ktm_rijen




BMW inovuje roadstery G 310 R a S 1000 R

Bavorská vrtule ve svém portfoliu nahatých roadsterů dokončila přechod na normu Euro 5. Loni přišla nová střední třída F 900 R, boxer R 1250 R na přísnější emise přechází tak nějak bez okázalého divadla a zbývaly dva modely – ten nejmenší a ten nejdivočejší.

Kapitoly článku

S 1000 R

Vypadá skoro stejně jako stávající model, ale stejný není. A není to jen o vnějším designu, který se samozřejmě měnil též. Druhou generaci nahatého streetfighteru S 1000 R poznáte bezpečně podle nového předního LED světla, které je jedním z mnoha pojítek se všemi ostatními roadstery BMW. No a potom podle plastů, které jsou úplně jiné, a také podle dramatičtější siluety se zadkem ještě výš, odkrytého podsedlového rámu, úplně jiné kyvky – hej, vždyť je to prostě jiná motorka!

Nahoře kompletní rodina roadsterů BMW 2021, dole staré a nové erko - velká změna, že?

Je, protože vychází z aktuálního superbiku S 1000 RR. Němci si dali celkem načas, neboť nové erero kroutí již druhou sezónu. Letos byl na jeho základě inovován sportovně cestovní model S 1000 XR a konečně třetí a poslední esko, tedy čtyřválec, přichází na řadu teď. A i on přejímá jak podvozek, tak motor, vše odlišné od stroje, který jsme vídali již od roku 2014. I to video je podstatně divočejší, než na co jsme od BMW zvyklí...

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Zajímavé je, že výkon ani točivý moment motoru se nijak nezměnily – pořád se bavíme o 165 koních při 11 000 a 114 newtonmetrech při 9250 otáčkách. Ovšem nyní s normou Euro 5 a především z jiného motoru! Tedy ne že by měl písty dolů nebo chlazení vodkou, je to pořád řadový čtyřválec s objemem 999 cm3 a stejnými poměry vrtání a zdvihu jako doposud, ale pochází z nového RR. Stejně jako XR, ani tady není namontován systém variabilního časování ventilů ShiftCam, jímž disponuje superbike, ale podle vývojářů má v určitých oblastech motor dokonce více síly. Především má mít proti svému předchůdci širší použitelné pásmo s vyváženější křivkou točivého momentu. Komprese narostla z 12 na 12,5:1, prodloužily se vrchní tři převody, což zároveň znamenalo sklepání spotřeby o půllitřík na 6,2 l/100 km, a to silnější hlavně spodní a střední pásmo znamená zároveň lepší akceleraci – teď vám na zrychlení 0-200 km/h stačí přesně osm vteřin, což má být o 5 % méně než doposud. Nějaká desetinka, ale v závodech ji poznáte. A že na okruzích jste erko mohli potkat celkem často. Co je hodně příjemná novinka, že motor díky jiným konstrukčním řešením (duté ventily, jinak řešený pohon rozvodů atd.) zhubl nemalých 5 kg a celá motorka s plnou 16,5litrovou nádrží váží pouze 199 kg namísto předchozích 205.

S motorem souvisí samozřejmě elektronika, erko dostalo nový plně elektronický plyn a s ním spoustu nastavení. Ta si přepínáte na starém známém velkém 6,5“ TFT displeji se standardně montovaným propojením s telefonem, přičemž displej má několik možností zobrazení – to podle toho, jestli jedete na výlet, nebo honíte čas na okruzích. Elektronika je jak jinak než šestiosá, náklonové ABS a citlivější kontrola trakce DTC jsou tady už v základu, stejně jako asistent rozjezdu do kopce. K motoru se váží tři dynamické módy Rain, Road a Dynamic, za příplatek můžete mít ještě režim Dynamic Pro, který si dokážete kompletně nastavit včetně brzdění motorem a „zpětného protiprokluzu“ MSR, jenž zlepšuje chování motorky při prudkém podřazování ve spolupráci s novou antihoppingovou spojkou. Trochu překvapí, že u takovéhle motorky je obousměrné rychlořazení za příplatek.

Stejně jako motor, také rám nazývaný FlexFrame pochází z nového RR. Je to pořád dvojitý páteřový hliníkáč, ale trochu jiných tvarů s motorem sloužícím jako plně nosná část podvozku. To znamená, že samotný rám může být lehčí, tady dokonce o 1,31 kg. Měnila se geometrie, je tady ostřejší úhel řízení a kratší závlek, ale také delší rozvor. Zadní kyvná vidlice je úplně nová, s výztuhou ve spodní části a přepákováním Full Floater Pro, jež má tlumič (se zdvihem zvětšeným o 20 %, ale menší progresí, takže zdvih je 117 mm) umístěný dále od motoru, aby se nezahříval. Přední vidlice má o milimetr užší průměr trubek, i tak je 45 mm slušná hodnota a uzavřená cartridge nabízí plnou stavitelnost. Za příplatek samozřejmě můžete mít i semiaktiv DDC nové generace. Z erera pocházejí i jiné ráfky, lehčí o 1,8 kg neboli 17 %, to je fakt dost. A můžete ušetřit ještě dalších 963 g/9 % pořízením příplatkových kovaných kol M nebo dokonce 2783 g/27 %, když vezmete kola karbonová. Tyto příplatkové ráfky jsou obuté do širší dvoustovky. Brzdové kotouče jsou o půl kila lehčí a tlusté stejných 4,5 mm jako na RR, co moc nepotěší, že ani nadále BMW na erko nebude dávat radiální brzdovou pumpu.

Nové S 1000 R se bude prodávat od druhého kvartálu 2021 v cenách začínajících na 386 000 Kč a ve třech barevných provedeních: červeném, stříbrném a bílo-modro-červeném M Motorsport, které bude spojené s výbavovým paketem M (lehká kola a baterka, titanový výfuk, sportovní sedlo, funkce v přístrojovce a jiný řetěz). Dalšími pakety budou Comfort (bezklíček, vyhřívané hefty, tempomat), Dynamic (režimy Pro, rychlořazení, DDC, spojler pod motorem), Carbon (uhlíkové doplňky) a balíček frézovaných dílů, jako jsou páčky, stupačky atd. No a potom samozřejmě spousta jednotlivých doplňků…

G 310 R

Vstupní brána do světa BMW je tady již od roku 2015, tehdy se v BMW vrhli do segmentu pod 500 cm3. A dozadu zakloněný jednobuch s otočeným sáním a výfukem si své zákazníky hned získal. Ani s přechodem na normu Euro 5 by o ně neměl přijít, ani tady se totiž žádná kastrace nekonala – čtyřventil o objemu 313 cm3 bude nadále nabízet svých 34 koní a 28 newtonmetrů. Jak to v Mnichově udělali, netušíme, ale udělali. Jedinou v technických datech viditelnou změnou je o fous větší kompresní poměr. Novinkou je elektronický plyn s citlivější odezvou a automatickým hlídáním volnoběhu, takže by motor neměl chcípat (což občas dělal).

V karterech najdeme spojku s novou antihoppingovou funkcí, jež je ovládána ze řídítka páčkou, která, stejně jako ta brzdová, nabídne možnost nastavení vzdálenosti od řídítka do čtyř poloh – pro začátečníky, jimž je motorka určena, skutečně vítaná změna. Páčky teď půjdou mnohem blíže, dosavadní pevné pozici odpovídá trojka, na jedničku budou páčky o 6 mm blíže k řídítku.

Také géčko jde do roku 2021 s trochu jiným vzhledem, a i když není tak dramaticky jiný jako u S 1000 R, musím říct, že fakt docela prokouklo. Jiná je oblast kolem krytů chladiče a přechodu z nádrže, to mi přijde zajímavější než doposud, a hlavně je tu nové přední LED světlo a blinkry se stejnou technologií. G 310 R se bude prodávat ve třech barvách, černé s bílými prvky, bílé s modrými a ve verzi Sport se zajímavou šedivou (prý je to vápencová metalíza s červenými nápisy, pruhy, ráfky a rámem. První géčka by se k nám měla dostat v březnu, cenovka je velmi příjemná – 139 500 Kč.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist