globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba tříkoláku
14.8.2014 v 17:29
Ahoj všem,
už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.












Anketa: Co si o tom myslíte?
Líbí se mi to, vypadá to zajímavě
74%
98
Nelíbí se mi to, je to blbost
20%
26
Měl bych zájem se podílet
2%
3
Chtěl bych s tím jezdit
5%
6

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 09:43 | Nahoru | #151

bafse píše: rancher> Předpokládám, že se jedná o kvalitní čínský výrobek


Jinou cestou je sebevražda jít, vymyšlené to je, stačí okopírovat... Jo, chtěl jsi ty kola jinde jsou za dvojnásobek...A další kola...

Naposledy editováno 24.08.2014 10:03:52

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:12 | Nahoru | #152
J.M.K.> když motor nastartuje, tak se startér odpojí díky volnoběžce kolečka, takže startér na zpátečku bez mechanické úpravy nedáš... jedině mít druhý startér a ten používat (zařadit) jen na couvání... (kdysi jsem jich pár opravil, repasoval,

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:13 | Nahoru | #153
rancher> Díky za tipy. Ale ceny to jsou strašné. Ještě zkoumám druhou variantu: Tříkolák je inspirován nejspíše 50. lety. Rozhodně nechci použít litá kola. Takže asi budu hledat pěkné plecháče. Protože právě to bylo v těch 50.letech hi-tech a třeba takový Lotus 11 nebo MG TF na nich vypadá dobře.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:19 | Nahoru | #154
J.M.K.> Děkuji za Tvou ochotu. Když to dobře dopadne, tak nebudeš škodný. Budou Ti potom volat z celého světa a chtít elektriku do Tříkoláka od J.M.K A to asi nebude špatný meloušek

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:41 | Nahoru | #155
Využití běžného startéru na zpátečku je nesmysl-klikou čtyřtaktu nemůžeš točit proti směru(čerpadlo mazání, vedení pohonu rozvodu bývá směrový, atd).Pokud bys i odpojil kliku tak samotná konstr. motoru startéru není vhodná pro dlouhodobý provoz a i z hlediska dávkování krout.momentu a ot.(pro plynulou jízdu vzad), navíc kategorie L5 do 400kg nemusí mít ''R''.K té laminátové konstrukci, jedna věc je postavit něco co váží pár kg a pro pohon má pár N.m. Naproti tomu toto bude mít víc než 500kg(celkovou), přes 100koní,pojede 200km/h,a zrychlení z 0 na100 za pár vteřin, nemluvě o brždění, vibracích jak od podvozku tak od motoru, namáhané dost velkými silami různých směrů, teplem motoru, a další.Proti tomu co nejlehčí, nejlevnější, nejsnadněji vyrobitelné každým kdo to chce na koleně a hlavně homologované.Jsem zvědav zda to všechno dokážeš skloubit a dotáhnout do konce .

Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:44 | Nahoru | #156
Bafse: kola urcite maji reseni - delaji se u nas jak na moto tak na auto - ale neni to levna zalezitost kdyz to koupis od nekoho kdo to umi - to je to o cem mluvim - udelej si na vsechny dily rozpocet a uvidis co ti vyjde za cifru. Zatim mi prijde ze se ti zda projekt jako super napad, ale nemas doresene ani odkud a za kolik kola....
Ja bych kola resil samodomo - naboj bych vysoustruzil, draty na zakazku (treba sroubarna marek) a rafky nejaky motocyklovy - ale nadesignovat ten naboj bude stat nakej cas - do svyho projektu bych ho investoval, kdybych to ale kreslil na kseft - bude to stat dost penez.

Klidne ti na neco muzu kouknout, ale bohuzel nemam ted tolik casu abych neco designoval - musim si tim vydelavat na zivobiti :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:49 | Nahoru | #157
assassin> Když jsem byl mladší, tak jsem byl děsně pokrokovej. Co nemělo minimálně 4 ventily ve válci a aktivní podvozek mě nezajímalo. Je pravdou, že pokrok se nezastaví a když si vzpomenu, jak jsem musel svojí 120 vždycky ráno napumpovat a ona potom ještě jednou chcípla a dnes hupsnu do auta při -15C a ochotně chytne na první škrtnutí, tak mě ani na chvilku nepřepadá nostalgie. Na druhou stranu jsem nedávno jsem četl popis jízdy z traktorem. Myslím,že jse jmenoval Lanz Buldog a ta jízda podle popisu musela být totální žrádlo, např. startuje se volantem a žhaví se letlampou a jednoválcový motor měl asi 10 litrů. Můj děda měl něco podobného, tam se zase prozměnu žhavilo doutnákem, který se nahrazoval nedopalkem cigarety( a pak, že kouření je k ničemu ) No a kdyš slyším známé, že třeba odstavili vůz, protože se porouchal displej na kterém se zobrazují všechny údaje ve voze a auto je tím pádem nepojízdné a oprava přijde na víc, než za co auto pořídili. A že to je vlastně zkonstuováno tak, že se to nedá opravit.Tak mě pro změnu ta nostalgie přepadá a volám po starých časech, kdy nejlepším zařízením pro opravu auta, nebo motorky byl autogen a kladivo. Vychází mi z toho poznatek, že úroveň zážitků v našem životě není v žádné úměře z výší našeho konta a ani z úrovní techniky kterou používáme. A že se hodlám bránit zlovůli velkých firem a části společnosti opravovat si svoje věci sám a používat je dlouho potom, co jim skončila záruka.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 10:55 | Nahoru | #158
Bafse: ja tomu rozumim - taky mam rad jednoduchy stary stroje. Jen bys mel mit predstavu jakym smerem chces jit u tohodle vozitka.
Jestli to bude ala 60ty leta komplet, nebo design a hitech technika nebo komplet hitech - design vypada dotazene...
Ale kompozitovej monokok uz je tak trochu proti klasice - takze tezko rict jestli zbytek klasika nebo moderna ... To by chtelo rozmyslet od zacatku ..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:00 | Nahoru | #159
bafse> Ta zmínka o traktoru mi připomněla traktor Škoda 30 - nalil se benzín, nastartoval, motor se nechal prohřát a pak se přeplo na naftu. Ale startování volantem slyším prvně, to musí být opravdu žrádlo

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:01 | Nahoru | #160
coffman> Když dokázali lidé homologovat konstrukci z oceli, tak si myslím, že to musí jít i z kompozitu. Viděl jsem v Sopotnici jak se staví křídlo větroně o rozpětí asi 18 m (nebylo to žádné samo domo, tuším jmenuje se Duo Discus a vyváží se do celého světa), když uvidíš, jak se dokáže prohnout a co vydrží.Když si uvědomíš, že z oceli by vážilo 4-5 více. A když víš jaké dokážou být hliníkové slitiny prevíti na zpracování a jak trpí únavou materiálu. V životě by Tě nepadlo dělat cokoli jinak

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:14 | Nahoru | #161

assassin píše: Dalnik kolecka vyklapi jen pri zastavovani...

Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.



Pravda, taková drobnost mně pozdě v noci úplně vypadla z hlavy. Ale ono i u starteru pro auto s vysouvacím pastorkem by to nešlo, jelikož i ten má mezi kotvou a pastorkem volnoběžku. Starter s vysouvací kotvou má sice místo volnoběžky lamelovou spojku, ale ta se opět "utahuje" šroubovým elementem, takže při obráceném chodu kotvy by se taktéž naopak povolila. Kloudné řešení to bylo fakt jen u prasete a hadráku, kde byla kotva dynamostarteru napevno spojena s klikou. Ale nedovedu si dost dobře představit dynamostarter bez převodu do pomala u motoru s výkonem kolem 50k.

Ohledně toho návrhu svazku kabeláže v nějakém CADu - maximum, co zvládnu, je v aCAD07 udělát třeba plánek záhonu, nebo v 3D vymodelovat třeba hliníkovou krabici na elektriku k vstřikoformě, ale udělat model vozidla, to už je na mě moc a nedovedu si představit, jak v tom ještě modelovat kabelový svazek a odměřovat délky drátů. A čertví, jestli aCAD07 něco takového vůbec umí. Netvrdím, že bych se tomu za každou cenu bránil, taky je "vtip" v tom, že by mně trvalo 20 déle se vůbec s tím naučit pracovat, než potom udělat vlastní návrh. Odměřit si délky na hotové kastli, popř. modelu kastle a přepočítat dle měřítka, pro mě bude 100x rychlejší.

A ohledně toho, že stříkačka je "jednodušší a spolehlivější, jak karbec" - tady se asi neshodmene. Karbec je jen relativně jednoduchý "kus železa" a pracuje sám o sobě, kdežto u stříkačky jen samotný vstřik je daleko náročnější na přesnost výroby, jsou tam mnohem jemnější tolerance - stačí si vzpomenout, jak byly "o kolik tříd jinde" požadavky na výrobu klasických řadových čerpadel a vstřiků s čepovými, nebo otvorovými tryskami. Totéž požadavky na jemnost palivových filtrů. A to je řeč o klasickém dieselu s řadovým čerpadlem, který se úplně objede bez elektriky, kdežto dnešní benzinové stříkačky samy o sobě pracovat nemohou - potřebují k sobě i řídicí jednotku. Ale je to věc pohledu každého.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:24 | Nahoru | #162

DreitTheDragon píše: bafse> Ta zmínka o traktoru mi připomněla traktor Škoda 30 - nalil se benzín, nastartoval, motor se nechal prohřát a pak se přeplo na naftu. Ale startování volantem slyším prvně, to musí být opravdu žrádlo



Startování volantem je stejný jako klikou.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:25 | Nahoru | #163
J.M.K.> A náhodou strčit startér mezi převodovku a spojku jako to mám na mopedu by nešlo? Při neutrálu točí šlapky jen motorem a na kola se síla nepřenáší. Když naopak zařadím rychlost a držím spojku, tak šlapky přenáší sílu přes převodovku na kola a motor si může točit (nebo stát) jak se mu zachce.

PEPAFJR> To chápu, ale představa že sedím na traktoru a škubu volantem mi přišla docela vtipná

Naposledy editováno 24.08.2014 11:27:09

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:27 | Nahoru | #164

J.M.K. píše: Pravda, taková drobnost mně pozdě v noci úplně vypadla z hlavy. Ale ono i u starteru pro auto s vysouvacím pastorkem by to nešlo, jelikož i ten má mezi kotvou a pastorkem volnoběžku. Starter s vysouvací kotvou má sice místo volnoběžky lamelovou spojku, ale ta se opět "utahuje" šroubovým elementem, takže při obráceném chodu kotvy by se taktéž naopak povolila. Kloudné řešení to bylo fakt jen u prasete a hadráku, kde byla kotva dynamostarteru napevno spojena s klikou. Ale nedovedu si dost dobře představit dynamostarter bez převodu do pomala u motoru s výkonem kolem 50k.

Ohledně toho návrhu svazku kabeláže v nějakém CADu - maximum, co zvládnu, je v aCAD07 udělát třeba plánek záhonu, nebo v 3D vymodelovat třeba hliníkovou krabici na elektriku k vstřikoformě, ale udělat model vozidla, to už je na mě moc a nedovedu si představit, jak v tom ještě modelovat kabelový svazek a odměřovat délky drátů. A čertví, jestli aCAD07 něco takového vůbec umí. Netvrdím, že bych se tomu za každou cenu bránil, taky je "vtip" v tom, že by mně trvalo 20 déle se vůbec s tím naučit pracovat, než potom udělat vlastní návrh. Odměřit si délky na hotové kastli, popř. modelu kastle a přepočítat dle měřítka, pro mě bude 100x rychlejší.

A ohledně toho, že stříkačka je "jednodušší a spolehlivější, jak karbec" - tady se asi neshodmene. Karbec je jen relativně jednoduchý "kus železa" a pracuje sám o sobě, kdežto u stříkačky jen samotný vstřik je daleko náročnější na přesnost výroby, jsou tam mnohem jemnější tolerance - stačí si vzpomenout, jak byly "o kolik tříd jinde" požadavky na výrobu klasických řadových čerpadel a vstřiků s čepovými, nebo otvorovými tryskami. Totéž požadavky na jemnost palivových filtrů. A to je řeč o klasickém dieselu s řadovým čerpadlem, který se úplně objede bez elektriky, kdežto dnešní benzinové stříkačky samy o sobě pracovat nemohou - potřebují k sobě i řídicí jednotku. Ale je to věc pohledu každého.



No dobre vyrobni tolerance na vstrik jsou male, ale po tobe asi nikdo nechce aby sis ho doma vyrabel ne? Ono karbec si taky doma nevyrobis a obsahuje taky spoustu presnejch soucastek, vyrobne je naopak karbec o dost narcnejsi - a navic karbec kterej ma nejak rozumne fungovat je dost slozitej - aby to nestrilelo tak ruzny obohacovace nebo skrceni paliva, aby to nezamrzalo tak systemy vyhrivani....
Risici jednotka taky neni nic tak slozityho a da se rict ze je temer buletproof - ja za svuj zivot nepotkal snad jedinou ktera by sama odesla...

A srovnavat benzinove vstrikovani s dieselem je mimo - diesel je na materialy a presnost vyroby o dost narocnejsi, ty jednodussi systemy fi u benzinu je takova "kovarina"

Uzivatelsky a co se tyka ladeni je to taky uplne jinde - staci jen to jaky blbosti dela karbec se zmenou vlhkosti, teploty a baramotrickeho tlaku - nadmorska vyska.

Jo a acad07 je na 3d fakt k nicemu - dalsi ukazka tvoji nechuti k pokroku, jo naucit se ve 3d nakej cas zabere, ale pak dokazes vyresit konstrukcni problemy ktery by te ani nenapadli ze vzniknou za zlomek casu, bez nekolika zpackanejch prototypu metodou pokus omyl...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:33 | Nahoru | #165

DreitTheDragon píše: bafse> Ta zmínka o traktoru mi připomněla traktor Škoda 30 - nalil se benzín, nastartoval, motor se nechal prohřát a pak se přeplo na naftu. Ale startování volantem slyším prvně, to musí být opravdu žrádlo



Volant i s částí řídicí hřídele se sejme a nasadí se na volnoběžný náboj na setrvačníku, takže slouží de facto jako startovací klika. Pochází z toho i vtip-rýpanec, že je to jediné vozidlo na světě, které "bez volantu nenastartuješ".



Tady se maník nepáře se sundaváním volantu, když má po ruce druhý volant. Je tam vidět i nahřívání hlavy motoru plynovým hořákem - jedná se o tzv. semidiesel, nebo-li motor se žárovou hlavou (heisskopfmotor, hot bulb engine, tändkulemotor). Výhodou je, že nepotřebuje vysoké vstřikovací tlaky a dokáže tak spalovat i mnohem "horší sajrajty", než kvalitní, čistou naftu. Tím pádem ani vstřikovací jednotka není tak náročná na výrobu.
Místo nahřívání žárové komůrky zvenčí se do ní dal nasadit šroubovací náboj s doutnákem - lze snadno nahradit žhavicí svíčkou.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:38 | Nahoru | #166
J.M.K.> Teda to je krasavec!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:46 | Nahoru | #167
assassin> Na tom něco pravdy bude, na jednu stranu je teoreticky ECU spolehlivější, ale když klekne, těžko ji opravíš na cestě. Dobré byly staré jednobodovky MonoMotronic, kde stačilo místo tělesa vstřiku nasadit karbec, zapalování namontovat jednoduché TCI a jelo se dál... Na druhou stranu motor s takovou jednobodovkou má paradoxně vyšší spotřebu, jak motor s karbcem.
Ohledně ladění je ale pravda, že je pro leckoho snažší ladit s laptopem na klíně, než se šroubovákem v ruce a rozebíráním kvůli výměně trysek.
A ohledně toho 3D - nejde ani o ochotu, jako o to, že moderní 3D SW už by asi těžko běhaly na 7 let starém PC s WinXP SP3 a bohužel nejsem zas tak bohatý, abych mohl kvůli jedné věci pořizovat novou sestavu, na které navíc už nebude fungovat kupa jiných programů, které léta používám.

DreitTheDragon> Nevím, který konkrétní moped máš na mysli, tak si to těžko dovedu představit, ale pokud by byl starter nějak zařazen mezi převodovku a spojku, takže spojka jej může odpojit od motoru, tak potom by stejně za starterem musela být další spojka, která by jej za běhu odpojila, aby se netočil při otáčení převodovky za jízdy. Bábrli, kor dvourychlostní, jsem bohužel nikdy do detailu nestudoval, ale tam určitě musí být nějaká spojka mezi pedály a převodem na motor - také se neotáčejí stále jako u "furtošlapu". Stále to nic nemění na tom, že nejsnazším řešením je použít rovnou motor se zpátečkou. Sice, jak tu zaznělo, vozidla do 400kg zpátečku mít nemusejí, ale i tak absence zpátečky může v některých situacích dost komplikovat - i s motorkou, natož s tříkolkou vážící 4 metráky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 11:58 | Nahoru | #168
J.M.K.> Motor se zpátečkou bude jednoznačně nejlepším řešením, tohle už jsem myslel trochu mimo hru.

Mám Stadiona (Jawa 552), kde převodovka vypadá nějak takhle
Teď mi ale dochází jak myslíš tu druhou spojku, máš pravdu, startér by musel umět točit na obě strany a zároveň se nechat odpojit mechanicky. Možná nějakou odstředivou spojkou, ale to je rozhodně už lepší přidat do převodovky dvě kolečka a naučit ji couvat

Naposledy editováno 24.08.2014 11:59:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:33 | Nahoru | #169
DreitTheDragon> A co je nejlepší řešení? Nejlevnější? Nejlehčí? S nejmíň součástkami a bez kurvítek. Nebo jaké?

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:34 | Nahoru | #170
Můj nejoblíbenější typ startéru

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:41 | Nahoru | #171
assassin> Auto se samonposnou karoserií, dokonce závodní postavil někdy ve 20 letech Gabriel Voisin. Inspirací, že to jde pro mě byl Lotus Elite, z konce 50.let. Inspiraci pro tvar Tříkoláku byla sajda od Velorexu a zkus hádat z čeho byla. Z laminátu. Takže kde u mě vidíš hi-tech A zajímalo by mě z čeho usuzuješ, že jsem nepřemýšlel

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:42 | Nahoru | #172
coffman> Tak ono stačí vidět a slyšet jenom obyčejnou Andulu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:49 | Nahoru | #173
J.M.K.> Nemusíš nic kreslit. Představuji si, že bychom se někde sešli nebo bychom to probrali po netu. Domluvily bychom se z čeho se bude elektriinstalace skládat. Nakoupil bych to a pak bychom to u mě nebo u Tebe naistalovali, nebo někde jinde. A na základě zkušeností z prototypem bychom připravily takovou tu tu tabuly na které by se potom montovala eletrika do dalších tříkoláků. A každý zájemc by potom dostal svazek kabelů, který by si vložil do tříkoláka a zapojil ho do příslušných míst.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 12:52 | Nahoru | #174
assassin> Ono u těch 3d programů jde také o to, že aby sis to jenom tak koupil domů, tak na to je to docela drahý špás Budu rád za jakoukoli pomoc.

Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:02 | Nahoru | #175
Bafse: ne to neber zle, nechci tvrdit ze to nemas promyslene - a je mi celkem jasny ze jestli jo tak ze proc bys sem daval komplet projekt, jen naznacuju jestli si zvazil vse tohle - pokud jo, nemam vyhrady...

To ze se uz davno delali samonosny kastle z kompozitu, neznamena ze to neni high tech, ono treba tusim jedno z prvnich jestli ne prvni auto co pokorilo 100kmh byl elektromobil a tezko bys rekl ze elektromobily jsou mezi auty "bezna zastarala konstrukce" a ze vozy tesly jsou v podstate "retro" ...
Pokud chces pouzit jiz hotovej motor - tak bych volil motocyklovej a zpatecku resil elektro - at uz prestavbou konstrukce starteru nebo nakej pridavnej.

Jmk: hele trosku mi nejde do hlavy proc te furt trapi oprava nekde "na ceste" v dnesni dobe a v koncinach kam se auta dostanou nepotrebujes nic takoveho - vsude je dostupnej nejakej servis. Navic opravit na ceste se da stejne jen neco i na tech strojich ktere opevujes i u toho blbyho karburatoru se muzou posrat veci co neeopravis - treba protrzena membrana - nebo chces to tvrzeni o karbcich prevest jen na prime a ne podtlakem rizene? Nebo ze by bezne majitel karbcoveho stroje vozil nahradni membranu? A to muzem vyjmenovat tisic veci co se na mechanickejch systemech sere - statisticky vyrazne casteji nez ridici jednotky - ostatne tu kdyz te tak trapi oprava na ceste muzes tahnout sebou nahradni - neni to zas tak draha vec.

Uz vidim jak majitel favorita vozi v kufru jeste nahradni karbec a zapalko a naradi potrebne na vymenu ...
Porad mi prijde ze tim zbytecne ubijis svuj potencial, odmitanim vseho "co neopravis na mezi"

Ad 3d - doma jedu na cca 7let starem kompu s XP - neni to zas tak narocne - nejaka starsi verze 3d modelare pobezi v poho, navic ja pouzivam jeden z tech "vyssich" 3d modelaru.... HW je spis problem az kdyz pracujes s rozsahlejma sestavama.... Cely auto neotevres v podstate nikde :)

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:08 | Nahoru | #176
Bafse: jo tak jasne - ono kdybys ty mel mit ten vyvoj korektni tak bys mel mit i sw ofiko ... Kdyz si delas jeden kus doma tak asi nikdo nebude resit jestli si to nenakreslil v kradenem sw - pokud bys s tim vysel na verejnost jako s hotovym produktem na prodej a nekde prezentoval ty rendery, pro schvaleni mel vystupy z nakyho FEMu atd uz by nekoho ten sw mohl zajimat...

Navic se daji sehnat i pomerne levne nebo free modelare - budou mit omezene moznosti - ale delat se v tom da

Klidne pomuzu, jen me ted nenapada s cim konkretne :)

Naposledy editováno 24.08.2014 13:09:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:11 | Nahoru | #177
bafse> No, když se nad tím zamyslím, tak mám jasno:

Mechanická převodovka s mechanickou zpátečkou:
+ všechno v jednom, bez práce, jen dodělat řadící páku / pádla.
+ léty ověřená konstrukce
+ řazením se ovládá jen samotná převodovka a couvací světla
= víc koleček znamená větší šanci, že se něco vysype, ale kolika lidem se vysype jen zpátečka?

Mechanická převodovka s elektrickou zpátečkou:
- potřeba elektromotoru za převodovkou, nejspíš i s nějakým vlastním pevným převodem. Pokud budeme uvažovat BLDC motor (1kW se vejde do dlaně), tak i měnič.
- nutnost ošetřit, aby při zapnutí zpátečky nezabírala mechanická převodovka
= cena (v případě BLDC, komutátorový hádám že tak drahý nebude)

Kompletně elektrická převodovka s baterií kondenzátorů (jen pro představu):
+ stejná rychlost dopředu i dozadu
+ rekuperace, díky kondenzátorům výkon k dispozici hned (není potřeba podřazovat při předjíždění nebo spojkovat při rozjezdu)
= bez nutnosti řadit
= elektromotor zní jako stíhačka, spalovací by na druhou stranu nejspíš příjemně bublal bez ohledu na rychlost
- i jako elektrotechnik s maturitou bych víc věřil mechanickým převodům. Elektromotor sice vydrží "věčně", ale stačí aby se v měniči prorazil tranzistor a auto zůstane stát.
- generátor, měnič a motor bude nejspíš dražší, než kompletní motor s převodovkou, kondenzátory ani nepočítám

Takže za mě rozhodně mechanická převodovka - je ověřená, bez práce a cenově by měla taky vycházet nejlíp

Naposledy editováno 24.08.2014 13:12:34

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:15 | Nahoru | #178

DreitTheDragon píše: bafse> No, když se nad tím zamyslím, tak mám jasno:

Mechanická převodovka s mechanickou zpátečkou:
+ všechno v jednom, bez práce, jen dodělat řadící páku / pádla.
+ léty ověřená konstrukce
+ řazením se ovládá jen samotná převodovka a couvací světla
= víc koleček znamená větší šanci, že se něco vysype, ale kolika lidem se vysype jen zpátečka?

Mechanická převodovka s elektrickou zpátečkou:
- potřeba elektromotoru za převodovkou, nejspíš i s nějakým vlastním pevným převodem. Pokud budeme uvažovat BLDC motor (1kW se vejde do dlaně), tak i měnič.
- nutnost ošetřit, aby při zapnutí zpátečky nezabírala mechanická převodovka
= cena (v případě BLDC, komutátorový hádám že tak drahý nebude)

Kompletně elektrická převodovka s baterií kondenzátorů (jen pro představu):
+ stejná rychlost dopředu i dozadu
+ rekuperace, díky kondenzátorům výkon k dispozici hned (není potřeba podřazovat při předjíždění nebo spojkovat při rozjezdu)
= bez nutnosti řadit
= elektromotor zní jako stíhačka, spalovací by na druhou stranu nejspíš příjemně bublal bez ohledu na rychlost
- i jako elektrotechnik s maturitou bych víc věřil mechanickým převodům. Elektromotor sice vydrží "věčně", ale stačí aby se v měniči prorazil tranzistor a auto zůstane stát.
- generátor, měnič a motor bude nejspíš dražší, než kompletní motor s převodovkou, kondenzátory ani nepočítám

Takže za mě rozhodně mechanická převodovka - je ověřená, bez práce a cenově by měla taky vycházet nejlíp



No pri pouziti motockyloveho motoru - takovou prevodovku najdes jen zridka - napojeni automobilove nebude legrace.

Pri pouziti automobiloveho motoru s prevodovkou se tezko budes skladat prostorove a hmotnostne.

Vyvoj a vyroba vlastni prevodovky je zas taky jina liga

Takze mechanicka prevodovka se zpateckou se snadno rekne, ale hur uvede k zivotu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:22 | Nahoru | #179
assassin> Díky za názor. Je pravda, že zpátečka na motocyklových motorech není moc běžná a ta exkluzivita taky asi bude něco stát.
A výroba vlastní převodovky...leda tak mezikus s polohou dopředu/dozadu, navrhovat celou převodovku o několika rychlostech by bylo asi silný kafe na leckoho.

Elektro jen na zpátečku zase znamená přidat jeden elektromotor. Když se použije BLDC, tak bude potřeba měnič a držet palce, aby měnič dlouho sloužil. Když se použije motor s komutátorem, tak budou jiskřit uhlíky a asi by to nadělalo paseku v palubní síti.

Naposledy editováno 24.08.2014 13:25:50

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 13:28 | Nahoru | #180
assassin> No mě pomáhá i to, že tady se mnou o tom mluvíš. A jak jsem již řekl, budu moc rád za jakoukoli pomoc. Jestliže jsi konstruktér, že čalounit sedačku od Tebe chtít nebudu Ale všechny možné konzultace a pod by byly fajn a také záleží na Tobě kolik bys měl chuti a času se zůčastnit. S automobilovým motorem jsem původně počítal, lákala mě původně cena a zpátečka.Místa jsem si v Tříkoláku nechal dost.Uvažoval jsem třeba o 1.2 z Punta, to je takové koťátko a výkon by mi stačil.Ale motocyklový motor bude lehčí. Zatím si nechávám dveře otevřené.

Ještě k tomu J.M.K. myslím si že rozumím té opravitelnosti. Jde o to, že kvalita některých servisů a mechaniků je žalostná a je docela dobře možné že odepíšeš svůj docela dobrý vůz a nebo motocykl kvůli nějakému lemplovi ze servisu.Prostě věř tomu, že něco je na tom, jak se praví v Murphyho zákonech, že co si uděláš sám vyžaduje nejméně Tvé energie.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist