husqvarna_svartpilen_801_2




Royal Enfield Himalayan, víme vše před odhalením

Zajímavá novinka od indické značky s britskými kořeny přichází s úplně novou moderní konstrukcí rámu a vodou chlazeným jednoválcem. Konečně známe všechny technické údaje a konstrukční řešení.

Kapitoly článku

Royal Enfield k představení nového modelu přistupuje trochu zvláštně, i když vlastně tak trochu podobně jako Guzzi s představením nového Stelvia V100. Jak už jsme psali před pár týdny, značka si pozvala několik vybraných novinářů a nechala je otestovat i nafotit nové motocykly. Do světa se dostala nová podoba motocyklu s tím, že oficiální představení bude až 7. listopadu na výstavě EICMA v Miláně. Teď ale fabrika prozradila i technické údaje a řadě periodik došla trpělivost a pustily do světa i presskitové fotky. A protože jsme internetové médium, nebudeme na nic čekat a nový Himalayan Vám představíme v předstihu před oficiálním datem, článek případně po oficiální premiéře ještě doplníme.

Jestli čekáte nějakou návaznost na předchozí vzduchem chlazený Himalayan 411, pak se musíte spokojit jen se základními tvary a charakteristickým designem, který vychází z prvního modelu. Po stránce konstrukce je ale úplně všechno jinak. To hlavní je samozřejmě motor, nový Himalayan dostal nový vodou chlazený jednoválcový motor o objemu 452 cm3 s poetickým názvem Sherpa. Na rozdíl od předchozího vzduchem chlazeného jednoválce 411 cm3 má 4 ventily a rozvody DOHC. To se projevilo výrazným nárůstem výkonu na maximální hodnotu 39,5 k při 8000 ot min a točivého momentu na 40 Nm při 5500 ot min. Pořádný rozdíl oproti 24 koním u předchozí verze, co říkáte? Tohle už je hodnota srovnatelná s ostatní čtyřstovkovou konkurencí, nový „himl“ už se nebude na dálnicích trápit.

Zajímavé jsou i parametry vrtání a zdvihu 84 mm x 81,55 mm, na rozdíl od staršího modelu Himalayan s motorem s dlouhým zdvihem teď Royal Enfield přechází na motor s relativně kratším zdvihem. Jestli vás tedy předchozí Himalayan učaroval svým pomaloběžným motorem, máte smůlu. Novinka bude k dosažení maximálního výkonu točit o 1500 ot/min víc a k dosažení největšího krouťáku o 1000 ot/min víc. Celý motor teď slouží jako nosná část ocelového rámu a dostal šestistupňovou převodovkou namísto pětistupňové. Modernější motor navíc znamená nižší spotřebu paliva a delší dojezd, který podporuje také větší nádrž o objemu 17 litrů. To by se podle výrobce mělo promítnout do celkové hodnoty dojezdu přes 450 km.

S moderní dobou přichází i moderní elektronika. Milovníci klasického lanka asi posmutní nad zprávou o elektronickém plynu Ride-By-Wire, díky kterému má nový Himalayan čtyři různé jízdní režimy a dvě výkonové mapy (Performance a Eco) a navíc nový systém ABS s možností vypnutí zásahu pro zadní kolo. Vše se nastavuje na 4" kulatém přístrojovém panelu TFT pomocí joysticku pro ovládání levým palcem. Nový displej je kromě napájecí zásuvky C-USB vybavený mapovou navigací a navigací turn-by-turn, která využívá službu Google Maps. Mimochodem právě Google Maps pro některé země jako Indie již začal nabízet speciální návrhy trasy pro motocykly. A aby novinka v ničem nezaostávala za konkurencí, už i sem se dostala možnost propojení s telefonem přes Bluetooth a řízení výběru a přehrávání hudby na přístrojovém panelu. Jako poklona svému předchůdci Royal Enfield na přístrojovce zachoval digitální verzi oblíbeného kompasu.

Nový rám a kyvná vidlice jsou podstatně silnější a pevnější, aby nový model víc vydržel v terénu. Předchozí hubená 41mm vidlice je věcí minulosti, nový model má v porovnání s tím robustní 43mm obrácenou vidlici. Silnější a pevnější jsou i kola a výrobce slibuje pevnější podvozek, který zvládne ostřejší jízdu a nabídne lepší ovladatelnost, ale přitom by samotný motocykl měl být v místě stupaček a kolen jezdce při stání užší a štíhlejší než dříve. Přední jednadvacetipalcové kolo může využívat zdvih odpružení 200 mm, vzadu je sedmnáctka se stejnou hodnotou zdvihu odpružení 200 mm. Pneumatiky 90/90 a 140/80 jsou stále vybavené duší, ale výrobce slibuje i volitelná kola s přípravou pro bezdušové obutí. No a já osobně doufám, že nebude dlouho trvat, a do roka se objeví i silničnější verze Scram s menším předním kolem, jako to v poslední době pouští na trh řada dalších značek. Tomu ostatně nasvědčuje i použití sedmnáctkového kola vzadu, podobně jako u osmistovky V-Stromu.

Světlá výška modelu se zvýšila na 231 mm, s tím ale logicky souvisí i větší výška sedla. Ta je teď 825 mm nad zemí, ale sedlo je v místě řidiče výškově nastavitelné v rozmezí 825 - 845 mm. Royal Enfield zároveň oznámil možnost objednání sníženého sedla s výškou od 805 mm. Rozvor kol je také větší než u předchůdce a hodnota 1510 mm naznačuje, že by mohlo jít o větší motorku i pro nás vyšší postavy. Kdo se někdy svezl na starém původním Himalayanu, určitě bude souhlasit, že o vylepšení si hodně říkaly především brzdy. Na to výrobce odpovídá novými brzdami ByBre s většími brzdovými kotouči 320 mm vepředu a 270 mm vzadu, do kterých se zakusuje dvoupístkový brzdič vepředu a jednopístek vzadu. Kromě silnějších brzd by měla novinka nabídnout i lehčí spojkovou páčku díky systému „Assist and Slip“

Co se týče cestovního vybavení, nový Himalayan má o něco menší plexištít než dříve, ale i tady by měla být možnost pořízení originálního vyššího štítku. Co je zajímavé je fakt, že na většině snímků nejsou vidět chrániče rukou, které přitom v dnešní době dostávají ve standardu i ryze silničně-cestovní endura. Příznivce terénu také nepotěší fakt, že ochranu motoru zespodu nově zajišťuje jen plastový chránič místo předchozí plechové jednotky. Stejně jako dřív je motocykl standardně dodáván se zadním nosičem zavazadel a s horním ochranným rámem po stranách nádrže, který k němu nezaměnitelně patří.

Příjemným překvapením je, že Royal Enfield dokázal zlepšit výkon a přejít na moderní konstrukci, aniž by zvýšil hmotnost. Nový Himalayan je o 7 kg lehčí než jeho předchůdce a navíc slibuje nižší těžiště. Výsledná hodnota provozní hmotnosti 196 kilogramů tak v porovnání se srovnatelnou čtyřstovkovou konkurencí působí ještě přijatelně. Nový Himalayan se bude dodávat v pěti různých barevných provedeních: černé Hanle Black, šedé Slate Himalayan Salt, hnědé Kaza Brown, bílé Kamet White a modré Slate Poppy Blue. Ceny budou teprve oznámeny, ale výrobce už nyní ujišťuje, že chce i nadále zachovat velkou dostupnost pro zájemce o levnější motocykl.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist