Logo Royal Enfield Royal Enfield

Informace o značce

Royal Enfield patří k nejstarším existujícím výrobcům motocyklů na světě. Se svou více jak sto let trvající existencí je to značka, která psala motocyklovou historii. Historie značky sahá až do poloviny 19. století, kdy v roce 1851 u města Redditch vzniká firma George Townsend & Co., zabývající se výrobou jehel a součástek pro šicí stroje, která se v osmdesátých let začala zabývat výrobou pružinových sedel pro bicykly, fenomén tehdejší doby, a krátce poté i výrobou bicyklů samotných známých pod obchodní značkou Townsend Cycle charakteristických svým masivním rámem, což byl prvek, který měl provázet vývoj značky i do budoucna.

Historie značky

Roku 1890 dostala firma lukrativní zakázku na dodávku součástek pro pušky vyráběné v Royal Small Arms Factory ve městě Enfield v Middlesexu. Na počest tohoto obchodního úspěchu byl nový model jízdního kola nazván „Enfield“ a pro jeho výrobu byla otevřena nová firma „The Enfield Manufacturing Company Limited“, která o rok později získala přívlastek Royal, čímž začala historie Royal Enfield. Firma si nechala patentovat slogan „Made Like a Gun“, který se stal velmi populárním.
Během následujících let firma vyráběla motorová vozidla s třemi a čtyřmi koly a dokonce i automobily s prozaickým názvem „The yellow car“, aby se nakonec v roce 1901 rozhodla pro výrobu prvního motocyklu. Od té doby firma úspěšně vzrůstala a v roce 1938 přišla se svým modelem „Bullet“, což byl fenomenální motocykl, jenž se velmi rozšířil. Byl tak úspěšný, že se nepřetržitě vyrábí dodnes, tzn. již nějakých 70 let. Pro svou spolehlivost a schopnost provozu snad v jakýchkoliv podmínkách byl Enfield využíván v britských ozbrojených složkách.
Zásadním okamžikem bylo získání na svou dobu ohromné zakázky od Indické armády. Protože nebylo možné pokrýt ji dodávkami z Velké Británie, zřídila firma v roce 1955 svou pobočku v Indii. Mateřská společnost zavřela roku 1967 svůj závod ve Velké Británii a výroba pokračovala dále již jen pod hlavičkou společnosti Enfield India. V roce 1993 získala společnost německá skupina Eicher a od královské rodiny dostala opět souhlas s používáním přívlastku Royal a jméno značky se tedy vrátilo do původní podoby "Royal Enfield"
Díky přísnějším evropským normám nechal Royal Enfield ve Velké Británii vyvinout zcela nový motor, který by pokračoval v tradici vysoce spolehlivých motorů s klasickým vzhledem, což se povedlo. Milovníci vysokozdvihových jednoválců si rozhodně přijdou na své co do jízdních vlastností tak zvukové kulisy. Silný tah ve spodním spektru otáček je samozřejmostí. I současný model si zachovává klasický vzhled strojů z 50. a 60. let. Někdo trochu lituje absence šoupátkového karburátoru, ale vstřikovací jednotka zase zajistí velmi nízkou spotřebu a optimální výkon. Klasickým karburátorům v Evropě prostě nejspíš odzvonilo.
Výroba motocyklů Royal Enfield probíhá i v dnešní době s vysokým podílem ruční práce, což dělá z každého kusu originál. Nové jednoválcové vstřikovací motory Bullet EFI s výkonem 20,3 kW jsou v současnosti nejúspornějšími jednoválcovými motory se spotřebou okolo 3 litry/100 km. Vývoj dalších modelů splňujících náročné normy samozřejmě pokračuje. Díky velmi příznivé cenové politice výrobce jsou motocykly Enfield ve své třídě bezkonkurenčně nejpřístupnější co do pořizovací ceny. Ten kdo má obavy o kvalitu výroby v Indii může být klidný. Jen málokterý současný výrobce se může chlubit 53 lety zkušeností a miliony vyrobených motorek, tak jak je tomu právě u továrny Royal Enfield v indické Chennai. Oni prostě vědí co dělají. Testování všech modelů probíhá jak ve vysokých horách s nízkou koncentrací kyslíku, tak v extrémním vlhku džungle a extrémně prašném prostředí pouští. Není jiného výrobce, který by se odvážil něčeho takového.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist