Hitparáda roku 2020: Co bychom si koupili, co doporučili, co naopak znovu nechtěli zažít a na co se těšíme?

Bilancování, vzpomínání, vyhlížení světlejších zítřků, se vším tím je spojený konec roku. Tradičně to postihlo i naší redakci, která vám prozradí, jaká z motorek byla ta nejlepší. Ale abychom se každoročně neopakovali, pojali jsme to letos trošku jinak...

Honza „Honzis“ Rameš

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Jsem grafoman, to už jste si asi z mých článků všimli. Jsou nekonečně dlouhé a vždycky mám pocit, že jsem neřekl všechno. Proto se každý rok děsím, až přijde předvánoční čas a s ním bilancování uplynulé sezóny. Protože budeme vybírat to NEJ a vždycky to bývá tak, že máme říct jedinou motorku, situaci, akci... Ale letos jsem si řekl, že na sebe budu přísný. Nebudu to nijak okecávat, že jsem vybíral z těch a těch motorek, které jsou takové a makové - ne, prostě opravdu jen jedna. I když to nakonec možná bude vypadat, že jsem to chtěl mít rychle za sebou, opak je pravdou. Bylo to mnohem těžší. A vy tak aspoň nemusíte číst kilometry textu. Takže kterou motorku z těch, jež jsem letos testoval, bych rád přivítal ve své garáži? Benelli Imperiale 400. Sám se tomu divím, vždyť jsem jezdil na spoustě podstatně dražších (vlastně to byly skoro všechny), silnějších, rychlejších, hezčích... Jenže když si zpětně mám vzpomenout, kdy jsem se nejvíc za řídítky pobavil, kdy jsem si užíval každý metr jízdy, bylo to právě v sedle Imperiale. Přitom papírové hodnoty jsou strašné, je těžká a slabá. Moc nebrzdí, podvozek v zákrutách rozhodně není betonově jistý. Jede s bídou zákonný dálniční limit. Opticky je to takové rozporuplné představení, jde o neoddiskutovatelnou kopii Royal Enfieldu Classic (taky jsme ho měli ve společném testu), vyloženě pěkná místa se bijí s těmi, jež se moc nepovedla. Z toho, že si na italskou značku Benelli už jenom hraje, taky nejsem kdovíjak odvázaný. Navíc já přeci rád jezdím svižně. Prostě by ta naše vzájemná chemie neměla fungovat. Jenže pak jsem si sednl do sedla, které je tuhé, má vlastní odpružení a nebolel mě z něj extrémně zadek ani po 400 km, otočil klíčkem, přede mnou se proběhly ručičky na dvojici budíků, nastartoval ten nízkokompresní dlouhozdvih, který vůbec, ale vůbec nevibruje (ovšem zároveň není asexuální), rozjel se a... Bylo to tam. Nechtěl jsem z ní slézt. Pro rohlíky, pro dítě do školy, na focení 200 km daleko...

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Jinými slovy: Co je dobrá motorka? Pro sebe si občas vyberete i nějakou totální blbost, viz ta moje Imperiale, ale kámošovi chcete poradit a berete to víc rozumem. Zapomeňme na to, že i kámoš je osobnost se svými preferencemi, a berme ho jako univerzálního kámoše. A tomu bych s klidným srdcem doporučil maximálně univerzální motocykl, jímž je Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. Měli jsme ji letos na celý rok v garáži, vyzkoušel jsem i další varianty Africy včetně verze s DCT, jezdil jsem na ní na trati v Milovicích, zkoušel co nejnižší spotřebu, pohodově se vozil i se proletěl svižně po asfaltu a je to přesně ten typ motorky, který snad neumí dělat nic špatně. Navíc jí to fakt sekne. Oukej, už je to zase tak trochu kult ve stylu GS a ta desetisekundová pauzička na cigárko, co vás čeká po zapnutí klíčku, než se přístrojovka ráčí vzbudit (a ještě si nepamatuje, co jste jí při poslední jízdě vtloukali do obvodů), vás dokáže nejednou přivést do varu, ale řekněme, že klady tady silně převažují zápory. Hele kámo, a budeš mi tu Africu kdyžtak půjčovat, když už jsem tě do ní navezl?

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Tohle je hrozně zákeřná otázka, protože je potřeba se oprostit od toho, že mi nějaká motorka nesedla osobnostně. Že si spolu nerozumíme, to přeci neznamená, že jinému neudělá obrovskou radost. Pokud se na seznam testovaných strojů podívám objektivním okem, asi bych za tu nejčernější ovci označil Zontes 310 V. Design je věcí vkusu a neuráží mě, těch 100+1 elektronických pytlovin bych klidně oželel, ale někoho to bavit může, jednoválcový motor je naprosto v cajku, ovšem co v cajku není ani trochu, to je podvozek, jak jste se mohli dočíst už v testu. To duo zadních pružičů, do nichž nejspíše někdo zapomněl přidat i tlumiče, je zárukou, že se zejména na horším povrchu záhy stanete velice pobožnými: „Pane Bože, dej, ať tohle přežiju...“

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Kurz Wheelie.cz už mi ze seznamu vyfoukl Zajoch, ale vlastně mi to ulehčil, protože nemusím moc vybírat a můžu dát druhou podobnou akcičku, a tou byl kurz Enduro cestou necestou u Míry Lisého, kde instruktoruje taky náš Vládík. Já prostě miluji kurzy všeho druhu, pokaždé vám něco dají, i když na nich jste poněkolikáté. V terénu já mám navíc permanentně mezery. Ale hlavně - zase to byl důvod, proč ze stavu řízeného spánku vytáhnout svou Yamahu XT600! Je to stará bába s milionem neduhů, které se nerozpakovala projevit (ten nejzásadnější naštěstí až po skončení kurzu), ale je to moje motorka, s kterou si můžu mlátit o zem, jak je mi libo, je krásná, je charakterní a normálně na ni nemám čas. Tady se to navíc sešlo v super partě a parádním počasí. Jel bych zas.

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Stará poučka říká, že pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Coby svědomitý otec i uvědomělý občan s tím samozřejmě nemohu souhlasit, ale... no však víte. Prostě na tuhle otázku mi v hlavě skáče jedna přes druhou tolik odpovědí, že tady opravdu jednu favoritku nenajdu. Je to spíš taková snůška věcí z letošní sezóny, které mě dokázaly rozpálit do ruda. Jsem takovej čertík z krabičky a chytám na první našlápnutí, takže to ani neměly těžké. Zaprvé je to samozřejmě korona se všemi svými důsledky a čím je to delší, tím hůř. Sice ji mají vlastně všichni kolegové (v seznamech letošních negativ, ne v těle), ale ne, tohle je věc, kterou nemůžu přejít. Dalším takovým zásekem je občas stávkující videotechnika, jako že se s něčím patláte půl dne a nakonec zjistíte, že je karta prázdná nebo že odešel mikrofon. S pohyblivými obrázky nám přibyla obrovská porce práce navíc a v ní je spousta možností, co všechno se může podělat. A občas se taky podělá. Nejčerstvějším negativem pro mě je můj totální jezdecký debakl v druhém ročníku novinářského Suzuki Cupu v pražském Pitlandu, z toho mě ego bude bolet asi hodně dlouho, ale třeba mě to vybičuje k nějakému jezdeckému rozvoji. A co se touhle podivnou sezónou táhlo jako červená nit, byla všeobecně horší připravenost testovacích motorek, zejména podfouknuté pneumatiky. Občas se to stane, nicméně letošek byl v tomto ohledu opravdu výjimečný. Ne samozřejmě u všech, některé značky měly motorky jako vždy připravené vzorně, ale u jiných jsme si byli dopředu skoro jisti, že zase bude nějaký problém. Nejsem princezna, dokážu si zkontrolovat tlak v gumách i stav oleje v motoru, namazat řetěz nebo prázdnou nádrž vyplnit benzínem, ovšem mojí prací, za kterou jsem placený a jejíž efekt ode mě náš partner, který nám stroj půjčuje, očekává, je testování, nikoli servisování!

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Zpátky k jednoduchým odpovědím. Na kterou motorku se napřesrok těším? Fakt doufám, že se potkám s Aprilií RS 660. Malá sportovní kapotovaná motorka velice sexy tvarů, nízká hmotnost, na svůj objem vysoký, ale pořád skvěle využitelný výkon, zajímavá výbava, tohle by mohlo být něco pro mou mladickou duši, uvězněnou v tom stále zchátralejším těle... ;-)

Honza "Zajoch" Zajíček

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Vybrat jenom jednu ze záplavy testovaných motorek, to je noční můra většiny testovacích jezdců, jenže letos je to jinak. Já mám jasno už od června, kdy jsem strávil divoký týden v sedle KTM 890 Duke R. To je regulérně motorka, která kdyby měla plyn na lanku, už asi vymýšlím, u jakýho ďábla podepsat půjčku. Pár drobností udělalo z předchozí 790 úplně jinou motorku, a když jsem už toho předchozího Duka označil za jednu z nejlépe zatáčejících motorek, je asi jasné, co se stalo, když s větším motorem přišly lepší tlumiče, lepivé gumy a lehce doladěná geometrie. Ta motorka je neuvěřitelně hravá, přitom všem ale dokonce o něco stabilnější než její „neerkový“ kolega. A ten motor. Sto kubíků navrch a Duka to vyhouplo na úplně jiný level. Hutný spodek, silný vršek, okamžitá odezva a dostatek výkonu pro wheelie na trojku po pouhém otočení plynovou rukojetí. Ale hlavně se o světelný rok zlepšila odezva na plyn, která není tak digitální a motorka jde díky tomu krásně používat i v běžném denním zápřahu. Na velkém „supervévodovi“ to je ještě o kousek lepší, ale to je vlastně dobře. Zachránilo mě to od neracionálních kroků a ruinování rodinného rozpočtu. Ta motorka se prostě skvěle trefila do mého vkusu, mých požadavků a hlavně svou lehkostí, hravostí a jistotou překonala všechny ty šíleně silné nadlitrové bestie z nahatýho segmentu.

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Těžká otázka a samozřejmě záleží kde, kdy a jak dotyčný jezdí, to dá rozum. Ale taková ta sázka na jistotu, prostě povedená motorka, se kterou má člověk šanci trefit desítku u velkého procenta populace, by se našla. Dost možná je to tím, že jsem od té motorky nic moc nečekal a ona mě absolutně dostala, ale vybral bych Yamahu Tracer 700. Teda pokud by byl dotyčný menší než já nebo neměl nějaké větší cestovní ambice. Velikost je jediný větší neduh téhle motorky, no a pak teda taky brzdy by mohly být lepší. Ale jak já se na té motorce bavil, jak se skvěle řídí a vodí po klikatých silnicích! Motor má dost švihu pro sportovní zážitky, uveze kde koho a přitom zbytečně neprovokuje, nijak nevibruje, prostě není nijak protivný. Navíc je za dobrý peníze, za který člověk dostane ohromně zábavnou univerzální motorku a díky svojí velikosti a vstřícnosti je vhodná i pro kámošky, které teda už musí mít trochu najeto, přeci jen je to pořád dvouválcové sedmikilo. Jen se s ní nepodívá do terénu, ale to se nedá nic dělat. Stejně moc bahnomilných kamarádů nemám :)

A to se mi ze začátku tak strašně nelíbila...

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Tak tady mám taky poměrně rychle jasno a dalo by se říct „díky za tu elektriku“. Horwin CR6 není vyloženě průšvih, ale jako u všech elektrik toho za svoje peníze dostanete poměrně málo. Málo rychlosti, dojezd není nic extra, navíc si pro dobíjení ani nemůžete vyndat baterku a hledání zásuvek je pro běžného městského floutka otrava. Nehezký poměr cena/výkon tady navíc platí dvojnásob, protože i když je ve slevě, je pořád dražší než přímá konkurence a nic navíc za to nepřináší, ani lepší kvalitu zpracování nebo nějaké lepší komponenty. A k tomu to PR chvástání… Kdybych měl elektriku vynechat, tak to bude asi BMW G 310 R. A zase za to může hlavně marketing, protože to vyloženě špatná motorka není. Ty se dneska už ani nedělají. Ale je to BMW a od něj čekáte taky něco navíc, jenže jak jsme viděli v přímém srovnání proti čtyřem dalším konkurentům z téhle třídy, za svoje peníze můžete dostat i zajímavější kousky.

55 ujetých kilometrů a 11 % zbývající baterky, tohle ještě dlouho cesta nebude...

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Protože jsem člověk učenlivý a baví mě se neustále zlepšovat a zdokonalovat, rozhodně bych si zopakoval kurzy, který jsem letos absolvoval. Nejdřív to byla škola Wheelie.cz se Sporťáčkem, kde jsem o něco posunul svoje umění jízdy po zadním kole. Míra je navíc super týpek, takže jsme k tomu s Honzisem užili i dost srandy. A pak to byl Apex Lukáše Peška, kde jsem nabral další jistotu na okruhu, zdokonalil stopu na Mosteckém okruhu, zlepšil si „osobáček“ na svém Monsterovi a i díky tomu dal v září v klidu na novém Fárošovi kola za 53". 

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Doufám, že už nikdy nepojedu na motorce a nebudu muset zastavit kvůli tomu, že mě něco bolí. Jo, něco podobného tu bylo i loni, ale nepominulo to, naopak se moje problémy s kyčlemi zhoršovaly a nízké sedlo BMW F 900 R tomu prostě vůbec nesedlo. Vždycky jsem to cítil, na některé motorce víc, na některé míň, ale pokaždý jsem to nějak dal a ani celý den v sedle nebyl problém. Teď už to ale nešlo, musel jsem kvůli tomu zastavit a odfrknout si. Teď už mám po operaci a mělo by být po problémech. Uvidím, co druhá noha, každopádně už bych to chtěl mít za sebou a nerad bych to opakoval. No a samozřejmě nemůžu vynechat „koronu“, že si nemůžu na pumpě koupit kafe, to je fakt divný… A ještě teda nakonec přihodím něco z veselejšího koutku. Už bych si asi vážně mohl pohlídat, aby mi nedošel benzín. Stát se Streetfighterem V4 S uprostřed ničeho bez šťávy není nic, na co by se člověk těšil. Naštěstí jsem jel s kámošem (díky Fukyne za benzín!), takže to bylo všechno byla sranda, ale pořád je to teda ostuda. :)

Stane se :))))))

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Jak nebylo těžký vybrat jednu nejlepší a jednu nejhorší motorku, tak tu nejočekávanější letos asi úplně nedám. Euro 5 žádnou extra pecku nepřináší, většinou jde o drobná vylepšení a retuše, a když jde o úplnou novinku, je to ze segmentu, který není moje srdcovka. Ale přece jenom by se něco našlo. Hodně mě zajímá upravená Yamaha MT-09, strašně mě baví její motor a divokost, míň už ale ty prokleté motorové módy, měkký podvozek standardní verze a posez, tak uvidíme, jako moc se polepší. V nahaté královské třídě to je BMW S 1000 R, co sice nemá ohromující nárůst výkonu, ale je to vlastně úplně nová motorka a to staré bylo výborné. Pak je to taky Z H2 SE s pořádným podvozkem, který si tahle motorka zaslouží a z úplně jiného soudku je to nová Moto Guzzi V7. Neztratí s novým motorem tu pověstnou hromadu charakteru? Kdybych ale měl vybrat jenom jednu motorku, asi bude z dvojice nových šestistovek od Aprilie. Spíš než RS 660 to ale bude Tuono, o kterém se sice tolik nemluví, ale my víme, že příští rok bude. V koutku duše ale doufám, že ještě vytáhne Triumph svůj trumf a představí další generaci Speed Tripla pro Euro 5, zatím je to ale ve hvězdách, tak se necháme překvapit… 

Vláďa Novotný

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Mám rád, když se některé značce povede postavit skvělou motorku za rozumné peníze a po prvním svezení dokáže člověku vykouzlit pusu od ucha k uchu. Před pár lety mi udělala velikou radost Yamaha povedenou Ténérkou a letos to za pět minut dvanáct stihl Triumph Trident. Je to moc pěkný kousek za zajímavé peníze, ovšem dobře vím, že jenom na parádu se nejezdí, a proto jsem se nemohl dočkat první ochutnávky. Ano, nezklamal mě a sám za sebe říkám, že se Anglánům Trident povedl a dávám mu palec nahoru za pružný motor i velice dobře fungující podvozek. Ano, na žádné okruhové divočení a lámání traťových rekordů to nebude, ale na příjemné svižné svezení bezesporu ano. Ze stejného úhlu pohledu na mě udělalo velice dobrý dojem ostré enduro Rieju MR 300, za které také nedáte víc než dvě stě tisíc korun. Kruci, neplácl bych se ale přes kapsu a neskočil do Indiana FTR 1200 S? Ten mě totiž hodně bavil a na rovinu říkám, že ve mě po prvních kilometrech vzbudil rozpaky a do role favorita bych ho fakt nepasoval. Jenže to je právě to hezký. 

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Tady bych se zachoval trošku sobecky a nejlepšího kámoše bych navrtal ho do Husqvarny 701 Enduro, kterou by si musel nastrojit do rally kitu a to z jednoho důvodu. Měl bych totiž nejlepší motivaci pořídit si něco podobného a mohlo by se společně skočit do jisté výzvy. Pokud by to ale mělo být něco víc cestovního, tak by to byla Honda CRF1100L Africa Twin 1100 a ani by nemusela být ve verzi Adventure Sports. Všem bych ale doporučil trialku, protože to je základ a sám jsem se o tom přesvědčil a rád bych se jí trošku pověnoval.

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Z letošních motorek, které se mi dostaly pod ruce, nebylo vyloženě špatné mašiny a můj nejhorší nepřítel by z toho vybruslil víc než dobře. Tím spíš, pokud by si v garáži ustájil jinak fest povedenou motorku CF Moto 300NK za hodně solidní peníze. Holka mě bohužel zklamala účinkem přední brzdy a při prvním náletu do utaženější zatáčky schytala pár ostřejších slov, které mi běžně z pusy nepadají. Co mi ale není po chuti, to je cestovní záležitost RVM 500 by Jawa. Možná to nebude blbá motorka a dost možná by mě mile překvapila, stejně jako Honzise, ale to logo Jawa na nádrži je mi dost proti srsti. Prodávala by se bez něj hůř?

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Letošní sezona byla fest nabušená a jedním slovem skvělá! Všichni z redakce jsme se z každé akce nebo testování vrátili celí, a to je to nejdůležitější. Já bych se klidně vrátil do Řecka, kde jsem testoval povedenou KTM 890 Adventure. Bylo tam neskutečně dobře a z fleku bych si to zopákl znovu. Motorce a lidem dávám palec nahoru a silničkám nebo terénu v horách nedaleko malebného městečka Nafpaktos hned všechny čtyři palce co mám. Jinak moc rád vzpomínám na povedenou výstavu Motosalon,skvělý Honda Fest nebo tradiční Suzuki Cup, tedy závod "motopisálků" v Pitlandu..

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Jednoznačně Covid, a myslím, že nemá smysl se o této šlamastice více rozepisovat. Všem držím palce a snažím se doufat a věřit, že svět bude zase normální. Oproti tomu je vybílená sd karta z exkluzivního testování Tridentu na Tenerife celkem brnkačka, stejně jako několik okamžiků, kdy zahaprovala technika při natáčení rozhovorů. Takže to už by se taky opakovat nemuselo. 

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Zvědavost dělá své a já se těším na celou řadu novinek. Určitě mezi ně patří Ducati Multistrada se čtyřválcovým motorem nebo Harley-Davidson Pan America. Jsem na ně totiž hodně zvědavej a přiznávám, že nevím, co od nich můžu očekávat. Ač jsou obě novinky úplně jiné, jejich původ a rodinná příslušnost jsou jasné jako facka a podle toho by se měly umět chovat. Zkrátka, dost mě zajímá, jak budou fungovat, až jim hupsnu do stupaček v terénu i na silnici. A co mě zajímá opravdu hodně, to je Husqvarna Norden 901, i když tam se dá leccos tušit. A že by to nemuselo být z této kategorie vše, na co se těším? Na to by mi už brzy mohli dát odpověď lidé z Triumphu nebo KTM, že? Letos jsme rozjeli seriál rozhovorů Na tandemu s Vláďou a já za celý tým děkuji za velký zájem a velice pozitivní zpětnou vazbu, a je jasné, že v rozhovorech budeme poračovat dál!

František Hadt

Co z letošních motorek bych si koupil?

Letošních motorek, které mě nadchly, je jako vždy více, ale mám-li říct jen jednu jedinou, pak je to určitě BMW R1250 GS Adventure HP, se kterou jsem měl možnost trávit krátkou, deštivou ale i tak super báječnou moto dovolenou. Týden strávený s touto legendou prostě neměl chybu a hltat stovky kilometrů v sedle tohoto korábu je neskutečným zážitkem. A vlastně jsem kromě děsivě vypadající cenovky na této motorce nenašel jediný důvod, proč ji nemít u sebe v garáži.

Co z letošních motorek bych doporučil nej kámošovi/kámošce?

Tady mám naprosto jasno a mé doporučení nejlepšímu kamarádovi by dostal Triuph Tiger 900 GT Pro, který mě nadchnul svou dokonalou univerzálností. Navíc si lze s touto motorkou užít spoustu zábavy a zároveň s ní v pohodlí objet celou Evropu. Nový Tiger je skvělá perfektně ovladatelná motorka, která toho umí opravdu hodně a díky skvělému tříválci by s ní kamarád určitě nezažil žádnou nudu.

Co z letošních motorek bych nedoporučil ani nejhoršímu nepříteli?

Možná jsem měl štěstí na výběr testovaných strojů, anebo si spíš myslím, že dnes už není špatných motorek. Takže nemůžu za sebe vyloženě nedoporučit žádnou motorku, kterou jsem letos sedlal. Kdyby otázka zněla, která motorka mě bavila nejméně, pak už bych asi věděl… Nebudu chodit kolem horké kaše, Černého Petra právě končící sezóny by dostal maxiskútr SYM 600 Maxsym, a to díky horšímu komfortu podvozku na rozbitých silnicích a ucukanému projevu jednoválcového motoru. Rozhodně to neznamená, že jde o špatnou motorku, jen ty letošní ostatní byly prostě lepší.

Co z letošní sezóny bych určitě zopakoval?

Určitě bych si rád zopakoval skvělou letní akci Indian Garage Party, kterou pořádal oficiální dealer motocyklů značky Indian – INDIAN 1901 Pardubice. Akci opanovala skvělá atmosféra, krásná děvčata a nádherné motorky. Ale o tom se nedá nic moc psát, to se musí prostě zažít. A vyzkoušet si a projet většinu aktuálních modelů této americké legendy fakt stálo za to. 

Co z letošní sezóny bych určitě neopakoval?

Zaplať pánubohu se během letošní sezóny nepřihodilo nic nepříjemného, co bych už nechtěl opakovat. O situaci, která panuje na našich silnicích asi nemá cenu vést dlouhé komentáře, naštěstí jsem vše přežil ve zdraví, zima snad rychle uteče, a já se tak mohu těšit na sezónu nadcházející.

Co mě doufám příští sezónu nemine?

Motocyklových novinek pro rok 2021 je dost a dost a je těžké vměstnat do pár řádků všechno, co bych rád zažil a vyzkoušel. Slušně do toho šlape Honda, která provedla docela velkou modelovou a kubaturovou reorganizaci. U modelové řady Forza mě hodně zajímá zvětšená 350 a nová 750. Z prvních zpráv a fotografií mě zaujala nová Honda CMX1100 Rebel. Letos jsem jezdil na holčičí pětistovce a myslím si, že nové dvouválcové jedenáctikilo s možností automatu DCT, které známe z Africy bude hodně zajímavé. K Italským skútrům chovám značnou náklonnost a uvítám proto svezení na modelu Beverly se čtyřstovkovým motorem, které hodlá ukázat koncern Piaggio světu v průběhu příštího roku. Jelikož mě stále více baví hodně charismatické motocykly, strašně moc rád bych v příští sezóně vyzkoušel novinkový Indian Roadmaster Limited, což je jakýsi kříženec Roadmasteru a Roadmaster Dark Horse a inovovanou Moto Guzzi V7 s výkonnějším motorem. Zkrátka těšit se je rozhodně na co. Nejvíce ze všeho si však přeji, abychom všichni tu nadcházející sezónu přežili v pohodě, ve zdraví a bez nehod.

Filip Tichý

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Špatně položená otázka, já bych si ji nekoupil, já si ji prostě koupím! Kterou? Přece BMW R NineT Scrambler ročník 2020, protože mě prostě ze všech motorek asi nejvíc baví a zároveň se na ni moje téměř dvoumetrová postava vcelku v pohodě poskládá. A proč ročník 2020? Protože od příštího roku už to bude jiná motorka, s elektronickým plynem a náloží elektroniky ;-( 

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Kámošovi určitě Moto Morini Super Scrambler, dokonale zábavná motorka pro chlapa! Minimum elektroniky, italské charizma a oldschool design. A já si ji od kámoše pak budu každou chvíli půjčovat. Sice se na ni skoro nevejdu, ale to svezení za to stojí! A pro kámošku pak CFMoto 300NK, tohle je zase prima trefa pro slečnu. Začátečnická vstupenka do světa velkých motorek za cenu pod devadesát tisíc!

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Hmmm, těžká otázka, letos jsem vlastně na ničem špatném nejel. Obecně bych nedoporučil všechny mašiny, který se snaží kopírovat nějaký legendární model. Třeba ty asijské skútry, které se snaží co nejvíc přiblížit k typickým tvarům Vespy. Čínské kopie jedinečného designu GS nebo Ducati Multistrada. Napodobeniny kapotovaných café-racerů, které z čínských přístavů putují v kontejnerech klidně pod deseti různými značkami. Ono když někdo okopíruje design a základ techniky, tak to nikdy nebude dokonalé. Originál je jen jeden.

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Tu svobodu za řídítky, kterou jsme si my, motorkáři mohli užívat. V dnešní době, kdy je všechno omezené a zavřené, byl ten pocit volnosti za řídítky na silnici ještě úžasnější a lákavější. Jasně, nemohlo se cestovat, nemohlo se tohle a támhle, ale všichni jsme na tom byli víceméně stejně, jenže my motorkáři měli navíc svobodu v jedné stopě. A co bych si zopakoval z konkrétních motocyklových zážitků? Týden v sedle nového cruiseru BMW R18! Dvouválec s protilehlými písty vystrčenými doširoka do stran a navíc osmnáctistovka, to je prostě zážitek. Tuhle mašinu bych si nekoupil – tedy ve verzi First Edition, kdo ví, jak budou vypadat další odvozené modely! Ale je mi jasné, že se na ní chci projet, kdykoli to bude možné.

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Letošní „covidová“ sezóna byla z pohledu motocyklového novináře hodně specifická, hlavně kvůli všem zrušeným zahraničním akcím. Ani na obligátní letní Alpy a nakouknutí do Franci a Itálie nakonec nedošlo, svět se nám nějak smrskává a uzavírá a když do toho na konci sezóny přišlo potvrzení přesunu příštího ročníku Moto GP z Brna, mám jasno. Tohle jsou dvě věci, které by se neměly opakovat.

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Konečně se dočkám a osedlám Pána Ameriku. Přiznám, že mám slabost pro příběh Harley-Davidson a jsem moc zvědavý na dojmy z jízdy na jeho novém cestovním maxienduru. Bude to omyl, nebo trefa do černého? Harley už v dávné minulosti vyráběl třeba skútry, skončily neúspěšně, nebo například lehká endura, skončily neúspěšně, naopak nedávno zazářil elektrickým naháčem Livewire, což byl nádherný zážitek! A já se moc těším na ten pocit, že se vyhoupnu do sedla vysokého cestovního maxiendura a pode mnou zaduní americká muzika.

Martin Hakl

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Odpověď na tuhle otázku přinese připravovaná reportáž ze srovnávačky dvojčat Royal Enfield Continental GT a Interceptor. Tenhle test byla vyloženě moje iniciativa, protože si vybírám vlastní mašinu a oba twiny se už podle papírových předpokladů dostaly v žebříčku mých favoritů hodně vysoko. Dohodnul jsem si tedy u prodejce Vintage Garage jejich půjčení a po týdnu stráveném s nimi musím říct, že osobní zkušenost moje předpoklady stoprocentně potvrdila a navíc jednoznačně ukázala, který z nich s největší pravděpodobností opravdu skončí v mojí garáži.

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Také tady mám celkem jasno a jediným důvodem, proč Indian Scout Bobber Twenty není uvedený v odpovědi na první otázku je jeho cena – přeci jenom se zcela vymyká omezeným možnostem mojí peněženky. Jinak ale mám na tuhle mašinu jen ty nejlepší vzpomínky a hlavně ve chvíli, kdy jsem měl možnost ji nepřímo porovnat s dvojicí podobně laděných strojů Harley Davidson Low Rider a Moto Guzzi Audace Carbon jsem si uvědomil, jak skvělá tahle mašina opravdu je. Její ohromné charisma, skvělý vzhled, neotřelý styl a hlavně neuvěřitelný dvouválcový motor patřily k nejlepším zážitkům letošní sezóny.

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Tady musím odpovědět na trošku jinak položenou otázku, protože jsem naštěstí letos nepřišel do kontaktu s takovou mašinou, která by byla natolik špatná, že bych ji nepřál ani největšímu nepříteli. Takhle si totiž představuju totální jednostopé omyly, jako například Yuki V3, na kterou bych určitě nenašel ani slovíčko chvály. Z tuctu testovaných motorek, které mi letos prošly rukama, bych asi na poslední místo zařadil Jawu 350 OHC, ale ona rozhodně není špatný stroj - dokonce bych ji bez váhání doporučil někomu, kdo bere motorku „jenom“ jako dopravní prostředek, se kterým dojede do práce, na ryby nebo nákup a moc nekouká na emoce, který jedna stopa poskytuje. A je dost možné, že i v tomhle hodnocení jsem moc přísný, jenže když ona měla ve srovnávacím testu opravdu hodně silné konkurenty!

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Na tuhle otázku je odpověď nejjednodušší a nejjednoznačnější – je to účast v pitbikovém seriálu Rival Trophy! Není to tak dávno, kdy jsem si myslel, že moje nadšení pro závody už úplně vymizelo a já už si budu jenom užívat poklidného ježdění s klasicky laděnými pohodovými motorkami, ale pak jsem si vyzkoušel jízdu na malém pitbiku a touha po adrenalinu byla zase zpátky! Během roku jsem se zúčastnil všech klání tohoto seriálu, spolu se mnou jezdil syn Matěj, později se přidal i švagr, manželka nám dělala skvělé týmové zázemí a my si užívali nejenom adrenalin na trati, ale i skvělé „nezávodní“ chvíle spolu s partou, který se pod taktovkou Pierra Coppy a jeho parťáků sešla.

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Myslím, že v odpovědi na tuhle otázku se shodnu se všemi kolegy z redakce, společným jmenovatelem bude koronavirus a s ním související opatření a omezení. Pokud mám být konkrétnější, tak já lituju zrušení tří skvělých události, které by určitě patřily k ozdobám tohoto roku. Hned na jaře kvůli němu byla týden před akcí odvolána mediální prezentace KTM 390 Adventure, za kterou jsem měl vyrazit na prosluněné Tenerife – na ni jsem se hodně těšil a byl by to určitě skvělý zážitek. Ještě víc mi ale vadilo to, že se letos nejely ani jedny Hořice a protože pro mne jsou vždy Zatáčky i Czech Tourist Trophy vrcholy motocyklové sezóny, tak s tímhle mě koronavirus opravdu nas…štval!

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

V příštím roce to u mne bude kvůli jiným pracovním povinnostem s testováním motorek podstatně složitější, ale doufám, že budu mít možnost vyzkoušet novinku Triumph Trident 660. Do ní se doslova zamilovala moje manželka a tak je možné, že namísto původně plánované koupě Royal Enfieldu doma přibude právě Triumph. Jenže je jasné, že nechceme kupovat zajíce v pytli a právě proto doufám, že Trident budu mít možnost vyzkoušet osobně. A protože i pod Vláďovým článkem je dost dotazů na to, jestli je tenhle stroj vhodný i pro ženy, tak by určitě nebylo špatné, kdyby část testu byla popsána právě pohledem mojí ženy – tak jako tomu bylo v případě Hondy CB500X.

Tomáš "Prochy" Procházka

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Jednoznačně Harley-Davidson LiveWire. Ne, vážně nejsem ekoterorista nebo zelený blázen. Jen mě holt po dvaceti letech na motorce dostane jen máloco. A Harleyi se to po X letech podařilo. Ten pocit z jízdy a nového zážitku jsem zažil naposledy, když jsem ve 20 letech prodal Jawu 350 a svezl se na GSX-R750 94’. Prostě wauuu! Navíc je potřeba říct, že jsem dlouhá léta jezdil Mustangy. Teď myslim auta s motorem V8, takže jsem opravdu z posledních lidí, kteří by bojovali za elektřinu ve všem a všude. Jenže pokud jste jako já nastavený, že chcete zkoušet nové věci a jít někdy tak trochu “proti proudu”, tak tohle aspoň zkuste. Netvrdím, že bych si Livewire nechal na pořád, to vůbec ne, ale ten zážitek bych chtěl zkrátka zažívat znovu a znovu, než mě zase nadchne něco nového. 

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

To, že někdo rád porovnává stroje, doma se rochní na internetu a sjíždí videa, testy, inzeráty je super věc. Dělám to taky tak. Pěkně v teplíčku po večerech nasávat představy, že na další sezonu vyjedu na nový mašině vstříc novým zážitkům je vlastně jedna z mých oblíbených činností. Jasně, že pak se svezeš a řekneš si, jestli je to podle představ nebo ne. Jenže pak je tu Indian se svým FTR 1200 S, který je jiný. Amerika je jinej svět, flattrack je jinej svět a tenhle Indi pak tuplem. Je to hezká motorka, taková trochu stará škola, ale s moderními prvky. Zamilovanost ihned ale nemusí proběhnout. Co tě však dostane, je zážitek z jízdy. Motor prská, cuká, jede svižně, jede zběsile, podvozek houpe, pak chvíli drncá. Někdy se necháš unést a přepálíš rychlost při najetí do vinglu, abys pak v zápětí vykroužil předpisovej průjezd aniž by ses snažil, a tak pořád dokola. Ano, pro takový motorky stojí za to žít a pokud chcete opravdový motocykl, běžte a svezte se.

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Na takovou jsem letos nenarazil. A vlastně, když tak nad tím přemýšlím, není žádná za celou dobu, nějakých 20 let, co jsem začal o motorkách veřejně psát, že bych ji nikomu nepřál. Mám rád všechny stroje. Na dovolený si rád půjčím očundranej skútr, kterej nejede, nebrzdí, nezatáčí, ale pokud mě doveze tam kam má, jsem rád. Trochu dobrodružství neuškodí.

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Rád bych zopakoval nějaký trip do zahraničí a to častěji. Venku se mi jezdí líp jak u nás. Lepší silnice, víc placu, nezákeřný lidi, víc policajtů na silnici který působí preventivně, a když nejsi mameluk, tak tě nechaj bejt a ty můžeš těžit z toho, že auta se snaží jezdit aspoň ve svym pruhu a ne jako u nás.

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Doufám, že se mi přestanou lepit na zadek auta blbové, který když vidí BMW, mají potřebu si prodloužit péro. Nechci to z toho důvodu, abych nedejbože zrovna měl v autě mladýho a někdo do mě z takovýhle blbosti drcnul, to by bylo špatný. Za poslední dobu se ale tyhle převážně mladý jelita snad někde množej, maji koronáče nebo fakt nevim. 

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Doufám, že příští sezona bude zase nabitá testováním. Přes zimu si za ty roky klidně rád od motorek trochu odfrknu, i když spekuluji a pořád odkládám, hodit dvě tři mašiny do dodávky a s klukama vyrazit na jih Španělska, tam tejden drandit a trochu se ohřát. O to víc se pak těšim, až začne březen, duben a ve vzduchu bude zas cejtit spálenej benzín. Nebo elektrika? :D

Lukáš Růžička

Kterou z letošních motorek bych si koupil?

Tak v tomto ohledu mám poměrně jasnou a rychlou odpověď. Vzhledem k situaci a okolnostem, které v letošním roce všeobecně panovaly, jsem se po dvou letech od prodeje původního ještě dvoutaktního skútru do města F12 Phantom rozhodl, že nastal správný čas a potřeba rychlého a bezpečného prostředku na každodenní ježdění na místo MHD. Volba padla na léty osvědčený Piaggio koncept a vybral jsem tak hned z jara reinkarnovaný skútr Malaguti Madison 300. Jelikož byl naplánovaný i redakční test, bylo jasné, kdo se o to postará. Byla to v podstatě i po předchozích historických zkušenostech s Gillerou a Aprilií sázka na jistotu, věděl jsem, do čeho jdu.

Kterou z letošních motorek bych doporučil nejlepšímu kámošovi/kámošce?

Po všech těch letech vím, že tohle je hodně ošemetná otázka, protože i u kamarádů a lidí, co znám, je to vždy poněkud složitější. Pokud bych měl všechny svoje letošní testovačky srovnané v řadě v garáži a stáli jsme tam, samozřejmě bych se nejdříve zeptal. Tak kam to bude? Důvodem je i to, že já jezdím skutečně cokoli, takže na jedné straně jsou to lehké stopětadvacítky a jako protipól mi tu letos stojí třeba Indian Challenger. Nicméně pokud bych měl přeci jen jeden motocykl z letošního roku vybrat, odpověď by byla osvědčený a v nové generaci ještě více univerzální Honda Goldwing DCT 2020.

Kterou z letošních motorek bych nepřál ani největšímu nepříteli?

Neřekl bych, že jsem letos měl v mém výběru vyloženě špatnou testovací motorku. Samozřejmě některé byly pro mě osobně lehce problematické z hlediska použití, třeba vzhledem k proporcím nebo mému věku, ale z druhé strany objektivním pohledem na věc z pozice testovacího jezdce tam letos myslím žádný vyloženě špatný stroj nebyl. Pravdou je, že pokud nejste Pizza Boy nebo italský pošťák, asi by mě řada z vás proklínala za usazení na Piaggio Liberty Delivery. Tam bych se asi z legrace někomu pomstil, pokud by jel na klasickou nedělní odpolední vyjížďku pro zábavu a měl jsem jednu nevhodnou vybrat. Ovšem celkově je to spíše verdikt z legrace a je to nespravedlivá volba, protože to objektivně vzato je skútr na práci – závoz. A tam svůj účel plní na jedničku.

Co z letošní sezóny bych určitě rád zopakoval?

Určitě se budu těšit opět na velké srovnávací testy, protože cítím, že to má opravdový smysl a přinos. I když je to časově nesmírně náročné i vzhledem k natáčení apod., jako testovacímu jezdci Vám to poskytne to nejlepší možné bezprostřední srovnání k ucelenému pohledu na věc. Určitě se budu těšit i na jakékoliv setkání s kolegy a přáteli v jedné stopě, to vždycky potěší. Doufám jen, že to bude vzhledem k aktuální situaci ve větším rozsahu nebo alespoň ve stejném jako letos.

Co si přeji, aby se už nikdy neopakovalo?

Asi zde bude podobná odpověď, jako u některých kolegů. Jednoznačně to je Covid. Vzhledem k tomu, že mám docela početnou rodinu, tak mi to logicky dost zamíchalo, stejně jako ostatním, moje osobní plány pro tento rok. V konečném důsledku jsem byl nucen zrušit kvůli nejrůznějším důvodům minimálně dvě zahraniční cesty na motocyklech. V tomto ohledu jsem však optimista a věřím, že došlo jen na roční odklad.

Co mě doufám v roce 2021 nemine?

Krom výše zmíněného odkladu některých osobních akcí na 2021 se těším samozřejmě na nové motocykly. Namátkou zcela určitě nový Harley-Davidson Pan America. Nový motor a motocykl stvořený pro dobrodružství od Harley-Davidson, na který jsme čekali od dob Buellu XB12X. Určitě zajímavá a hodna mnoha testů bude i nabídka Hondy. Ať už inovovaná NC750X či X-ADV nebo úplně nová Forza 750. Z italských strojů určitě bude hodně rušno a pozornosti kolem inovované Moto Guzzi V7. Každopádně díky neúprosným limitům Euro5 je zde zkrátka řada inovací a změn, které na nás čekají, ale bohužel to také opět bude znamenat i odchod řady motocyklů do věčných lovišť.

Informace o redaktorovi

František Hadt - (Odebírat články autora)
Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 375 Kč od 16 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist