husqvarna_svartpilen_801_2




Triumph rozevírá nůžky mezi dvanáctistovkovými Scramblery

Jestli jste se také nemohli vyznat, který z těch tvou Scramblerů je spíš na silnici a který víc do terénu, budete to mít jednodušší. Nově ponese silniční verze pouze písmeno X, terénní dravec si ponechá XE. Menší má kratší název, větší delší. A není to jen o písmenkách, základní verze se zaměřuje mnohem víc na asfalt než dřív.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

V tiskové zprávě Triumph uvádí, že s příchodem modelu X vyslyšel volání zákazníků, kteří toužili po ještě silničněji zaměřené verzi, která bude nejen přístupnější, ale i dostupnější. Dostupnější znamená, že byste za něj měli dát méně peněz než za předchozí verzi XC. Českou cenu zatím neznáme, oficiální stránky uvádí úsporu osm set liber. To není zanedbatelná částka. Přístupnější většinou znamená, že si na něj dovolí víc lidí, v řeči scramblera to je o ušetřených 2 kilogramech (228 kg natankovaný) a hlavně o výšce sedla. Ta se dostala z 840 na 820 milimetrů, navíc ji můžete pomocí doplňkového sníženého sedla dostat až na 795 milimetrů. Hlavní zásluhu na tom má odpružení s redukovaným zdvihem, proti 200mm verze XC tu nyní máme „pouhých“ 170 mm. Uvozovky proto, že takový běžný standard scramblerů je 150 mm. Nejsou to ale jediné úpravy na podvozku. Právě na něm totiž najdeme hlavní kroky, kde se hledaly úspory. Dříve jste na nižší verzi našli kompletně stavitelnou vidlici Showa a plně stavitelné tlumiče Öhlins vzadu, dnes tu máme komplet výbavu od Marzocchi s nenastavitelnou vidlicí o průměru 45 milimetrů a s tlumiči s externí nádobkou, u kterých si nacvakáte jenom předpětí. A ještě jednu šetřílkovskou novinku na podvozkových komponentech najdeme. Na spodky vidlic se totiž místo špičkových třmenů Brembo M50 nastěhovaly obyčejné dvoupístky od Nissinu s 310mm kotouči. Tlačení na rozpočet uzavřeme na druhém konci vidlic, kde za o 6 mm užšími řídítky (834 mm) najdeme jednodušší budík, který probudíte klasickým klíčkem. Jde o hybridní LCD/TFT displej, který známe třeba z modelu Trident 660.

Že by bylo nové X úplné holátko, to se ale říct nedá. Tak například, jeho předchůdce XC neměl na rozdíl od vrcholného XE náklonovou elektroniku, ale X jí dostal. To je sympatická zpráva. ABS a kontrola trakce je překalibrovaná nejen s ohledem na IMU od Continentalu, ale i na upravený podvozek, jejich chování si u modelu X můžete upravit pomocí pěti jízdních režimů Sport, Road, Rain, Off-Road a Rider, který lze editovat. To už je taková klasika od Triumphu, stejně jako krásné zpracování a detaily a ani tady nebudou zájemci podle fotek o nic ochuzeni. A vlastně je docela zajímavé, že u toho silničního scramblera vás Triumph neobere ani o přední 21“ kolo.

Oba modely si polepšily na motoru o nové 50mm vstřikovače, na druhé straně spalovacího procesu doplněné o upravené výfukové vedení. Slibovat to má plošší křivku točivého momentu od 5 000 až po červené pole. Vrcholných 90 koní navíc přikluše o 400 otáček dřív, v rovných 7 000 otáčkách, krouticí moment 110 Nm nastupuje v 4 250 otáčkách. To je dřív než to uměla dosavadní Euro 5 verze, pořád ale o 300 otáček později, než u modelu 2019. No ale že by ten motor měl být výrazně jiný, to nehrozí, takže se můžeme zaměřit na stylovou krosku s 250mm zdvihy odpružení.

Ta má mnohem větší apetit na bláto, kořeny, kameny, má lepší výbavu a je také dražší. I když i tady platí, že v britských librách je o pár drobných levnější, než XE modelového roku 2023 (200 liber). Jak je to možné? Jednak nově Triumph sází na klasickou spínací skříňku s klíčem, hlavně ale i sem začali dodávat odpružení Italové z Marzocchi. Už ani tady nenajdeme duo Showa/Öhlins. Mýtické švédské zlato asi kde kdo oplaká, důležitější ale bude, jak to ve finále bude fungovat. To asi v Hinckley ohlídají, každopádně jak přední 45mm vidlice, tak zadní jednotky jsou plně stavitelné, navíc dle továrny nabídnou širší škálu nastavení. Podobně jako u X se i tady hrabalo do brzd, nicméně teď už šetření nečekejte. I když teda částečně. Třmeny M50 už jsou minulostí, teď frčí Stylemy, jjich spolupráce s velkými 320mm kotouči je pak snad povinnost. Na zadním kole už ale Brembo nenajdeme, dřívější dvoupístek střídá podobně jako u verze X jednopístek Nissin.

Jinak je to ale ten starý dobrý scrambler, co se terénu rozhodně nebojí. Má pro to taky ty nejlepší předpoklady. O velkých zdvizích jsme už mluvili, k tomu se hodí široká řídítka (905 mm), která si navíc můžete nastavit do několika poloh a výšek, to samé platí pro nožní ovládání, v základu nechybí ani pořádný plech pod motorem nebo opravdické hliníkové bastery. K tomu, aby člověk tohle všechno dokázal naplno využít, může na barevné TFT přístrojovce naladit jízdní režim Off-Road Pro, kde jdou hlídací asistenti povypínat a omezit.

S podobnými vylepšeními jsou většinou spojené i designové změny, ale upřímně, chtěli byste na tak krásných motorkách něco měnit? V Triumphu to vidí podobně, takže tu najdete jen drobné detaily jako například menší blinkry nebo tenčí zadní světlo. No a samozřejmě barvy. Modely 2024 budou dostupné každý ve třech specifických barvách. Základní X v červené, světle šedé a černé, XE nabídne černou, černo-šedou s červenou linkou a nejvýraznější oranžovo černou s výmluvným názvem Baja Orange. Novinky by měly být dostupné z kraje roku 2024.

 

Podívejte se na náš redakční test z roku 2020:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist