yamaha_kveten




R/G: Začalo to nevinně doma na koleni

Návštěva firmy RADE/GARAGE je skutečným zážitkem a opravdu stojí za to. Jakmile se za vámi zaklapnou dveře, máte pocit, jako byste se ocitli v jiném světě. Ve světě, kde se všechno točí kolem rally a kde lidé pro cestování na terénních mašinách dýchají. Stačí jediný pohled na dva exempláře v kompletním rally kitu a není potřeba dalších slov.

Kapitoly článku

Na to, že firma RADE/GARAGE funguje teprve pár let, je za ní vidět pořádný kus práce, což nejlépe dokazují produkty, které vidíte všude kolem. Firma sídlící v Brandýse nad Labem se věnuje úpravě sériových motocyklů KTM a Husqvarna a ty šlechtí pro potřeby cestování s terénní příchutí, ale i pro náročné rally soutěže. Právě proto si hodně zakládá na jejich funkčnosti, jednoduchosti, ale i líbivém designu a ergonomii. Uprostřed garáže stojí bok po boku KTM 1090 Adventure R a Husqvarna 701 Enduro, které jsou nastrojeny do kompletního rally kitu, co si do posledního šroubku značka sama navrhla a sama vyvinula. Intenzivní testování v náročných podmínkách je velice důležitou součástí vývoje a tento fakt jen potvrzují šrámy na motorkách, které za sebou mají několik dlouhodobých výletů v destinacích hezkých pár tisícovek kilometrů od sídla firmy, ale i nějaké ty ostré dálkové soutěže. Mimochodem, nedávno skončil Dakar 2019 v Peru a právě ten prověřil jeden z produktů RADE/GARAGE, který byl namontován na motorce Gábiny Novotné a Honzy Veselého. Jde o KTM EXC rally kit, který se bezprostředně po Dakaru představil jako produkt pro zákazníky.

Značka vyrábí doplňky výhradně pro Husqvarnu a KTM a zaměřuje se hlavně na modely 701, 690, 950 Super Enduro, 990 Adventure, 1090 Adventure a 1190 Adventure, ale i EXC. V nabídce je široká škála produktů a jmenovat můžeme například přední masky s ledkovými světly, plexi štíty, komíny pro roadbook s navigací, chrániče motoru s úložným prostorem, větší stupačky, brzdové pedály, ale i zadní nosiče včetně textilních tašek nebo velice oblíbené přídavné nádrže, které celkem slušně dokáží prodloužit dojezd. Právě přídavná nádrž pro sedmsetjedničku potřebuje jiné řešení air boxu, a tak RADE/GARAGE spolupracuje se značkou Twin Air, která exkluzivně vyrábí vzduchový filtr přímo pro ně a přímo podle jejich výkresu.

Na každém dílu je vidět, že se při vývoji hodně přemýšlí a než se dostane do finální podoby, značka využívá vlastní zpětné vazby získané během cestování po celém světe a také během rally soutěží, kterých se každoročně účastní a využívá poznatků rally závodníků, které podporuje. Parádním kouskem je třeba protektor motoru, který slouží zároveň jako box na nářadí a zrovna tak přední čirá maska včetně homologovaných ledkových světel. Jen pro zajímavost, kompletní kit „Husqvarna 701 Fairing Kit“ se prodává za 989 euro. Podle slov majitele Radka Franka je o tento kit velký zájem a je expedován do celého světa, zejména pak do Ameriky a Austrálie. Kit obsahuje plexi štít, ledková světla, hliníkový komín, držák navigace a boční plasty. Doplnit lze dalším kitem za 389 euro, který obsahuje přídavnou šestilitrovou nádrž, airbox, vzduchové filtry a další drobnosti pro montáž, kterou zákazník zvládne díky manuálu svépomocí.     

Zakladatelem a majitelem značky je Radek Frank, ze kterého nadšení a vášeň pro jednu stopu jen čiší. Už proto je velice zajímavé poslechnout si jeho příběh a nechat si vyprávět, jak to všechno začalo.
„Začalo to docela srandovně. S nadsázkou říkám, že jsem se narodil ve stejný rok jako Valentino Rossi, jsem stejně vysoký jako Valentino Rossi, ale váhu po dvou dětech už mám trošku vyšší než Valentino Rossi. Ač mě baví sportovní motorky jako jeho, je mezi námi bohužel rozdíl, protože já jsem ukrutně pomalý a on ukrutně rychlý. Nutno dodat, že na tenhle hendikep jsem přišel poměrně brzy… Všechno ale doháním tím, že jsem vytrvalý a baví mě poznávat nové věci a možná už z toho důvodu vystřídaly sportovní motorky cestovní endura a moje vášeň pro cestování po celém světě."

"Chvíli potom, co na Balkánu skončily boje, jsme si s partou naplánovali vůbec první cestu do této destinace. Vzpomínám, že se nám tenkrát všichni smáli a škodolibě předpovídali, že nám tam všechno ukradnou a vrátíme se domu vlakem. Nakonec jsme Albánii a Kosovo projeli bez sebemenších problémů a dokonce se nám tam strašně moc líbilo! Právě tam mě cestování chytlo a bylo to pro mě vlastně prvním impulsem pro pokračování v poznávání světa ze sedla  motorky. V tu chvíli šly sportovní mašiny pryč a začal jsem s cestovními endury. Po tom, co jsem projel Norsko a Maroko, přišla chuť podniknout něco pořádného, a proto jsem naplánoval cestu přes celou Afriku. Je to už deset let, co jsme vyrazili z Opavy a jeli pět měsíců až do Kapského města. Už tenkrát jsem se dlouho rozmýšlel, na jaké motorce pojedu a je fakt, že mě lákalo německé géeso. Byl jsem ale nevyježděný a třeba v písku jsem si moc nevěřil, takže jsem se rozhodl pro jednoválcové BMW G 650 Xchallenge. Vzhledem k jeho sériové podobě bylo potřeba vymyslet praktické věci, jako například to, co mě bude chránit před větrem a jak dokáži ujet delší vzdálenosti mezi benzínkami. Proto jsem začal prohlížet katalogy a s kamarády lepit různé věci na koleni. Právě tehdy vznikla vůbec první stavbička, která byla pouze pro mě samotného. Cestu jsem s tím tenkrát zdárně absolvoval a opravdu to bylo moc fajn."

"Pak už jsem cestoval o sto šest a po Africe následovala Jižní Amerika, Hedvábná stezka… no a děti. Právě pro výlet do Jižní Ameriky jsem si koupil první KTM a v tu chvíli opět začal řešit, kam si dám navigaci nebo třeba jak daleko dojedu na nádrž. Ať jsem hledal, jak jsem hledal, nikde jsem nic nenašel, takže jsem zase začal dělat doplňky sám na koleni. Jelikož mám kamaráda designéra v renomované firmě, snažil jsem se od něho vymámit radu, jak postupovat, když si chci sám něco navrhnout. On mi ale řekl, ať se na to vykašlu, že je to hrozně složité a drahé a ať si to radši někde koupím. Jenže to jsem já nechtěl, a tak jsem to nevzdal a stále ho otravoval. Dostalo se mi tedy rady, ať jdu a koupím si dvacet kilo modelářské hlíny, ze které všechno vymodeluji. Dal jsem se do práce, jenže při prvním pokusu mi to všechno opadalo, takže na řadu přišel druhý, už úspěšnější pokus. S hotovým kopytem jsem šel do jedné firmy, aby mi podle něj udělali laminát. Koukali na mě tenkrát jako na blázna a mysleli, že si z nich dělám srandu. Když to neklaplo, začal jsem si hrát se sádrou a ve finále konečně něco vyrobil a s tím odjel do Jižní Ameriky.

Je fakt, že to vypadalo hrozně, ale vešla se mi tam navigace i mapa, takže co bych chtěl víc. Jen mimochodem, odjakživa mám totiž rád jezdit podle mapy a gépéesku používat jen na to, abych viděl, kde zrovna jsem, a tak to mám dodnes. Kromě toho mám strašně rád, když si ráno u snídaně můžu plánovat trasu na papíře, a nebo když někoho po cestě potkám a můžeme si podle mapy ukázat, co stojí za to vidět. Když jsem se vrátil z cest, začal jsem zase pracovat s laminátem a od lidí z oboru se dozvěděl, že má předchozí snaha byla úplně mimo mísu. Po několika měsících jsem něco udělal a dal to na česká fóra, kde jsem se dozvěděl, že všechno jde udělat lépe, za méně peněz a kdesi cosi. Dal jsem to také na zahraniční fóra, kde byli diskutující mnohem více konstruktivní a dokonce se také objevili lidé, kteří by něco podobného chtěli a koupili si. Jenže ze své sádrové formy jsem udělal ještě další dvě kopie, než se mi úplně rozpadla."

"Jelikož moje vzdělání směřuje k marketingu a uvádění produktů na trh, začalo se vše prolínat a napadlo mě dát lidem něco, co se jim líbí a co chtějí. Jen podotýkám, že jsem tenkrát vůbec neplánoval mít nějakou firmičku, ale spíš jsem si říkal, že by bylo fajn, kdyby se mi náklady za mé pokusy alespoň zčásti vrátily. Pak už se to nabalovalo jedno po druhém a ke štítu přibyla nádrž, potom třeba stupačky, a pak už to jelo dál a dál. Úplnou náhodou jsem díky inzerátu na Motorkářích.cz potkal kolegu Lukáše, který uměl dobře pracovat s konstruktérským programem. Po nějakém čase jsem se rozhodl koníčka překlopit a věnovat se motorkám naplno. Dneska už jsem ve druhé garáži a objemy jsou stále větší a větší a dají se považovat za rozumné, protože ročně prodáme tisícovku dílů. Nyní se tedy můžeme rovnat se zahraničními značkami a za ty čtyři roky, co se tomu věnujeme, dokonce některé už předbíháme. Všechno, co děláme, vychází z našeho nadšení a hlavně vlastních zkušeností při používání na rally soutěžích. Pravda je, že jsem vlastně nikdy jen nevylepšoval motorku v garáži, ale jednoduše jsem jezdil a na základě toho motorku krok po kroku začal upravovat. Vždy vše vycházelo z potřeb a zkušeností z běžného života, a tak tomu bude i nadále".      

Ve stupačkách KTM 1090 Adventure R a Husqvarny  701 RADE/GARAGE

Návštěva RADE/GARAGE je o to zajímavější, že je tu šance jejich nastrojené mašiny vyzkoušet. Na pár chvil tedy skáču do stupaček KTM 1090 Adventure R, kterou po chvili střídám za Husky 701 Enduro.

Kačena působí víceméně stejně jako sériový kousek a při jízdě žádný zásadní rozdíl nevnímám. Je fakt, že je cítit o fous těžší předek, ale rozhodně to není nic velkého nebo snad nepříjemného. Vyzvednout musím vyšší plexi, který při silničních přesunech hezky odvádí proudící vzduch, ovšem jeho výška je rozumným kompromisem, protože při jízdě v terénu nijak nepřekáží, a to ani při posunutí těla nad přední kolo například při akceleraci nebo při zdolávání prudších výjezdů. Líbí se mi také širší a celkově větší stupačky, na kterých bota drží jako přibitá.

Sedmsetjednička je na tom hodně podobně a musím říct, že se mi v této úpravě fest líbí. Plexi štítek vypadá opravdu skvěle a co víc, také také skvěle funguje. Opět ideální kompromis výšky, která sedí jak přesunům po delších rovinkách, tak offroadovému dovádění v náročnějším terénu. Je pravda, že mi u kačeny přišlo plexi naprosto samozřejmé, ovšem u Husky si na něj musím chvíli zvykat, a to především při průjezdu zatáček vsedě nebo jízdě po zadním.

V prvních okamžicích jsem si vzpomněl na dakarovou bestii Milana Engela, která působí hodně podobně a výhled za řidítky je téměř stejný. Každopádně štíhlá sedmsetjednička je v terénu moc příjemnou společnicí a bez mučení přiznávám, že bych si docela dobře dokázal představit dát si v jejím sedle nějakou rally etapu, což je pro mě zatím něčím nepoznaným.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 69 Kč od 12 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Související firma
  • RADE/GARAGE

    RADE/GARAGE jsou nadšenci, kteří navrhují vyvíjejí doplňkové díly na "adventure" a "rally" motorky. Díly, které si navrhneme a zkonstruujeme, si necháváme vyrábětlokálními firmami. Pak jednotlivé sady kompletujeme a rozesíláme do celého světa. Více informací o nás najdete na odkazu: http://www.radeg...




TOPlist