Yamaha Xmax 125 dostane silnější motor

Japonská Yamaha představila své portfolio maxiskútrů pro modelový ročník 2021 pod heslem Nic než MAX. Klíčový je samozřejmě přechod na normu Euro 5. Největší Tmax byl nový už letos, modely Xmax ve verzích 125 a 300 přicházejí na řadu nyní a oba na přísnějšní normě vydělaly. Osminka nejvíce.

Kapitoly článku

Se svými skútry řady MAX se Yamaha trefila do černého už dávno. Tmax je tady již 20 let a má na svém kontě prodaných 300 000 kusů, menší Xmaxy jen o něco méně, ale i tak se jich v různých objemech od roku 2005 prodalo 410 000 kusů. V tom jsou zahrnuty i starší verze 250, které před čtyřmi lety nahradila třístovka, a 400, jež byla v nabídce od roku 2013 až do letoška - v rozpisu modelů s motory plnícími EU5 ji už ale nevidíme.

Xmax 125

Osminka je podle výrobce prodejním králem své kategorie, kde si to hodně tvrdě rozdává s Hondou Forza 125. Loni jsme je postavili do srovnávacího testu a byla to vlastně plichta, výběr vítěze záležel jen na osobních preferencích, od příštího roku ovšem bude Xmax chtít Forze o kousek ucuknout.

Design se nemění, stejně jako klíčové prvky, mezi něž patří bezklíčkové zapalování, kontrola trakce či obrovský podsedlový prostor, který pojme dvě integrální helmy. Pod plasty se toho ovšem odehrálo dost a my se na Yamahu docela hněváme, že nebyla příliš sdílná - snížení hmotnosti o 9 kg ze 175 na 166 kg, lehké zvýšení světlosti na 140 mm, zvyšení zdvihu zadních tlumičů o 15 mm na 90 mm a podstatné prodloužení rozvoru z 1526 na 1570 mm (o 30 mm více než u třístovky), to nejsou změny, kterých byste docílili lehkým přepracováním tří nedůležitých komponentů.

A už vůbec za tohle všechno nemůže ten nový motor, který důležitoství výše jmenované prvky ještě převyšuje. Ovšem i tady máme poměrně zásadní informační deficit, když Yamaha sice říká, že má nový agregát Blue Core vyšší výkon i točivý moment, ovšem o kolik, to netušíme. Končící euro-čtyřka nabídla 10,5 kW a 12 Nm, ty nárůsty tak budou zřejmě pouze v řádu desetin. U výkonu určitě, vždyť více než 11 kW ani stopětadvacítka mít nemůže (resp. může, ale nikdo si ji pak nekoupí). Co tedy o motoru víme? Že má objem 124,66 cm3, vrtání o jednu desetinu milimetru větší než doposud a především že je vybaven variabilním časováním sacích ventilů VVA! Tuhle technologii Yamaha používá už léta u svého "anti-PCX", tedy modelu Nmax, a funguje jim to moc pěkně. V nízkých a středních otáčkách ovládají sací ventily jedny vačkové profily a ve vysokých druhé. U Xmaxe půjde především o ty spodní a střední otáčky, tam není žádná stopětadvacítka nikdy dost silná. Vzhledem k onomu nemalému snížení hmotnosti to teď bude asi pěkné malé žihadýlko.

Nový Xmax bude už jen o 5 kg těžší než Forza a teď ji dostihl i v otázce spotřeby paliva. Nový motor totiž má brát o 11 % méně než ten stávající a navíc mu Yamaha nadělila i systém Start & Stop! To není překvapivá informace, vždyť jej dostaly už i inovované modely Nmax a D´elight představené nedávno. Se stále běžícím motorem teď bude Xmax potřebovat 2,4 litru, se zapnutým Start & Stopem potom 2,3 l/100 km. Pevně věříme, že se nám napřesrok podaří zopakovat souboj těchto dvou japonských rivalů, ani Honda totiž nespala, i když změn není tolik jako u Yamahy.

Xmax 300

Větší třístovka tolika změnami neprošla. Yamaha u ní udává akorát to, že její agregát byl přepracován na plnění normy Euro 5, má nižší spotřebu o cca 6 % (3,0 l/100 km) a zároveň i vyšší výkon. Tady už čísla známe, ale není to nic zásadního - maximum se vyšplhalo z 20,2 na 20,6 kW při stejných otáčkách, točivý moment 29 Nm zůstává také ve stejné výšce jako dřív.

Jak od sebe třístovku a stopětadvacítku rozeznáte? Téměř nijak, vždyť i barevná provedení jsou stejná. Standardní verze se budou prodávat v barvách Sonic Grey a nové Icon Grey, luxusnější Tech Max potom vedle předchozí Tech Kamo nabídne i novou Power Grey. Sluší jim to všem.

Tmax

 Vzhledem k tomu, že Tmax slaví napřesrok 20 let své existence, poněkud překvapí, že jej Yamaha pouští dál jen s jednou novou barvou pro verzi Tech Max. Ale kdoví, třeba nás ještě nějaká výroční verze čeká. Dávala by smysl. Víc než čachry s výbavou a barvičkami ale nečekejte, vždyť "téčko" je od letoška nové, vybavené větším silnějším motorem. A docela překvapí, že tahle nová generace jde fakt hodně na dračku - během prvních 10 měsíců roku 2020 si pro Tmaxe do evropských showroomů přišlo přes 13 000 zákazníků a letošní prodeje tohoto modelu jsou o 56 % vyšší než loni!

Spolu se skútry představila Yamaha také tři výbavové balíčky ke každému modelu. Xmaxy mají stejné, Urban Pack obsahuje vysoký štít, 39litrový horní kufr s vycpávkou opěradla a nosičem a chránič proti poškrábání, Sport Pack zahrnuje sportovní štít, nášlapy, jiný držák registrační značky a hliníková závažíčka do řídítek a zimní balíček Winter Pack sestává z vyhřívaných rukojetí a zástěry. V případě Tmaxe jsou názvy balíčků stejné, ale liší se lehce jejich obsah. Winter Pack zahrnuje vyhřívané hefty, chrániče rukojetí a zástěru, Sport Pack znamená sportovní štít, hliníkové nášlapy, zadní nosič s opěrkou a držák RZ a do Urban Packu patří 39litrový horní kufr s nosičem a opěrkou pro spolujezdce, chrániče proti poškrábání kapotáže, univerzální držák chytrého telefonu a USB adaptér. Tyto prvky si samozřejmě můžete pořídit i jednotlivě z katalogu příslušenství.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist