ktm_zari




BMW aktualizuje nejmenší a největší GS, nově dostupné i ve výroční edici 40 let GS

Podobně jako před nedávnem Honda, představuje své Euro 5 novinky také BMW. Jde hlavně o vstupenku do světa GS s jednoválcovou třístovkou, na kterou se vlastně od jejího představení v roce 2016 nesáhlo. Ani teď ale nečekejte žádnou radikální změnu, jde jen o drobné retuše a úpravy ve výbavě, stejně jako u vrcholného boxeru.

Kapitoly článku

Ať chceme nebo ne, zkratka GS je zkrátka kult. A tak není divu, že z něj BMW chce dostat maximum a přilákat k němu co nejvíc zájemců o svezení. Zcela logicky vznikl jednoválec v kategorii do 500 cm3, cílící na začínající motorkáře nebo třeba také na východní trhy, kde je to v některých případech vlastně už královská a prestižní objemová kategorie. V roce 2016 se na výstavě v Miláně objevilo cestovní enduro sdílející jednoválcový základ s dříve představeným naháčem R. Teď, čtyři roky po jeho premiéře, přichází aktualizace, za kterou může hlavně norma Euro 5. A vsadím boty, že tuhle frázi letos uslyšíme ještě mnohokrát.

Vlevo staré, vpravo nové

Nečekejte teď žádnou technickou přednášku o tom, co všechno se v motoru změnilo, upravilo a vylepšilo. BMW hovoří jenom o tom, že na G 310 GS nasadilo elektronický plyn, díky kterému také přichází funkce automatického zvednutí otáček při rozjezdu kvůli eliminování chcípnutí v křižovatce. To začátečníci určitě ocení, stejně vhod jim přijde nová spojka s antihoppingem a lehčím chodem páčky. A to je, co se týká motoru, všechno. Důležitá informace je, že i přes byrokratickou kůru zůstává jeho výkon na stejné hodnotě 25 kW při 9500 otáčkách a 28 Nm nastupujících při 7 500 otáčkách za minutu. Ostatní inovace se týkají designu a výbavy. Agresivnější tvarování kapot podtrhnou nové barvy a také světla nově kompletně v LED provedení. Přední světlo je vzhledově hodně výrazné a navíc nabídne efektní funkcí denního svícení. Poslední věcí, o kterou si malé GS polepšilo, jsou nastavitelné páčky na řídítkách ve čtyřech krocích. Inovované G 310 GS se bude nabízet od 159 900,- za bílo-šedou variantu, za příplatek lehce přes 4000,- můžou zákazníci dostat modro-červenou variantu Rallye a k dispozici je také černo-žlutá výroční edice k 40 letům GS. Ta bude k dispozici za 163 137,-.

40 let můžou samozřejmě oslavit také zájemci o velké GS. V případě standardního modelu je to bude stát minimálně 479 610,-, za Adventure zaplatí 513 265,-. Hlavním rozdílem 40leté edice je samozřejmě černožlutá barva doplněná o další doplňky řady Option 719 nebo třeba rally sedlo a nižší přední štítek ve žluté barvě. Ať už si ale vyberete jakékoli GS modelového roku 2021, můžete se těšit na spoustu nových, zejména elektronických, vychytávek už v základní výbavě. Prvním, co se mění, jsou základní jízdní režimy, které jsou tři. Road a Rain nově doplňuje režim Eco zaměřený zejména na dosažení maximálního možného dojezdu. Jsou u něj omezené maximální otáčky motoru, samozřejmě je zde mírná odezva plynu a na displeji navíc vidíte díky ukazateli, jak moc ekonomicky jedete. A kdybyste potřebovali akutně maximální výkon, stačí zmáčknout tlačítko a změnit jízdní režim. Ve volitelné výbavě v balíčku Pro pak najdete dalších 4 jízdní režimy Dynamic, Dynamic Pro, Enduro a Enduro Pro. Aby v celkem sedmi režimech neměl člověk za jízdy guláš, přichází BMW s předvýběrem režimů, které můžete přepínat ovladačem na řídítkách za jízdy. Ty můžou být najednou maximálně čtyři, minimálně dva a je jenom na jezdci, které si mezi ně zvolí. Ještě se sluší připomenout, že předem dané nastavení může jezdec v režimech Pro dál upravovat.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V režimech Pro se nově objevuje funkce asistentu brždění motorem, která zabraňuje zablokování zadního kola při prudkém ubrání nebo podřazení. Účinek se liší podle zvoleného jízdního režimu, když je v módu Enduro Pro logicky zcela vypnutý, během jízdy na Dynamic Pro dovolí určitou míru prokluzu a v režimech Eco, Rain a Road zasahuje maximálně. Velkou novinkou pro všechny bez příplatku je použití šestiosé řídící jednotky ABS. Pokročilé ABS bylo dřív u základního GS za příplatek, nově nazvané Integral ABS Pro dostanou všichni zákazníci BMW R 1250 GS už v základu. Stejně jako u předchozího systému ABS Pro nový systém BMW Motorrad Integral ABS Pro využívá brzdovou páčku k aktivaci přední i zadní brzdy zároveň. Naproti tomu páka nožní brzdy aktivuje pouze zadní brzdu. Logika ABS je celkově zase dokonalejší a přes to všechno je jeho jednotka menší a o půl kilogramu lehčí, což udělalo prostor jednotce pro nová volitelná vyhřívaná sedla. Zpátky ale k základní výbavě, kde nově dostane jezdec pokročilou kontrolu trakce DTC reagující na náklon motocyklu. Obě provedení GS i GS Adventure mají v základní výbavě asistent rozjezdu v kopci, který je opět o kousek zdokonalený, to samé platí i pro jeho chytřejší příplatkovou variantu HSC Pro. V jeho případě lze aktivovat například automatický režim, kdy se asistent sám aktivuje při zastavení a sklonu vozovky +/- 3° a je také speciálně naladěný pro použití v terénu, kdy se při jízdě do kopce aktivuje až při pěti a více procentním stoupání, při klesání se neaktivuje vůbec.

A ve volitelné výbavě budeme pokračovat, protože jsou tu i další zajímavé novinky. GS pro rok 2021 vyjedou s novými LED blinkry a předním světlometem s výrazným vzhledem. Hlavně ale v příplatkové verzi umí spoustu věcí navíc. Nejzásadnější je jeho funkce automatického naklápění v zatáčkách, díky čemu svítí přesně tam, kam člověk jede. Zatímco ostatní výrobci většinou sází na separátní reflektory, které zajišťují osvětlení vozovky v náklonu a v zatáčce, BMW šlo cestou naklápění celého světlometu v rozmezí +/- 35°. Další příplatkové funkce světel už jsou spíš takové efektní blbinky, jako když vás po aktivování zapalování motorka přivítá rozsvícením všech světel a postupným ztmavnutím, postupně zhasne bavorák i v případě, že zapalování vypnete. Z automobilového průmyslu se inspirovalo GS i v případě funkce Follow me home, kdy motorku vypnete, ale ona vám ještě chvíli posvítí na cestu. K tomu jsou tu také nové směrovky, ty můžou za příplatek sloužit také jako obrysová světla a v případě zadní části jako zadní a brzdová. Důležitější asi ale bude informace, že se opět o něco zdokonalil systém Dynamic ESA těžící z nové šestiosé řídící jednotky stroje. O možnosti vyhřívaných sedel jsme se zmínili, takže už dodáme jenom možnost volit o 30 mm vyšší klemy řídítek a výčet aktualizací uzavřeme standardně montovanou 12V zásuvkou a USB zásuvkou pro dobíjení telefonu.

  
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

   

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist