Royal Enfield představil Scram s větším motorem a bobber z Classicu, nebudou však pro Evropu
Text: Jan Rameš | Foto: Royal Enfield | Video: Royal Enfield | Zveřejněno: 27.1.2025 | Zobrazeno: 9 482x
Indická značka Royal Enfield je slušně rozjetá i u nás v Evropě a zvykli jsme si, že v poslední době co představila doma, to nabídla i jinde po světě. Nedávno ovšem do jejího portfolia přibyly dva modely, které se k nám určitě nedostanou.
Scram 440
Indové model Scram nabízeli a dodnes po světě, Evropu nevyjímaje, nabízejí již od roku 2022, ovšem jeho celé jméno zní Scram 411, to podle přesného objemu jeho vzduchem chlazeného OHC jednoválce. Úplně stejného, jaký poháněl prvního Himalayana. Protože on Scram 411 byl vlastně odstrojený a podvozkově upravený Himalayan s nižšími zdvihy odpružení a menším předním 19“ kolem. Zkrátka scrambler na plný úvazek. Takže když loni přišel na trh nový Himalayan 450 s kapalinou chlazeným agregátem, čekali jsme, že do roka a do dne bude venku i Scram 450. Ovšem Indové nás převezli a představili Scram 440 se vzducháčem.
Nový model pohání motor nazvaný LS440, kde ta písmena znamenají Long Stroke, tedy dlouhý zdvih. Dlouhozdvihový každopádně je, ale jelikož vznikl jednoduše převrtáním předchozí čtyřistajedenáctky o tři milimetry a zdvih zůstal stejný, je už to vlastně takový dlouhozdvih není… Ale to jsou detaily, stejně jako zvýšení maximálního výkonu ze 17,88 kW/24,3 koně na 18,7 kW/25,4 koně nyní o 250 otáček níže, při 6250. Důležitější bude, že větší objem přinesl o chloupek větší točivý moment, ze 32 Nm vylezl na 34 Nm opět o čtvrt tisícovky otáček níže, ve 4000. Mnohem důležitější nám přijde, že tenhle motor dostal konečně šestistupňovou převodovku. Jenom by nás zajímalo, jestli teď budou rychlosti blíže u sebe, nebo jestli je šestka kvalt navíc s rychlejším převodem.
Po stránce podvozkové se toho mnoho neudálo, akorát Scram přibral dvě kila na 196 kg včetně plné 15litrové nádrže. Může to kromě většího motoru s více převody být i zásluhou vyztuženého rámu, hlavně podsedlová část doznala zesílení, aby na ni šlo bezpečněji domontovat kufr. Otázkou je, jak se projevují jiná kola – dříve měl Scram vyplétané ráfky s dušemi, čtyřistačtyřicítka přijíždí na litých s bezdušáky. Kromě kol novinku bezpečně poznáte podle předního LED světlometu. Tedy pokud se někdy vypravíte do Indie, u nás nebudete mít příležitost. Jsme zvědaví, jestli pro Evropu Royal Enfield vymyslí Scrama z Himalayanu, nebo bude dál pokračovat s verzí 411, případně ho zařízne úplně, když teď má dvouválec Bear.
Goan Classic 350
Classic 350 je úchvatné retro, ovšem stačilo pár menších zásahů a máme před sebou bobber jak ze 70. let. Na začátek jenom takový geografický úvod, proč Goan. Protože Goa je bývalá portugalská kolonie a zároveň dnes nejmenší a nejvíce prosperující svazový stát Indie (podle Wikipedie), který je proslulý svými nekonečnými písečnými plážemi, barevnou architekturou a vůbec takovým pohodovým životním stylem. Hudba, tanec, romantické západy slunce a k tomu motorky, to dává smysl, ne? Jenomže najet tam s obyčejným Classicem, to byste nezapadli. A tak vznikl Goan Classic. A to je jiná jízda. A ani k tomu nepotřebujete žádné psychotropní látky, i když video tak trochu působí, že jeho tvůrci na nich frčí fest. Ale to prostě byly sedmdesátky, alespoň mimo komunistický svět…
VIDEO: Royal Enfield Goan Classic 350
A čím se Goan od Classicu liší, že z něj máte tak jiný dojem? Těch věcí není mnoho. Začít můžeme čtveřicí barevných provedení, která jsou všechno jen ne usedlá, zejména když se spojí s pneumatikami s bílými bočnicemi. Proti Classicu jsou tady ovšem gumy bezdušové, protože Goan dostal jiné ráfky, a to i velikostně. Vepředu zůstalo 19“ kolo, ale vzadu vysokou osmnáctku vystřídalo menší 16“ kolo obuté do širší 130mm gumy. To přikrývá jiný blatník, který je uchycený přímo na kyvné vidlici a hýbe se společně s kolem, zatímco na Classicu je blatník napevno a kolo do něj zajíždí. Přední blatník je zkrácený, akorát že na jeho konec Indové přišpendlili gumové prodloužení, takže ve finále kryje kolo stejně. Ale vypadá to lépe. Dobře vypadají také LED světla kolem dokola, v přední gondole najdete sériově navigaci Tripper.
Správný bobber musí mít pohodovou jízdní pozici a ani tohle Indové neopominuli. Nízká klasická řídítka jsou tady nahrazena zvýšenými mini-ape, stupačky se přesunuly o pěkných pár centimetrů více dopředu a vaše pozadí teď spočívá na jiném sedle, které se navíc z 805 mm propadlo na vstřícnějších 750 mm. Standardně se Goan dodává v dvoumístném provedení, ale prakticky na všech fotkách je to spolujezdcovo odstraněno – jde to prý velmi lehce, je na pár šroubech. Našli jsme ho akorát na jedné fotce stroje narvaného příplatkovou výbavou, možnosti personalizace neberou v Royal Enfieldu na lehkou váhu. Ale je otázkou, jestli takhle povedeného bobbera něčím vůbec upravovat. No, nás to každopádně trápit nemusí, ani Goan nebude na evropském trhu v prodeji. Škoda.