Logo Suzuki Suzuki

Informace o značce

Suzuki je jedním ze čtyř největších světových výrobců motocyklů nabízející silniční, teréní i závodní motocykly. Suzuki také patří mezi největší výrobce automobilů. I se svými ATV (teréními čtyřkolkami) řady QuadRunner dosáhla významného postavení na trhu. Společnost dále vyrábí širokou škálu motorů pro lodě z nichž mnohé mají elektronické vstřikování.

Historie značky

Záčatek společnosti v textilním průmyslu.
Suzuki staví svůj úspěch na dlouhé historii. Společnost nebyla vždy výrobcem vozidel. V roce 1909 založil Michio Suzuki "Suzuki Loom Company" v malé japonské pobřežní vesnici v Hamamatsu. Obchodní aktivity vzrostly jakmile Suzuki zahájila výrobu tkalcovských stavů pro gigantický japonský hedvábný průmysl. Suzuki chtěla pouze vyrábět lepší a snadno obslužné stavy. V prvních třiceti letech své existence se společnost zaměřila na rozvoj a výrobu těchto vyjímečných a složitých strojů. I přes úspěch svých stavů, se Suzuki rozhodla rozšířit svou činnost o výrobu dalších produktů. Na základě spotřebitelské poptávky se rozhodla vyrábět malé automobily. Projekt byl zahájen v roce 1937 a v průběhu dvou let začala produkovat mnoho typů malých automobilů. První automobily byly poháněny tehdy pokrokovým kapalinou chlazeným čtyřtaktním čtyřválcovým motorem. To představovalo klikovou a převodovou skříň z hliníkového odlitku produkující výkon 13 koní při obsahu kolem 800 cm3.
S náporem druhé světové války a vládním prohlašení označujícím výrobu civilních automobilů jako zbytečného druhu zboží, byl automobilový výrobní program Suzuki zastaven. Koncem války se Suzuki vrátila k výrobě tkalcovských stavů. Výroba stavů získala podporu v okamžiku, kdy vláda Spojených států schválila dodávky bavlny do Japonska. Majetek Suzuki významně vzrostl když odběratelé zvýšili svůj zájem o domácí produkty. Avšak toto štěstí mělo krátký život když v roce 1951 došlo ke kolapsu bavlnářského průmyslu.

Automobilová obchodní společnost.
Tváří k této obrovské výzvě se Suzuki vrátila k výrobě automobilů. Japonsko potřebovalo po válce přijatelné a spolehlivé osobní automobily. Mnoho firem začalo nabízet přídavné benzínové motory, které mohly být připevněny k běžným šlapacím kolům. První jednostopé vozidlo Suzuki bylo motorové kolo s názvem Power Free.
Bylo zkonstruováno jako jednoduché, snadno sestavitelné a udržovatelné kolo. V roce 1952 poháněly Power Free dvouválcové motory o objemu 36 cm3. V té době měl zcela nevídaný systém převodovky s dvojitým ozubením dovolujícím řidiči šlapat s pomocí motoru, šlapat bez motoru a nebo jednoduše odpojit pedály a použít pouze motor. Tento systém byl tak geniální, že patentový úřad nové demokratické vlády poskytl Suzuki finanční podporu pro pokračování ve vývoji motocyklů. A tak vznikla Suzuki Motor Corporation.
V roce 1953 Suzuki skórovala s prvním z nespočetných závodních vítězství, když s malým 60 cm3 Diamond Free vyhrála svou třídu v závodech do vrchu Mount Fuji Hill Climb.
V roce 1954 Suzuki vyráběla 6000 motocyklů měsíčně a změnila svůj oficiální název na Suzuki Motor Co.,Ltd. V důsledku úspěchu svých prvních motocyklů, Suzuki navrhla jeden z nejúspěšnějších automobilů : 1955 Suzulight. Automobil měl přední náhon, nezávislé zavěšení všech čtyřech kol a systém hřebenového řízení s vlastnostmi běžnými u vozidel o půl století mladší.

Příchod do USA
Suzuki pokračovala ve svých soutěžních úspěších, rozšiřujíc své technické schopnosti a učící se kdekoliv to bylo možné. V roce 1962 vyhrála Suzuki v Evropě první světový šampionát Grand Prix do 50 cm3. O rok později získala Suzuki titul opět a rovněž ve stejné kategorii zvítězila na klasickém závodě Isle of Man TT. V roce 1963 Suzuki dovezla své nejnovější motocykly do USA. Brzy dosáhla úspěchu s nabídkou nové cenové úrovně a spolehlivosti s rychle rostoucím sortimentem motocyklů. Nejvíce důležitými byly řadové dvouválce Suzuki. V roce 1966 přišla Suzuki s prvním skutečně silničním motocyklem X-6 Hustler a zároveň nejrychlejším japonským motocyklem o objemu 250 cm3. Brzy následoval další model Titan o objemu 500 cm3, který zůstal v modelové řadě Suzuki do sedmdesátých let.

V roce 1986 zahájila Suzuki výrobu soutěžních replik třídy Superbike se svým revolučním modelem GSX-R750. Nikdy předtím nebyl nabízewt takový závodní stroj tak mnoha jezdcům. První GSX-R byly slavné svou plně aerodynamickou kapotáží, tehdy neobvyklým hliníkovým rámem hranatého profilu a nejnižší vahou ve své třídě.

Soutěžní úspěchy v motocyklovém sportu v USA
Na světovém motokrosovém šampionátu dlouho ovládaném evropskými motocykly, zvítězila Suzuki ve třídě do 500 cm3 s pomocí jezdce Rogera DeCostera. Ten se stal brzy soutěžní legendou, Belgičan se svou oslnivě žlutou Suzuki zvítězil ve světovém šampionátu ještě čtyřikrát a to v letech 1972, 73, 75 a 76. Suzuki rozšířila úspěch svých MX s neuvěřitelnou řadou vítězství ve světovém šampionátu třídy 1254 cm3 osmi mistrovskými tituly jdoucím za sebou v letech 1975-1984. A Brad Lackey se stal prvním světovým šampionem ve třídě do 500 cm3 na jeho upravené Suzuki v roce 1982.
V USA vyhráli na motocyklech Suzuki národní šampionáty v letech 1975-1990 jezdci Darrell Schultz a Danny LaPorte (500cm3), Kent Howerton a Tony DiStefano (250cm3), Mark Barnett (125cm3 a 250cm3 Supercross) and Guy Cooper (125cm3). V polovině devadesátých let dosáhla Suzuki úspěchu v týmu vedeném Rogerem DeCosterem ve třídě 125cm3 v AMA East and West Coast Supercross Championships. DeCoster dohlížel na vynikajícího začínajícího jezdce Travise Pastranu, který bodoval ve třídě 125cm3 šampionátu v Supercrossu sezóny 2000 a zvítězil také v soutěži AMA do 125cm3 v Outdoor National Championship. V roce 1999 zvítězil jihoafričan Greg Albertyn soutěž AMA do 250cm3 Outdoor National Championship. Před příchodem do Států získal "Albee" pro Suzuki vítězství ve třídě do 250 cm3 ver světovém motokrosovém šampionátu. Francouz Mickael Pichon opět získal motokrosovou korunu na své tovární Suzuki v roce 2001.
Suzuki RMs ovládá novou třídu motokrosových soutěží v halách a pomocí několikánásobného vítěze Buddy Antuneze. Tento kaliforňan vyhrál na více než 100 závodech a stále přidává další vítězství.
Ale zpátky na silnice, řada motocyklů s dvouválcovými motory zahrnovala i modely s řadovým tříválcovým motorem využívaným u modelů GT 750 - nejrozšířenější silniční motocykl s dvoutaktním motorem chlazeným kapalinou jaký byl kdy nabízen veřejnosti. Začátkem roku 1975 začala Suzuki experimentovat s technologií Wankelova rotačního motoru v podobě nyní sběratelsky vzácného avšak krátce vyráběného modelu RE5. Snaha o úspěchy v závodech Grand Prix přiměla Suzuki i k účasti v nové třídě do 500 cm3. Briton Bary Sheene zvítězil dvakrát po sobě světový šampionát na exotické RG 500 - čtvercovém čtyřválci. Tento kvalitní závodní stroj dosáhl na dva další tituly v letech 1981 a 1982 s italským jezdcem Marco Lucchinellim a Franco Uncinim.
Ale se spřísňujícími se emisními normami, začaly dostávat u Suzuki přednost čtyřtaktní motory, které se začaly používat v roce 1976. Nová GS 750 měla celkem malý zdvih, dvojité horní vačky, dvojitý přední brzdový kotouč a jemné ovládání. Brzy byl tento model doplněn modelem GS 1000, který byl v té době prokazatelně nejlepším řadovým čtyřválcem o objemu jednoho litru. Modely GS se začaly uplatňovat i na závodech a Wes Cooley and Yoshimura na nich zvítězili v mladém šampionátu superbiků AMA. Počátkem 80-tých let se Suzuki stala se svými spolehlivými a vysoce kvalitními motocykly hlavním producentem na trhu s cestovními motocykly.
V roce 1988 zvítězil mladý odvážný jezdec Kevin Schwantz závod v Daytoně 200 mil a mnoho dalších Superbikových závodů na GSX-R připravené společností Yoshimura R&D. V roce 1989 přidal vítězství v šampionátu Superbiků Jamie James. Suzuki rovněž zahájila svou dlouhou šňůru vítězství v závodech AMA třídy 750 cm3 Supersport Series. Od roku 1996 Suzuki vyhrála všechny tituly této třídy a fakticky veškeré její závody.
Model GSX-750R brzy doplnily modely 1100R a pak 600R. V roce 1996 zavedla Suzuki nové GSX-750R s kapalinou chlazeným motorem a páteřovým hliníkovým rámem. Lehčí než mnoho dalších konkurentů mohl opět tento model uspět ve třídě Supersportů. Jezdec Aussie Mat Mladin dosáhl opět na GSX-R úspěchů na šampionátu Superbike v letech 1999 a 2000. Menší GSX-R získala úspěchy v závodech AMA 600 cm3 Supersport a v šampionátu v roce 1998. Tým Valvoline Suzuki získal řadu vítězství s modelem GSX-R 1100 v závodě WERA National Endurance Championships. V roce 2001 Mladin and Yoshimura debutovali na strojích GSX-R750 v Daytoně a lehce soutěž vyhráli. V tomto roce rovněž proběhl debut fantastické GSX-R1000.
V době kdy GSX-R sbíraly mnoho vítězných trofejí pro Suzuki, přicházela z okolního světa další vítězství. Schwantz získal mnoho vítězství na GSX-R na Grand Prix do 500cm3 a v roce 1993 vyhrál světový šampionát na Suzuki RGV500. Kenny Roberts Jr. vstoupil do teamu Suzuki v roce 1999 a mnohokrát zvítězil se svou Suzuki až po své konečné první vítězství ve světovém šampionátu třídy do 500cm3 v sezóně 2000. V amerických závodech dragsterů získala v roce 2000 titul ve třídě NHRA Pro Stock Bike jako první žena Angelle. V roce 2001 překonanala proslulou Shirley Muldowneyovou a stala se nejúspěšnější ženou v historii závodů dragsterů.

Rozvoj Suzuki v dalších odvětvích
V roce 1977 se Suzuki začala zabývat výrobou přívěsných lodních motorů. Od roku 1980 začala Suzuki nabízet kompletní řadu dvoutaktních motorů s výkony od 2 do 225 koní. Při tom nabízela technologicky velmi pokrokové olejové vstřikování, dvě scíčky na válec a MicrolinkTM, počítačový kontrolní systém pro optimální práci motoru. Pro prokázání spolehlivosti začala Suzuki nabízet na přívěsné lodní motory limitovanou tříletou záruku - nejdelší jaká byla kdy u podobných motorů nabízena. I v této oblasti dosáhla Suzuki mnoha sportovních úspěchů. V letech 1982 se stala vedoucím v nové třídě terénních vozidel představením první čtyřkolky ATV (all terrains vehicle - vozidlo do každého terénu) : QuadRunner LT125. Tento úspěšný typ "První na čtyřech kolech" doplnilo do dnešních dní několik dalších modelů.
Rovněř automobilová divize Suzuki se rozvíjela. Po dobu 30 let budovala Suzuki v Japonsku svou pověst nejlepšího výrobce malých automobilů. V roce 1970 se stal model LJ10 prvním masově prodávaným vozidlem s pohonem 4x4. O 15 let později představila Suzuki své automobily i v USA a byla prvním výrobcem nabízejícím kompaktní sportovně-užitkové automobily. Suzuki se stala v letech 1997-2000 největším japonským prodejcem vozidlem s počtem 250.000 prodaných vozidel ročně. Suzuki Motors Corporationse se stala 12 největším výrobcem vozidel na světě s prodejem 1.8 miliónů vozidel ročně.
Stejně jako v oblasti motocyklů i zde dosáhla Suzuki úspěchů na závodní dráze. Od roku 1992 vítězila v sérii off-road soutěží do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Osmkrát zvítězila nebo byla na druhém místě zásluhou sportovní hvězdy, jezdce Nobuhiro "Monster" Tajimy a stroje produkujícím 800 - 1000 koní s využitím turbodmychadla.

Tradice Suzuki pokračuje
Z malé skupinky nadšených techniků konstruujících tkalcovské stroje vznikla současná světová společnost zaměstnávající více než 15.000 lidí a vyrábějící a prodávající své zboží do více než 190 států. Suzuki prodává ročně kolem 1,8 miliónů vozidel, překonávající mnoho renomovaných značek jako BMW, Mercedes a Saab. Motocykly Suzuki jsou prodávány ročně v množství převušujícím 2 milióny kusů. Historie zkráceně přeložena ze stránek amerického dovozce SUZUKI.

 

Kompletní historii modelů Suzuki můžete přečíst zde.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist