Rozhovor s Martinem Rigó o budoucnosti MR43
Text: Honza Zajíček | Foto: Eva Fruhwirtová, MR43 | Zveřejněno: 28.12.2018 | Zobrazeno: 9 612x
Deset let na trhu je číslo, které značí úspěch, zvlášť když si spočítáte, že začátky firmy MR43 nesahají do porevolučních let, kdy bylo lehčí přijít s něčím novým. Poprosili jsme proto Martina Riga, zakladatele a majitele, aby nám trošku poodkryl svůj příběh, a stejnou možnost máte i vy. Martina se totiž můžete zeptat na své otázky v rámci online rozhovoru.
Martine, co vás vlastně přivedlo do téhle branže, respektive kdy a jak vznikla vaše láska k jedné stopě?
Pocházím z jedné malé vesnice na Vysočině a tam tak nějak bylo zvykem, že kluci automaticky, jak to bylo možné, jezdili na „fechtlích“. Tomu se nevyhnula ani naše parta, zvláště když byl v rodině starší bratr, co si dal dohromady „Pařeza“ Jawu 50/555. Přes týden byl bratr na intru, a tím to vlastně začalo. Pařez tam tak stál a jako správný puberťák (to mi bylo tak 13) jsem si ho s jedním kámošem na tajno vypůjčil. Kámoš mě roztlačil a Pařez chytnul, jenže v cestě stála zavřená vrata, takže i první zkušenost s prvním pádem, která kupodivu probudila moji celoživotní vášeň k jedné stopě. Záhy na to si bratr pořídil Mustanga a mě 555-ka zůstala. Každý z naší party měl nějaký stroj, stavěli jsme, vylepšovali, donekonečna něco opravovali, jezdili a tankovali benzín přes AC pumpy z aut našich tátů. „Omlouvám se tati, ten žigulik opravdu nežral jako tank – jak jsi často říkal.“ V té době mě motorky uhranuly a není dne, abych na ně nemyslel.
V garáži úspěšného podnikatele a motorkáře se musí určitě objevit nějaké zajímavé kousky, co všechno prošlo vaší garáží, našlo by se na seznamu něco speciálního, a co v ní máte teď?
To je zajímavá otázka. Asi vzbudí údiv, že moje stabilní značka na silnice, která je v garáži od klukovských let, je JAWA. V současné době 350-ka pořízená pře pěti lety jako nová přímo z Týnce. Pak v garáži ještě najdete Stadion S11, Babetu, malou KX110, stavbu z dílny MR43 – základem byla Yamaha SR500. A samozřejmě sedlám všechny motocykly – „předváděčky“, které jsou v našem portfoliu. Rád jsem jezdil na Voxanu Café Raceru a Bimotě DB6. V současnosti mě uchvátily stroje z dílny Moto Morini. Corsaro ZZ má neuvěřitelný zátah motoru, ta motorka Vám stále říká „ jeď, jeď, jeď“, dá Vám úžasný pocit svobody. Tu si opravdu užívám.
Hodně speciální a exotické stroje jsou k vidění na vašem showroomu MR43. Dá se říct, že je to pravý opak milovaného motokrosu, jak k tomu došlo?
Je pravdou, že jsem nedávno skončil s aktivním motokrosem, který mi poskytoval dokonalé odreagování od všech podnikatelských aktivit a povinností. A opaky se přitahují :). Vždy jsem se odlišoval od průměru, ať už jde o cokoliv. Například moje první auto bylo Fiat Ritmo 125TC Abarth, pak Alfa Romeo 156. Vystřídal jsem i hodně Chryslerů Voyager. A tak to bylo i s nápadem projektu MR43. Být jiní než ostatní, než běžné obchody. Mít výjimečnou a specifickou, ne tak běžnou nabídku malosériových výrobců. Začali jsme nabízet exotické značky jako Voxan, Breganze, CR&S, koketovali jsme s Motusem a Buellem resp. EBR. V současnosti nabízíme výjimečného Nortona (světová produkce cca 200 motocyklů ročně), Moto Morini (250 ks ročně), v nabídce je dále Vyrus a jednáme se značkou Brough Superior. I další značky jsou ve fázi jednání. Norma Euro4 a v budoucnosti i Euro5 hodně výrobců limituje.
Podobné to je i s oblečením, naše značky Helstons, Blauer, Stylmartin, DMD, Davida či český Kalup dávají svým nositelům pocit exklusivity a to nejen vysokou kvalitou zpracování, funkčností a designem. Mohou poskytnout určitou výjimečnost motorkářům co to mají podobně jako já. Být v určitém ohledu jiný - tak k tomu došlo. Cestu si k nám nachází zákazníci z celé republiky i ze zahraničí.
Byl jste také u návratu Indianu k nám. Jak to bylo ?
To byla skvělá práce. Tehdejší české vedení importéra mi nabídlo spolupráci ohledně motocyklů Victory, které zahraniční majitelé firmy neměli zájem do ČR vůbec dovážet. Trh čtyřkolek byl pro ně prioritní. Tehdejší český obchodní manažer je přesvědčil, že o Victory zájem bude a sám si jako první v Evropě dokonce jednu pořídil, aby přesvědčil mě i svoje zahraniční vedení. Později se k tomu přidal Indian a my začali stavět značku na zelené louce. Podřídili jsme tomu vše a upozadili původní koncept MR43. Po několika letech investic a obchodní práce se nám podařilo značku Indian prosadit na trhu. Rok od roku se dařilo prodávat více a více motocyklů. Vybudovat základní dealerskou síť, která je dodnes páteří „Indianského“ prodeje. Mám rád začátky, a když se člověk může ohlédnout a vidí, že to není marné. Bohužel to má hořký konec. Na konci roku 2016 se změnilo české vedení importéra a zahraniční vedení nám ze dne na den oznámilo e-mailem, že přebírají veškeré obchodní aktivity námi budované a značně zainvestované, včetně dealerské sítě, bez náhrady. Prostě si s námi pohrál faktor charakteru izraelských majitelů zdejšího zastoupení Indian a nás zase zpátky nasměroval k původní myšlence mého konceptu MR43, tedy přímý import. Jsem fatalista a vše co se stane a stalo má k něčemu být. Jsem poučen, MR43 zůstane svá a značce Indian přeji jen to nejlepší.
Když máte tak široké portfolio značek napříč světem, navíc ne úplně mainstreamových, jak máte zajištěný servis? U stopětadvacítek se známým základem to asi nebude problém, ale co Moto Morini, Norton nebo některé z dříve prodávaných značek (Voxan, Breganze a další)?
Jako akreditovaní zástupce výrobců musíme splňovat jejich podmínky a jednou z nich jsou i poprodejní služby. Tedy záruční a pozáruční servis. U 125-tek UM máme celkem širokou dealerskou síť a jak správně zmiňujete, není v tom žádný problém. Jednoduchá konstrukce, známý a nezáludný motor Piaggio 125 nevyžaduje nic speciálního. Norton a Moto Morini díky své pokročilé technologii vyžaduje odbornější servis, který zajišťujeme jak svým domovským servisem na Moravě, v další mé firmě Rimoto v Třebíči, tak dvěma zcela profesionálními externími servisy v Praze, v těsné blízkosti našeho showroomu.
Jak se vlastně prodávají Nortony nebo Morinky, je o takové motorky zájem?
Moje teorie odlišovat se, jezdit výjimečným strojem se ukazuje jako správný směr. Stále více motorkářů potvrzuje správnost mého záměru a obchod jde dle předpokladů. Samozřejmě se nejedná o ohromující čísla a roční prodej každé z uvedených značek se dá s lehkostí spočítat na prstech vašich rukou a tak to má být. Filozofií projektu MR43 je dát našim zákazníkům něco navíc, přidanou hodnotu jedinečnosti a to se nám daří. Naši zákazníci mají jen malou šanci na silnici potkat stejnou motorku, kterou sami sedlají a to se líbí jak jim tak i mě.
Před uplynulou sezónou se rozrostlo portfolio o stopětadvacítky UM, jaký jste zaznamenali ohlas a plánujete rozšiřovat dál své portfolio?
Další z našich vizí je rovněž vyplňovat díry na trhu, a když se podíváte tak dva roky zpátky, na nabídku „osminek“, nebyl to moc veselý pohled, který zhoršila norma Euro4. Nabídka v EU se v tomto segmentu dramaticky snížila. UM (United Motorcycles, původem z USA, vyrábějící motocykly v Indii) mě kontaktovalo na základě dobrých referencí, ale moje první reakce byla vlažná až zamítavá. Přesto jsem si udělal průzkum trhu, respektive lokální nabídky a viděl příležitost. Řada Renagade – motocykly typu cruiser, které na trhu zcela chyběly, je z nabídky UM nejžádanější, a to nejen u skupiny jezdců s řidičákem A1, ale i u motorkářů 50 plus. V těsném závěsu jsou modely typu enduro a scrambler. V ucelené nabídce UM si prakticky každý najde svůj styl. Tyto motocykly mají velkou užitnou hodnotu a splňují veškeré současné EU normy. Portfolio budeme na jaře 2019 rozšiřovat i o nabídku motocyklů pro jezdce s řidičákem A2, která nám v tuto chvíli chybí. A opět to bude velmi zajímavá značka motocyklů s výkonem do 35 kW, která na trhu není ještě zastoupena. Budeme ji představovat na jarní výstavě v Letňanech.
Když se řekne Jawa, nemůžu se nezeptat, co Indie? Uvidíme ve Vrbovce indickou „kejvačku“?
Já osobně bych jí tam chtěl vidět už teď :). Jihostroj jako vlastník práv ochranné značky JAWA poskytl tyto práva indické společnosti Mahindra pro místní indický trh. To je všeobecná informace, ale to co netušil nikdo, že přijde s novým, po designové stránce velmi zdařilým modelem Jawa Forty Two a konceptem Jawa Perak. Jejich světové představení společností Mahindra bylo v 7 hodin ráno našeho času a já jako patriot Jawy jsem si to nechtěl nechat ujít. Měl jsem sice za úkol od mé ženy odvést naši dcerku do školky a domníval jsem se, že mi na sledování představení Jawy bude stačit pár minut… Asi se dá vytušit, že jsme školku ten den nestihli. Seděl jsem ohromen, nedokázal jsem se od obrazovky odtrhnout a celé dopoledne jsem se snažil najít a dohledat všechny dostupné mediální výstupy, včetně testů, rozhovorů, atd. Vzhledově jsou obě Jawy neopakovatelné. Vztah mezi Jihostrojem a Mahindrou je velmi blízký, takže se dá očekávat, že po nezbytných homologačních procesech to bude právě česká Jawa, která je bude na našem trhu nabízet. Myslím, že si tuto příležitost nenechají ujít a my jako dealeři Jawy, vedle současné Jawy 350 OHC a Jawy Special, budeme moci nabídnout našim zákazníkům i model Jawa Forty Two a později i model Jawa Perak.
Jak se vlastně na osud a vývoj tuzemské značky díváte vy a máte k ní nějaký osobní vztah?
Děkuji za otázku, mám k ní velmi osobní vztah. Nejen, že jsem osobně znal ing. Ráfla (jeho tým v Jawě vynalezl automatickou odstředivou spojku do motocyklů) a jak jsem již uvedl, doprovází mě od raného dětství. Značka Jawa vždy byla v mé garáži. Miluji Jawu a jsem rád, že i přes určité výhrady stále žije a věřím, že do budoucna představí i modely se silnějším motorem či další retro model např. Jawu 500, ale vše má svůj čas a věřím, že se dočkáme. Jawa si to zaslouží.
Zkuste se na závěr zadívat do vzdálenější budoucnosti. Máte nějaký sen, kam byste chtěl MR43 dostat nebo co byste chtěl k sobě na showroom dostat?
Na mém seznamu je překvapivě mnoho zajímavých značek. Ve světě je hodně malosériových výrobců, se kterými jsme ve spojení. Ví o nás a my o nich. Staví nádherné originální motocykly a ty bychom chtěli postupně nabídnout i u nás všem, co mají rádi originalitu. Jsme sice limitováni Euro4kou a za nedlouho přijde Euro5, přesto věřím, že výrobcům bude stát za to, aby Evropa nebyla o jejich jedinečné modely ochuzena.
Díky za rozhovor, ať se daří.
I já děkuji a přeji všem úspěšný rok 2019 a plňte si své sny. Rádi Vás přivítáme na „Vrbovce“ v našem showroomu.
Další dotazy můžete položit sami ve formuláři níže.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Dobrý den, již delší dobu sleduji a obdivuji Moto Morini. Můj dotaz je tedy, zda bude na výstavě k vidění kromě zz i zt a Milano. Je to volba mezi srdcem a rozumem (zt,Milano). Spolu s tím položím i další dotaz. Po zkoušení najít o této značce všechny možné informace (často protichůdné), bych rád od vás slyšel názor na spolehlivost těchto strojů. Patřím k těm, co neradi mění svoje věci a současnou motorku budu mít už skoro 20 let. Nadcházející rok pak určitě vyzkouším Morini z vaší půjčovny a uvidíme jestli si to sedne. Jinak jsem z vysočiny a byl jsem již okouknout starší model Corsara v Třebíči (dle FB již prodaný), ujal se mě mladý kluk a bylo vidět že ví o čem mluví, chválím. Přeji Vám ať se daří.
Karel
Dobrý den Karle,
v první řadě děkuji za zájem o značku Moto Morini.
Model Corsaro ZT jsme zatím nedovezli, je to v podstatě skromnější model vycházející z modelu Corsaro ZZ a naše zkušenost s poptávkou byla právě na tento model ZZ, který můžete vidět, jak v MR43, tak v Rimotu Třebíč. Model Milano (prototyp jsme vystavovali na jarní výstavě) konečně dospěl k finální verzi a do prodeje je v současnosti uváděna první startovací limitovaná edice 30 kusů, která byla rozebraná světovými zástupci MM cca do 5 minut od oznámení. Začátkem ledna se tedy objeví na showroomu Milano LE číslo 4! Vzhledem k tomu, že bylo vyrobeno pouze 30 kusů, už teď se jedná o výjimečnou raritu. Od března se rozjede výroba standardního provedení, ale ještě předtím bude nejspíše uvedena další limitovaná edice modelu New Srambler.
Co se týče ohledně spolehlivosti MM, k tomu mohu uvést následující zkušenost. Setkali jsme se mnoha případy, kdy se na nás obraceli majitelé starších modelů MM s žádostí o pomoc. Vždy se v podstatě jednalo o stejnou závadu, která se vždy odstranila továrním přehráním řídící jednotky a jednalo se výhradně o modely s rokem výroby 2006 až 2009. V uvedené době byla značka MM v rukách jiného majitele než toho od, kterého jsou v současnosti motocykly vyráběné. Ke změně majitelů došlo v roce 2016, ale zpátky k uvedeným závadám. Zmíněné modely 2006 až 2009 s diagnostickou závadou řídící jednotky byly víceméně určené pro francouzský trh na, kterém v té době platilo legislativní omezení maximálního výkonu u motocyklů s obsahem 1200ccm na 77kW (standardní výkon MM motoru byl 103kW - 140HP) a tak docházelo k omezování výkonu elektronickou cestou a zřejmě zde je původ uvedených závad, které jsme vždy úspěšně ve spolupráci s továrnou MM vyřešili k maximální spokojenosti majitelů. (Jedna perlička - nejvzdálenější dva jezdci MM, kteří se na nás obrátili o pomoc a bylo jim samozřejmě vyhověno, byl z Maďarska a druhý paradoxně ze zmíněné Francie). Se současnými jezdícími modely řešíme pouze standardní záležitosti, vyplývající z jejich provozem a nezaznamenali jsme nic, co by nasvědčovalo nějaké, byť jen v náznaku, nespolehlivosti. Zastoupení mám do ledna 2017.
Co se týče vyzkoušení si modelu Corsaro z naší půjčovny, není problém si domluvit výpůjčku v Třebíči, my Vám motocykl přistavíme v Rimotu a můžete vyzkoušet přímo na "našich" kopečcích Vysočiny nebo na Vaší oblíbené trati, která jistě není v okolí Prahy. S důvěrou se obraťte na zmíněného mladého kluka, ten už bude vědět co a jak. Děkuji za pochvalu a vše nejlepší do roku 2019. Martin
Asi ani žádnej dotaz nemam.Jenom bych rád pochválil přístup.Byl jsem očumovat na shopu MR43 Bimoty.To ještě měli i Victory.A žádnej problém.Sedni si,venku předváděčka DB6,která mě zrovna zajímala.Vem si helmu a můžeš se svýzt.V ČR u takovýhle kusovky přístup nečekaný.
Na výstavě byli kluci velmi vstřícný taky.Ani je nenakrklo naše posmívání se laku u tý silničky od Nortona,jenom nám v klidu a s úsměvem naznačil,že je to v podstatě z části plastová maketa
Spolehlivosti se u MM nebojim,jen by mě vlastně zajímalo,jestli jsou ty motory ještě furt tak žravý,nebo se to už malinko zmírnilo.Corsaro/Scrambler jsou horký kandidáti,jen bych rád dojezd aspoň kolem těch 200km
Děkuji za komentář. Přístup MR43 je vždy velmi proklientský a všechny motocykly, které jsou „rozježděny“ může každý vyzkoušet. Nejsme muzeum s vystavenými exponáty na okukování :-), takže mě nepřekvapuje, že Vám bylo nabídnuto svezení. Motorky jsou od toho, aby jezdily. Ostatně to je i důvod naší nově otevřené půjčovny, od každé značky je k dispozici motocykl buď ke krátkodobému vyzkoušení, nebo i k dlouhodobé jízdě. U krátkodobého vyzkoušení se půjčovné vrací při koupi motocyklu nebo při relevantním důvodu nespokojenosti s motocyklem. Zatím jsme půjčovné vraceli pouze v prvních případech.
Co týče žravosti motocyklů MM tak bych řekl, že je to hodně o stylu jízdy, ale osobně si nemyslím, že by se měl u motocyklu posuzovat parametr žravosti. Motocykl o obsahu 1200ccm a výkonu 100kW (cca135HP) si nejde hrát na spotřebu. Každopádně moje osobní zkušenost při ostré jízdě (a ta motocyklu vyhovuje) cca 280km/nádrž 20 litrů. Při volnější jízdě jsem se dostal i k 325km/nádrž. Ale je to moje subjektivní zkušenost. Každý má jiný styl, jinak těžkou ruku na plynu, jinou představu o rychlosti…atd. Jak to bylo předtím nevím, posuzuji pouze modely roků 2016/17 a 18. Každopádně doporučuji si Morinku vypůjčit a udělat si svůj test. Vlastní zkušenost je nesdělitelná a na to my sázíme. Rádi Vás uvidíme a motocykl přistavíme jak v Praze, tak v Třebíči
Dobrý den, chtěl bych Vám poděkovat za Váš přístup a popřát Vám a Vašim spolupracovníkům vše nejlepší v novém roce.
Mám jeden dotaz. V současné době se rozhoduji o koupi dalšího motocyklu, abych si udělal radost a jsem prakticky na 100% rozhodnut pro model Norton Dominator. Zajímalo by mne, jestli je možné motocykl na zkoušku zapůjčit? Dále by mne zajímalo co víte o modelu "Dominator naked", na který jsem narazil při hledání recenzí na YT. Je určený i pro český trh a nebo ne, stejně jako verze "SS"? Díky
Dobrý den Michale v novém roce.
Díky za přání a všem spolupracovníkům vyřídím, i když jsem přesvědčen, že jsou návštěvníky toho motorkářského serveru a čtou vše, co se točí kolem motorek, tak jako já.
Co se týče modelu Norton Dominátor (test na Motorkari.cz zde: https://www.motorka...-motocykl-40153.html ) děkuji za zájem a tento model lze u nás v MR43 zapůjčit. V tuto chvíli je k dispozici. A ohledně modelu Dominator Naked, tak tento model, bohužel, již není v tovární nabídce. V současné době Norton nabízí model Dominátor ve trojím provedení a to Standard, Blackline a Polishline, ale jelikož se jedná o ruční výrobu motocyklů Norton, lze do továrny zadat prakticky jakoukoliv konfiguraci tohoto modelu včetně doplňků, samozřejmě v rámci schválené homologace a platné normy Euro4 a Norton ho vyrobí přímo na míru. V tu chvíli si můžete být jisti, že máte jediný originál. Čekací doba cca 70-90 dní. Těším se na Vaši návštěvu k přesnému doladění Vašeho budoucího výjimečného motocyklu.
Přeji úspěšný rok 2019. M
Zdravím z Vysočiny , chtěl jsem se zeptat zda budou na jarni výstavě k vidění i nové 650 Nortony a zda nemáte nějaké aktuální informace k těmto modelům - dostupnost , cena .
Děkuji a přeji mnoho úspěchů v dalších letech
Taky zdravím z Vysočiny a co se týče jarní motocyklové výstavy, máme přislíbeno, že nám model Norton Atlas 650 bude zapůjčen. Ukázkový model bude ze série vyráběné pouze pro trhy Anglie a severní Ameriky, neboť na EU homologacích se začne pracovat až v březnu tohoto roku. Prakticky to bude identický motocykl, který bude v nabídce pro EU, ale už s homologačními značkami všude tam, kde to je vyžadováno, plnící emisní normu Euro4 a doklady pro registraci. Podle plánu továrny bude zahájena sériová výroba obou modelů Atlas Nomad a Atlas Ranger pro EU trh v listopadu 2019. Dostupnost homologovaných modelů prosinec 2019 – leden 2020 a cena v tuto chvíli je nastavena u modelu Nomad na 12 000 EUR (cca 311 000 Kč) a modelu Ranger 14 500 EUR (cca 375 000 Kč) včetně DPH, ale ještě nevíme, co s cenou udělá tvz. Brexit. Pokud bude uvaleno clo, tak se cena zvedne o tuto položku.
Přejí úspěšný rok 2019, a kdo si počká, ten se dočká! M.