globalmoto_duben_nolan




Brough Superior přidává další model. Dostal jméno Salt Racer

Milovníci exkluzivních motocyklů si mohou ve svých garážích začít dělat místo pro další povedený kousek od britské značky Brough Superior – ti šťastnější a movitější na zemi, aby se jim tam nový motocykl vešel, většina potom aspoň na stěnách, aby si měli kam přilepit alespoň plakát letošní novinky s velmi osobitým designem. Ostatně, který Brough Superior je tuctovka?

Kapitoly článku

Příběh značky Brough Superior se začal psát už v roce 1919, ovšem jeho první kapitola vydržela pouze do začátku 2. světové války. Stačilo to však, aby se mohly dát považovat za nejlepší britské motocykly své doby a za světovou špičku. Super rychlé, tak si je svět pamatuje, a zároveň pohodlné, ovladatelné a spolehlivé. Ke znovuzrození značky došlo v roce 2013, kdy byl na podzimním milánském veletrhu EICMA představen prototyp novodobého SS100. Ale ten již nebyl vyroben ve Velké Británii – značka je sice britská a vlastní ji britský podnikatel Mark Upham, ovšem motocykly jsou z francouzského Toulouse. Konstrukce je totiž dílem francouzského všeuměla jménem Thierry Henriette, v jehož společnosti Boxer Design se britské motocykly kompletně vyrábějí.

Vlevo původní Brough Superior SS100 z roku 1939, vpravo prototyp z Milána 2013, dole probíhající sériová výroba v Toulouse

Je jasné, že takováto společnost nemůže mít obrovské portfolio a všechny modely, které Brough Superior aktuálně vyrábí, jsou pochopitelně na bázi SS100. Můžete mít naháče v několika barevných provedeních, výroční model Anniversary, jenž na první pohled poznáte jiných kol a větší než malé plochy zkrášlené frézováním, a potom verzi Pendine Sand Racer s rovnými řídítky, horem vedenými výfuky a obyčejnými brzdami namísto těch čtyřkotoučových předních Beringerů. Odvozeným strojem je ještě Aston Martin AMB 001 s turbodmychadlem, jenž je ještě ve vývoji. A co kus, to klenot – nemusí se vám ta která motorka líbit jako celek, ale pokud v sobě máte lásku ke strojařině, tohle je prostě lahůdka. I v Česku motocykly Brough Superior najdeme a my jsme koncem minulého roku měli možnost otestovat SS100 v provedení Titanium – a byl to jednoznačně zážitek na celý život.

Pro letošní rok Brough Superior přidává další model. Tedy, spíše jen verzi SS100, těch změn není mnoho. A mnoho není ani informací, vlastně jich máme jen pár od českého importéra, protože sám výrobce ještě tento model oficiálně nikde neuvádí! Novinka dostala jméno Salt Racer, tedy „solný závodník“, což zní strašně pitomě, takže raději necháme tu anglickou variantu, z níž je naprosto evidentní, co je tím zamýšleno – závody na Solných pláních Bonneville. Salt Racer byl totiž prý inspirován světovým rychlostním rekordem, který na známé americké solné placce zajel v roce 2013 náš spolupracovník Alan Cathcart. Tehdy to bylo ještě v sedle upraveného starého Brough Superioru a šlo pochopitelně o rekord vlastní třídy, nikoli absolutní. Ne že by Alanův speciál a nový Salt Racer měli něco společného, ale tou malou kapotkou to trochu větší rychlostí zavání, no ne?

Ona kapota je jednou z mála modifikací, které na Salt Raceru proti standardnímu SS100. Buď se vám ukrutně líbí, nebo ukrutně nelíbí, protože s ní motorka připomíná běluhu severní, nicméně v obou případech musíte ocenit, že Thierry Henriette dokázal vytvořit stroj, který je nezaměnitelně svůj. Každý jiný by na SS100 dal polokapotku s kulatým světlem, protože je to přeci neo-retro, ale Thierry se nebál přijít s něčím novým. Další novinkou je aerodynamický klín pod motorem, dvouválcovým litrem z dílen Akira Engineering, jenž dýchá prostřednictvím jinak vedeného výfukového potrubí. Koncovky jsou stejné jako na SS100, ovšem jsou vedeny horem jako na Pendine, akorát že na opačné straně, a svody mohou být omotané nehořlavou textilií.

Salt Racer se bude nabízet buď v černém, nebo „hliníkovém“ provedení. To má i leštěné přední zavěšení typu Fior a zadní kyvnou vidlici, u níž konečně vynikne její exkluzivní tvarování. Co se ceny týče, lehce si proti SS100 připlatíte, konkrétně 40 tisíc – Salt Racer se v Česku bude prodávat za 1 799 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Ritchy přispěl 5 Kč
kain80 přispěl 5 Kč
Fugas_Jarin přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist