ktm_zari




Test Harley-Davidson LiveWire: S díky přijímáme!

Harley nám přihrál novinku LiveWire ve skvělou dobu. Jaro v plném proudu a silnice v době testu nebyly ještě tak ucpané. A taky jsem v jeho společnosti potkal pár zajímavých lidí. Jako kdyby tahle motorka měla dar, že se jí všechno daří a dění kolem ní je v pořádku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

S pohonnou jednotkou na elektřinu v motorkách je to těžký. Někdo ji zásadně odmítá, druhý ji chce, další si ji dokáže představit jen do skútru, respektive po městě a jinému je to jedno. Stejně jako někdo jezdí, protože motocykl je určitý symbol volnosti, druhý má rád rychlost, jiný si nejraději užívá náklony a další vám řekne, že při cestování cítí vůni jednotlivých míst a je to pro něj jako droga. Kolikrát jste na motorce projeli a auta stála? Kolikrát jste dojeli k rybníku zarostlou cestičkou? Jak často jedete rychle po dálnici a užíváte si tu lehkost, s jakou motorka dosahuje výkonu? Asi často, že? Je nás motorkářů hodně, každý je originál, ale přesto se na silnici zdravíme. Něco nás prostě spojuje.

Klidně teď ale na chvíli zapomeňte, co znáte o výrobci Harley-Davidson a jaké máte zkušenosti s jeho motocykly. LiveWire je jiný. Nápis na nádrži a několik znaků H-D posetých po motocyklu, jako jsou pneumatiky, stupačky a podobně, vám sice vždy připomenou, kdo tenhle motocykl vyrobil. Nicméně po první jízdě si sednete na zadek a budete dlouho přemýšlet. A to se přesně stalo mně.

Pokud přijdete k motocyklu, zaujme vás jeho štíhlá silueta, kdy celý motocykl od zadní pneumatiky kopíruje její šířku. Nikde nic nepřečnívá, nikde nic neruší. Tedy klasicky kromě držáku registrační značky. Koncové světlo dává až moc najevo, že jde o produkt, který vzhlíží do budoucnosti. Zepředu jste ale zase rázem v osmdesátých letech, kdy ostřejší maska neskrývá retro nádech. Pak se přesunete pohledem nad palubní přístroj a vidíte produkt podobný od společnosti Apple. A jakmile vstoupíte do menu, tak určitě na něm spolupracoval. Poodstoupíte dál a zas koukáte, jak dobře se povedlo umístit baterii s elektromotorem.

LiveWire není ale typ motocyklu, kdy se zamilujete pro jeho vzhled. Co je ale jisté, že vám rozhodně nedá spát. Chlapácký postoj z profilu, fortelný vzhled detailů a americká jednoduchost se podepsaly na svébytném vzhledu nejvíce a nakonec tedy vyslovíte: "Ano, tohle Harley opravdu je!"

Pokud jste nikdy nejeli na něčem elektrickém, tak to nemusí být nutně mínus. Rozdíly oproti běžnému motocyklu jsou minimální. Tedy v případě LiveWire tomu tak je určitě. Jezdce se výrobce rozhodl umístit pohodlně a vy máte ten správný pocit, kdy sedíte uvnitř motocyklu. Společně se sportovně umístěnými stupačkami se jedná o klasický styl sport naked s výškou sedla 780 mm nad zemí. K tomu vhodně zvolená řídítka, jak šířkou, tak výškou a prostorné sedlo. Zajímavý detail je kožené polstrování v oblasti vašich stehen. Je to příjemné a je doslova radost motorku sevřít pořádně nohama. Mně se zde sedělo velice pohodlně a již zmiňovanou vyšší polohu stupaček oceníte při sportovní jízdě, která je tak snadná.

Moderní barevný 10,9 palcový dotykový displej se co do přehlednosti, zpracování a poskytovaných informací řadí mezi nejnovější telefony. Zatím jsem neviděl tak krásný a čitelný displej. Navíc je snadno nastavitelný jednou rukou i za jízdy v různém úhlu, kdykoli se vám zamane. Jednotlivé informace si lze rozvrhnout podle sebe. Můžete si dát třeba navigaci vlevo, údaj o rychlosti na střed a zvolený jízdní režim doprava. A to vše pěkně v jeden moment. Všechno se provádí buď pomocí dotykového displeje, který funguje i v rukavicích nebo za jízdy jednodušeji pomocí ovladačů na řídítkách.

Dále se lze také k motocyklu připojit pomocí mobilního telefonu s využitím aplikaci Harley-Davidson. Můžete tak zkontrolovat nejdůležitější údaje jako je stav baterie, dojezd, dobíjecí stanice a následné zaslání trasy do palubního přístroje. Můžete dostat i upozornění, pokud by došlo k manipulaci s motocyklem nebo ho sledovat v případě odcizení. Překlad do češtiny je někdy úsměvný, ale jedná se jen o několik slovíček. Systém je jednoduchý a přehledný. To už ale usedám na motocykl, kde klasickým ovladačem aktivuji systém. Ten hlásí, že baterie má 99 procent a dojezd nějakých 155 km.  A teď už jen nastartovat. Zmáčkneš startovací tlačítko a kromě zelené kontrolky na displeji se nestane nic. Ticho. A můžeš vyrazit.

Dávám si záležet, protože mně vadí, když má plyn prodlevu, elektronika neumí spolupracovat, vstřikování není jemné, atd. Tady sice vstřikování odpadá, ale ptám se, jak bude reagovat plyn na moje povely? A musím uznat, že si mě okamžitě získal. Rozjedete se a dostanete cit a jemnost. Není to sice bezprostřednost čistého karburátoru, ale kdo to dnes má? Mám-li se podepsat pod propojení plynu a vašeho zápěstí, tak ano, tohle je moc dobré. Spousta spalovacích motorů by se mohla od LiveWire učit. Společně s pohodlnou jízdní pozicí je město hračka. Váha je nízko, a tak proplouváte městem velice snadno. Celkových 249 kg je citelných, pokud tlačíte motocykl do kopce, a to i mírného. A v tom si uvědomíte, že za jízdy jste úplně zapomněli, že tohle je vlastně Harley. 

Do rychlosti cca 30 km/h neslyšíte nic, jen jemný svist od předních brzdových destiček. Trochu to pod vámi z oblasti baterie sice bzučí, že se uvnitř něco děje, ale jinak slyšíte všechno kolem sebe. A to i jak pracuje zadní kytka a někdy taky jak zapíská zadní pneumatika, která má hodně práce. Trochu jsem si musel zvykat, že při přejetí nerovností drnčí držák registrační značky, přesněji řečeno to bude převozní značka samotná, ale to jen po městě a ještě na dlažebních kostkách. Občas se ozve drcnutí od kyvky, to i při vysoké rychlosti. Je to tím, že kromě sci-fi zvuku ve vyšších rychlostech vycházejícího z elektromotoru prostě slyšíte všechno ostatní. U spalovacího motoru tyto rušivé zvuky většinou přeřve motor, výfuk, možná i někde řetěz, tady nikoli. 

Jenže to už lovím v menu pomocí pravé ovládací páčky a nastavuji na pravé straně palubovky písmeno "S" oznamující režim Sport. Ten je společně s režimy Road, Range a Rain přednastavený. Další tři jízdní režimy si může nastavit sám řidič. Domu to mám cca 80 kilometrů a dal jsem si takový malý úkol. Pojedu jako s jakoukoli motorkou a nebudu se koukat tolik na dojezd. Po najetí na dálnici, udržuji tempo okolo 130 km/h. Tato rychlost je i takovým pomyslným limitem, co se týká pohodlí, pokud se bavíme o protivětru. Přední maska je zkrátka kompromis mezi designem a praktičností. Nad povolený dálniční limit tedy už očekávejte rychle rostoucí tlak na váš krk a hlavu. Ale co byste chtěli od sportovního naháče, který se díky svým schopnostem zrychlení pohybuje mezi těmi nejlepšími? A pokud se rozhodnete dát plnej plyn, tak to pocítíte nejenom na svém krku a hlavě, ale na celém těle. Což není tak překvapivé vzhledem k tomu, že sedíte na sportovním naháči. Ale pěkně popořádku.

Zaujalo mě, že pokud se držíte v rychlostním limitu, tak slyšíte i některá auta, jak se k vám přibližují. Na dálnici vlivem sílícího větru ani ne, ale na Jižní spojce, kdy se držíte do 100 km/h vnímáte hodně věcí kolem vás. Přehlédnete auto v zrcátku a než se otočíte hlavou, abyste přeci jen zkontrolovali situaci za vámi, tak slyšíte, jak se k vám auto přibližuje ve vedlejším pruhu. A víte i z jaké strany ho máte očekávat. A budete za to rádi, zrcátka totiž nepokryjí celý prostor za vámi. Jsou užší, aby byl motocykl kompaktní, takže by potřebovala víc vytáhnout do strany. Obraz jsem také očekával lepší, v podstatě jsem měl za to, že vzhledem k typu pohonné jednotky, bude čistý. Roztřesený obraz ve vyšších rychlostech je v zrcátkách znatelný. Nicméně, to ticho do určité rychlosti je zajímavá a nová zkušenost, kdy se jízda i díky tomuto detailu stává novým zážitkem. Je to jako další dílek do mozaiky.

Musím zmínit ještě jednu z nejdůležitějších věcí na LiveWire, zrychlení. Z 0 na 100 km/h to zvládá za 3 sekundy. A to je hodnota jasně daná, kdykoli otočíte plynem. Nezáleží totiž na jiných okolnostech a vašich schopnostech. Každej totiž umí otočit plynem na doraz, když se nemusí bát, že se motorka začne zvedat, anebo tancovat po silnici. LiveWire nic takového nedělá, pokud necháte kontrolu trakce zapnutou. Což doporučuji, protože i při zapnuté kontrole má zadní pneumatika co dělat přenést krouticí moment na silnici a občas je to i slyšet. Kontrola trakce sleduje zdvih zadního kola při brzdění i prokluz při akceleraci. Vše přitom díky jednotce se sledováním pohybu a polohy motocyklu funguje i v zatáčce a při náklonu motocyklu. Jinak je samozřejmě několik strojů, co umí podobné zrychlení, ale neumí to takovým způsobem. Nezáleží tu totiž na spojce, na vašem citu, na otáčkách a dalších faktorech. Tady je to o dost jednodušší a zároveň další nový zážitek, kdy máte pocit, že zabrala obě kola. LiveWire totiž svým nekompromisním a neuvadajícím tahem připomíná sportovní auto s náhonem na všechna kola. Žádné podklouznutí, žádné rušivé pohyby podvozku navíc. Vy se jen pevně chytnete, to je celé. Zrychlení se odehrává kontrolovaně a přitom s obrovskou chutí. Taky není skoro potřeba korigovat směr. LiveWire totiž jen vypálí hrozně rychle dopředu a nic navíc.

K tomu útoku na rychlost se přidá sci-fi zvuk a vy prostě zažíváte něco nového. Nemá to sice ty grády, kdy musíte nohama svírat vzpínající se stroj, ale taky to nemá tu nebezpečnost a nutnost vašich zkušeností. Kam se zařadíte, nechám na každém z vás. Tohle je ale zcela nový rozměr zrychlení a pocitu, jaký řidič zažívá. Omezovač rychlosti je nastaven na 177 km/h, kdy vodou chlazený elektromotor s permanentním magnetem točí 15 000 ot./min. Za dobu testu jsem sice neměl potřebu větší rychlosti, ale pro zajímavost jsem se tady často přistihl, jak se mi prostě nechce ubrat. Znáte ten pocit, zvlášť když máte něco nového a prostě furt dáváte plnej. Tady jsem i zapomněl, že chci zkusit, jaký bude mít motocykl nejvyšší dojezd, a prostě jsem chtěl furt zažívat to zrychlení. Na stránkách výrobce se dočtete o nějakých 98 koních a 110 Nm, ale to jsou v tomto případě opravdu nic neříkající slova. Maximální krouticí moment je tu totiž ihned od prvního otočení rukojetí plynu a vydrží až do maximální rychlosti. Stálý převod složený ze dvou kuželových kol převede výkon na zadní kolo ozubeným řemenem a to je všechno. Žádné ztráty výkonu navíc, jen občas kvílející pneumatika o šířce 180 mm Michelin Scorcher "Sport". K pneumatikám se hned dostanu, teď už ale opravdu musím sledovat dojezd.

Sjíždím z dálnice, kde jsem si neodpustil několik předjetí při plném otočení plynové rukojeti, a dojezd se zmenšil o nějakých dalších deset kilometrů nad plánovaný rámec. Na sjezdu zkouším pneumatiky, které jsou prostě výborný. Už po Praze jsem si říkal, jak jsou čitelný od prvního metru. S nízko položeným těžištěm máte skoro pocit, že motor taháte po zemi, až tak je LiveWire pevně usazen k zemi a stabilní. Vy se jen na motorce pohybujete ze strany na stranu a vždy dostanete patřičnou odezvu. Přední obrácená vidlice Showa SFF-BP a zadní monoshock BFRC, to je jedním slovem paráda! Má to i zajímavý pocit strohosti a jednoduchosti, kdy nedostanete žádné zbytečné informace navíc, jasná a stručná odezva. Nic světoborného dalo by se říct, ale stejně tak můžu napsat, že se podařilo naladit dokonalý sportovní podvozek na okresky, kdy prostě nemáte nic špatného, co byste na něj řekli. Konečně jsem tedy na okreskách, a když přijdou na řadu parádní zatáčky, umí se LiveWire ukázat v tom nejlepším světle.

Není problém se ponořit až na koleno, jízda je totiž pořád stejně čitelná i při vysokých rychlostech. Ano, ta váha je v extrémním zatížení znát a v esíčku, kdy chcete okamžitě přehodit motorku z jedné na druhou stranu, tak už to chce víc síly, ale po stránce stability je to prostě paráda! Je tedy jedno, jestli jedete sedmdesát nebo 170 km/h. Jezdci odpadá starost s podřazováním, hlídáním si otáček a polohou plynu. V případě nouze zaklapnete plyn, v režimu Sport nejvíc zabírající rekuperace začne razantně zpomalovat motocykl. To ale při sportovní jízdě přeci jen nestačí, a tak sáhnete na brzdy a takhle motocykl od Harley-Davidson nikdy nebrzdil! Nemá to tu ostrost superbiků, ale taky to není přehnaně agresivní. Úžasně to koresponduje s ostatními vlastnostmi, kdy chcete jen prostě rychle zpomalit, Bremba s funkcí cornering ABS to udělají a ve vinglu zas otočíte plnej plyn a nazdar s kvílející pneumatikou jste rázem v čudu. Ještě k rekuperaci, která vám zas až tolik kilometrů nepřidá, spíš neubere chvilku žádnej kilometr z dojezdu. Jenže to už koukám, že místo předpokládaného dojezdu nějakých 90 kilometrů mi na palubce svítí už jen kilometrů sedmdesát. Domů to v pohodě dojedu, ale nic naplat, je to nezvyk, když najednou kolem vás není, kde doplnit šťávu.

Baterie má maximální kapacitu 15,5 kWh a nominální využitelnou 13,6 kWh. Na baterii Harley dává pětiletou záruku bez omezení počtu kilometrů. Na otázku jaké mají zkušenosti s testováním, padla odpověď, že dnešní baterie vydrží tisíce nabíjecích cyklů, než začne klesat jejich kapacita a tedy i maximální dojezd. A jak již uvedl Filip při testování v USA, u životnosti baterie se počítá více jak s deseti lety. Mimo to váží 98 kg a slouží jako nosný prvek konstrukce, takže boční rám je tenký a váží pár kilo. Na rozdíl od motoru je baterie chlazená pouze vzduchem, pomocí žebrované hliníkové skříně a její teplotu systém reguluje střídavým odpojováním vnitřních článků.

Maximální dojezd na svých stránkách uvádí výrobce 158 km při kombinovaném provozu. Mně se za první den podařilo jej zkrátit na nějakých 120, vlivem předjíždění na dálnici, cca 40 kilometrů, se sportovní jízdou na okresce cca o délce 20 kilometrů. K tomu pomalá jízda na začátku po Praze cca nějakých 10 kilometrů. Zde se pak dojezd takřka nezkracoval z původních 155 km a i ukazatel využití energie dokladoval, že vám k plynulé předpisové jízdě stačí jen opravdu málo výkonu. Tady lze plynulou předvídatelnou jízdou, tedy energii, skutečně uspořit víc než rekuperací.

První nabíjení pak probíhalo u dědy ve staré garáži, kde zásuvky staré několik desítek let zažily asi menší šok. Jedna se ukázala jako nedostatečná, o tom mě ihned informuje červená kontrolka na nabíječce, další zásuvka už nabití zvládla bez problému. Když motocykl zaparkujete a pod sedlem vyndáte nabíječku, tak po propojení motocyklu se zásuvkou nejdřív systém zkontroluje stav obou konců nabíječky. Vyhodnotí, zda je vše v pořádku a až po té začne nabíjet. Rozsvítí se displej na motocyklu s informací o čase, který zbývá do plného nabití. Proces kontroly před nabitím trvá jen několik sekund, o správně probíhajícím procesu vás informuje modře pulzující světlo na nabíječce. Také slabě slyšíte zvuk probíhající reakce odpovídající nabíjení baterie. Na telefonu si lze také zkontrolovat, jak na tom nabíjecí proces je. Aplikace vám i pošle, že se blíží plné nabití baterie. Při nějakých 48 kilometrech, které mi zbývaly po prvním dni do úplného vybití (cca třetinová kapacita baterie), počítejte s nějakými 7 h a 45 min do plného nabití z běžné zásuvky.

NABÍJENÍ LEVEL 1:  21 km na každou hodinu dobíjení
NABÍJENÍ LEVEL 2:  stejná rychlost jako nabíjení level 1
RYCHLONABÍJEČKA DC FAST CHARGE (DCFC): 0–80 % za 40 minut. 0–100 % za 60 minut.

LiveWire nabízí tedy dobíjení z běžné zásuvky, kdy cca 1 hodina nabíjení přidá zhruba 21 kilometrů dojezdu. Pak lze samozřejmě využít rychlonabíječky, kdy úplně vybitou baterii nabijete za hodinu, na osmdesát procent za 40 minut. Dalo by se říct, že po nějakých ujetých 80 kilometrech by to tedy chtělo už směřovat buď rovnou domu na ekonomickej režim, anebo začít hledat, kde se upíchnout. V případě rychlonabíjení tedy někde oběd, doplnit šťávu a vyrazit zas o kus dál. Teď by to jen samozřejmě chtělo hustší síť dobíjecích stanic. Jinak ty také budou na všech dealerstvích H-D (zatím pouze Praha Šalamounka) a jako bonus zde bude mít majitel elektřinu na první dva roky zdarma.

LiveWire mohl být jen motocykl na elektřinu a tečka. Jenže ono to má úplně jiný rozměr. Nevěřil sem tomu, ale je to plnohodnotný motocykl se sportovními vlastnostmi. Když totiž zažijete na vlastní kůži to zrychlení, ojedinělou stabilitu, to ticho (vlastně i ten zvuk), přijde vám, že tohle není vůbec špatný. Popravdě bych nepotřeboval tak dokonalý displej, který je sice hezký, ale pořád mám radši klasiku. Taky bych klidně oželel vychytávku nazvanou "heartbeat", kdy po zastavení cítíte jemné vrnění v útrobách pomocí malých pulsů z otáčení magnetu kolem rotoru. Cítíte doslova tlukot srdce. Důležitější je, že tohle se vážně povedlo a mě jízda na LiveWire bavila. Trochu jsem se na začátku obával, že to prostě bude jen pozlátko s dobrým zrychlením a pěkným tabletem místo displeje, jenže stalo se něco úplně jiného. Výrobce si dal hodně záležet a na LiveWire je to znát. Jednotlivé vlastnosti motocyklu se dohromady poskládaly v jeden suprový celek. Takže tady už jen několik postřehů ve stručnosti.

Představte si, že jedete údolím kolem vody a slyšíte všechno kolem. Jak hučí jez, bavící se vodáky, i ten vítr je jinej, prostě vás najednou tolik neštve, netluče se s otevřeným vejfukem a roztočeným motorem. Jen motocykl, silnice, příroda a vy.

Cena na hranici 900 000 Kč podle aktuálního kurzu je prostě pořád hodně. Na druhou stranu dneska už taky máte za cca 800 000 Kč kdejakej stroj. Z útrob motocyklu nesálá téměř žádné teplo a často jsem se přistihl, že koukám dolů, proč neběží motor. Nakonec jsem přidal v menu na intenzitě tlukotu srdce, abych cítil pulzování a měl aspoň pocit, že když otočím heft, že se fakt rozjedu.

Když jsem odjížděl poprvé od babičky, tak mi pak říkala, že to bylo ze začátku takový nic moc. Ticho, ticho a najednou "vžžžžiiiiííí" a byl jsem najednou na konci vesnice u Herinků. Co to prej je za věc? Při focení okamžitě vyběhl pán, který už nás trochu zná a měl hromadu otázek na dobíjení a jízdu. Vzhledem k tomu, jaký měl přehled o motocyklech všeobecně, a taky s přihlédnutím k jeho věku, bych očekával odmítavý postoj, ale byl úplně v pohodě. Možná to byla jen všechno shoda náhod, ale mně těch pár dní přišlo prostě výjimečných. Ty podstatné věci, které jako motorkář ke svému životu na dvou kolech potřebuji, jsou tady jasně dané. Jízdní vlastnosti, zrychlení, sladění reakce na vaše povely, ať už plynu, podvozku, brzd jsou perfektní a navíc s novým prožitkem. Za těch deset let, co motorky testuji, jsem myslel, že už nebude moc věcí, co mě nadchnou, ale LiveWire to dokázal.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Nový zážitek z jízdy na motocyklu, který funguje
+ Snadno dostupný výkon, ochota zatáčet, jízda jak po kolejích
+ Odlišný design, který přitahuje
+ Palubní přístroj a možnost nastavení


- Vysoká pořizovací cena
- Malý dojezd
- Hmotnost


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist