Logo Moto Morini Moto Morini

Informace o značce

Historie značky

Alfonso Morini se narodil 22. prosince 1898 v italském městě Bologna. Během mládí pomáhal ve firmě opravovat motorky a tuto funkci zastával i u 8. motocyklové jednotky v Padově během První světové války. Tam získal řadu zkušeností a potřebné znalosti s motorkami.

V roce 1925 se dává dohromady s Mariem Mazzettim. Spolu navrhují a následně staví závodní motocykl MM125, kde pracoval dvoutaktní jednoválec o objemu 125 ccm. V závodech si vedli velmi dobře a během pár let udělali hned 6 rekordů na okruhu v Monze během "Závodu národů" (Grand Prix of Nations). Poté přepracovali motor na objem 175 ccm (model MM175), se kterým se Morini v roce 1933 zapsal do knihy rekordů, když jel změřenou rychlostí 162 km/h. Spolupráce Mazzettiho s Morinim trvala až do roku 1935.

Firma Moto Morini byla založena Alfonsem Morinim v rodném městě Bologna v roce 1937. Zpočátku stavěl motorové tříkolky s agregáty o objemu 350 a 500 ccm, ale po začátku Druhé světové války byl fašistickou vládou přinucen produkovat součástky pro vojenská letadla. Vzhledem k tomu, že se Moto Morini podílelo (byť z donucení) na výrobě válečných strojů, byla továrna v roce 1943 vybombardována Spojenci.

Po skončení války se Alfons Morini opět rozhodl vybudovat motocyklovou firmu téměř od začátku. Výrobní prostory přesunul na nové místo v Bologni a začal znovu vyrábět T125 - dvoutaktní jednoválec o objemu 125 ccm s třemi rychlostmi. Poté, co se rozběhl obchod, vrátil se Morini i do závodů motocyklů, tentokrát už jen jako dodavatel motorů a motocyklů. V roce 1948 vyhrál Raffaele Alberti s motocyklem T125 Competition od Moriniho italský šampionát malých motocyklů (Italian Championship for Lightweight Motorcycles).
V 50. letech 20. století začal Morini s výrobou čtyřdobého motoru 175 ccm s rozvodem OHV. Během pár let se tato pohonná jednotka postupně objevila v motocyklech: Gran Turismo, Settebello, Rebello, SuperSport a Briscola. V roce 1957 se objevil motor o objemu 250 ccm a motocykl Rebello 250. O rok později závodní verze 250GP dominovala v Monze během Grand Prix of Nations.

Šedesátá léta 20. století by se dala popsat jako zlatá éra firmy Moto Morini. Obchodně se firma prosadila i v USA a závodní motocykly vyhrály řadu závodů, mimo jiné např. i International Six Days Enduro.

Velký milník nastává v roce 1969, kdy zakladatel Alfonso Morini umřel.
Po smrti Alfonsa Moriniho přebírá firmu jeho dcera Gabriella Morini a o rok později zaměstnává manažera Franca Lambertiniho, kterého přetáhla z Ferrari. Lambertini restrukturalizuje výrobní proces a staví nový motor. V roce 1972 vzniká Corsaro Super Scrambler s řadou inovací.

Lambertiniho geniální myšlení napomáhá vzniku vidlicového dvouválce, který je silnější, ale i úspornější oproti doposud používaným jednoválcům. S novou pohonnou jednotkou V-Twin o objemu 344 ccm je spojen i zrod legendárního modelu 3 ? Strada. Během dalších let vzniká mnoho derivátů motocyklů se stejným agregátem.

V roce 1977 vzniká dvouválcová pohonná jednotka o objemu 479 ccm, o kterou se velmi vážně zajímal i Harley-Davidson. Bohužel v té době nebyla finanční situace amerického výrobce motocyklů zrovna nejlepší, proto k dohodě o spolupráci nikdy nedošlo.

S novým motorem vznikl samozřejmě i motocykl - Moto Morini 500GT. Později tento stroj prošel několika úpravami (vyšší výkon a 6stupňová převodovka) a stal se nejsilnějším a nejrychlejším motocyklem, který do té doby Moto Morini vyrobil. Vznikla i off-roadová verze 500 Camel, která si sice dobře vedla v závodech, ale ne už tak dobře v obchodech.

V 80. letech 20. století se firmě Moto Morini nedařily obchody. To vedlo k logickému kroku - v únoru roku 1987 se Gabriella Morini rozhodla prodat firmu Cagivě, kterou vlastnila rodina Castiglioni. O rok později se na trhu objevují motocykly Dart 350 a Dart 400, které mají V-Twin od Moto Morini, ale šasí od Cagivy. Lambertini dále připravoval nový špičkový dvouválec, svírající úhel 60 stupňů, ale projekt šel k ledu kvůli nezájmu vedení Cagivy.

V 90. letech se Moto Morini doslova chřadne, až dojde k úplnému zastavení výroby, propuštění zaměstnanců a zavření továrny. V roce 1996 kupuje obchodní značku Moto Morini investiční společnost Texas Pacific Group spolu s celým holdingem Ducati. Bohužel TPG má obchodní plány spojené jen se značkou Ducati a Moto Morini jde doslova k ledu.

V dubnu 1999 nastává reinkarnace pro Moto Morini, protože obchodní značku kupuje Franco Morini, synovec zakladatele Alfonsa Moriniho a majitel firmy Morini Franco Motori SpA. Snaha o oživení se projevuje v roce 2005, kdy byl představen velký naked-bike Corsaro 1200. S dvanáctistovkovým dvouválcem vznikla i řada dalších modelů - 9 ?, Sport, Corsaro Avio, Corsaro 1200 Veloce, Granpasso a Scrambler.

Bohužel prodeje nebyly dle očekávání. První vážnější problémy se začaly objevovat v rámci celosvětové finanční krize na konci roku 2009 a vedly k prvnímu přerušení výroby motocyklů. Vedení firmy hledalo pomoc a vedlo se jednání s Paulem Berlusconim a jeho pojišťovnou Generali. Záchranná finanční injekce ale nepomohla a Moto Morini šlo do likvidace.

Rok 2010 byl pro značku Moto Morini rokem nového začátku. Pan Jannuzzelli značku zakoupil a začal s vývojem nových motocyklů a zakázkovou výrobou. Roku 2015 představili novou modelovou řadu a začali s prodejem nové produkce modelů Milano, Scrambler 1200 a Corsaro Ti22.

Prezentace značky na výstavě Eicma v Miláně v roce 2018

 
 
 
 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist