ktm_zari




Kawasaki mění taktiku: standardní Versys 1000 mizí, budou dvě lepší verze

Přesně před dvěma lety na milánském veletrhu EICMA představila Kawasaki novou, již třetí generaci litrového Versyse a vůbec poprvé zkusila vedle standardní verze postavit ještě druhou. Nesla označení SE, měla prémiovou výbavu a byla o 100 tisíc dražší. Reakce zákazníků šokovala.

Kapitoly článku

Kawasaki má ve zvyku u svých modelů dělat i cenově výhodné varianty a u těch cestovních zejména – Tourer, Grand Tourer… Ale to není případ, o kterém je řeč, Versys 1000 SE totiž nebyl standardní Versys doplněný o nějaký ten kufřík či vyhřívaný heftík. Od základního modelu se lišil už od pohledu a ani v Kawě si nebyli tak docela jisti, jak tohle dopadne. Přeci jen její zákazníci byli zvyklí už sedm let a dvě generace na určitý standard a z něj plynoucí cenovku stále lehce nad hranicí 300 tisíc. Versys za více než čtyři kila a s moderní výbavou, kterou známe od BMW, Ducati a jim podobných? Nemíří Kawa do výšin, kde je pro ni málo vzduchu?

Standard jste poznali podle menšího plexi a záslepek na bocích, kde má SE přisvěcování do zákrut

Jenže reakce zákazníků musela zaskočit i produktové manažery v centrále a byla stejná i na českém trhu, který je přeci jen na cenu citlivější než ty na západ od nás – prodeje standardní verze byly v minoritě, většina lidí si do showroomů chodila pro SE! Že to takhle má Ducati už léta, se všeobecně ví, ale to je trochu vyšší liga, kde platí jiná pravidla. Mezi „středopolaři“ tohle rozhodně běžné chování není. A bylo to tak výrazné, že se Kawasaki pro modelový rok 2021 rozhodla standardní verzi úplně zrušit. Litrové Versysy ovšem pořád budou dva: stávající SE a nové S.

Rozdíl mezi S a SE je v jedné výbavové položce a 55 000 Kč. Levnější je S a je to vlastně SE, ovšem s manuálně nastavitelným podvozkem. Šestiosá elektronika a s ní spojená kontrola trakce či náklonové ABS, jízdní módy, tempomat, obousměrné rychlořazení, přisvěcování do zatáček, vysoké plexi, barevný TFT displej s telefonní konektivitou, samoopravitelný lak, všechny tyhle vychytávky u eska máte také, akorát zkrátka na podvozek Showa musíte se šroubovákem a klíčem – jak na přední 43mm USD vidlici, tak na zadní centrále si poštelujete odskok a předpětí pružin (vzadu hydraulicky). Pokud vám tohle vyhovuje, dokážete dost ušetřit, Versys 1000 S bude stát 379 900 Kč. O 40 tisíc víc, než stála ta letošní základní verze, a o již zmíněných 55 tisíc méně než SE.

VIDEO: Kawasaki Versys 1000 S

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Protože těch 434 900 Kč, které stálo SE letos, zůstává i pro model 2021. Tedy samozřejmě pokud se zase vlivem toho koronavirového blázince nezblázní nějak zásadně i kurz. Jestli si říkáte, že to je přeci normální, když se model nemění, že se nemění ani jeho cenovka, tak vás musím zarazit. Ona tady totiž jedna změna je a ne zrovna malá. A týká se právě té fičury, kterou se verze SE liší od S, a sice semiaktivního, elektronicky ovládaného odpružení. To je pro nadcházející sezónu jiné, pořád od značky Showa, pořád se oficiálně nazývá KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension), ale vůbec poprvé ve svém produktu značka Kawasaki použila technologii Skyhook. To v překladu znamená „nebeský hák“ a snaha konstruktérů (či spíše v tomto případě programátorů) je udržovat motorku ve stále stejné poloze vůči povrchu, bez naklánění dopředu a dozadu. Ať už akcelerujete, brzdíte, jedete po hladké silnici nebo rozbité a jste sami či ve dvou. Doposud systém KECS používal informace o rychlosti a poloze odpružení v reálném čase (ze zabudovaných snímačů zdvihu), zrychlení/zpomalení vozidla (z IMU), rychlosti předního/zadního kola a tlaku v třmenu přední brzdy, KECS se Skyhookem při stanovení požadované tlumicí síly zohledňuje také vertikální zrychlení a míru zvedání.

 

Jak Versys 1000 S, tak Versys 1000 SE by měly fyzicky být k dispozici již od listopadu za ceny výše uvedené. Barevná provedení budou identická, zelené a šedo-červené, vždy se silným doplněním o černou. Jediné, podle čeho dokážete obě varianty z dálky rozeznat, je přední vidlice – S má černé, SE šedivé trubky. U eska navíc ostříží zrak najde hydraulický štelovák zadní pružiny u pravé spolujezdcovy stupačky. Stejné budou také nabízené výbavové pakety: Tourer obsahuje tankpad a 56l kufry s vnitřními taškami, Tourer Plus přidává mlhovky a Grand Tourer doplní ještě 47litrový topcase s vnitřní taškou, držák GPS a padáky.

Výbavové varianty Tourer, Tourer Plus a Grand Tourer

Nové barvy modelů 2021

Kromě nových litrových Versysů představila Kawasaki v nedávné době také nová barevná provedení pro modely, které jdou do ročníku 2021 bez technických změn. Týká se to strojů, které byly nové letos, tedy modelů Ninja 1000SX, Z900, Z650 a Ninja 650, a bohužel také modelům Vulcan S a Versys 650. Jak jsme říkali v letošních testech (Vulcan S zde, Versys 650 zde), alespoň lehký facelift by oběma opravdu prospěl. Tak snad napřesrok. Zatím se musíme spokojit jen s jinými barvami, které však naštěstí vypadají vážně pěkně.

Versys 650

Z650

Ninja 650

Vulcan S

Z900

Ninja 1000SX

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist