Je tu někdo, kdo má Scrambler 1200 XE/XC a řešil odstranění katalyzátoru? Euro 4 měla katalyzátor ve svodech a u Euro 5 ho přesunuli do koncovek výfuku. Já to včera vyřešil tak, že jsem nechal původní svody Euro 5 a namontoval koncovky Euro 4. Jde mi hlavně o zvýšení průchodnosti a snížení teploty. Zatím jsem motorku jen na cca 15 minut nastartoval - zvuk je hrubší a motor vypadá, že s tím problém nemá. Může mít tahle úprava negativní vliv na motor?
2 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Destroyer píše: práve triumph by s touto úpravou nemal mať problém, už pred 10 rokmi montovali "inteligentné" riadiace jednotky.
Takže řídící jednotka nejede podle mapy ale skutečně podle výstupu ze senzorů?
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
Naposledy editováno 11.03.2022 12:39:28
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Pradave> K tvému dotazu: Pokud to nestřílí, nepřehřívá se to, svíčky vypadají tak jak mají, tak to může být relativně v pořádku. Doporučil bych ti rozhodně kontrolu hodnot na diagnostice, nebo na nějakém dataloggeru, kde si ověříš, že motor funguje nějak optimálně. Existuje víc možností, jak to ověřit, není potřeba s tím letět na brzdu. Já tyhle věci dělám poměrně často, včetně doladění map a výsledek vždycky stojí za to. Kdyby tě něco zajímalo, tak klidně napiš...
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
V closed loop se davka doladuje podle ruznych senzoru, je teoreticky mozne, ze takto zjistene korekce nasledne vstupuji i do vypoctu dodavky paliva v alpha-n rezimu, ale v dobe kdy me tohle zajimalo se to u motorek nedelo. Je fakt, ze novejsi kousky uz neznam do detailu…
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Ariete> Jestli se ptáš na tu funkci tzv. "self-adjustment", je to na drobné doladění parametrů a odchylek hodnot senzorů a dat v mapování, ale rozhodně ne na doladění parametrů po výměně výfuku nebo dokonce sání...a samo se to nespustí, to se jednou naadaptuje a pak už to jede v naučeným režimu, ale pokud se třeba vyskytne nějaká závada a najednou hodnoty senzorů zaznamenají velkou odchylku, tak to dokáží ještě trošku přizpůsobit, ale vždycky je to pak horší, s opakem jsem se ještě nesetkal. Pak samozřejmě když se provádí nějaká úprava, změna, oprava a podobně, je potřeba tuhle parametriku nechat nově naadaptovat, aby motor fungoval optimálně, někdy tím vyřešíš i některé závady, záleží vždy na konkrétní řídící jednotce. Samozřejmě pokud nemáš profi zařízení, které tyhle funkce umí, tak to sám nijak neuděláš a musím za někým, kdo má takové zařízení a umí tyhle funkce používat. S běžným čtením chybových kódů si nevystačíš
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Výrazy open-loop a closed-loop se používají u lambdy, co mám povědomí...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
A jak bys vysvětlil tohle:
Po výměně výfuku stoupne výkon / moment v otáčkách o 10-15% a kromě IAP ta GSX 1400 žádný další pořádný senzor na výfuku nebo na sání nemá.
link: https://shop.yoshim...ct/syousai.php?id=16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Naposledy editováno 11.03.2022 14:42:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
X-tra-X píše: Ariete> Nezlob se, ale je vidět, že jseš trošku mimo. Já se bavím o jedný věci a ty o něčem úplně jiném...
O čem se bavíš ty a o čem já? Stačí když napíšeš, že zrovna tohle nevíš (Yoshimura na GSX 1400 a kdy se to adaptuje) nebo se to pokus nějak vysvětlit.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
V tvém příspěvku jsou nejsou žádná data a pokud víš, jak funguje elektronika motoru, jak se mění výkonové parametry, hlavně na základě čeho a jaké jsou vůbec možnosti zvyšování výkonu u atmosférických motorů motocyklů, tak se nebudeš takhle ptát...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
assassin píše: X-tra-X> U aut je terminologie trosku jina a i konstrukce jednotek dost odlišná. Jako closed loop se uvadel rezim kdy to jede podle podtlaku v sani, ale je fakt, ze to opravdu neni zpetna vazba - asi to vzniklo jako paralela kdy pro malou zatez je u aut a novejsich motorek pouzita korekce podle lambdy.
Ztratil jsi pamět nebo za tebe píše dvojník? Pojmy Open-closed loop odjakživa i u motorek označují režimy s řízením buď podle daných map a nebo s korekcema těchto map podle signálu lambda sondy. Myslím, že jsi to v dřívějších debatách často správně interpretoval.
Jinak zajímavá debata tady, budu sledovat.
X-traX, piš víc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
Rozdělanou? nerozumím, koukáš dovnitř krabice na prvky a obvody?
Tady jde spíš o to rozumět nahranému SW a uloženým datům, to u 7SM umíš?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
X-tra-X píše: Ariete> Podívej se, tohle není jednoduchá problematika a nevím úplně jestli je vhodné mě osočovat, že něco nevím, když mě to živí...
V tvém příspěvku jsou nejsou žádná data a pokud víš, jak funguje elektronika motoru, jak se mění výkonové parametry, hlavně na základě čeho a jaké jsou vůbec možnosti zvyšování výkonu u atmosférických motorů motocyklů, tak se nebudeš takhle ptát...
Představ si, že o tom něco vím. Alespoň o té mechanice, termodynamice a aerodynamice, aby motor jel, jak má. Dokonce vím něco i o té přípravě směsi. A taky jsem si všimnul, že se vždycky vynoří nějaký tajemný znalec protokolů určených pro přepis tabulek základních hodnot, ale když přijde řeč na věci, které neví nebo vysvětlit nedovede, začne kolem sebe kopat stylem "tohle není jednoduchá problematika", "jseš trošku mimo" nebo "co je to za otázku "
Tak ještě jednou. Je možné, aby si GSX 1400 po výměně výfuku upravila dávku paliva, když má jenom IAP a IAT sensory? 10-15% výkonu navrch nemůže, podle mě, jít jenom na vrub menších pumpovních ztrát. Menší pumpovní ztráty ale zároveň znamenají větší množství nasátého vzduchu. Je tedy s originálním výfukem směs ve všech režimech vyšších otáček natolik bohatá, že vstřikovaná dávka paliva je pořád ještě dostatečná, když motor nasává o 10% víc vzduchu s výfukem Yoshimura? Stačilo by napsat, že IAP / IAT s tím nic nezmůžou, žádná další autokorekce v systému není možná, takže jakékoliv zvýšení výkonu je možné jen v případě, že se líp využije standardní dávka paliva, takže to množství vzduchu má jakési nepřekročitené limity, ale možnosti tam jsou. A že aby to bylo schopné adaptace, musí tam být takový hardware a takové možnosti v software, a že tohle všechno už ten Triumph z dotazů má / nemá, takže žádný problém / trošku problém.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4
K tvému dotazu: u GSX 1400 ovlivňují dělku vstřiku 3 senzory - teplota nasávaného vzduchu (IAT), barometrický tlak a teplota oleje. Tlak nasávaného vzduchu (IAP nebo MAP) je jeden ze tří hlavních faktorů, které se objevují v základním namapování. Takže je jasný, že to není možný, když vyměníš ten celej lauf, že to bude v pořádku a určitě je to potřeba doladit. Yoshimura má takový speciální zařízení, kterým lze upravovat u motorek od Suzuki bohatost směsi, je to taková jejich specialita. Funguje to v režimech 0-25, 25-50, 50-75, 75-100% otevření TPS. Není to úplně ideální, ale nefunguje to úplně nejhůř. Tahle jednotka nepracuje samoadaptivně, nebo úplně minimálně. Keihin KHR4, která je na tom Triumphu, ta pracuje s úplně jinými daty a s mnohem více senzory a faktory, to se vůbec nedá srovnávat, tam je rozdíl 15 let. Ale ani tato jednotka by to nedokázala na 100% vykompenzovat. Stačí takhle?
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
Stejně tak jsem na rozpacích z příspěvku "oponenta" X-tra-X, obecné proklamace - citát:" ta pracuje s úplně jinými daty a s mnohem více senzory a faktory, to se vůbec nedá srovnávat, tam je rozdíl 15 let" - nepřinesou účastníkům diskuse zhola nic, snad jen sdělení, že on sám tomu rozumí nejvíc z diskutujících. Za mě škoda zmařené příležitosti, sám jistě načerpal spoustu svých informací na jiných, tipuji že zahraničních fórech, kde se informace a zkušenosti sdílí mnohem otevřeněji než v Česku.
No a k dotazu zakladatele vlákna - novější systém Triumphu se bude jistě lépe než starší moto adaptovat na radikální změny na výfuku díky dvěma lambda sondám, možná díky senzoru klepání, možná díky detekci chyb ve spalování, možná díky novým a podstatně rychleji počítaným řídícím strategiím v ECU, a třeba dalším záležitostem co znají místní odborníci. Já bych nechal změřit na brzdě průběh krouťáku se starým a novým výfukem, pokud budou rozdíly velké pak udělat pár jízd s logováním bohatosti širokopásmovou lambdou a teprve podle výsledků pak uvažovat jak upravit vstřikování přímo v jednotce nebo přes nějaký Power Commander, RapidBike aj. A nebo čekat na někoho kdo už to vyzkoušel a zároveň tomu rozumí.
Destroyer napsal self-adjustment, asi teda ve smyslu self-learning, ale nevím o tom, že by se něco takového u seriově vyráběných EFI dělalo.
X-tra-X kontroval adaptací - drobné korekce, tedy sladění výstupních hodnot ze senzorů? Ta adaptace má proběhout nějak samočinně (proto jsem se ptal, kdy se to naadaptuje), nebo manuálně / v nějakém zvlášním módu?
Jak píše geloš, co dalšího může senzorika nabídnout, kromě lambdy, pro lepší kontrolu množství vzduchu a dávky paliva? Má snad Triumph nebo někdo další proudovou kontrolu ionizovaných částic na jiskřišti svíčky, jako měl Saab Trionic ?
off-topic GSX 1400 - nikde jsem neviděl, že by Yoshimura k tomu výfuku uváděl doporučení zabudovat tu jejich krabičku, nebo že by taková věc naprogramovaná přímo pro GSX 1400 byla. Berme tedy, že natvrdo naprogramované hodnoty udrží směs v přijatelných mantinelech a že ty procenta na grafech můžou zkreslovat.
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
U nejakejch novejch motorek uz jsem videl i v origo diag mazani adaptacnich hodnot, takze neco se to urcite "uci" .. predpokladam z lambdy, ale muze toho byt vic - uz starsi kontroly trakce sledovaly jak rychle se roztaci motor, dnes uz je zase motorka nacpana akcelerometrama…
X-tra-X asi bude vedet vic, je otazka, jestli se bude chtit podelit o vedomosti… ja uz nemam cas a ani silu udrzovat svoje vedomosti aktualni
Naposledy editováno 12.03.2022 00:36:41
K tomu Triumphu - pokud se honíš za výkonem, tam samozřejmě brzda, ale pokud chceš jen doladit jednotku na optimální podmínky pro motor, tak ti stačí udělat ten log a podle toho úpravu v origo jednotce. Power Commander a podobný přídavný jednotky dělají jen problémy, je od nich zpožděná reakce, takže ten projev motoru pak není ideální a za ty peníze, co pořídíš PC, si můžeš nechat upravit origo jednotku a výsledek bude lepší, to vím i ze zkušenosti s tím.
assassin> Hezky jsi popsal tu práci s Yosh krabičkou, to se mi líbí. Funkce reset autoadaptačních parametrů je běžná a důležitá funkce řídících jednotek, někdy je to pro jednotlivé komponenty vstřikování udělaný zvlášť, záleží na konkrétní jednotce. Tato funkce se aktivuje jedině profi diagnostikou a poté následuje tzv. Self-learning proces, který je zase u každého systému jiný a musí se dodržet daný postup. Akcelerometry, které jsi zmínil, to už jsme zase u elektronického plynu...
1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4
X-tra-X - klidně piš bez zábran dále, číst se mi určitě bude chtít.
Ariete - myslím, že průběh spalování se dá zjistit i podle úhlového zrychlení po zápalu.
Pište, diskutujte, hlavně k věci, budu sledovat na telefonu, v neděli večer se zapojím.
Stay tuned
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Triumph Scrambler 1200 - svody Triumph Scrambler, Triumph Scrambler 1200 | Grenes | 17 | 21.2.2022 v 19:10 Papírus |
Triumph Scrambler 1200 Triumph Scrambler 1200 | FranaD | 7 | 15.4.2019 v 15:22 _ferda_ |