ktm_rijen




Test Yamaha Tmax Tech Max: královské svezení

Yamaha Tmax vždy platila za nekorunovaného krále “maxíků“. Pro modelový rok 2020 přidává nový Tmax ještě více výkonu, výbavy a hlavně novou normu Euro 5. Budou to však dostatečně pádné důvody vzhledem k pořizovací ceně, která v případě verze Tech Max silně překračuje třísettisícovou hranici?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Čas letí neúprosně a kdo by řekl, že Yamaze Tmax bude už skoro 20 let? Za tu dobu samozřejmě procházel skútr neustálým vývojem a dnes tu před námi stojí nejsilnější a také nejvybavenější Tmax všech dob. My jsme do testu měli k dispozici vrcholnou verzi Tech Max, která se chlubí přísnějším vzhledem a lepší výbavou. Za nemalých 334 990 Kč dostanete bezklíčový přístup a zapalování Smart Key, elektricky nastavitelné plexi, dva jízdní režimy D-mode (turistický a sportovní), tempomat, vyhřívané rukojeti, vyhřívanou sedačku, nastavitelný zadní tlumič a kontrolu trakce. A při prohlídce další příplatkové výbavy, mezi kterou patří například laděný výfuk Akrapovič (40 000 Kč), zadní tlumič Öhlins (17 000 Kč), deflektory, zadní opěrka spolujezdce, držák telefonu a USB nabíječka (4000 Kč), kufr 39 l (4300 Kč), nepromokavá deka (4500 Kč), externí nastavení komprese a odskoku odpružení přední vidlice (26 000 Kč) či nejrůznější zkrášlovací i užitečné další prvky vězte, že by nebyl problém přesáhnou čtyřsettisícovou hranici. Základní verzi potom pořídíte za 294 990 Kč.

V segmentu velkých skútrů s dvouválcovým motorem není na trhu Tmax samozřejmě jediný, ale s příchodem nové emisní třídy EU5 nabídka modelů ostatních značek výrazně prořídla. Asi nejbližším a zároveň jediným konkurentem Yamahy je Kymco AK 550i ABS (262 990 Kč). Kdo si pospíší, může ještě stihnout doprodej posledních modelů od BMW 650 Sport (250 826 Kč) a C 650 GT (257 438 Kč), jejichž výroba letos skončila a s adekvátní náhradou výrobce prozatím nepočítá. Stejný otazník visí také nad modelem Burgman 650 od Suzuki. V příští sezóně by ale kartami mohla hodně zamíchat Honda s novou Forzou 750, jež ve výrobním programu nahradí stávající Integru.

Tmax byl vždy jakýmsi ztělesněním významu slova sport a nový Tmax ve verzi Tech Max není vyjímkou. Sportovní vzhled o svou přízeň rozhodně nemusí nijak zvlášť usilovat. Pozornost totiž budí svou přirozenou autoritou. Stačí jeden pohled a hned víte, že před vámi stojí legenda. Dynamický vzhled plný prolisů a různých hran, kapotáž s integrovanými LED směrovkami, zlatá přední vidlice, zúžená zadní část s koncovým LED světlem ve tvaru písmene T a matný černý lak vypadají perfektně. Vše tady má svou funkci a svůj účel, na kompromisy se tu rozhodně nehraje. Yamaha tady jednoduše zúročila všechny své letité zkušenosti a výsledek rozhodně stojí za to.  Prémiovost a exkluzivitu modelu zde navíc podtrhuje opravdu perfektní dílenské zpracování.

Najděte 5 rozdílů mezi modely 2018 a 2020.

Ergonomie

Vzhledem to ale nekončí, stačí se uvelebit v pohodlné sedačce a natáhnout si nohy. Když říkám natáhnout, myslím tím opravdu natáhnout. Směrem dopředu je místa dost. Horší je to, pokud chcete zaujmout sportovnější pozici, to pak pro chodidla moc místa není. Tmax má sedlo umístěné ve výšce 800 mm, což mi přijde přesně tak akorát. Ani postavy s výškou kolem 170 cm nebudou mít problém dosáhnout chodidly na zem. Pojem skvělá ergonomie tady neplatí za plané tlachání a všechno tu padne do ruky na první dobrou. Okamžitě máte pocit, jako by Tmax byl váš starý dobrý známý. Uvolněný posez vyhoví postavám nejrůznějšího vzrůstu a jízda nebude utrpením ani pro opravdové dlouhány. Rozměrné a pohodlné sedlo umožní trávit za příjemně širokými řídítky dlouhé kilometry. V chladných dnech asi každý ocení vyhřívání sedla. Je to fakt super rozmazlovací věc a já ji používal i v létě, kdy ranní teploty klesaly pod 10 stupňů. Za elektricky seřiditelným vysokým plexi se člověk pěkně schová, a pokud přeci jen chcete více intenzivního kontaktu s okolní přírodou, stačí ho jednoduše tlačítkem spustit níž. Plégo je dobře tvarované a svou funkci odvádí skvěle. Postavy do 180 cm za ním budou jako v peřince. Dostatek prostoru pro život na palubě najde i spolujezdec.

Rozmístění všech ovládacích prvků je skvěle po ruce. Obě brzdové páčky jsou nastavitelné. Pěkně po ruce je i páka ruční brzdy, kterou člověk nemusí lovit kdesi dole. Zpětná zrcátka jsou nejširšími body skútru, takže je v nich opravdu dobře vidět. V Yamaze však mysleli na všechno, třeba i na skutečnost, že by právě šířka mohla být na obtíž při proplétačkách mezi auty či při parkování. Proto lze zrcátka jednoduše sklopit, při troše šikovnosti i za jízdy bez nutnosti zastavení. Ale to k Tmaxu patří už dlouho.

Přístrojovka

Na přístrojovém panelu se kdovíjak velká modernizace neprojevila a je to vlastně moc dobře. Prostě stará dobrá klasika – dva velké čitelné budíky a mezi nimi TFT displej. Ten podává řidiči všechny dostupné provozní informace – zvolený jízdní režim, teplotu chladicí kapaliny, stav paliva, hodiny, spotřeba okamžitá a průměrná, dojezd či zobrazuje piktogramy aktuálního nastavení komfortních funkcí. Všechno je velmi dobře čitelné, budíky jsou hezky modře podsvícené a jako celek přístrojovka působí úměrně ceně motocyklu. Prostě víte, že jste své peníze nevyhodili jen tak do vzduchu. Údaje se na TFT panelu přepínají kolébkovým tlačítkem na řídítkách, vše je intuitivní a snadno pochopitelné. Chválím tlačítko tempomatu na levé rukojeti.

Ale abych jen nechválil, chybí mi zde podsvícení tlačítek a ovladačů a postrádám možnost jakékoli konektivity s mobilním telefonem. Já osobně tuto věc sice nepotřebuji, ale dokážu pochopit stále náročnější klientelu, která za cenu hodně přesahující čtvrt milionu korun bude dnes již běžnou věc také vyžadovat. Něco mi říká, že zmiňovaná technologie bude dalším omlazovacím krokem pro další generaci Tmaxe.

Co mi naopak přijde jako super vychytávka, je ovládání a nastavení všech možných údajů v menu. Přiznám se, že i když je vše hodně intuitivní, možností je tady tolik, že jsem si u velkého šálku kávy musel přečíst přiložený manuál. Naprostá pecka je možnost předvolby intenzity vyhřívání rukojetí řídítek a sedačky. Během jízdy si lze jednoduše tlačítkem zvolit jeden ze tří přednastavených stupňů intenzity. Ale předtím si můžete v menu přiřadit těmto třem stupňům různé úrovně intenzity v rozmezí 1 až 10. Je to fakt vymakaný, a byť to může na první pohled vypadat dost složitě, opak je pravdou.

Úložné prostory

Tmax je existujícím důkazem toho, že praktičnost skútru nemusí být na úkor sportovních vlastností nikterak ošizena. Že kecám? Však se pojďte podívat. Podsedlový prostor je na velikost kol (15") dostatečně velký, osvětlený a pojme dvě otevřené přilby nebo jednu integrální – jen to chce si s nimi trošku pohrát a najít ten správný systém. Otevírá se elektronicky tlačítkem umístěným na středovém tunelu a samotnému otevírání pomáhá nenápadná vzpěra.

V Yamaze však mysleli i na případy, že vám v elektronickém klíčku mohou dojít baterky nebo nejde skútr nastartovat. Potom je možné využít nouzového režimu a dostat se mechanicky pod sedlo. Tmax má v tomto případě v útrobách elektronického ovladače ještě klasický klíček, kterým se jde jednoduše pod sedačku dostat. Druhý odkládací prostor se nachází vpravo před kolenem řidiče. Kapsa je elektronicky uzamykatelná a poskytuje prostor pro nabíjení telefonu. Mně osobně schází možnost nabíjet například notebook pod sedačkou. Maličko jsem si postesknul po klasickém háčku pro větší nákup, ale je pravdou, že k takovémuto stroji se až tak moc nehodí a kdo chce, dokoupí si zadní topcase.

 

Motor

Hlavní novinkou pro letošní rok je u Tmaxu motor. Z pětsettřicítky je pětsetšedesátka, jež nyní nabízí o 2 koně větší výkon při vyšších otáčkách, aktuálně se Tmax dostává až na rovných 35 kW, strop třídy A2. Ještě důležitější je větší točivý moment o 3,4 Nm při stejných otáčkách jako u předchozího modelu. Nový dvouválec přitom samozřejmě plní emisní normu Euro 5. Celkově je motor mistrně naladěný, takže umí být nejen pěkně divoký, ale zároveň také přívětivý a celkem na skútr i úsporný. Spotřeba se pohybuje od 4 do 6 litrů na 100 kilometrů.

Těžko budete někde hledat tak univerzální a zábavný agregát, jako má právě Tmax. Jediné, co od vás tento dvouválec bude vyžadovat, je výměna oleje po každých 5000 ujetých kilometrech a po 40 000 km kontrolu vůle ventilů. Servisní interval pro výměnu oleje mi sice přijde poněkud krátký, nicméně když poznáte kvality tohoto motoru, rádi mu potřebnou péči dopřejete. U Tmaxu také více než kde jinde dává smysl systém kontroly trakce, který se nechá nastavit v menu palubního počítače nebo jednoduše úplně vypnout.

Podvozek

Samostatnou kapitolou je odpružení a podvozek Tmaxe, který mě doslova nadchnul. Skútr je totiž vybaven podvozkem motocyklového typu s lehkým hliníkovým rámem a dlouhou kyvnou vidlicí. Právě díky tomu je příkladně tuhý a současně neskutečně pohodlný. Zapomeňte na drncání a poskakování při přejezdu příčných nerovností jako na běžném skútru. Svůj podíl na tom mají samozřejmě i velká patnáctipalcová kola. Ta obouvají z výroby nasazené pryže Bridgestone Battlax. Už základní provedení podvozku se vyznačuje nevídanou plavností a při přesedání ze staršího modelu mi přišel podvozek aktuálního provedení skútru subjektivně o něco pohodlnější. Na nerovnostech se tady nechá mluvit o opravdovém pohodlí a v zatáčkovitých pasážích dokáže být zase naprosto suverénní. Prostě mistrně namíchaný koktejl, který jen tak neomrzí.

Jediné mínus tak vidím v ručním způsobu nastavení, kdy prostě musíte zalehnout pod skútr, abyste se k místu štelování mohli dostat. Jinak mě ale opravdu nenapadá nic, co by se dalo podvozku vytknout. Samá slova chvály směřují také k brzdám Tmaxu s dvojicí radiálních čtyřpístkových třmenů. Krásně dávkovatelné, s dostatečným účinkem a nechají se ovládat dvěma prsty.

Jízdní vlastnosti

Jízda na Tmaxu je vlastně spojením praktických výhod skútru a zábavností klasické motorky do jednoho balíčku. Kdo to nikdy nezkusil, stejně neuvěří. Myslím si ale, že i zapřisáhlí vyznavači klasických motorek by tady měli smeknout před tímto dílem. Yamaha si vás totiž získá již od prvních ujetých metrů. Stačí jen maličko otočit plynovou rukojetí a nechat se unášet na vlně zrychlení. Tady jen těžko bude Tmax hledat přemožitele. Razance, s jakou Yamaha zatahuje, člověka asi jen tak nepřestane bavit. Na druhou stranu se plyn dávkuje krásně jemně po milimetrech a Tmax dokáže být naprosto poslušný. Motor má krásný sytý zvuk a téměř žádné vibrace. Nabízí dva jízdní režimy (turistický a sportovní), přičemž rozdíly mezi módy jsou snadno rozpoznatelné. Já jsem využíval hlavně sportovní režim. Druhý turistický využijete při pomalém popojíždění ve městě, v koloně nebo když chcete šetřit spotřebu.

Ve městě je Tmax doslova štikou a na semaforech ani nemusíte moc kroutit pravou rukou, abyste byli na dalších světlech první. Spíše naopak, člověk si musí neustále hlídat rychlost, protože pocitově vám připadá, že jedete o dost méně. Proto jsem se po celou dobu městských couraček těšil, až Tmaxe budu moct trošku prohnat na středočeských silničkách. A musím říci, že přesně tady vynikly kvality skútru naplno. Více prostoru pro akceleraci, více zatáček, více dlouhých rovinek, přesně tento mix Tmaxu sedí nejvíce. S každou projetou zatáčkou se pod hledím jen tak usmíváte a následující rovinka se zalomeným pravým zápěstím rohlík ve tváři ještě více protáhne.  Jízda po rychlostních silnicích a dálnicích pak už jen zapadá do skládačky naprosté univerzálnosti, takže s Tmaxem si to můžete švihat v naprosté pohodě 140 km/h v levém pruhu dálnice, kdy na vás ani moc nefouká. Pokud ale dáváte přednost spíš komfortu před adrenalinem, cestovní rychlosti kolem 120 km/h vám zaručí skvělou pohodu na palubě. V této rychlosti totiž v pohodě uslyšíte hudbu či spolujezdce z interkomu. A pokud by vás během dlouhých přesunů už bolelo pravé zápěstí, jednoduše aktivujete tempomat a necháte dělat „Maxíka“ všechno za vás. Skútr i při vyšších rychlostech zůstává stoicky klidný.

Vlastně mě během celého testu nepřestávalo bavit, jak lehce se 220 kg vážící Tmax nechá naprosto suverénně vodit. Člověk má pocit, že ho skútr opravdu na slovo poslouchá, je pánem situace a může si tak dovolit úplně všechno. Tady je dobré mít na paměti, že i když Tmax snese opravdu hodně, i on má své limity a fyziku nedokáže přelstít ani on.

A jak je na tom Tmax s konzumními nároky? Za dobře odvedenou práci si Yamaha nárokuje průměrně 5 l/100 km Naturalu 95. Když budete tahat za plyn a užívat si všech možností, co vám Tmax nabízí, dostanete se na šest litrů na sto. Pokud se zklidníte a budete jezdit s rozumem, půjde to i za čtyři. Pak vám patnáctilitrová nádrž vystačí téměř na tři stovky kilometrů. Tankování je hračkou, víčko nádrže se otevírá elektronicky tlačítkem na středovém tunelu.

Závěrečné zhodnocení

Yamaha Tmax Tech Max jednoduše spojuje výhody skútru a motocyklu a opět nám jen potvrdil svou pozici na trůnu ve světě skútrů. Vždyt se ho prodalo již přes čtvrt milionu kusů. Jedná se o pohodlný, velice rychlý a zábavný mix, k tomu perfektně vybavený a kvalitně zpracovaný. Na trhu jen těžko budete hledat lepší skútr. Navíc jako přidanou hodnotu přináší emoce, které jinde u konkurence nenajdete

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ výkonný motor
+ pohodlný a tuhý podvozek
+ jízdní komfort


- schází možnosti konektivity přístrojové desky
- chybí podsvětlení tlačítek a ovládacích prvků
- málo místa pro chodidla řidiče při sportovnějším posezu


Jakou verzi modelu T-max byste si vybrali?

  1. Hlasováno: 3x
  2. Hlasováno: 18x
  3. Hlasováno: 2x
  4. Hlasováno: 1x
  5. Hlasováno: 0x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 39 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist