motopoint_unor_shad




Zontes 350 Ervo: Maxiskútr za mini cenu

Hodně muziky za málo peněz, to v tomto případě rozhodně platí. Tahle tři pade je totiž mezi obdobnou konkurencí fakt velká mašina a navíc má i výkonový náskok. A vlastně je i docela pěkná a za hodně atraktivní cenu, jenže má i pár slabších stránek. Pro koho je Ervo ideální volbou a kdo by měl raději sáhnout po jiné asijské konkurenci?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Důkladně poznat a zhodnotit testovaný skútr nebo motocykl vyžaduje několik dnů v sedle. Často se navíc stává, že některé jeho silné či slabé stránky si uvědomíte až po delší době. A v mém případě se mi přesně tohle stalo při recenzi maxiskútru Zontes 350 Ervo. Dva dny v sedle, natočené všechny záběry i komentáře do videa, napsané poznámky, pak už jen vrátit skútr do MR43 na Vrbovku. A za další dva dny si nedokážu natáhnout ponožky, jak mám zablokovaná záda! Dobře, bylo to na konci sezóny a asi jsem se měl líp obléknout. Teď zpětně si ale říkám, že jsem měl ve videu víc zdůraznit slabší zadní odpružení…

První dojmy z třistapadesátky Zontes, která se v Evropě prodává pod označením 350E a u nás nese marketingový název Ervo, jsou přitom docela sympatické. Futuristický design skútru maximálně využívá ostré linie a moderní prvky a osloví asi spíš mladší zájemce než příznivce klasiky. Já osobně jsem v jeho šikmých světlometech s šesti LED čočkami našel výrazný „elektrický“ look, který trochu připomíná styl Tesly. Široká příď a dlouhá záď dávají jasně najevo, že tohle není žádné malé městské vozítko, ale pořádný maxiskútr vhodný i na dálniční přesuny.

Někomu možná může chybět širší výběr barev, k dispozici máte jen černou a bílou, ovšem kombinace černé se zlatými koly se docela povedla. Design štíhlé přední části a úzkých světel se opakuje i na zádi a při pohledu z boku se dá pochválit i zakrytování výfuku. Až pohled na koncovku výfuku zezadu je trochu rozpačitý, tady už se designér hodně odvázal a zezadu výfuk vypadá jak zadek od raketoplánu. V noci pak Ervo zaujme modrým podsvětlením pod světlomety. Podsvícené jsou i ovladače na řídítkách. Tenhle skútr jako by byl přímo dělaný pro noční jízdu – včetně té temné barevné kombinace.

Při pohledu ze sedla sice musím překousnout pohled na pár diskutabilně slícovaných plastových dílů v dolní části. Taky černé plochy působí ze sedla levně a smutně, tady byli designéři rychle hotoví, jenže pak už nacházím jen příjemná překvapení. Pěkně zpracovaný odlitek držáku řídítek, hezky udělané lité stopky zrcátek, nastavitelné páčky a příjemné rukojeti, tohle opravdu nepůsobí jako levný skútr a řada luxusní konkurence by si tady mohla vzít příklad. Ovládacích tlačítek kolem rukojetí je docela dost, pro každou funkci je tu samostatný ovladač. Zajímavé řešení jsou kryty rukou, které se obvykle montují spíš na adventure motocykly. Trochu tady z toho designu trčí, ale za deště a chladného počasí za ně budou jezdci rádi, takže celkově opět plusový bod navíc.

Přístrojovku zastupuje TFT displej se slušnou viditelností i na slunci, kam si jezdec může překlopit obrazovku mobilního telefonu a využít tak navigaci. Displej automaticky přepíná mezi denním a nočním režimem a nabízí čtyři různé grafické styly. Mezi údaji nechybí ani sledování tlaku v pneumatikách TPMS. Když k tom přičtu bezkontaktní startování, kdy klíček můžete nechat v kapse, dál vyhřívané rukojeti a nakonec i mechanickou parkovací brzdu, vychází to jako hodně luxusně vybavená mašina, nechybí tady vlastně vůbec nic. Ovládací prvky na řídítkách jsou kvůli množství funkcí trochu přeplněné, ale jejich používání je intuitivní.

Mobil si pak jezdec může uložit do prostorných stránek pod přístrojovkou, kde jsou i nabíjecí konektory, ovšem vejde se sem i třeba větší lahev s pitím. Plexištít je poměrně velký, navíc elektricky výsuvný, to je v téhle cenové kategorii docela pecka! Zajímavé je ovšem ovládání, které nenabízí žádný mezistupeň, je buď úplně nahoře, nebo úplně dole. Mně osobně to vyhovuje, protože u většiny strojů stejně používám jen nejvyšší polohu při rychlé jízdě a nejnižší polohu pro lepší přehled při jízdě ve městě a v zatáčkách, ale některým jezdcům možná může překážet horní hrana plexi ve výhledu a uvítali by jemnější nastavení. Doporučuji před koupí vyzkoušet alespoň na showroomu.

Zontes 350 Ervo je dobrá volba pro nás jezdce vyšších postav. Sedadlo je široké, pohodlné a ve výšce 770 mm (omluva za chybně zmíněný údaj ve videu). Menší postavy možná mohou mít kvůli šířce sedla trochu potíž bezpečně došlápnout na zem. Spolujezdec ocení široké sedadlo, dobře umístěné rukojeti a pohodlnou pozici nohou. Tenhle maxiskútr jako by celkovými rozměry patřil do větší objemové kategorie pětistovek. A přitom při kličkování po městě vůbec nepůsobí těžkým nebo neohrabaným dojmem. V nižších rychlostech má intuitivní řízení, brzdy jsou naladěné na pohodovou jízdu s čitelným, byť maličko tupějším nástupem. 

Potěší i moderní výbava s kontrolou trakce, které může zachránit situaci hlavně ve městě nebo za deště. Její nástup je poměrně razantní, prostě na chvíli odpojí zapalování, například italská konkurence už to umí citlivěji. To samé platí pro variátor, který má nepatrnou prodlevu od přidání plynu, než naplno zabere. Není to problém a ještě před pár lety bych ho jen chválil, jenže teď už to špičky v této třídě umí téměř bez prodlevy.

Hlavní přednosti tohoto maxiskútru se ukážou až při výjezdu z města a přesunu po dálnici. Právě tady se plně projeví nový hliníkový jednoválcový motor o objemu 349 cm³, který nahradil starší třistadesítku. S výkonem 27 kW (37 koní) a točivým momentem 38 Nm překonává i japonskou konkurenci. Ono je to i tím, že konkurenční modely 350 pod kapotami často ve skutečnosti skrývají jen 320-330 kubíků, u Zontestu je to poctivých 349. Kompresní poměr 11,8:1 je známka moderní konstrukce a s průměrnou spotřebou 3,9 l/100 km v kombinaci s 16litrovou nádrží slibuje dojezd přes 400 km. Zrychlení je příjemně svižné a skútr si poradí i s předjížděním. Maximální rychlost 144 km/h podle GPS znamená, že se na dálnici rozhodně neztratí. Plexištít mi vyhovoval, ale kolega si nad 120 km/h stěžoval na menší turbulence.

Skútr používá osvědčenou kombinaci rozměrů kol 15" vepředu a 14" vzadu a udávaná provozní hmotnost 211 kg je na celkové velkorysé rozměry skútru přijatelná. Na kvalitním povrchu je skútr stabilní, delší rozvor 1 565 mm pomáhá ve vyšších rychlostech držet vzornou stopu, ale v zatáčkách je cítit mírná neobratnost, pravděpodobně kvůli vyššímu těžišti. Co mě ale vůbec nepotěšilo, je nastavení odpružení. Na dlažebních kostkách a ve městě je Zontes slušně komfortní, ale na nerovnostech nebo při svižnější jízdě v zatáčkách hodně brzy přestanou stíhat zadní tlumiče. Jezdec dostane naservírované nerovnosti hlavně do zad a do řídítek a v zatáčkách se skútr nechá nerovnostmi rozhodit a donutí jezdce zpomalit. Jako by rám skútru neměl tu potřebnou pevnost a v náklonech se někdy trochu kroutil, přestože jinak skútr má mohutný středový panel.

Škoda, na českém trhu tahle kategorie totiž neplní jen úlohu pracanta na dojíždění do práce, jako je tomu v jižních zemích. Našinci si maxiskútry hodně často pořizují na praktické ježdění, ale i pro radost a pro víkendové výlety nebo třeba dovolenou v Alpách. A právě při jízdě pro zábavu v zatáčkách mi asi nejvíc chybělo lepší zadní odpružení. Naopak brzdy jsou u 350 Ervo velkým pozitivem. Přední čtyřpístkový radiální třmen J-Juan má silný brzdný účinek, zadní jednopístkový třmen mu dobře sekunduje. Dvoukanálové ABS je dobře naladěné a při podzimním testu hlavně vzadu někdy zasahovalo až moc brzy spíš kvůli studeným pneumatikám, po delší a svižnější jízdě už se projevovalo jen v nutných případech.

Při nákupech i výletech přijde vhod pořádný úložný prostor pod sedlem, kam se vejdou dvě přilby. Potěší i luxusní výbava v podobě osvětlení a plynové vzpěry. Také záznam z maličkých kamer v přední a zadní části skútru může být pro řadu zájemců argument ke koupi. Kvalita sice není nic moc a na stříhání videa z dovolené po Alpách to nebude, ovšem jako záznamová kamera pro případ nehody a určování případného viníka je to určitě užitečná věc.

Zontes 350 E je důkazem toho, že čínské skútry už dávno nejsou jen levnou alternativou, ale současně, že jim často chybí nějaký ten krůček k dokonalosti. Za cenu 130 tisíc Kč už v základu dostanete velký a majestátní stroj, který svou výbavou a výkonem překonává i výrazně dražší konkurenci. Za italskou nebo japonskou mašinu zaplatíte o 30 až 40 tisíc korun navíc. Pokud hledáte maximální výbavu a výkon za rozumnou cenu, Zontes 350 E je skvělá volba. Pokud chcete japonskou kvalitu a sportovní svezení v zatáčkách, budete si ale muset připlatit.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Jan Hrubeš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist