem ve dvou verzích, tedy 750 ccm a 900 ccm. Je fakt, že se tenkrát jednalo o hodně zajímavý kousek, který bohužel nebyl úplně doceněn a v devadesátkách se na prodejních nezdarech podepsala japonská konkurence.

Zpět ale k Tridentu 660 poslední generace, který tradičně pohání řadový kapalinou chlazený tříválec o objemu 660 ccm. Motor dokáže vybalit 81 koní při 10250 ot./min. a naservírovat krouticí moment 64 Nm při 6250 ot./min. Mimochodem, maximální krouticí moment nabízí víceméně v devadesáti procentech použitelných otáčkách, tedy někde od tři a půl tisíc do devíti. Motor vychází z ověřeného tříválce, který Triumph už nějakou dobu používá, ovšem továrna u Tridentu nasadila dokonce 67 nových komponentů a pochopitelně mu dala jiné naladění. Jeho zásobovací stanicí je čtrnáctilitrová nádrž, což je celkem rozumný objem a dá se říct, že standard v dané kategorii. Převodovka dává do placu šest kvaltů, a kdo se nespokojí s klasikou, má šanci přikoupit oboustranné rychlořazení, kterému se někdy v supersportovním světě říká quickshifter. Spojková páčka je ovládána pomocí lanka a u této britské nahaté novinky najdeme antihoppingovou spojku. Servisní intervaly fabrika předepisuje buď jednou za rok, anebo každých 16 000 kilometrů a na nové Tridenty poskytuje dvouletou záruku bez limitu najetých kilometrů.

Trubkový rám z oceli je kompletně nový a inženýři ho vyvinuli přímo pro Trident, takže mohli docílit celkem štíhlé stavby a výšky sedla 805 mm nad zemí. Také kyvná vidlice je z oceli a je fakt, že vypadá hodně dobře. Tridentu bezesporu sluší pětipaprsková kola z lehkých slitin obutá do pneumatik Michelin Road 5 nebo černá vidlice Showa o průměru 41 milimetrů a zdvihem 120 mm, která podle očekávání nenabízí prostor individuálního nastavení. Podobné je to se zadním centrálním tlumičem od stejného výrobce, který dovolí nastavit pouze předpětí a zdvih je vyčíslen na 133,5 mm. Brzdy má na triku značka Nissin a už od pohledu se jedná o nejzákladnější systém s pevně namontovanými kotouči o průměru 310 mm a obyčejnými dvoupístkovými třmeny. ABS na předku i zadku je samozřejmostí a nelze ho vypnout.

Triumph Trident se může pochlubit úplně novým displejem, který se k jeho stylu výborně hodí, a řekl bych, že celkem vkusně kombinuje kulatý budík s TFT displejem. Nabízí zobrazení všech potřebných informací, ukazuje zvolený jízdní režim Road nebo Rain, ale probíhá přes něj i vstup do menu, kde je možné udělat další nastavení motorky, včetně vypnutí či zapnutí kontroly trakce. Za příplatek lze Trident dovybavit konektivitou My Triumph a spárovat ho pomocí bluetooth s dalším zařízením, takže lze ovládat hudbu, sledovat jednoduchou navigaci, nebo ovládat akční kameru. Nejdůležitější je ale to, že je velmi dobře čitelný, přehledný, protože to je základ všeho. Jak už zaznělo, Trident dostal dva jízdní režimy Rain a Road a každý z nich má jinak nastavenou citlivost ABS i kontroly trakce, která jde vypnout. Děje se tak skrz menu, ovšem je potřeba pamatovat, že nejde nastavit za jízdy, protože to se zamkne a do menu se nejde dostat.

Většinou vzhled motorky neřeším, protože je na každém, co se mu líbí a co se ne. Přeci jen, každý máme jiný vkus a díky tomu to na silnicích není tak monotónní. Tentokrát to ale udělám, protože Triumph Trident 660 se z mého pohledu továrně povedl a řekl bych, že v Hinckley trefili hřebíček na hlavičku. Trident rozhodně nevypadá jako nějaká rozpočtovka, ale naopak jako parádní naháč s čistým a kompaktním vzhledem. Parádní je čtrnáctilitrová nádrž, hezky tvarovaný přední blatník, zrovna tak povedený kulatý displej i přední světlo nebo oku lahodící kyvka, litá kola a zadní široká pneumatika. Moc hezky se dívá také na drobné sedlo a zadní část s integrovaným světlem a osobně nemám problém ani se zadním blatníčkem. Zde je potřeba doplnit, že spolujezdec nemá k dispozici žádné úchyty a madla je možné dokoupit.

Během prezentace jsme neměli šanci svézt se ve dvou, ale to vše doženeme v testu u nás doma. Existuje ale pár detailů, které u mě velké nadšení nevzbuzují, jako třeba velká výfuková tlumivka pod motorkou s nic moc sváry nebo detaily kolem krku řízení a opět ty nepěkné sváry. Po estetické stránce mi nesedí stříbrný lesklý zadní tlumič a držáky stupaček řidiče, které bych si dovedl představit spíš v matném provedení, ale to je jen můj názor. Na toto konto musím dodat, že jsem jezdil na předprodukčním modelu a uvidíme, co se ještě fabrice podaří vyretušovat a trošku uhladit. Ať je to tak či onak, jako celek se nový Trident 660 maximálně povedl a svým minimalistickým designem si mě jednoznačně získal, takže mu dávám plný počet bodů. No nic, vypadá to, že přišel čas začít zahřívat motor a budeme vyrážet na první ochutnávku.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 171 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist