Šéf Moto Morini: „Jsou segmenty, do kterých se musíme vrátit“

Na konci roku 2018 koupil tradiční italskou značku Moto Morini čínský výrobce maloobjemových motocyklů a skútrů Zhongneng a my jsme vám ještě ten rok přinesli rozhovor s jeho majitelem. Co se za ty již téměř čtyři roky změnilo a jaké jsou plány do budoucna, to jsme se zeptali Alberta Monniho, který Moto Morini po celou tu dobu řídí.

Pět let zpátky byla Moto Morini zralá na to, aby doprovodila spoustu svých italských kolegyň do propadliště dějin. Naštěstí tehdejší majitel Ruggero Jannuzzelli byl schopen do značky ještě investovat nějaký kapitál, aby vydržela, než najde někoho s dostatečnými zdroji a nadšením, kdo dokáže Morini vrátit zpět do světa živých. V říjnu 2018 potom kompletně předal svou značku novému majiteli, kterým se stal Chen Huaneng, jenž vlastní čínský Zhongneng Vehicle Group. Pan Chen v následném rozhovoru prohlásil, že plánuje okamžitě začít s vývojem modelů Moto Morini vybavených řadovým dvouválcem v objemové třídě 500-800 cm3, které by finančně podepřely modely 1200 cm3 V2, které italská značka vyráběla již od roku 2003. Své slovo splnil a po třech letech se v továrně Zhongneng v Tchaj-čou (400 km jižně od Šanghaje) začalo pro celý svět vyrábět cestovní enduro Moto Morini X-Cape 650. To pohání řadový osmiventilový DOHC dvouválec s přesazením ojničních čepů o 180°, které pochází od nedalekého souseda CFMOTO, kde s ním mají zkušenosti již od roku 2011 a od té doby s ním vznikly desetitisíce motocyklů ve čtyřech modelech. Mezi nimi ovšem nikdy nebyl stroj s opravdovými terénními schopnostmi, což přesně X-Cape je. Ten tak stojí objemově (649 cm3), výkonově (45 kW/61 k) i cenově (200 tisíc na litých kolech, 210 na drátech) přesně mezi Benelli TRK 502 (499 cm3, 35 kW/48 k, 165 tisíc) dva roky po sobě nejprodávanějším motocyklem v Itálii, a Yamahou Ténéré 700 (689 cm3, 54 kW/73 k, 270 tisíc) a prodeje za tu dobu po celém světě ukazují, že se tímhle modelem Moto Morini trefila zákazníkům do vkusu.

Mužem, kterého Chen Huaneng pověřil vedením Moto Morini, je mladý generální manažer Alberto Monni, jež je u této značky již deset let. Dříve působil v továrně v Trivolziu jižně od Milána jako production manager a od převzetí čínským majitelem měl na starosti chod celé značky. Já jsem s ním v Itálii měl možnost prodebatovat, jak to s Moto Morini vypadá dnes a jak to bude vypadat zítra.

Alberto, v jaké pozici se dnes Moto Morini nachází?
V uplynulých letech jsme v Moto Morini vyráběli kolem 300 motocyklů ročně, které byly postaveny na dvanáctistovce V2 CorsaCorta plnící normu Euro 4. Jelikož evropské předpisy nám již po konci tohoto roku neumožní tyto stroje nikde na Starém kontinentě prodávat, soustředili jsme se na předělání tohoto agregátu na Euro 5. To s sebou přineslo významné penzum práce, když bylo nutné přijít s elektronickým plynem, přidávali jsme také jízdní módy, kontrolu trakce a další. Už pár měsíců tuhle novou verzi testujeme na silnicích a musím říct, že provedené úpravy posunuly tenhle fantastický agregát na další úroveň, takže rozhodně budeme pokračovat ve výrobě modelové řady dvanáctistovek. Když společnost Zhongneng Vehicle Group přebrala Moto Morini v roce 2018, okamžitě potvrdila, že tohle je motor, na kterém se do budoucna bude stavět, a významně investovala do jeho dalšího vývoje. Nicméně vedle tohoto velkého agregátu také silně investovala do vývoje modelů Moto Morini střední třídy, z nichž je prvním X-Cape.

Bylo problémem Moto Morini za uplynulých bezmála 20 let, že vedle motocyklů s velkými motory CorsaCorta značka neměla žádný entry-level produkt, jenž by svými prodeji dokázal financovat další vývoj velkoobjemových strojů?
Přesně tak to bylo, navíc naše motocykly byly drahé. Bez širokého modelového portfolia bylo opravdu těžké vytvořit dealerskou síť, což zase negativně dopadalo na počet prodaných kusů. Prostě začarovaný kruh. S šestsetpadesátkami by se to mělo změnit.

Kdy očekáváte, že se modely 1200 V2 s normou Euro 5 začnou prodávat?
Představíme je na konci roku 2023 coby modely 2024 a nepůjde jenom o omlazené verze některých stávajících modelů, jako jsou Milano nebo Super Scrambler, ale musíme se vrátit i do dalších důležitých segmentů. Před nějakým časem jsme zastavili výrobu cestovního endura Granpasso 1200, což je přesně stroj z kategorie, která je vyhledávaná zákazníky po celém světě, takže právě do tohoto segmentu plánujeme návrat. Naším záměrem do budoucna je, mít alespoň tři rozdílné modely na každý motor. Jediný segment, na který se zaměřovat nebudeme, je Maxi Sportbike, neboť opravdu nechceme soutěžit s KTM nebo Ducati, kdo dokáže z motoru vydupat více koní.

Nicméně pokud by nějaká malá specializovaná firma chtěla, např. někdo typu Paton, byli byste ochotni jí motory pro jejich vlastní supersporty dodávat?
Ano, to by byla jedna z možností, protože podle mého názoru motocykly půjdou stejnou cestou, jakou teď vidíme u automobilů. Nebude mnoho společností, které by vyráběly velkoobjemové agregáty, což znamená, že tyto společnosti je budou prodávat ostatním výrobcům. Až obnovíme produkci dvanáctistovky, rozhodně bychom nějaký takový nápad hodnotili pozitivně.

Pojďme k přítomnosti, kdy právě nejvíce frčí nový X-Cape 650, první entry-level produkt značky Moto Morini moderní éry. Na jaké další modely této platformy se máme těšit?
V druhé polovině tohoto roku začneme s výrobou roadsteru Seiemmezzo, který jsme již představili v Miláně na veletrhu EICMA. Ten má stejný motor jako X-Cape, ale jinak vlastní techniku. Nabízet se bude jako naháč a scrambler.

Jak hodnotíte fakt, že tato řada Moto Morini používá motor CFMOTO, tedy další čínské značky, která může být potenciálně brána jako konkurent?
Ano, uznávám, že z toho jsme měli původně docela obavy, když jsme tento projekt zahajovali. Nicméně teď s odstupem času jsem přesvědčený, že to je naopak plus, toho motoru už byly vyrobeny desetitisíce kusů a pro Moto Morini to bylo perfektní řešení pro tuto objemovou kategorii. Nicméně je jasné, že naše budoucnost nemůže být spojena s jinými výrobci v tom ohledu, že bychom od nich nakupovali motory. To je důvod, proč již pracujeme na dvou úplně nových designech motorů různých objemů, které si budeme sami vyrábět, a potom budeme moci obchody s ostatními společnostmi ukončit. Protože jak říkáte, CFMOTO není jenom náš dodavatel, ale také konkurent.

Jaký objem budou ty nové motory mít?
Jde o dvouválcové designy pro střední třídu. Jeden bude 700 cm3, druhý 900 cm3.

Kdy je představíte veřejnosti?
Časový plán je stejný jako pro Euro 5 CorsaCorta, tedy modelový ročník 2024, a opět i pro tyto motory budeme mít nejméně tři modely na každý, přičemž klíčové budou Adventure verze a také naháče. Máme do budoucna velké plány, pro které máme financování, což nám dává jistotu, že je dokážeme splnit. Protože jak vím ze svého desetiletého působení v Moto Morini v různých funkcích, vždycky jsme měli dobré nápady, ovšem problém byl, že jsme neměli, za co je uvést v život. Prodávalo se málo a za vysoké ceny. Struktura, kterou přinesl příchod Zhongneng Vehicle Group, nám vytváří úplně nové příležitosti.

Protože se X-Cape vyrábí v Číně, je možné jej prodávat za nízkou cenu kolem 200 tisíc korun. Přitom kvalita zpracování vypadá velice dobře. Je to věc, na které jste trvali?
Jednoznačně, tohle jsme prosazovali od začátku. Věděli jsme, že jediný způsob, jak přesvědčit zákazníka, že s čínským majitelem si Moto Morini zachovává tradiční hodnoty i při vstupu do střední objemové třídy, bylo přijít se správnou motorkou ve správný čas a především dobře udělanou. Nesměli jsme vynechat žádný z těchto elementů a musím upřímně říct, že náš čínský majitel odvedl perfektní práci, neboť třeba kvalita plastů na X-Cape je skutečně fantastická – ostatně je to především výrobce skútrů, takže my jej o plastech nemáme co učit. Nicméně spousta pochvalných komentářů se týká nejen toho, jak je motorka kvalitně postavená, ale i dalších oblastí, ať už se jedná o dynamiku, mapování elektroniky, výběr komponentů od Marzocchi nebo Bremba. Tohle všechno jsme si rozhodovali tady v Itálii s plným požehnáním Zhongnenu. Dosud to tedy bylo velmi šťastné partnerství, které vyústilo v to, že jsme společně našli recept, jak vyrábět vysoce kvalitní produkty za velmi příznivou cenu. Každý využíváme své přednosti.

Je to tedy cesta vpřed pro Moto Morini, že vy uděláte design šasi, zajistíte komponenty od evropských dodavatelů, v Číně vyrobí motor včetně převodovky a řídicí jednotky a motorku tam sestaví? Nebo, jak se objem výroby bude zvedat, se produkce vrátí do Trivolzia?
V tomto okamžiku, abychom dokázali prodávat za danou cenu, není možné vrátit výrobu do Trivolzia, nicméně teď se bavíme o modelech s menšími motory. Co se V2 dvanáctistovky týče, máme všechny přípravky a formy tady v Itálii a teprve se rozhoduje, jestli výroba pojede zde, nebo v Číně.

Kolik kusů modelu X-Cape očekáváte, že letos prodáte?
Objem výroby je opravdu velký, náš cíl v Evropě je mezi 5000 až 10 000 kusy za prvních 12 měsíců produkce, přičemž bereme v potaz, že je především nutné znovu vytvořit globální dealerskou síť. Nicméně zatím to vypadá dobře a myslím, že ten cíl splníme.

Bude Zhongnen tento model prodávat také v Číně?
Ano, X-Cape je opravdový celosvětový motocykl, protože je velmi dostupný, má nízké sedlo i cenu a sílu motoru není obtížné zvládnout, takže se dá prodávat po celé Zeměkouli. Teď navíc nemá žádného přímého konkurenta. Jediným možným je V-Strom 650 od Suzuki, ale ten zákazníky láká na úplně jiné věci. X-Cape reprezentuje úplně nový balíček, který nikdo další nenabízí, s charakteristickým italským designem, 19“ předním kolem a motorem třídy 700 cm3 s přátelským chováním. Je to opravdová Moto Totale – stroj pro každý den, na kterém můžete jezdit na nákupy, nebo vypadnout na celý den do zatáček nebo terénu. Dostupná motorka, vhodná na všechno.

Informace o redaktorovi

Alan Cathcart - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist