globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Euro 5 vs 4
9.3.2022 v 06:27
Ahoj všem!
Je tu někdo, kdo má Scrambler 1200 XE/XC a řešil odstranění katalyzátoru? Euro 4 měla katalyzátor ve svodech a u Euro 5 ho přesunuli do koncovek výfuku. Já to včera vyřešil tak, že jsem nechal původní svody Euro 5 a namontoval koncovky Euro 4. Jde mi hlavně o zvýšení průchodnosti a snížení teploty. Zatím jsem motorku jen na cca 15 minut nastartoval - zvuk je hrubší a motor vypadá, že s tím problém nemá. Může mít tahle úprava negativní vliv na motor?




Předchozí
1 2
Následující

2 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

9.3.2022 v 07:09 | Nahoru | #1
práve triumph by s touto úpravou nemal mať problém, už pred 10 rokmi montovali "inteligentné" riadiace jednotky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

10.3.2022 v 20:38 | Nahoru | #2

Destroyer píše: práve triumph by s touto úpravou nemal mať problém, už pred 10 rokmi montovali "inteligentné" riadiace jednotky.



Takže řídící jednotka nejede podle mapy ale skutečně podle výstupu ze senzorů?

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 05:27 | Nahoru | #3
Mr.Dreamer> nie, to by som netvrdil, je tam nejaký "self-adjustment" takže skôr korekcia palivovej mapy v nejakom rozsahu. Predstav si to tak, že to necháš vrčať a motorka si po chvíli upraví mapu sama, ktorú si zapamätá. Dnes to má viac motoriek, napríklad aj moja KTM 890 AR. Real-time je nonsens z viacerých dôvodov.

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 12:39 | Nahoru | #4
Tam byl nějako problém s velkým teplem na nohu, možná proto ten kat. přesunuli do koncovek?

Naposledy editováno 11.03.2022 12:39:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 12:50 | Nahoru | #5
Destroyer> Neříkáš to úplně tak, jak to opravdu je. Mezi motorkáři je obecně rozšířena nepravda o tom, že když je to stříkačka, tak když vyměníš laufy nebo uděláš nějaký jiný úpravy, tak že si to řídící jednotka motoru pobere a není potřeba cokoliv upravovat na mapování. Výrobců a druhů řídících jednotek je hodně, každá pracuje trošku jinak, s jinými daty, s jinými senzory, s jinými hodnotami, atd. Pokud je ta změna velká, tak si s tím řídící jednotka neporadí a když zmiňuješ tzv. "self-adjustment", tak pokud nevíš, jak to funguje, k čemu to vlastně je a kdy se to používá, tak je lepší to nezmiňovat.
Pradave> K tvému dotazu: Pokud to nestřílí, nepřehřívá se to, svíčky vypadají tak jak mají, tak to může být relativně v pořádku. Doporučil bych ti rozhodně kontrolu hodnot na diagnostice, nebo na nějakém dataloggeru, kde si ověříš, že motor funguje nějak optimálně. Existuje víc možností, jak to ověřit, není potřeba s tím letět na brzdu. Já tyhle věci dělám poměrně často, včetně doladění map a výsledek vždycky stojí za to. Kdyby tě něco zajímalo, tak klidně napiš...

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 12:52 | Nahoru | #6
X-tra-X> Jak to teda funguje?

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 13:09 | Nahoru | #7
Obvykle jsou u vstrikovani u motorek dva rezimy, closed loop (zpetnovazebni) a alpha-n - tzn kdy se davka paliva urcuje podle otacek a uhlu otevreni klapky z pevne nastavene mapy.

V closed loop se davka doladuje podle ruznych senzoru, je teoreticky mozne, ze takto zjistene korekce nasledne vstupuji i do vypoctu dodavky paliva v alpha-n rezimu, ale v dobe kdy me tohle zajimalo se to u motorek nedelo. Je fakt, ze novejsi kousky uz neznam do detailu…

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 13:53 | Nahoru | #8
assassin> Máš pravdu, ale správně jsi také zmínil, že to platí pro starší typy řídících jednotek. Closed loop režim je navázán na lambdu, pokud na moto není, není ani tento režim v řídící jednotce. Každý senzor je namapován na určité hodnoty, podle kterých dochází ke korekcím hodnot času otevření vstřikovače a hodnotám předstihu. Když řeknu, že v řídící jednotce Mitsubishi, která je na Panigale 1199 od roku 2012, je 286 map a možná to není konečný počet, tak si můžeš představit, kolik to je dat a s čím vším řídící jednotka pracuje...dělám s diagnostikou a dalšími zařízeními denně, vím jak tyhle systémy pracují, každá značka používá jiné parametry, data, senzory, atd. a na každém typu motorky jsou jiná data, i když se může zdát, že jsou na některých modelech stejné jednotky, tak vizuálně a možná i hardwarově to tak je, ale software je vždy jiný (ne samozřejmě vždy ve všem)...
Ariete> Jestli se ptáš na tu funkci tzv. "self-adjustment", je to na drobné doladění parametrů a odchylek hodnot senzorů a dat v mapování, ale rozhodně ne na doladění parametrů po výměně výfuku nebo dokonce sání...a samo se to nespustí, to se jednou naadaptuje a pak už to jede v naučeným režimu, ale pokud se třeba vyskytne nějaká závada a najednou hodnoty senzorů zaznamenají velkou odchylku, tak to dokáží ještě trošku přizpůsobit, ale vždycky je to pak horší, s opakem jsem se ještě nesetkal. Pak samozřejmě když se provádí nějaká úprava, změna, oprava a podobně, je potřeba tuhle parametriku nechat nově naadaptovat, aby motor fungoval optimálně, někdy tím vyřešíš i některé závady, záleží vždy na konkrétní řídící jednotce. Samozřejmě pokud nemáš profi zařízení, které tyhle funkce umí, tak to sám nijak neuděláš a musím za někým, kdo má takové zařízení a umí tyhle funkce používat. S běžným čtením chybových kódů si nevystačíš

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 13:58 | Nahoru | #9
A to bych se zase hádal novějsi jednotky neznam, ale starší jo a closed loop režim maji snad vsechny prestoze nemají zadnou lambdu. Jako hlavní parametr pak do výpočtu vstupuje hodnota ze senzoru podtlaku v sani (IAP senzor)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:09 | Nahoru | #10
assassin> Hádat se nemusíme, jen možná je důležité sladit pojmy. Kdyžtak mě teda pouč, ale neznám jednotku na motorkách (pokud to není nějaká vykopávka), která by neměla dvě základní mapy, podle kterých určuje vstřikovací dávku a to je TPS vs. RPM a MAP vs. RPM. Obě jsou provázané a nevím o tom, že by to jelo jen podle jedný...
Výrazy open-loop a closed-loop se používají u lambdy, co mám povědomí...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:18 | Nahoru | #11
X-tra-X> A kdy se to naadaptuje? Ptám se takhle hloupě, protože podle tvého vysvětlení "se tak stane" a už je to nafurt.
A jak bys vysvětlil tohle:

Po výměně výfuku stoupne výkon / moment v otáčkách o 10-15% a kromě IAP ta GSX 1400 žádný další pořádný senzor na výfuku nebo na sání nemá.
link: https://shop.yoshim...ct/syousai.php?id=16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:27 | Nahoru | #12
Ariete> Nezlob se, ale je vidět, že jseš trošku mimo. Já se bavím o jedný věci a ty o něčem úplně jiném...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:34 | Nahoru | #13
X-tra-X> U aut je terminologie trosku jina a i konstrukce jednotek dost odlišná. Jako closed loop se uvadel rezim kdy to jede podle podtlaku v sani, ale je fakt, ze to opravdu neni zpetna vazba - asi to vzniklo jako paralela kdy pro malou zatez je u aut a novejsich motorek pouzita korekce podle lambdy.

Naposledy editováno 11.03.2022 14:42:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:41 | Nahoru | #14

X-tra-X píše: Ariete> Nezlob se, ale je vidět, že jseš trošku mimo. Já se bavím o jedný věci a ty o něčem úplně jiném...


O čem se bavíš ty a o čem já? Stačí když napíšeš, že zrovna tohle nevíš (Yoshimura na GSX 1400 a kdy se to adaptuje) nebo se to pokus nějak vysvětlit.

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:49 | Nahoru | #15
assassin> O autech se nebavíme, znám rozdíly...zkus napsat něco konkrétního, abych ti na to mohl najít data a ukázat ti, že se opravdu mýlíš...ten výpočat právě vychází z těch dvou hodnot každé z těch map...
Pro názornost příklad...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 14:57 | Nahoru | #16
Ariete> Podívej se, tohle není jednoduchá problematika a nevím úplně jestli je vhodné mě osočovat, že něco nevím, když mě to živí...
V tvém příspěvku jsou nejsou žádná data a pokud víš, jak funguje elektronika motoru, jak se mění výkonové parametry, hlavně na základě čeho a jaké jsou vůbec možnosti zvyšování výkonu u atmosférických motorů motocyklů, tak se nebudeš takhle ptát...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 15:36 | Nahoru | #17

assassin píše: X-tra-X> U aut je terminologie trosku jina a i konstrukce jednotek dost odlišná. Jako closed loop se uvadel rezim kdy to jede podle podtlaku v sani, ale je fakt, ze to opravdu neni zpetna vazba - asi to vzniklo jako paralela kdy pro malou zatez je u aut a novejsich motorek pouzita korekce podle lambdy.


Ztratil jsi pamět nebo za tebe píše dvojník? Pojmy Open-closed loop odjakživa i u motorek označují režimy s řízením buď podle daných map a nebo s korekcema těchto map podle signálu lambda sondy. Myslím, že jsi to v dřívějších debatách často správně interpretoval.
Jinak zajímavá debata tady, budu sledovat.
X-traX, piš víc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 15:39 | Nahoru | #18
X-tra-X> Umíš taky s ECU Magnetti Marelli 7SM a 11MP?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 15:52 | Nahoru | #19
geloš> 7SM znám, Aprilia, Ducati, Moto Guzzi a 11MP je na nový Aprilce RS 660, jinde jsem ji nezaznamenal. 11MP jsem ještě rozdělanou neměl, 7SM jo...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 16:03 | Nahoru | #20
X-tra-X> 11MP má i RSV4 1100 a Guzzi V85TT, obě Euro5.
Rozdělanou? nerozumím, koukáš dovnitř krabice na prvky a obvody?
Tady jde spíš o to rozumět nahranému SW a uloženým datům, to u 7SM umíš?

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 16:16 | Nahoru | #21
geloš> Rozdělanou myslím tak, že už jsem ji taky opravoval...nekoukám jen, taky pajím a měním součástky...7SM - mapování, Immo, seřízení,...11MP jsem zatím jen projížděl na diagnostice...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 18:51 | Nahoru | #22

X-tra-X píše: Ariete> Podívej se, tohle není jednoduchá problematika a nevím úplně jestli je vhodné mě osočovat, že něco nevím, když mě to živí...
V tvém příspěvku jsou nejsou žádná data a pokud víš, jak funguje elektronika motoru, jak se mění výkonové parametry, hlavně na základě čeho a jaké jsou vůbec možnosti zvyšování výkonu u atmosférických motorů motocyklů, tak se nebudeš takhle ptát...


Představ si, že o tom něco vím. Alespoň o té mechanice, termodynamice a aerodynamice, aby motor jel, jak má. Dokonce vím něco i o té přípravě směsi. A taky jsem si všimnul, že se vždycky vynoří nějaký tajemný znalec protokolů určených pro přepis tabulek základních hodnot, ale když přijde řeč na věci, které neví nebo vysvětlit nedovede, začne kolem sebe kopat stylem "tohle není jednoduchá problematika", "jseš trošku mimo" nebo "co je to za otázku "
Tak ještě jednou. Je možné, aby si GSX 1400 po výměně výfuku upravila dávku paliva, když má jenom IAP a IAT sensory? 10-15% výkonu navrch nemůže, podle mě, jít jenom na vrub menších pumpovních ztrát. Menší pumpovní ztráty ale zároveň znamenají větší množství nasátého vzduchu. Je tedy s originálním výfukem směs ve všech režimech vyšších otáček natolik bohatá, že vstřikovaná dávka paliva je pořád ještě dostatečná, když motor nasává o 10% víc vzduchu s výfukem Yoshimura? Stačilo by napsat, že IAP / IAT s tím nic nezmůžou, žádná další autokorekce v systému není možná, takže jakékoliv zvýšení výkonu je možné jen v případě, že se líp využije standardní dávka paliva, takže to množství vzduchu má jakési nepřekročitené limity, ale možnosti tam jsou. A že aby to bylo schopné adaptace, musí tam být takový hardware a takové možnosti v software, a že tohle všechno už ten Triumph z dotazů má / nemá, takže žádný problém / trošku problém.

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 19:28 | Nahoru | #23
geloš> Starnu a motaj se mi termity, myslim "speed density" a pisu "closed loop" … no a taky jsem zil v tom, ze je v tomhle rezimu doba otevreni vstriku nejakou funkci tlaku a koukal jsem na TL a vypada to, ze je tam mapa i pro rezim nizke zateze. Sypu popel na hlavu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 20:55 | Nahoru | #24
Ariete> Já nemám důvod okolo sebe kopat, jak píšeš, jen jde o to, že podrobný vysvětlování je na dlouho a pokud tě to tolik zajímá, tak si to zjisti stejně jako já, mě to taky nikdo neřekl, na všechno jsem si musel přijít sám a naučit se s tím pracovat...
K tvému dotazu: u GSX 1400 ovlivňují dělku vstřiku 3 senzory - teplota nasávaného vzduchu (IAT), barometrický tlak a teplota oleje. Tlak nasávaného vzduchu (IAP nebo MAP) je jeden ze tří hlavních faktorů, které se objevují v základním namapování. Takže je jasný, že to není možný, když vyměníš ten celej lauf, že to bude v pořádku a určitě je to potřeba doladit. Yoshimura má takový speciální zařízení, kterým lze upravovat u motorek od Suzuki bohatost směsi, je to taková jejich specialita. Funguje to v režimech 0-25, 25-50, 50-75, 75-100% otevření TPS. Není to úplně ideální, ale nefunguje to úplně nejhůř. Tahle jednotka nepracuje samoadaptivně, nebo úplně minimálně. Keihin KHR4, která je na tom Triumphu, ta pracuje s úplně jinými daty a s mnohem více senzory a faktory, to se vůbec nedá srovnávat, tam je rozdíl 15 let. Ale ani tato jednotka by to nedokázala na 100% vykompenzovat. Stačí takhle?

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 22:38 | Nahoru | #25
Moje troška do mlýna - graf k GSX1400 co tu postoval Ariete, myslím že ex Beranidlo, je v tématu úplně k hovnu, každý výrobce výfuků se chlubí podobnými nárusty výkonu, zjevně mimo realitu, co uznávám já jsou grafy ze skutečných nezávislých měření na brzdě s popsanýma hodnotama na osách, s hodnotama atmosferických podmínek měření,a hlavně doplněné o křivku bohatosti a popisem všech úprav na hardware i software motoru. Na tomto dokazovat nějaké adaptační schopnosti systému Suzuki/Mitsubishi pokládám jaksi za nepatřičné.
Stejně tak jsem na rozpacích z příspěvku "oponenta" X-tra-X, obecné proklamace - citát:" ta pracuje s úplně jinými daty a s mnohem více senzory a faktory, to se vůbec nedá srovnávat, tam je rozdíl 15 let" - nepřinesou účastníkům diskuse zhola nic, snad jen sdělení, že on sám tomu rozumí nejvíc z diskutujících. Za mě škoda zmařené příležitosti, sám jistě načerpal spoustu svých informací na jiných, tipuji že zahraničních fórech, kde se informace a zkušenosti sdílí mnohem otevřeněji než v Česku.

No a k dotazu zakladatele vlákna - novější systém Triumphu se bude jistě lépe než starší moto adaptovat na radikální změny na výfuku díky dvěma lambda sondám, možná díky senzoru klepání, možná díky detekci chyb ve spalování, možná díky novým a podstatně rychleji počítaným řídícím strategiím v ECU, a třeba dalším záležitostem co znají místní odborníci. Já bych nechal změřit na brzdě průběh krouťáku se starým a novým výfukem, pokud budou rozdíly velké pak udělat pár jízd s logováním bohatosti širokopásmovou lambdou a teprve podle výsledků pak uvažovat jak upravit vstřikování přímo v jednotce nebo přes nějaký Power Commander, RapidBike aj. A nebo čekat na někoho kdo už to vyzkoušel a zároveň tomu rozumí.

(reakce na) Euro 5 vs 4

11.3.2022 v 23:10 | Nahoru | #26
X-tra-X> Ten yosh-box mam, existuji i trochu sofistikovanejsi zarizeni co pouzivaji stejne rozhrani, ale umi trochu vic, teka fi a fuel tuner od healtechu kterej zustava v portu zapojenej a hrabe do toho registru nejspis behem jizdy…

Euro 5 vs 4

12.3.2022 v 00:19 | Nahoru | #27
OK, trošku se to zamotalo, hlavně v té pojmo-logii.
Destroyer napsal self-adjustment, asi teda ve smyslu self-learning, ale nevím o tom, že by se něco takového u seriově vyráběných EFI dělalo.
X-tra-X kontroval adaptací - drobné korekce, tedy sladění výstupních hodnot ze senzorů? Ta adaptace má proběhout nějak samočinně (proto jsem se ptal, kdy se to naadaptuje), nebo manuálně / v nějakém zvlášním módu?
Jak píše geloš, co dalšího může senzorika nabídnout, kromě lambdy, pro lepší kontrolu množství vzduchu a dávky paliva? Má snad Triumph nebo někdo další proudovou kontrolu ionizovaných částic na jiskřišti svíčky, jako měl Saab Trionic ?
off-topic GSX 1400 - nikde jsem neviděl, že by Yoshimura k tomu výfuku uváděl doporučení zabudovat tu jejich krabičku, nebo že by taková věc naprogramovaná přímo pro GSX 1400 byla. Berme tedy, že natvrdo naprogramované hodnoty udrží směs v přijatelných mantinelech a že ty procenta na grafech můžou zkreslovat.

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

12.3.2022 v 00:36 | Nahoru | #28
Tou yosh krabickou se upravi hodnoty primo v jednotce a pak se odpoji - uzivatelsky je to udelane, ze to pripomina ladeni karburatoru - pro nizke zatizeni tzn do tech cca 25%tps je tam potenciometr, tzn neco jako pilot screw a pak pro 3segmenty tps lo/mid/hi je moznost +-5, +-10 tzn neco jako posouvani klipu na jehle a vymena trysek…

U nejakejch novejch motorek uz jsem videl i v origo diag mazani adaptacnich hodnot, takze neco se to urcite "uci" .. predpokladam z lambdy, ale muze toho byt vic - uz starsi kontroly trakce sledovaly jak rychle se roztaci motor, dnes uz je zase motorka nacpana akcelerometrama…

X-tra-X asi bude vedet vic, je otazka, jestli se bude chtit podelit o vedomosti… ja uz nemam cas a ani silu udrzovat svoje vedomosti aktualni

Naposledy editováno 12.03.2022 00:36:41

(reakce na) Euro 5 vs 4

12.3.2022 v 07:36 | Nahoru | #29
geloš> Ten můj citát byl jen pro informaci, jaký je v těch jednotkách rozdíl, kdybych ti měl popisovat konkrétní rozdíly, tak by se ti to ve finále možná ani nechtělo číst, jak by to bylo dlouhý ten příspěvek Jinak ještě pro malé upřesnění tvé úvahy, moje informace nejsou z žádných zahraničních fór, ale není jednoduchý se k nim vždy dostat...
K tomu Triumphu - pokud se honíš za výkonem, tam samozřejmě brzda, ale pokud chceš jen doladit jednotku na optimální podmínky pro motor, tak ti stačí udělat ten log a podle toho úpravu v origo jednotce. Power Commander a podobný přídavný jednotky dělají jen problémy, je od nich zpožděná reakce, takže ten projev motoru pak není ideální a za ty peníze, co pořídíš PC, si můžeš nechat upravit origo jednotku a výsledek bude lepší, to vím i ze zkušenosti s tím.

assassin> Hezky jsi popsal tu práci s Yosh krabičkou, to se mi líbí. Funkce reset autoadaptačních parametrů je běžná a důležitá funkce řídících jednotek, někdy je to pro jednotlivé komponenty vstřikování udělaný zvlášť, záleží na konkrétní jednotce. Tato funkce se aktivuje jedině profi diagnostikou a poté následuje tzv. Self-learning proces, který je zase u každého systému jiný a musí se dodržet daný postup. Akcelerometry, které jsi zmínil, to už jsme zase u elektronického plynu...

1 reakcí na tento příspěvek Euro 5 vs 4

12.3.2022 v 08:07 | Nahoru | #30
Škoda, že odjíždím na 2 dny do světa, rád bych diskutoval dále.
X-tra-X - klidně piš bez zábran dále, číst se mi určitě bude chtít.
Ariete - myslím, že průběh spalování se dá zjistit i podle úhlového zrychlení po zápalu.

Pište, diskutujte, hlavně k věci, budu sledovat na telefonu, v neděli večer se zapojím.
Stay tuned
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Triumph Scrambler 1200 - svody Triumph Scrambler, Triumph Scrambler 1200 Grenes 17 21.2.2022 v 19:10 Papírus
Triumph Scrambler 1200 Triumph Scrambler 1200 FranaD 7 15.4.2019 v 15:22 _ferda_

TOPlist