Skútr na vodík? Suzuki představila funkční prototyp Burgmana 400
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 2.1.2025 | Zobrazeno: 6 925x
U alternativního pohonu elektřinou se zatím ukazuje, že největší smysl dává při poskakování městem na kratší vzdálenosti a u jednostopých strojů to platí dvojnásob. Bude to ale platit i v případě vodíku? Odpověď se na to snaží najít v Suzuki.
Kapitoly článku
Na rovinu, tohle není úplně žhavá novinka. Prototyp japonský výrobce představil poprvé před rokem na výstavě Japan Mobility Show, jenže u nás v Evropě se o tom nemluvilo. Zajímat jsme se o něj začali až teď, kdy jsme na milánském výstavišti o zvláštního čtyřstovkového Burgmana v podstatě zakopli. Chudák tam stál celkem nenápadně schovaný na boku stánku, kde hlavní hvězdy tvořily znovuzrozené jednoválcové čtyřstovky DR-Z, takže si ho člověk sotva všiml. Není divu, že byl schovaný, s prodlouženým rozvorem to není žádný fešák, i když fanouškům extrémního skútr tuningu by se to líbit mohlo. Když ale pomineme větší rozkročení, je to úplně normální Burgman 400. To snad aby v Suzuki zdůraznili, že jeho pohon v zásadě radikálně jiný není.
V Suzuki totiž vzali motor standardního Burgmana a naučili ho spalovat vodík. Co všechno k tomu museli upravit, neprozradili, hovoří se ale o přítomnosti přímého vstřikování. Z videa je také patrné, že se inženýři museli vypořádat s abnormálním spalováním, dál ale naše technická japonština bohužel nesahá :). Přeložili jsme už jenom to, že testovací jezdec označil jízdu jako překvapivě normální. To je asi myšlené v tom smyslu, že přidá plyn a skútr jede dopředu. Že by měl totiž vodíkový Burgman dynamiku srovnatelnou s benzínovým, to se z videa moc nezdá. Žádná data o výkonu, dojezdu nebo čemkoliv jiném Suzuki neudává, i když má její výzkum za cíl „zpracovat studii prvků pro funkčnost, výkon a spolehlivost“.
Pouze víme, že v nádrži schované v podlážce skútru je uložený vodík pod tlakem 700 barů (cca 10 000 psi), což je strašné číslo a zároveň hlavní problém vodíku. Nejde ho skladovat jen tak, musí být v nádrži uložený buď pod velikým tlakem, nebo extrémně podchlazený, jen tak zůstane kapalný. A kapalný musí být z toho důvodu, že je to těkavý plyn s velmi malými molekulami, které umí utéct i z uzavřené nádoby. Aby nádrž byla schopná takový tlak vydržet, musí být logicky velká, a to je také důvod, proč tenhle Burgman vypadá jak po několikaměsíčním výslechu španělské inkvizice.
S tímhle problémem se snaží vypořádat každý po svém, jak letos ukázala také Kawasaki, kolegyně z asociace HySE. To je společenství, která se zaobírá výzkumem a vývojem vodíkového pohonu pro malá vozidla, Suzuki je jejím členem od jara 2023, ale s vodíkem experimentuje už delší dobu. První vodíkový prototyp Crossage představila v roce 2007, kdy se také spojila s britskou společností Inteligent Energy vyvíjející palivové články. Prvního vodíkového Burgmana společně představili v roce 2010 a o sedm let později dokonce londýnská metropolitní policie po dobu 18 měsíců testovala vodíkové skútry v praxi. To šlo ale ještě i o dnes stále běžnější technologii, kdy vodíkový palivový článek vyrábí elektrickou energii, který následně pohání skútr prostřednictvím elektromotoru.
Tomu se snaží asociace HySE vyhnout. Parťáky v ní Suzuki dělají další značky velké čtyřky japonského motocyklového průmyslu, tedy Honda, Yamaha a už zmiňovaná Kawasaki. Právě poslední jmenovaná ukázala letos v létě v pohybu velkou motorku poháněnou spalovacím motorem, ve kterém se místo benzínu spaluje vodík. Že šlo o první motorku s tímto druhem pohonu, to rozporovat nemůžeme, Burgman je totiž skútr. Video, na které jsme se dostali přes QR kód na stánku Suzuki, jinak ukazuje, jak Burgman na vodík jezdí a bylo nahrané dokonce dříve než to Kawasaki. Ve finále je to ale jedno, značky na vývoji spolupracují, každá má na starosti něco jiného, takže tohle je spíš taková prezentace toho, že vývoj jde dopředu. Možnost pálit v motoru místo benzínu „vodu“ je lákavá, nicméně zatím je k ní, jak to vypadá, hodně daleko. Takže abychom odpověděli na otázku z úvodu - ne, vodík zatím u motorek ani skútrů nedává moc smysl. Uvidíme, jestli to u toho zůstane, nebo jestli se asociaci HySE podaří nakonec přijít s něčím revolučním.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)