Co čeká Moto Morini? Rozhovor s novým čínským majitelem

Když na začátku října italská butiková značka Moto Morini oznámila, že jejím novým vlastníkem se stal přední čínský výrobce maloobjemových motocyklů a skútrů Zhongneng, byl to šok. Co teď s Moto Morini bude? Jestli to vážně chcete vědět, čtěte dál. Byl jsem prvním západním novinářem, kterému poskytl šéf téhle společnosti, pan Chen Huaneng, exkluzivní interview!

Co čeká Moto Morini? Rozhovor s novým čínským majitelem

To sílící čínské propojení s mnoha italskými historickými značkami se nedá v posledních letech přehlédnout. Ať už jde o nákupy celých společností, nebo jen dodávky klíčových dílů, anebo případně výrobu kompletních motocyklů v Číně exkluzivně pro západní trhy podle evropských projektů.
Vlastně to začalo v roce 2005, když Benelli koupila společnost QJ/Qianjiang, nyní součást obrovského impéria Geely Auto, kterému šéfuje pan Li Shufu, majitel Volva a s 10% podílem největší akcionář Mercedesu. Ovšem až dnes jsme svědky velké modelové ofenzívy Benelli s cenově velmi zajímavými motocykly vymyšlenými v Itálii, ale vyrobenými v Číně. Nedávno Shineray obnovil offroadovou značku SWM, když převzal celou bývalou továrnu Husqvarna/BMW na břehu jezera Lago di Varese, kde začal vyrábět čtyřdobá endura, která doplnil retro naháči s motory 440 Made in China. Historická značka Fantic Motor, zvedající se nyní z popela zejména prostřednictvím krásných scramblerů Caballero (viz náš test zde), zase pro změnu využívá čínské čtyřdobé jednoválcové motory 250/500 vyrobené v čínském Zongshenu, ovšem zkonstruované u italského partnera téhle společnosti, jímž není nikdo menší než Piaggio. Od Zongshenu, ovšem v objemu 125 cm3, jsou i motory další znovuzrozené značky F.B Mondial, která v Číně montuje kompletně celé stroje.

Čínsko-italská spojení jsou dnes čím dál častější

A teď Moto Morini, nově patřící Zhongnenu, jehož produkty můžete znát pod značkou ZNEN MOTOR. Hned na začátek můžeme potvrdit, že výroba v továrně v Trivolziu, 20 km jižně pod Milánem uprostřed rýžových polí, má být minimálně v krátkodobém horizontu plně zachována. To čínský majitel toho paradoxně s rýží moc společného nemá, Zhongnen sídlí v Tchaj-čou, přístavním městě na břehu Východočínského moře, 400 km pod Šanghají. V témže městě najdeme mimochodem i již zmiňovaný Qianjiang. Zhongnen založil v roce 1987 pan Chen Huaneng, který je dodnes šéfem této stále soukromé společnosti, a značka se chlubí tím, že jako jediný čínský výrobce skútrů dokázala splnit náročné kalifornské emisní normy CARB. Klíčový okamžik pro společnost, která je orientována hlavně na export a své produkty vyváží do 60 zemí. Mimo jiné i do České republiky, kde tvoří páteř nabídky značky Yuki.

Spoustu modelů ZNEN známe u nás jako Yuki

Pane Huanengu, můžete prosím představit svou značku?
Zhongneng jsem založil v roce 1987 coby dodavatele pro motocyklový průmysl. Vlastní motocykly a skútry jsme začali dělat v roce 1998. Tři čtvrtiny naší produkce jdou na vývoz, takže neustále investujeme do výzkumu a vývoje a dnes jsme vedoucí čínskou společností, co se týče mezinárodních certifikátů kvality – máme 65 evropských a 52 amerických. Naše továrna má rozlohu 240 000 m2 a zaměstnává přes 700 lidí. Loni jsme vyrobili 160 000 strojů, z toho jich 120 000 šlo do světa pod značkou ZNEN. Našimi klíčovými trhy jsou Evropa, kam míří 50 % produkce, a USA s 10 %. Vyvážíme ale i na Střední východ, do Jižní Ameriky a na sever Afriky.

Kolik z těch vyrobených strojů je skútrů na elektriku?
Segment elektrických skútrů se vyvíjí velmi rychle. V roce 2016 jsme jich vyrobili 10 tisíc, loni už 18 tisíc a letos to bude už 30 tisíc.

Všechny se prodaly v Číně?
Vůbec ne, my je na domácím trhu vůbec nenabízíme. V Číně je spousta výrobců v tomto segmentu a je tam obrovský tlak na cenu, takže kvalita je logicky nízká. My děláme kvalitnější produkty, s jejichž cenou v Číně nemůžeme konkurovat. Takže všechny naše elektroskútry jdou na export.

Elektrické portfolio Zhongnenu je hodně široké, vše jde na export

Kolik motocyklů jste loni prodali?
Z těch 160 000 strojů bylo pouze necelých 20 000 motocyklů, zbytek skútry. Většina motocyklů je s objemem do 200 cm3, všechny s benzínovými motory, žádný elektrický.

Proč jste se tedy rozhodli koupit si značku Moto Morini, která momentálně vyrábí jenom velkoobjemové stroje?
V Číně, Jihovýchodní Asii, ale i Evropě rostou prodeje velkoobjemových motocyklů velmi rychle. Jsme exportní společností, takže musíme dělat to, po čem zákazníci touží. Proto jsme se rozhodli koupit Moto Morini, abychom udrželi prodej a rozšířili jejich existující portfolio, a také abychom mohli využít odbornosti konstruktérů Moto Morini pro vývoj nových modelů. Plánujeme výrazně rozšířit nabídku Moto Morini o menší motory, nepůjdeme pod 400 kubíků, soustředíme se především na střední třídu 600-850 cm3.

Jaký druh motorů pro tyto modely zamýšlíte?
Určitě jeden z nich bude V2, protože to je u Moto Morini historická tradice od modelu 3 ½ až po současné Corsaro 1200 a novinku Milano. Takže uděláme platformu V2 pro určitý druh motocyklů v objemech 650 až 850 cm3. Vedle toho ovšem připravíme ještě další rodinu modelů Moto Morini, která bude mít řadové dvouválce 500-800 cm3. Všechno to budou kapalinou chlazené agregáty se čtyřventilovými rozvody DOHC, plnící normu Euro 5.

Takže chcete dělat různé motorové platformy pro různé druhy motocyklů stejného objemu?
Přesně tak. Pro sportovní motorky ponecháme V2, to je u Moto Morini tradice. Ovšem pro adventure bike to bude řadový dvouválec, který se pro tento druh motocyklů hodí více.

Kdy plánujete, že tyto nové motocykly uvedete na trh? U ostatních výrobců trvá vývoj nového motoru zpravidla kolem tří let.
My jsme už začali. Loni jsme odstartovali vývoj prvního z těchto nových motorů, řadového dvouválce 500 cm3. Přesně za rok, na EICMA 2019, uvidíte první motocykly s tímto agregátem a začátek sériové produkce máme naplánovaný na červen 2020.

To je rychlé! Benelli QJ zažívá obrovské úspěchy se svými modely TRK či Leoncino, vybavenými právě řadovými dvouválcovými pětistovkami. Je to důvod, proč začnete právě tímto motorem?
Qianjiang, majitel Benelli, je náš soused, jsme od sebe vzdáleni pouhých 40 km. Ovšem QJ koupil Benelli už před více než 10 lety a vývoj nových modelů jim trval opravdu hodně dlouho! My budeme podstatně rychlejší, při stejně dobré kvalitě, kterou je naše značka vyhlášená. Myslíme si, že pro Morini budeme potřebovat maximálně tři roky, abychom představili novinky, které zamýšlíme.

Takže jsme už začali vývoj větších motorů ještě dříve, než jste koupili Moto Morini?
Ano, ale zjistili jsme, že by se nám vážně hodily evropské zkušenosti a odbornost při designování motocyklů a vývoje motorů s většími objemy. Takže jsme začali hledat vhodného partnera, a přitom jsme zjistili, že Moto Morini je na prodej. Do jednání s panem Jannuzzellim, předchozím majitelem, jsme vstoupili v půlce minulého roku a jsme velmi rádi, že se nám od něj podařilo tuto historickou italskou značku celou odkoupit.

Corsaro čeká nutný vývoj plně elektronického řízení

Navzdory tomu, že Corsaro 1200 je přes deset let starý koncept, pořád má vynikající design, excelentní jízdní projev a plní Euro 4. Jenže také pořád používá lankový plyn, což znemožňuje implementaci motorových módů či různých elektronických pomocníčků, které dnešní zákazníci očekávají. Plánujete předělat tento motor na plně elektronicky řízený?
To každopádně, protože bez toho by bylo velmi složité splnit normu Euro 5, která nás zanedlouho čeká. Již jsme o euro-pětce mluvili s techniky Moto Morini a vývoj začne co nevidět.

Chystáte znovuzrození ostatních modelů Moto Morini 1200 z nedávné minulosti, jako cestovní adventuru Granpasso nebo Scrambler?
Granpasso bylo fyzicky obrovské a lidé, kteří nebyli opravdu vysocí, se na něm necítili zrovna komfortně. Uděláme ho, ale menší, a stejně tak Scrambler, který díky subtilnější stavbě bude mnohem vhodnější do města.

Granpasso a Scrambler dostanou menší nástupce

Značka Moto Morini vyrábí celkem úspěšně také městská elektrická kola. Budete v tom pokračovat? Navíc, se svými vlastními zkušenostmi s elektrikou, dočkáme se i elektrických skútrů a motocyklů Moto Morini?
Jistě, to je jeden z našich plánů a do budoucna to bude silný směr. Zatím nevíme, jestli to budou motocykly i skútry, třeba jen jeden druh, musíme s kolegy z Moto Morini rozhodnout správnou strategii. Jedna cesta by byla použít náš elektrický skútr a zahalit ho do nezaměnitelného italského designu. Nicméně ano, jednoznačně se elektriky od Moto Morini dočkáte, a to vedle zmíněných elektrokol.

Kde se budou motocykly Moto Morini vyrábět? Pořád v Itálii, nebo to uděláte jako Benelli QJ, vývoj a design nových modelů v Itálii, výroba v Číně kvůli nižším nákladům a tím pádem nižší prodejní ceně?
Celý konstrukční a designový proces Moto Morini bude zachován v Itálii, stejně jako výroba modelů 1200, možná až na výrobu některých dílů v Číně, aby to bylo levnější. Co se řady 800cm3 V2 týče, tam plánujeme dodávky dílů z různých zemí po celém světě včetně Číny, ale montovat se budou opět v Itálii. U modelů s řadovými pětistovkami jsem se ještě pevně nerozhodl. Vše záleží na nákladech, tohle je velmi nabitá třída, kde se hodně hraje na cenu. Pokud bychom dokázali udržet náklady na rozumné úrovni, mohli bychom je montovat v Itálii. Když ne, bude to muset být v Číně.

Dvanáctistovky Corsaro a Milano se budou stále dělat v Trivolziu

Plánujete prodávat Moto Morini také v Severní Americe? Tam chybí dealerská síť…
Jistě, ale ne stávající dvanáctistovky, v roce 2020 bychom tam chtěli představit nové modely 500 a 800. USA jsou pro Zhongnen důležitým trhem, prodáváme tam opravdu hodně skútrů a malých motocyklů, takže ho známe a myslím, že tam dealerskou síť dokážeme vybudovat velmi rychle.

A co rozvíjející se trhy typu Indie?
Ty přijdou na řadu až v budoucnu. Teď jsou našimi klíčovými trhy pro Moto Morini Evropa a USA. A možná Austrálie, tam už jsme si dělali nějaké předběžné průzkumy.

Otázka na závěr, jaké jsou plány se stávající továrnou Moto Morini v Trivolziu? Budete ji zvětšovat?
V krátkodobém horizontu rozhodně zůstane, jak je. Na vývoj nových modelů její rozloha 3000 m2 postačuje. Jakmile bude spuštěna sériová výroba těchto modelů, pak se uvidí, jestli nebude potřeba zvětšovat. Již jsme pátrali po okolí a místo, kam expandovat, tam je. Ale všechno pěkně krok za krokem!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist