Ducati Multistrada V4 je nejsilnější a nejvíc „multi“ v historii

Dnes odstartoval seriál odhalování novinek italské Ducati, která bude po dobu pěti týdnů každou středu v sedm večer prezentovat jednu ze svých novinek. I když jednu nebude to správné označení, nové Multistrady V4 se totiž prezentují hned ve třech provedeních a všechny mají být nejuniverzálnějšími Multistradami všech dob.

Kapitoly článku

Leccos už jsme o téhle očekávané novince věděli. Jako první nám Ducati naservírovala informace o radarové technologii a s tím souvisejícím adaptivním tempomatem a systémem kontroly mrtvého úhlu. Druhý díl postupného odhalování se týkal motoru. Podrobnosti jsme přinesli také v samostatném článku, takže jenom zrychleně – přepracovaný motor Desmosedici Stradale, pro cestovní použití nazvaný Granturismo a zbavený typického desmodromického rozvodu. Objem 1158 cm3, 170 koní v 10 500 otáčkách a 125 Nm při 8750 otáčkách. Díky absenci desma se Ducati chlubí velkým servisním intervalem 60 000 kilometrů, přičemž interval na výměnu oleje je nastavený na 15 000 kilometrů. Nový motor by měl být také velmi jemný ve spodních otáčkách, zároveň ale s okamžitou odezvou na plynovou rukojeť. To by mělo být zajištěné mimo jiné i díky zvlášť vyladěné křivce točivého momentu pro každý rychlostní stupeň.

Odklon od dvouválců ke čtyřem je už samo o sobě velká událost, dvojnásob, když k tomu přičteme klasický pružinový ventilový rozvod. S příchodem V4 se ale daly čekat také radikální změny na podvozku. Kdo na ně sázel, vyhrává. Podobně jako u Panigale a Streetfightera je i tady základem hliníkový monokokový rám a právě tady je vidět jasný důkaz, kam se pomalu i motocyklová branže dostává. Nečekejte dlouhé informace o technologii jeho lití, o pevnosti, pružnosti nebo počtu bodů, za které je přišroubovaný na motor. Jediná informace z tiskové zprávy je o úhlu hlavy řízení, který má 24,5°. Podobně strohá je informace o dvouramenné kyvné vidlici, která vystřídala typický letmáč. Ta má nabídnout vyšší tuhost, nižší váhu a celkově větší efektivitu „véčtyřky“. O kolik, to se Ducati nezmiňuje. Mnohem víc písmenek se věnuje elektronice, ale tu si necháme na později. Na stránkách výrobce se alespoň dočtete ještě o rozvoru 1567 mm a stopě 102,5 milimetrů, a protože má mít i tenhle stroj terénní apetit, je důležitá informace o šroubované trubkové příhradové podsedlovce. S takto koncipovaným šasi se dostala Ducati na provozní hmotnost základní verze 240 kilogramů, vybavenější V4 S ukáže 243 kg. Další podvozkovou výraznou inovací je fakt, že poprvé v historii nekoupíte Multistradu se 17“ předním kolem. Všechny varianty vyjíždí s předním ráfkem 3“ x 19“ a pneumatikou 120/70 ZR 19, zadní má rozměry 4,5“ x 17 a obouvá stejnou Pirelli Scorpion Trail II v rozměru 170/60 ZR 17. První důkaz o tom, že nová Multistrada bude ve všech ohledech nejvíc „multi“.

A v tomhle trendu budeme hned pokračovat u vzhledu, ergonomie a aerodynamiky. Tuhle škatulku symbolizuje dříve u italských výrobků nemyslitelný výrok o tom, jak jde design ruku v ruce s funkcí. Jestli se díky tomu nevytratil pověstný italský šarm, to už si musíme každý odpovědět sám. V továrně se touto mantrou řídili při vývoji celého stroje, ale právě u designu je to viditelné nejvíc. Neměly by tu už být typické italské „boty“, vše je podřízené funkci. Ať už jde o citlivě zakomponované radary, ochranu jezdce před větrem nebo odvod tepla od motoru. I když… Ale ne, v tomhle případě nejsou křidélka na spodní části motoru, která jsou pro terén mimochodem dost na ráně, jenom pro parádu a kupodivu tu nejsou ani kvůli přítlaku, ale právě kvůli odvodu teplého vzduchu od motoru. Ze stejného důvodu vypadají tak, jak vypadají také boční kryty 22litrové nádrže. Ta je samotná namalovaná s ohledem na optimální úchop koleny a dostatek prostoru pro jízdu ve stupačkách. Ona celkově je ergonomie oproti předchůdcům jiná, jezdec by měl být víc součástí motocyklu a mít vzpřímenější a „dominantnější“ pozici. Zvláštní péče byla věnovaná také sedlu, které je v přední části užší kvůli lepšímu došlápnutí na zem a nově je nastavitelné ve dvou pozicích (840 a 860 mm). Komu by ani to nevyhovovalo, může si připlatit za snížené (810 mm) nebo zvýšené (870 mm).

Když už jsme nakousli v předchozím odstavci ten design, tak ho také „doklepneme“. Čistě designovou otázkou je tvar předních světel, ale i ty jsou především funkční. Zaprvé jsou plně LED, poprvé v historii Multistrady jsou vybavené denním svícením DRL, zadruhé nabídnou možnost svícení do zatáček. Hlavně funkční by mělo být přední jednoduše nastavitelné plexi Perspex a také kryty rukojetí. Druhá strana těchto dvou prvků standardní výbavy nás už neomylně zavede na scestí elektroniky, kde to ale není vůbec jednoduché. Ducati totiž nově sází na mnohem větší možnost individualizace a příplatkové výbavy. Začněme tedy tím jednodušším, a to je základní Multistrada V4. Ta na druhé straně krytu rukojetí nabídne staré známé podsvícené ovladače a za štítkem schovává podobně známý 5“ TFT displej s originálním rozložením údajů. Sympatické je, že už tenhle základní displej nabídne bluetooth konektivitu, byť jen tu základní s jednoduchou správou hovorů a ovládáním hudby. A když si telefon spárujete s motorkou, můžete si ho dát nabíjet do schránky za víčkem nádrže. Naopak si ale u této cestovní motorky připlatíte třeba za vyhřívané rukojeti.

Rozhodně ale nebude ani u standardní Multistrady chybět rozsáhlý balíček jízdních asistentů v čele s možností volit mezi čtyřmi jízdními režimy. K nim jsou dedikované různé úrovně odezvy na plyn, maximálního výkonu, citlivosti náklonové kontroly trakce nebo ABS. To je v tomhle případě zase zdokonalené, Boschem dodává už verzi 10.3ME. Hlavní novinkou je funkce spojeného brzdového systému, která je ale v tomhle případě závislá na zvolené úrovni ABS. Standardně je v režimech Touring a Urban nastavená pro maximální stabilitu a bezpečnost, v režimu Sport je výrazně benevolentnější i co se týká případného přizvednutí zadního kola, no a v režimu Enduro ABS vypne svou náklonovou funkci, samozřejmě také kombinované brždění a přestane hlídat zadní kolo. Mimo to bude možné v posledním jmenovaném režimu ABS zcela vypnout, tohle nastavení uložit a po opětovném „otočení klíčku“ ho jednoduše vyvolat zpět. Veškerá tahle chytrá elektronika bude u standardní verze spolupracovat s brzdiči Brembo M4.32 a 320mm kotouči, vyšší specifikace S nabídne 330mm kotouče a třmeny Stylema.

Brzdy a podvozek. To standardně bývá jediný hardwarový rozdíl mezi standardní a vyšší verzí motocyklů z Borgo Panigale. Jinak tomu není ani tady, k lepším brzdám přidává „esko“ také lepší a hlavně chytřejší podvozek. Standardní vyjíždí na „analogové“ plně seřiditelné 50mm vidlici Marzocchi se zdvihem 170 mm a stejně jednoduchý je plně stavitelný centrální tlumič od stejné značky udělující zadnímu kolu zdvih ještě o 10 mm větší. Celkově pak nová „multice“ nabídne 220 mm světlé výšky. U takto zaměřeného stroje je důležitá informace, že si předpětí jeho progresivní pružiny nastavíte jednoduše pomocí ovládání vyvedeného na bok. Zato u verze S nemusíte na samotné „železo“ sáhnout vůbec. Marzocchi v tomhle případ dodává elektronický podvozek Skyhook se stejnými zdvihy, který nově disponuje funkcí automatického přizpůsobení zatížení. Prostě sám pozná, jak moc jste naložení a podle toho upraví předpětí pružin. Ostatní charakteristiku pak upravuje neustále na základě zvoleného jízdního režimu, povrchu a stylu jízdy.

Velkou novinkou pak je velký 6,5“ TFT displej z minerálního skla. Krom toho, že je větší, jasnější a krásnější nabídne pokročilejší možnost spárování s mobilem, kdy nabídne takzvané zrcadlení. Největší výhodou z toho vyplývající je možnost nechat se na displeji navigovat pomocí navigace Sygic a správa hovorů a hudby je v tomhle případě také příjemnější. Mimochodem za to můžou i nové podsvícené ovladače na levém řídítku s joystickem. Kromě něj je tu navíc separátní tlačítko pro přepínání jízdních režimů, ovládání odpružení a nechybí tlačítka připravená pro ovládání adaptivního tempomatu. Mnozí už teď možná tuší, tak už to tedy prozradíme. Adaptivní tempomat je k dispozici za zvláštní příplatek, stejně jako druhá radarová fičura a to sledování mrtvého úhlu. V ceně „eska“ ale dostanete ještě něco navíc, nebojte. Alespoň obyčejný tempomat, oboustranné rychlořazení, světla vám přisvítí do zatáček a odemykat a startovat budete bez použití klíče. Pro otevření nádrže ho ale pořád musíte vytáhnout z kapsy, případně při konfiguraci vytáhnout z prkenice další kačky navíc za bezklíčově odemykatelné víčko. Posledním standardním vylepšením je asistent pro rozjezd v kopci.

Ducati kromě Multistrady V4 a Multistrady V4 S představila ještě verzi Multistrada V4 S Sport. Obyčejnou verzi dostanete v červené barvě s černými litými koly, případně drátěnými za příplatek, V4 S bude na výběr v červené a černé a výběr materiálu kol bude v ceně. V4 S Sport dostanete ve sportovní trikoloře a navrch přijede s předním karbonovým blatníčkem a koncovkou Akrapovič, to ušetří kilogram na celkové váze stroje. A aby toho nebylo málo, bude na výběr ještě z pěti příplatkových balíčků. Respektive čtyř, protože první Essential je základní verze. Druhý balíček v hierarchii je cestovní Travel se sadou bočních kufrů, centrálním stojanem, vyhřívanými rukojeťmi a sedadly, který můžete ještě rozšířit o radary a jejich vychytávky v dalším rozšíření Travel and Radar. Předposlední balíček se jmenuje Performance a nabízí identickou výbavu jako V4 S Sport s výjimkou barvy a na závěr je Full, tedy Multistrada V4 S v „plné palbě“. Na kolik takhle „naložená“ Multistrada vyjde, ještě nevíme, zatím ani kdy ji případní šťastlivci dostanou, každopádně to bude určitě hodně zajímavé svezení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist