ktm_zari




Aprilia ukázala RS 660 v nových barvách, známe její cenu a dostupnost

Italská továrna představila novou barevnou kombinaci prvního zástupce nové modelové řady s paralelní dvouválcovou šestistovkou. Přidala k tomu pár detailů a my už víme také to nejdůležitější – cenu a dostupnost. A to i u nahatého Tuona.

Kapitoly článku

Před dvěma roky v Miláně na veletrhu Eicma Aprilia překvapila paralelním dvouválcem a konceptem sportovní RS 660. O rok později na stejném místě představila sériové provedení s nejdůležitějšími informacemi. Uplynul další rok, italský veletrh se nekoná, ale to Aprilii nevadí. Představuje novou atraktivní barevnou kombinaci nazvanou Acid Gold. Také jí bude pohánět paralelní dvouválec naladěný na rovných 100 koní, což je při plnění normy Euro 5 a objemu 660 cm3 slušné stádečko. Pro představu, oblíbená nahatá Yamaha MT-07 nabídne koní 75, italská konkurentka od Benelli 76 koní, další krajanka Ducati Monster 821 sice nabídne o devět koní víc, ale z vyššího objemu, stejný případ je také u KTM Duke 790. Snad všechny konkurenční motory stejné koncepce jsou větší, takže se nemůžeme moc divit, že Aprilia svůj výkon nabízí v 10 500 otáčkách. U sportovní kapotované motorky to ale nijak moc nevadí, zvlášť, když je k dispozici 90 % krouťáku už od 6250 otáček. Vrcholných 67 Nm dosahuje motor v 8500 a už 80% krouticího momentu je k dispozici podle továrny od 4000 otáček.

Ubylo karbonu, změnily se některé komponenty, ale v základu zůstává motorka věrná konceptu

Žádným tajemstvím není, že je motor vlastně přední polovina jedenáctistovkové V4 známé z Tuona nebo RSV4. Logicky s ní sdílí rozměry vrtání, konstrukci válců, hlav, pístů ale také tvar spalovacího prostoru nebo sání. Nemyslete si ale, že by v Aprilii jenom sáhli do regálu s nápisem V4 a z něj poskládali dvouválec. Všechny díly nového motoru s horizontálně dělenou skříní jsou vyvinuté od základu, včetně dutých vačkových hřídelí se 4 ventily na válec a jejich řetězového rozvodu. To, že má jeho zapalování po 270° stupních, že je řízený elektronickým plynem ride-by-wire a že má mokrou antihoppingovou spojku, to už všichni asi dobře víme. Méně už ale, že je motor v rámu skloněný dopředu. Jedním z důvodů je větší komfort jezdce, na kterého tolik nesálá teplo, důležitější je ale větší prostor pro konstruktéry při navrhování periferií motoru a samozřejmě to také prospívá správnému rozložení hmotnosti. Těmi periferiemi mám na mysli sání vzduchu a přípravu směsi, kterou zajišťují 48milimetrové vstřikovače se sacími kanály různých délek, a výfuk, řešený koncovkou umístěnou pod motorem s vývodem na pravé straně stroje.

Kompaktní motor nejen, že musí dávat stroji potřebnou sílu, ale pomáhá ho také držet pohromadě. Ano, sice tady najdeme odlévaný hliníkový rám se stejně vyrobenou kyvnou vidlicí, ale motor v tomhle případě funguje jako namáhaný prvek konstrukce. Mimo jiné to znamená, že je na motor přidělaná zmiňovaná kyvka. Inženýři Aprilie také zdůrazňují, že věnovali zvláštní pozornost hlavě řízení kvůli nezbytné pevnosti, zároveň ale s pořádným rejdem mysleli na každodenní použití. No, na to jsme zvědaví, protože to u Italů nebývá silná stránka. Na ovladatelnost a rychlost v zatáčkách sází Aprilia hodně a je to znát i na geometrii podvozku. 1370 mm rozvoru značí hodně krátkou stavbu, a když se k tomu přičte úhel hlavy řízení 24,1° se stopou 104,6 mm, měla by nám vyjít hodně hbitá mrška. Ostatně odkazuje na to i hodnota pohotovostní hmotnosti, kterou se i díky konstrukci rámu podařilo stlačit na 183 kilogramů.

Všechno by to ale nebylo k ničemu se špatně zvolenými podvozkovými komponenty. Vpředu Aprilia vsadila na 41milimetrovou obrácenou vidlici Kayaba, kterou vzadu doplňuje tlumič namontovaný napřímo bez přepákování. Vidlice nabídne možnost ladění odskoku, komprese a předpětí, zadní tlumič se musí obejít bez nastavení komprese. Podobnou zlatou střední cestou, kombinující slušnou cenu a dobrý výkon, by měly být i radiální čtyřpístky Brembo M4.32 s dvojicí kotoučů o průměru 320 mm, vše doplněné o pancéřové hadice a radiální pumpu. Brzdy se samozřejmě neobejdou bez ABS, které je v tomto případě chytré náklonové. Elektronický balíček doplňuje plný arzenál APRC řízený šestiosou řídící jednotkou. Nechybí kontrola trakce, kontrola zvedání předního kola, oboustranné rychlořazení, tempomat, nastavitelná motorová brzda a možnost volit různé motorové mapy. Základem mezi volbami je hned pět jízdních režimů od nastavení Commute pro každodenní dojíždění přes sportovní Dynamic až po okruhový Challenge. K tomu ještě musíme přičíst dva nastavitelné, první Individual je opět určený pro silnici, Time Attack zase pro okruh. Vše je nastavitelné přes dobře známý TFT panel a nové ovladače s křížovými tlačítky na pravé straně. Když už zmiňujeme elektronickou výbavu, nejde nezmínit lehkou lithiovou baterii v základní výbavě a několik příplatkových fičur. První je konektivita s mobilním telefonem MIA s navigací, druhou využijí hlavně závodníci, protože jde o upravený softwaru pro obrácené řazení.

Aprilia svou RS 660 nekoncipovala primárně jako ostrou okruhovou střelu. Spíš má jít o schopného sportovního univerzála, což dokládá i jízdní pozice. Stačí se podívat na jízdní fotky, aby bylo jasné, že tady není nijak radikální ergonomie. Za kapotou by zkrátka mělo být dobře každý den v jakékoli situaci. Ostatně podle toho také inženýři tvarovali s pomocí aerodynamického tunelu a počítačových simulací kapotáž. Jejich dvojitá konstrukce by měla motorku stabilizovat ve vysokých rychlostech a pomáhat s odvodem horkého vzduchu od motoru a jezdce pryč. Této aerodynamické koncepce si všimnete hlavně z čelního pohledu, kdy také nejvíc vynikne trojice LED světlometů. Proužek pro denní svícení je dnes už tak nějak standardem, s ním je samozřejmě spojené automatické zapínání hlavních světel při setmění. V této třídě už je ale dost nadstandardní svícení do zatáček známé zejména z velkých cestovních strojů. Aprilia k tomu navíc přidává aktivaci výstražných blinkrů při nouzovém brždění.

No a na závěr už nám zbývá jenom to nejdůležitější. První kousek nové RS 660 se do ČR dostane v polovině listopadu, v lednu by pak měly dorazit první kousky na prodej. A cena? RS 660 vyjde na 289 900,-. S rovnými řídítky a nápisem Tuono na zmenšených kapotách se pak poprvé budeme moci seznámit v polovině února a i u něj je už stanovená česká cena. Kdo na něj netrpělivě čeká, může si pomalu připravovat 269 900 korun.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist