yamaha_demo_tour




Jaké motorky najdete na veletrhu Motosalon v Brně?

Veletrh Motosalon už je v plném proudu a na brněnské Výstaviště se sjíždějí motorkáři, aby si prohlédli, co pro ně jednotlivé značky na letošní rok přichystaly. Prim hrají samozřejmě motocykly, tak se podívejte, jaké novinky a zajímavosti vás v pavilonech čekají.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Aprilia

Italové na svém stánku ukazují sportovní novinku RS 457. Ta vytváří pomyslný most mezi juniorskou malorážkou RS 125 a říznou RS 660. Největší zajímavostí jsou její specifikace, protože jde o motorku pro řidičák A2, která ždíme maximum z předepsaného poměru výkonu a hmotnosti. Výkon malého dvouválce činí rovných 35 kW, pohotovostní hmotnost potom 175 kilogramů – když si to vydělíte, vyjde vám legislativou ohraničený poměr 0,2 kW na kilogram. Na opačné straně výkonového spektra stojí RSV4 v závodní úpravě od slovenského dealera, ta vypadá moc pěkně.

Benelli

Benelli se dostaví ve velmi slušném počtu 19 kusů, mezi kterými vévodí adventury TRK 702 a 702X v celkem sedmi „vydáních“. To nejdůležitější jsou ovšem novinky, a i tady si přijdeme na své. Na stánku totiž najdeme nové třístovky BKX 300 a BKX 300 S. Na nich je zajímavá jednak nová generace motoru – nový silnější a klidnější třístovkový jednoválec navazuje na starší dvě-pade, jednak i velmi odvážné designy. BKX 300 je hubené cestovní enduro s devatenáctipalcovým kolem, na které se má motocyklová omladina cítit jako na Dakaru při každé cestě do školy. BKX 300S je potom obnaženou verzí na pomezí naháče a motardu.

BMW

Obří stánek BMW je novinkami doslova zaplaven a jednu z hlavních rolí tu hraje jak jinak než BMW R 1300 GS. Nové velké GS je tu k vidění hned ve třech vydáních, a jak už to u BMW bývá, tak přestože je základ motorky stejný, konkrétní kusy se svojí konfigurací dramaticky odlišují. Jde o motorku, o které už jste se od nás dozvěděli hromady informací a k mání jsou i první testy, ale první reálné setkání proběhne pro spoustu z vás právě na Motosalonu.

Nechybí ani trio nových „menších“ adventur. Na stánku najdete jak základní F 800 GS, tak samozřejmě nechybí off-roadová F 900 GS a cestovní F 900 GS Adventure. Dříve ve verzi 850 si základní a cestovnější model byly hodně podobné, teď překvapí, jak moc jiné stroje to při živém setkání jsou.

Kdo dává přednost staré škole, ten ať upře svůj zrak na novou generaci vzduchem chlazeného naháče R 12 NineT, ale i na R 12 bez dalších přídomků. Právě R 12 je úplnou novinkou bez přímého předchůdce a jde vlastně o cruiserovou variantu NineT. Ze stejné rodiny je nádherná stavba R 18 CSL Art Bike od Funk Soul Brothers.

Na své si přijdou i milovníci zatraceně rychlého silničního cestování. BMW samozřejmě přivezlo i dvojici litrových sportovně-cestovních strojů a jde jen o to, jak rychle si tu cestu přes Evropu chcete střihnout, potažmo jestli chcete po cestě navštívit i nějaký ten silniční okruh a nechat tam kus sliderů. Pokud jsou vaše odpovědi „Rychle!“ a „Ano!“, upřete svou pozornost na bestiální M 1000 XR – třetí přírůstek do M rodiny motocyklového BMW. Pro všechny ostatní případy je tady konvenční, ale pořád dost rychlé S 1000 XR. Městskou mobilitu reprezentuje hlavně vtipný elektrický CE 02.

Brixton

Na stánku Brixtonu si můžete prohlédnout moderně pojaté Crossfire v kubaturách 125 a 500, ale i retro klasiky Cromwell, a to jak 125, ale hlavně velkou 1200. Ta je zde ve verzi X, tedy jako „mild-scrambler“, odlišující se od standardního dvanáctikila štítkem kolem světla, vyššími řídítky, krytem pod motorem a zlatými koly, obutými do zubatých pneumatik.

BSA

Na společném stánku značek spadajících pod modřickou společnost Mayer´s Motors čistě klasickou linku představují motocykly britsko-indické značky BSA. Stojí tady dva Gold Stary, chromované provedení Legacy a barevné Insignia, a sice to letošní novinky nejsou, ale nové jsou jejich ceny – pro letošek „Bessie“ výrazně zlevnily a začínají na 175 tisících.

CFMoto

Velikánský 400metrový stánek má na Motosalonu značka CFMoto, které se na našem trhu nebývale daří. V expozici najdete téměř pět desítek strojů, přičemž motorek je přes 30, zbytek tvoří čtyřkolky. Na ohraničeném místě se do světa rozhlíží agresivně tvarovaný koncept 125NK, který byl k vidění v Miláně na veletrhu EICMA a který ukazuje, že i motorka pro šestnáctileté může mít koule (jestli se dostane do sériové výroby).

Hlavní lákadlo pro zákazníky je ale jasné. Je jím malé cenduro 450MT, které je zde vystavené dokonce ve dvou kouscích. Jde zatím jenom o výstavní kousky, na první sériovky si budeme muset ještě chvíli počkat (zřejmě do května), ale už teď je jasné, že se po první várce jenom zapráší. Dvouválec má 44 koní a je namontovaný do terénního šasi s 200mm zdvihy a koly 21“/18“, cena také potěší: 155 990 Kč.

Dalším strojem, který je zde ještě ve své předsériové verzi, je malý cruiser 450CL-C, u toho bychom se ale prodejních kousků měli dočkat dříve než v případě MT. Tohle je stroj, s kterým se céefko chce postavit pětistovkám Honda Rebel či Kawasaki Eliminator, a dlužno říci, že po stránce optické je svým učesaným designem možná i převyšuje. Naopak o dost nižší je cenovka, konkrétně 144 tisíc korun.

Poslední novinkou, která u nás ještě nebyla k vidění, je supersport 450SR-S, tedy v luxusnější verzi s letmo uloženým zadním kolem. Jinak ostatní nové modely jsou ty, které my už známe, protože přišly v průběhu minulého roku, akorát že na jarní výstavu se dostávají až teď. Jde o naháč 800NK v obou verzích, nenápadnou, avšak cenově velmi zajímavou adventuru 700MT, naháče 450NK anebo dobrodružné 800MT v nejvyšší verzi Explore s radary a dotykovým displejem. Naposledy vidíte vystaveného svérázného kafáče 700CL-X Sport, který u nás končí a importér ho doprodává za těžko pochopitelných 140 tisíc. Jenom ty Stylemy na něm jsou za tři pětky… Ozdobou stánku je 800MT Jardy Šímy s více než 100 000 km na tachometru a 700CL-X Adventure, s nímž Pavel Liška z Vandráků projezdil Papuu-Novou Guineu.

Ducati

Nejmenší, ale nejkrásnější, tak svůj stánek charakterizují zástupci rudé značky z Boloně. Najdete na něm jenom tři motocykly, ovšem jeden krásnější než druhý. Multistrada V4 RS je ďábelská silniční zbraň maskovaná za dobrodružného cesťáka, abyste manželce udělali radost, že už jste dostali rozum a nepořídili si Panigale. Jenomže RS má 180koňový motor právě z Panigale, k tomu 17“ kola, Stylemy, Öhlinsy a nálada dělat skopičiny z něj čiší už takhle na místě.

A co teprve z druhé vystavené motorky, asi té největší novinky, co pro letošek Ducati představila! Jasně, řeč je o Hypermotardu 698 Mono, pro italskou značku naprosto revolučním počinu. Vždyť kdy naposledy v Borgo Panigale vyrobili jednoválec? Před více než 30 lety, a to ještě jenom čistě závodní. Proti tomu Hyproš Mono je motorka naopak čistě silniční, na dojíždění do práce nebo do školy si těžko můžete představit zábavnější věcičku. Bezmála 80 koní na 151 kg bez paliva v malé 12litrové nádrži, to zní dostatečně zvrhle na to, abychom se fakt těšili. Že cenovka začíná trojkou, to jsme u Ducati tušili, a pořád je to třetina toho, co byste dali za výše zmíněné RS, takže jakýpak copak…

U třetího exponátu se ani o ceně bavit nebudeme, protože už si ho stejně nemůžete koupit. Jde o sběratelský kousek, model Panigale V4 Bautista 2022 World Champion Replica, kterých bylo vyrobeno pouze 260 pro celý svět a které Ducati sama nabízela jenom svým nejvěrnějším zákazníkům. I v Česku takovéto klenoty máme.

Fantic

Italská značka Fantic pro letošek inovovala svá Caballera 500, a to po optické i technické stránce. Na stánku stojí hned čtyři modely 2024, Scrambler, Rally, Deluxe a Explorer. Nechybí samozřejmě sedmistovka Caballero, ta se těší velikému zájmu.

Offroaďáci zase zblízka okukují zbrusu novou dvoudobou XE 300 s vlastním motorem se vstřikováním, hodně dobře vypadá i dálková XEF 450 Rally v závodní úpravě Punkmoto. Realitu dnešní doby připomínají elektrokola, ta u Fanticu mají velkou důležitost a dlužno říci, že vypadají fakt pěkně.

Harley-Davidson

Je to paradoxní, ale jedna z nejsportovnějších expozic a vůbec největší výstavní plocha, to je letos americká značka Harley-Davidson, kde mezi sebou soupeří o pozornost hodně nadupané mašiny. Tím nejvýraznějším strojem je sportovní model CVO Road Glide ST, odvozený od závodních strojů z amerického okruhového šampionátu King of the Baggers. Majestátní černá barva, odlehčená konstrukce, závodní elektronika motoru, olejové nádržky zadního odpružení vyvedené nad kufry, prostě pohled pro bohy! A přitom tahle sériovka se standardním výkonem 127 koní (a potenciálem kolem 160 koní se všemi závodními kity) není vůbec drahá, za cenu kolem 1,3 milionu stojí skoro stejně jako ostatní CVO touringové modely...

Na podstavci je český custom Pepy Sršně, postavený na základu další sportovně laděné řady Low Rider ST. Stroj s názvem Public Enemy posílený kitovým motorem 131 přímo z fabriky, karbonovými díly a agresivním designem hraje na podobnou notu jako výše zmíněná CVO Road Glide, ale s přehledem ho trumfne nejen výkonem posíleného dvouválce, ale hlavně nejméně o sto kilo nižší váhou. Pepa říkal, že je zatím někde kousek za hranicí 190 koní a 260 kilech!

Hlavním lákadlem pro nás obyčejné smrtelníky jsou pak nové designy a inovace standardních verzí nejvyšší řady touringů Road Glide a Street Glide. I u tradiční americké značky nastává doba LEDková a oba legendární modely do toho pořádně řízly a nasadily si hodně moderní zpracování předních kapotáží Batwing a Sharknose. Proti loňsku nabídnou také posílené motory, lepší odpružení a brzdy, víc pohodlí a novou přístrojovku v podobě největšího dotykového TFT panelu na trhu. Zkrátka když modernizace, tak pořádná! A náš redakční test z prvních novinářských jízd v kopcích kolem Marseille vyjde již za týden.

Honda

Japonská jednička a lídr českého trhu pojal letošní expozici čistě produktově. Na 400metrové ploše proto nečekejte žádné závodní speciály nebo podobné atrakce, jak bývá u velkých značek zvykem, veškerý prostor je tak věnovaný strojům, které si můžete koupit – a vystaveno jich tady je skoro pět desítek! Důležité je, že nechybí žádná novinka, které Honda pro letošní rok přichystala. Tedy ani nový CB1000 Hornet, který se sice zatím ještě nevyrábí, nicméně na stánku si můžete prohlédnout jeho předprodukční verzi. Tváří se dost agresivně…

V jediném provedení je k vidění také inovovaný litrový Fireblade, ovšem co se počtu prodaných kusů týče, určitě bude pro Hondu důležitější model CBR600RR. Ten se na evropský trh vrací po mnohaleté absenci a dnes je to krásná malá sportovní motorka za velmi dobrou cenu (270 tisíc) a s elektronikou jak z litrového superbiku. Jak funguje, to za pár dní vyrazí Zajoch vyzkoušet do portugalského Portimaa.

Pro spoustu lidí budou ovšem těmi nejdůležitějšími exponáty nové modely Africa Twin, ať už ta „základní“ terénní varianta, nebo cestovnější Adventure Sports. Už máme otestované obě a můžeme potvrdit, že nůžky se dále rozevřely a každý model si jde svým směrem. U varianty ATAS, nově vybavené menším předním 19“ kolem a standardně semiaktivním podvozkem, je to hodně výrazné. Honda motorky předvádí pořádně nastrojené, takhle je na silnicích budeme vídat spíše než jako holátka.

S rokem 2024 přicházejí i nové pětistovky, přičemž u dvou ze tří Honda vyměnila i názvy: z naháče je Hornet 500 a z adventury NX500, zůstalo akorát CBR500R. Všechny tři stroje se chlubí poměrně výrazně upravenými designy v předních partiích, cebro dostalo dokonce i křidélka! Technika se významně měnila předloni, teď přibyla kontrola trakce a barevný TFT displej s konektivitou. Co je fajn, že se neměnily ceny, pořád jsme na 160, 175 a 180 tisících.

Dostatečné zastoupení mají na stánku Hondy samozřejmě také skútry, kde musíme upozornit na SH125i oblečené do zajímavých poloprůhledných kapot. A pozor, Honda nabízí tradičně i možnost krátkého svezení na venkovní ploše, stačí mít řidičák na auto, nějakou tu soudnost a nebýt pod vlivem. K dispozici jsou nejoblíbenější stopětadvacítky a nově máte možnost vyzkoušet i elektrický model EM1 e:, jeho udávaný dojezd 41 km by měl na těch pár testovacích koleček bohatě vydržet. Z malých strojů si můžete prohlédnout taky Super Cuba Dominiky Gawliczkové, s nímž projela pět zemí Arabského poloostrova.

Indian

Americký Indian má opravdu moc pěkný a hodně stylový stánek, kde nechybí sériovky, ale prim hrají závodní motocykly. Uprostřed expozice je největší klenot, závodní Challenger RR, motorka z 29kusové limitované edice postavené podle vítězného stroje Tylera O´Hary ze série King of the Baggers. Závodní speciál s cenou přes 2,3 milionu korun se 170koňovým motorem S&S, k němuž dostanete i kontakt na člověka právě z S&S, který vám v případě, že vyjedete na trať, je plně k dispozici a online vám dokáže třeba měnit mapu podle potřeb. Ale tahle motorka je spíš sběratelský kousek a je velmi pravděpodobné, že už v Česku zůstane.

Další dva exponáty po stranách jsou upravené naháče FTR pro závodní použití, jeden je práce ostravského dealerství, druhý je hodně vyvoněný kousek, za nímž stojí český importér, úpravy proběhly výhradně za použití českých dílů (kola Titax, výfuk RP atd.) a s touhle motorkou bude jezdit Mára Červený třeba při Dafitech nebo závody Super Hooligan v Německu. Po straně nepřehlédnete nastrojené sériové FTR Carbon.

Že je značka Indian nerozlučně spjata s americkým závoděním po prknech nebo trávě, připomíná krásný exemplář závodního speciálu z roku 1920. Stroj s litrovým motorem neměl ani spojku, ani brzdy, a frčel přes 160 km/h. Naopak čistě moderní je u brněnského dealera postavený Scout nazvaný Oltracker, na kterém jsou 19" kola s flattrackovými pneumatikami, flattrackový posez a první ušpinění na škváře by tomuto stroji měl dopřát Ervín Krajčovič, mistr světa v této disciplíně.

Jawa

Týnecká značka na stometrové výstavní ploše vystavuje deset strojů, z toho čtyři jsou novinky. Tři už jsme vám na našich stránkách v minulosti ukázali, ale jedna je úplná premiéra. Jmenuje se Jawa Geeny 400 a samostatně jsme ji představili v tomto článku.

Novinkou, kterou už známe z Indie, ovšem na náš trh se dostává až tento rok, je model ve své domovině nazývaný 42 Bobber a u nás přejmenovaný na 350 CL Bobber. Tedy technicky Pérák, ovšem s optikou modernějšího stroje, však si oba modely můžete na stánku porovnat. Červeno-bílého Bobbera tam určitě nepřehlédnete. V čem se tento model od Péráku dále liší, je cena: Jawa loni Péráka výrazně zlevnila na 139 700 Kč, Bobber bude jen o trochu dražší, 144 800 Kč.

Za stejnou cenu, jakou dáte za Péráka, si u Jawy můžete pořídit model 650 OHC, o čtyři tisíce více stojí jeho varianta Sport. Tyhle největší aktuálně nabízené Jawy s motorem z nesmrtelné Hondy Dominator jsme vám již představili v samostatném testu při jejich loňském příchodu na trh, na hlavní výstavě zahajující motocyklovou sezónu jsou ale poprvé. Pro ty úplně nejmenší jsou tady i Jawy od FunnyWheels.

Kawasaki

Zelená značka má na svém stánku všechny tři nové pětistovky, tedy naháče Z500, kapotovanou Ninju 500 i cruiser Eliminator 500. Všechny tři modely se dělají ve dvou verzích, základní a vylepšené SE, která se u sportovních dvojčat vyznačuje barevným TFT displejem (Ninja má ještě bezklíčkové zapalování), Eliminator pro změnu dostal kapličku kolem světla, harmoniky na vidli nebo prošívané sedlo. Známe už i ceny, Ninja začíná na 163 tisících, Zed na 147 a Eliminator na 165, verze SE vycházejí o 8-12 tisíc dráž podle modelu.

Co určitě nepřehlédnete, jsou supersporty Ninja v nádherném výročním Anniversary provedení v barvách starého ZXR. Stojí tady všechny tři, tedy jak ZX-10R, tak znovuzrozená ZX-6R a především úplně nová ZX-4RR (ta je tady i na podstavci v závodním provedení), o kterou si Evropa v Japonsku jasně řekla. Krásná malá potvůrka s motorem točícím se do nebe. Mimochodem, nové Ninji jsou nyní podstatně levnější, než co bylo avizováno na podzim, šly dolů o více než 20 tisíc, šestistovku pořídíte za 276 a čtyřstovku podle varianty od 206 do 226 Palackých. Podobně upravené byly i ceny litrového Versysu SE a devítkového eresa též ve variantě SE.

Kde se na ceny raději nekoukejte, jsou další dvě novinky, které zde stojí vystavené a u kterých se očekávají jisté kontroverze. Ono když je něco v jedné stopě na baterky, není to ani levné, ani všeobecně přijímané s kdovíjakým jásotem. Řeč je především o nahaté elektrice Z e-1, naháči s nikterak významnými parametry, avšak cenou atakující 200tisícovou hranici. To na podstavci vystavená Ninja 7 Hybrid vzbuzuje poměrně zvědavost, i když za 299 900 Kč bude také záležitostí hlavně pro zámožnější milovníky technologií a nových cestiček. A ještě jedna zajímavost spíše ze zákulisí, která ale zákazníkům přinese různé benefity: modřická společnost Asko KC, jež se dovozem strojů zelené značky zabývá déle než čtvrt století, už není od letošního roku pouze privátní společností dovážející motocykly na základě smlouvy s Kawasaki, nýbrž se stala přímým zastoupením Kawasaki Motors Europe pro ČR.

Keeway

Čínský Keeway má na stánku dvě velmi zajímavé pecky. Tou první a větší je enduro TX450R „dakarského“ střihu. Stejně jako několik dalších výrobců, chce i Keeway nabídnout široké veřejnosti motorku která jako by z oka vypadla dálkovému speciálu a nutno uznat, že vypadá celkem k světu. Vpředu je velká jednadvacítka odpružená vidlicí, která to s terénním ježděním myslí evidentně vážně, nádrž pojme 28 litrů paliva a motor má velmi solidní výkon 43,5 koně, s nimiž je u horní hranice pro řidičák A2.

Druhou novinkou, zajímavou opět pro držitele řidičáku A2, je sportovní naháč V302N. Jeho nejdůležitějším parametrem je dvouválec – pořádné Véčko o výkonu 29 koní, které krásně vyplňuje příhradový rám. Motor si nový naháč propůjčil z cruiserového sourozence V302C (i ten je tady k vidění) a jedná se o mimořádně povedený agregát. A to se říkalo, že malé vidlicové dvouválce už nebudou…

Kove

Kdo pozorně hledá, ten na Motosalonu v pavilonu P najde i jeden exemplář zajímavě se rozvíjející čínské značky Kove. A jde hned o velmi očekávané cestovní enduro 800X, které dorazilo těsně před veletrhem a které by se mělo začít prodávat před prázdninami. Určitě překvapí a potěší, jak štíhlá a subtilní motorka to je, také má vážit 165 kg bez náplní a prý to opravdu není ústřel. Uvnitř bije řadový dvouválec, jehož původ lze vystopovat v agregátu KTM LC8c, o výkonu 95 koní, takže by to mohlo být velmi dynamické svezení. Celkově ta motorka vypadá hodně pěkně, zpracování na jedničku, bezdušové ráfky, pěkné ovladače, jsme skutečně hodně zvědaví, jak bude fungovat. A měli bychom se to dozvědět již brzy.

Malaguti

Celkem šest stopětadvacítek přivezla na Motosalon Malaguti. Nejvíc tu vyčnívá naháč Drakon, který se coby produkční verze představil na podzim 2022, nechybí nový skútr Madison.

MBP

Dceřinka čínského Keeway MBP (zkratka pro Moto Bologna Passione) má na stánku futuristický naháč M502N s řadovým dvouválcem, nejdůležitější jsou ovšem dva litry, vybavené do široka rozvidlenými dvouválcovými Véčky. Tím prvním je power-cruiser C1002V s nízkou a protaženou stavbou, korunovanou širokou zadní pneumatikou.

Druhou motorkou je pak úplná novinka, a sice adventura T1002V. Stejně jako byl C1002V prvním čínským příspěvkem do kategorie litrových cruiserů, je T1002V první adventurou s tímto objemem. Motorka nabídne 90 koní, velmi slušnou výbavu, kombinaci kol 19/17 a přestože přesnou částku zatím neznáme, tak určitě i velmi kompetitivní cenovku.

Moto Guzzi

Hvězdou stánku italského Moto Guzzi je cestovní enduro Stelvio. To sdílí svou platformu s V100 Mandello, představeným na podzim 2022. Je potom na každém, jestli zvolí „nízkou“ sportovně-cestovní variantu Mandello, nebo plnohodnotnou adventure Stelvio s ambicemi do lehkého terénu a na adventure cestování. A hlavně italský šarm povedeného designu. Zajímá vás, jak se nové Stelvio chová na silnici? První dojmy z jízdní prezentace na jihu Španělska zveřejníme jen pár dní po výstavě!

A cestovním endurem je i druhá přítomná novinka - tentokrát V85 Strada. Ta zapadá do inovované řady V85, doplněné o modernější design, nižší hmotnost a nový motor s technologií VVT. Osmdesát pětka i přes pár vylepšení zůstala primárně klasikou a výjimečnou mašinou kombinující starý přístup italské značky s moderními technologiemi. V aktuální nabídce Moto Guzzi tak můžete najít adventury hned ve dvou „linkách“ – v té moderní, a v té retro. Příznivce sportovnějšího retro svezení potěší moc pěkná V7 Stone Corsa.

Peugeot

Francouzská značka pro letošní rok žádnou novinku nemá, ale na stánku najdete průřez stávající modelovou řadou, ať už jde o offroadový maxiskútr XP400, tříkolku Metropolis, retro skútr Django (pořád v tom starém elegantním designu, Francouzi se nějak k výrobě nového, představeného už před předloni, nehrnou), městský Tweet anebo motocykl PM-01 se specifickým designem a v objemu 125 cm3.

Piaggio

Na stánku italské skútrové značky najdete všechny modely, přičemž tříkolky tu jsou dokonce dvě, kromě tradiční MP3 ve verzi 530 Exclusive tu je také legrační MyMoover určený pro business.

QJMotor

Čínská značka QJMotor prožívá na Motosalonu svou českou výstavní premiéru, na náš trh vstoupila teprve v létě minulého roku. Že to tahle nová prémiovka gigantu Qianjiang, u něhož ještě donedávna hrála prim Benelli, myslí s Evropou opravdu vážně, o tom svědčí i počet vystavených strojů na Motosalonu, kde vedle modelů, které jsme otestovali už loni při novinářském představení, stojí také spousta novinek 2024.

Největší pozornosti se těší adventure osmistovky SRT ve verzi na drátěných i litých kolech, stranou nestojí ani SVT 650 X s vidlicovým dvouválcem. Tradičně se tady hraje na slušnou techniku a bohatou výbavu kombinovanou se vstřícnou cenovkou, konkrétně se bavíme o 190 tisících za véčko a 195, resp. 205 tisících za osmistovky. Zákazník ale ve finále na krámě stejně nechá o 15 tisíc víc, protože přesně tolik stojí ke každému modelu sada tří hliníkových kufrů.

Kvéjéčko se ale nesoustředí jenom na adventury, jeho záběr je široký, a to včetně novinek –kapotované sportovní stroje reprezentuje SRK 125 R, mezi cruisery potom přibyl největší model SRV 700, konkurent oblíbené Kawasaki Vulcan S, nabízený za agresivních 165 tisíc.

Royal Enfield

Hlavní tahák na stánku indického Royal Enfieldu je jasný, nový Himalayan 450! Dalo by se říci, že zůstalo jméno a tak trochu designová linka, jinak je tady po technické stránce všechno jinak. Jde především o kapalinou chlazený a o dvě třetiny výkonnější motor. Cena se přitom proti předchozí verzi 411 zvedla jenom minimálně, starý vzducháč teď pořídíte nejlevněji za 140 tisíc, nová čtyřipade přitom začíná jenom o fous výš na 146 990 Kč. Za vystavenou černou verzi si ale připlatíte víc, než bývá u Enfieldů obvyklé, pokud byste chtěli tu s bezdušovými vyplétanými ráfky, připravte si 163 tisíc korun. Dlužno tedy říct, že vypadá fakt hodně pěkně.

Komu k Royal Enfieldu takový závan moderny nesedí, ten se samozřejmě může pokochat klasickými vzduchem chlazenými agregáty, třeba v novinkách jako je Shotgun 650, jakýsi sportovní bobber postavený na základě loňského Super Meteoru, nebo znovuzrozený Bullet 350. Ten při svém podzimním představení v Miláně zůstal poněkud ve stínu výše zmíněné dvojice novinek, přitom pro Royal Enfield jde o model s historií sahající až do roku 1932.

Chybět nemůže sajdkára, české zastoupení v poslední době intenzivně spolupracuje se značkou Velorex, ovšem nádherná zelená souprava na základě Continentalu GT, která má za sebou cestu na festival Wheels & Waves do francouzského městečka Biarritz, se zavedeným zvyklostem dost vymyká. Kdo si stánek RE nedokáže představit bez nějakých těch přestavbiček, nebude zklamán, stoj tady dvě z dvouválcových šestsetpadesátek.

Suzuki

Na stánku Suzuki se vyskytují všechny tři hlavní novinky, představené v průběhu podzimu. Vždy jedna na podstavci, aby byla dobře vidět, a druhá na osedlání. Začneme u osmistovek, kde se na jedné straně prezentuje V-Strom 800 – ten bez dalších přídomků. Přestože se čistě pohledem atraktivity nejedná o nejzajímavější motorku výstaviště, stejně přitáhne spoustu pohledů, a to díky tomu, že jde o nový a cenově hodně zajímavý přírůstek do adventure kategorie.

I druhá osmistovka GSX-8R směřuje na silnici, cestovní ambice však upozaďuje ve jménu sportovnosti. Sportovní model vstupuje do rychle se rozrůstající nabídky středoproudých „mild-supersportů“, tedy motorek, které umí sportovat a mají slušný výkon, jsou ale použitelné v reálném životě a celkově zdaleka ne tak vyhraněné jako řízné čtyřválcové šestistovky, jejichž trh před lety sežral sám sebe.

Poslední novinkou, která přitáhne dost možná největší zájem, je nejnovější přírůstek do rodiny litrových čtyřválcových silnic GSX-S1000GX. Oproti sportovně cestovnímu GT je GX na pomyslném spektru od sportovna do cestovna víc na cestovní straně. Má komfortnější pozici za řídítky, lepší ochranu před větrem a hlavně u Suzuki vůbec poprvé semiaktivní podvozek. Při ceně 376 900 korun je navíc nový litr na trhu nejlevnější motorkou, která tuhle prémiovou vymoženost nabídne.

SWM

V expozici společnosti Nevima Group v pavilonu F hned u pódia je hned několik výjimečných modelů. Na své si tu přijdou milovníci motardů, kromě stopětadvacítek je zde k osahání model SWM 500 R, který jsme vloni protáhli redakčním testem. Pro milovníky terénu je tu ostré enduro SWM RE 300 R, kdo se pohybuje někde mezi terénem a asfaltem, ten si může prohlédnout SWM Super Dual a novinka SWM Six6 ve verzi ADV.

Poprvé se představuje i zajímavá novinka SWM Hoku 400, dvouválec s objemem 400 cm3 a výkonem 33 kW. Jeho název pochází z havajštiny a znamená „hvězda“, s váhou pouhých 155 kg by to mohla být zajímavá mašina pro začínající jezdce.

Kdo hledá něco silnějšího, pro toho je zde vystavený klasický naháč Gran Milano 500 s výkonem 35 kW a větším zátahem. Hodně zajímavý stroj je také Stormbreaker 1200V se vzduchem chlazeným V-twinem o objemu 1200 ccm, kterým tato značka ukazuje Američanům, že když se chce, tak to jde. Inspirace tradičními tvary amerických Sportsterů je tady evidentní, shodný je i sekundárním převod ozubeným řemenem.

A poslední specialita je SWM Sidecar, jedna z mála sériových mašin se sajdkárou a speciálním zavěšením předního kola. Motocykl vyrábí koncern Shineray a 358 kg těžkou soupravu pro tříčlennou posádku pohání kapalinou chlazený dvouválec o objemu 493,7 cm3 s výkonem 39,6 kW.

SYM

Přestože SYM vyrábí primárně skútry, na jeho stánku se najde i malé adventure enduro SYMNH T 300, vybavené jednoválcem se skromným výkonem 25 koní, ale také velmi skromnou cenovkou. Následují pochopitelně skútry, mezi kterými vyčnívají stroje nové nebo inovované. Ze stopětadvacítek jsou tu modely ADX 125 nebo JET X 125, zájemce o větší svezení potom potěší třístovka CruiSYM Alfa 300, ale i nová vlajková loď MaxSYM TL 508, vybavená řadovým dvouválcem o objemu 508 cm3 a výkonu 45,5 koně.

Triumph

Na stylovém stánku britské značky Triumph se tradičně potkávají klasika s modernou, ovšem v případě nových čtyřstovek jde o jejich velmi dobře zvládnuté prolnutí – klasický vzhled, moderní výkony, a je úplně jedno, jestli se bavíme o naháči Speed 400, nebo městském drsňákovi Scrambler 400 X. My už jsme oba modely jako jediná redakce z ČR otestovali, vy si je zde můžete alespoň osedlat.

V klasické lince u novinek pokračuje také velký Scrambler 1200 X, varianta inovované řady největších scramblerů určená více na silnici, nebo zástupce Bonnevillů v letošní verzi Stealth, zde konkrétně model Bobber.

Co se ryze moderních strojů týče, novou sportovní Daytonu 660 představenou na začátku tohoto roku se do Brna dostat bohužel nepovedlo, stejně tak na motokrosovou dvěpade si ještě chvíli počkáme, ale on stejně bude nejen pro náš trh důležitější Tiger 900, a ten tady stojí. Pěkně nám ten střední tygřík prokoukl, jen co je pravda. Jak se projeví ten o 13 koní vyšší výkon, to ukáže až redakční test. Zajímavostí jsou dva pěkné staré dvouválce.

Ural

Žádné horké novinky na stánku Uralu nehledejte, koneckonců o tom tahle značka, vyrábějící fakticky nové veterány, vůbec není. Můžete si tu ale prohlédnout dva modely sajdkár, a sice Ural tC a model Ranger, obojí v nejmodernějších a nejvychytanějších verzích, což zahrnuje drobnosti jako třeba homokinetický kloub na kardanu ke kolu sajdkáry. 

Vespa

Stylové italské skútry se zde prezentují ve formě nových malých verzí. Ačkoliv „nových“ je možná až příliš silné slovo. Vespa je jednou z těch značek, kde se na masivní změny nehraje, takže jakkoliv jsou modely Primavera, a z ní vychazející sportovně střižený Sprint pro letošní rok modernizované, hlavní stavební kameny, které dělají „Vespu Vespou“ zůstaly nezměněny. Ti, kdo milují specialitky, si utřou slinu u černo-oranžové GTS 300 Mezzanotte s nádhernými karbonovými detaily a dalšími speciálními díly. Cena 350 tisíc za skútřík je taky slušná... 

Voge

Dynamicky se rozvíjející prémiovka gigantu Loncin vstupuje do nového roku s novým importérem, který na stánku vystavuje kompletní portfolio, tedy včetně nejočekávanější novinky 900 DSX. A to slovíčko „nejočekávanější“ je rozhodně podložené tvrdými daty, tu motorku ještě u nás nikdo pořádně neviděl, natož aby na ní jel, a už jich je 100 prodaných! Ono se není čemu divit, adventura s technikou založenou na BMW řady F (na jejíž výrobě Loncin s německou značkou významně spolupracuje), maximální možnou výbavou včetně radaru, podvozkem se zdvihy bezmála 20 cm, koly 21“/17“ a cenovkou 244 900 Kč, to zní opravdu hodně lákavě. Sada tří hliníkáčů za 15 Palackých je při koupi taková nepsaná povinnost.

Zapomínat ale nesmíme ani na další novinky. U Voge se všechny stávající pětistovky transformovaly do 525, kde zákaznicky nejexponovanější bude bezesporu 525 DSX, tedy adventura navazující na pětistovku, kterou jsme v redakčních testech měli několikrát. V tomto případě ale máme před sebou vlastně nový stroj s větším motorem, lepší výbavou, jiným designem. Zvětšovaly se i silniční modely R, AC a ACX.

Novinkou je i model 350 AC navazující na třístovku, ovšem tohle je dvouválec se 40 koňmi a modernějším vzhledem. Ty, kdož pokukují po stopětadvacítkovém skútru, by mohl oslovit model SR1 GT, maxiskútr s 12koňovým vodníkem, postavený na kolech 14“/13“, s bezklíčkem, kamerou, 7“ TFT displejem a cenou necelých 70 000 Kč.

Yamaha

Japonská značka se třemi ladičkami ve znaku přivezla na výstavu kompletní portfolio novinek. Nechybí inovovaná MT-09, a to jak ta standardní, tak ve verzi SP. I když na to nevypadá, pod povědomým zevnějškem je spousta nových a přepracovaných prvků.

Na stánku se najdou taky další deriváty endura Ténéré 700. Konkrétně jde o „přístupnější“ verzi Explore s nižšími zdvihy odpružení a tím pádem i nižším sedlem. Na druhou stranu je tu ale i varianta Extreme, která – jak už název napovídá – cílí na ty motorkáře, kteří to s terénem myslí opravdu vážně. V záplavě všech nablýskaných Ténéré nemůžete přehlédnout jednu hodně použitou, na té byl Honza Révai na Papue-Nové Guiney.

A ten, kdo to myslí vážně spíš s městem, se může zastavit u malého a lehkého skútru RayZR. Ten sice nevyčnívá po stránce výkonu nebo funkcí, zaujme ale „mild-hybridním“ pohonem, kdy motoru při rozjezdech pomáhá elektřina, a taky hodnotami hmotnosti a ceny. Skútr se totiž vejde do 100 kilogramů a 55 tisíc.

Milovníky vyloženě sportovního svezení potěší přestavěná R7 na kvalitním podvozku a v klasickém yamaháckém bílo-červeném provedení.

Yuki

Průhonická značka přivezla svou nabídku stopětadvacítek, nechybí oblíbená cestovní adventura pro mladé XTR a svou výstavní premiéru zde mají enduro SE a motard SM.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 120 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
context přispěl 90 Kč
Lubosr přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist