globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba tříkoláku
14.8.2014 v 17:29
Ahoj všem,
už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.












Anketa: Co si o tom myslíte?
Líbí se mi to, vypadá to zajímavě
74%
98
Nelíbí se mi to, je to blbost
20%
26
Měl bych zájem se podílet
2%
3
Chtěl bych s tím jezdit
5%
6

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:28 | Nahoru | #121
assassin> Co máte za letadlo? A je to samonosný kompozit, nebo trubky potažené laminátem? To už to nešlo vydržet, že jsi ten rok nedoklepal A co konstruuješ? A jak bys tedy stavěl Tříkoláka Ty?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:34 | Nahoru | #122
rancher> Předpokládám, že se jedná o kvalitní čínský výrobek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:39 | Nahoru | #123

bafse píše: assassin> Co máte za letadlo? A je to samonosný kompozit, nebo trubky potažené laminátem? To už to nešlo vydržet, že jsi ten rok nedoklepal A co konstruuješ? A jak bys tedy stavěl Tříkoláka Ty?



Vlastni konstrukce, hornoplosnik, tlacnej motor, jednomistnej samonosnej laminat, cely do negativni formy - ty k tomu byly taky ale nez sme to odvezli tak je ten znamej rozrezal a vyhodil

Se skolou to je na dlouhy povidani a uz se mi v tom nechce moc vrtat :)

Konstruuju kdeco, treba pripravky a nastroje ze strojariny, nebo aktualne i plastovy dily - interiery pro automotive

Jo a vozitko mi prijde nejnstara klasika, ocelovej ram a laminatova skorapka...(nebo alu)

Naposledy editováno 23.08.2014 22:41:00

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:47 | Nahoru | #124

bafse píše: DreitTheDragon> To co máš v hlavě postavil Ferdinad Porsche asi před sto lety pro rakousko-uherskou armádu, byl to automobilový vlak a tahal těžká děla. František Křižík si postavil experimentální vůz jako demonstrátor schopností své firmy ještě před Porchem. A Fisker Karma Ti nic neříká Dobrý pohon se hodí do jakéhokoli vozidla


Fisker Karma, to slyším prvně. Ale co čtu, tak je to přesně to, co bych si představoval. Jen místo Li-ion bych viděl spíš kondenzátory. Ty není problém prudce nabít (rekuperace při brždění by musela dělat divy) a ani vybít (rozjezd v křižovatce, předjíždění). Navíc generátor by měl čas plynule zvednout otáčky (údajně nižší spotřeba, než prudce tahat za plyn).

Když se budu soustředit jen na generátor, tak by mě ještě lákalo postavit dvoutaktní benziňák po vzoru dvoutaktního dieselu - jen snížit kompresi a do hlavy přidat svíčku. Mazání je zvlášť a jako bonus to má přeplňování.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:53 | Nahoru | #125
bafse, na strechu sa vyser!! To neni auto na každý deň, ktorý morgan má dnes strechu a tri kolesá? To nedáš. Drž sa pôvodného návrhu

Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 22:55 | Nahoru | #126
Ono k původnímu návrhu se střecha opravdu nehodí

(reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 23:05 | Nahoru | #127
assassin> Můžeš mi vysvětlit co je to za člověka, když rozřeže negativní formu? Tlačných hornoplošníků moc nebude. Kdysi se lítalo s Typhoonem, ale ten byl dvoumístný, trubkový a už je to ultralehký pravěk Za tu otázku o škole se omlouvám. Jeden z důvodů, proč není Tříkolák navržen jako splašené trubky s plastovým kabátkem je ten, že bych hledal svářeče, dělal přípravky pro sestavení rámu a pak si ještě dělal formu na karoserii.Hmotnostně by to také nevyšlo lépe. Takle udělám formu a prostě dám více vrstev. Burt Rutan používal na VariEze postup moldless a já používám něco podobného. Takže co se týká konstrukce a postupu stavby neobjevil jsem Ameriku a proveřilo to tisíce amatérských stavitelů po celém světě.

(reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 23:11 | Nahoru | #128
jean192> Díky za příspěvek. Není problém vyhovět oběma. Je to stejné jako s volbou motoru, prostě co člověk, to názor. Ten zadní díl za posádkou bude stejně odnímací, takže někdo ho může mít se střechou a někdo bez.

(reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 23:16 | Nahoru | #129
DreitTheDragon> Zajímavý dvoutakt navrhovala společnost Orbital. Bylo období asi okolo roku 97, kdy každá automobilka musela vyjet se studiíí poháněnou dvoutaktem. Proč to padlo nevím.Myslím, že to je docela škoda. Svět by byl pestřejší.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 23:50 | Nahoru | #130
Nejdřív jsem našel 2T rotační motor na způsob Wankela z roku 73, ale nakonec se asi poštěstilo a našel jsem nějakej Chrysler

Mimochodem, kdybys trochu upravil zadní partie, tak z toho můžeš udělat něco na způsob dalšího Chrysleru, co se dokonce i vyráběl.

Jak píšeš, je velká škoda, že ty projekty padly, kdoví s čím bychom teď jezdili. Chybí tu takoví, jako byl třeba František Pudil.

Naposledy editováno 23.08.2014 23:53:45

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

23.8.2014 v 23:54 | Nahoru | #131

DreitTheDragon píše: Když vybere správně zapalování a naučí startér roztočit se pozadu (neznám konstrukci startérů v autě, kolik práce by to obnášelo), tak není problém. Třeba IMFsoft dělá zapalování pro Velorexy, co se může točit na obě strany.



Když se použije nějaký motocyklový motor, tak tam zpravidla startery mají stator s magnety, takže by stačilo přehodit přívody (aby se přepólovala jen kotva, ne i stator). Horší je, že starter je kostřen do pláště motoru, takže by bylo třeba odpojit ukostřený uhlík a vyvést od něho vývod a reverzní spínání je pak nejsnazší udělat dvěma přepínacími relátky, kde na vývody pohyblivých kontaktů jsou připojeny přívody starteru (přívody od uhlíků) a "klidové" (tj. při odpadlém relátku spojené) kontakty jsou napojené na kostru a "živé" (tj. spojené při přitaženém relátku) kontakty na napájecí napětí. Pak je směr proudu na přívodech starteru určen tím, které relátko přitáhne (když přitáhnou obě, nic se nestane, starter se točit nebude - stejný potenciál na obou přívodech, není mezi nimi rozdíl napětí). Přesně takto, dvěma relátky, jsou skoro vždy ovládány servomotorky oken u auta.
Jen by mohl být problém sehnat přepínací relátka pro požadované proudy.

U automobilového starteru by to bylo o to složitější, že tam by bylo třeba upravit zapojení tak, aby původní stykač spínal proud do vinutí statoru a druhý pól statoru (který normálně vede na jeden z uhlíků) vést na "živé" kontakty relátek. A ta reverzační relátka by tady pochopitelně musela být ještě silnější, než u motocyklového starteru.

Vůbec nejsnazší by bylo použít starší motor BMW, nebo kopie od Uralu a Dněpru (i když Ural je povedenější), které už zpátečku mají. Z moderních ji mívají čtyřkolkové motory, ale ty budou asi všechny příliš slabé a motor GoldWing zase bude zbytečně silný, těžký a drahý.

Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:07 | Nahoru | #132
J.M.K.

Už dřív jsem si všimnul že jsi jeden z těch, co to mají v hlavě v pořádku, tvoje názory si vždycky rád přečtu

To přepínání přes relátka znám, na škole nám mistr dal přesně tohle za úkol, prozradil je že stačí dva dvoupolohové přepínače a přijďte na to sami. Trvalo to dlouho, ale nakonec jsem byl stejně první
A ovládání oken u auta jsem nedávno řešil, fakt je to tam stejně.

Já spíš narážel na to, jak se startér připojuje mechanicky ke zbytku motoru, elektricky to samozřejmě "nějak" jít musí. Startéry jsem nikdy nezkoumal, ale slyšel jsem něco o tom, že se po nastartování mechanicky odpojí od motoru.

Zpátečka přes převodovku má alespoň výhodu, že se motor nemusí zastavovat a znova startovat. A pasuje tam naprostá většina zapalování.

Dodatek: Náhodou tyristorem by to spínat nešlo? Pokud by tam byly čtyři, nahrazující čtyři polohy dvou relé. Chápu ale že cenově je to trochu jinde a tím spíš by bylo asi výhodnější stvořit úspornější startér.

Naposledy editováno 24.08.2014 00:16:26

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:09 | Nahoru | #133
J.M.K.> Ty toho víš o elektrice nějak moc. Tohle není úplně moje parketa, ale popis zní super, akorát si to teď rovnám v hlavě. Každopádně moc děkuji za výklad. Znáš někoho, kdo by dokázal udělat elektriku na Tříkoláka?

2 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:14 | Nahoru | #134
Předpokládám že chceš použít nějaký čtyřtaktní motor a tam ho bude trošku problém naučit točit se obráceně

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:16 | Nahoru | #135
DreitTheDragon> Tady chybí hodně lidí, jako František Pudil. Bohužel, hajzlů. kteří jim zkazí práci je stále dost.Zajímá Tě historie českého průmyslu, tedy hlavně toho na rychlá kola?

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:20 | Nahoru | #136
coffman>
Sakra, ventily a vačky, na to jsem nějak nepomyslel! Já blbec

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:21 | Nahoru | #137
coffman> Nemusíš točit motorem, stačí točit jen starterem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:22 | Nahoru | #138
bafse>
Rozhodně zajímá, nejsem dějepisec, ale tohle by mě zajímalo.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:24 | Nahoru | #139
bafse>
On nejspíš naráží na ten Velorex - nastartovat to celý obráceně.

(ajej, dva příspěvky nad sebou)

Naposledy editováno 24.08.2014 00:26:13

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:26 | Nahoru | #140
bafse> To už je konstrukčně jednodušší použít třeba externí el. motor(např.řešení je spousta)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:28 | Nahoru | #141
bafse> Tak jako slaboproudař-mechatronik něco o tom vědět musím... o žádném kolegoj nevím, ale kdyby na to přišlo, tak když budu znát nějaké požadavky, jako např. jak bude řešené osvětlení, jaká bude elektrika kolem zvoleného motoru (zapalování, dobíjení, popř. řízení vstřiků - i když ty nemám rád, karbec je karbec - není v něm tolik "kurvítek"), případně další výbava (stěrače, ostřik a další, co k vozidlu patří), tak pokud by stačilo "klasické" řešení instalace (žádné sběrnice, provázané procesorové jednotky atd. - to není má parketa), tak návrhu instalace se mohu ujmout. Navrhnout a udělat schéma zapojení není zas tak těžké, horší je pak stanovit potřebné délky vodičů - na to už je třeba mít sestavené vozidlo fyzicky po ruce. Takto klasicky řešenou elektriku má třeba ještě Punto I. generace - tam je jen řídicí jednotka jednobodovky a zapalování a jinak zbytek je jednoduchá klasika bez sběrnic. I jednotky centrálu a oken jsou jednoduché moduly ve formátu "relátek" a propojení se servy je rovněž "obyčejné". Ne, jako třeba u ochcávky, kde je v každých dveřích jednotka "türsteuergerät", ovládající okno, zámek i špígl a jsou provázané sběrnicí... + další sběrnice mezi řídicí jednotkou, přístrojovkou, jednotkou klimačky a větrání... to nechci ani vidět.
Klasika je sice v některých případech náročnější na počet drátů, ale v jednoduchosti je síla a spolehlivost.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:33 | Nahoru | #142
DreitTheDragon> Budu dělat webovky na podporu tříkoláka a chci tam místo věnovat i své ispiraci, nebo řekněme vzorům. A jsem rád, že by to někoho mohlo zajímat. Zkus si schválně najít na internetu heslo, Jan Anderle a nebo dálník. Jestli Tě zajímají motory zkus si sehnat nějakou knihu od Julia Mackerleho. To byl technik, který pomáhal vyvynout motory pro 603 nebo vlak Slovenská strela, kterým se bylo možné za první republiky dostat z Prahy do Bratislavy zhruba za 4hodiny.A takových lidí je a nebo byla celá řada.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:36 | Nahoru | #143
J.M.K.> A to by jsi byl pro Tříkoláka ochoten udělat?

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:48 | Nahoru | #144

bafse píše: Dzgofmann> Díky za příspěvek. Tohle vozidlo vypadá prima. V konstrukci už mám celkem jasno. Samonosná skořepina. A ani z bezpečností to nebude tak špatné. Fakt by Tě to zajímalo více?

zajimalo by me to, vzdy jsem se chtel podilet na necem zajimavem,a v hlave mam uz dlouho plany neco takoveho vyrobit. Posli mi kdyztak info, nebo email do PM

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:48 | Nahoru | #145

bafse píše: coffman> Nemusíš točit motorem, stačí točit jen starterem.



Kdepak, starter nemá zase takový výkon, aby dokázal s vozem couvat na větší dálku a navíc by motor při převalování dost "houpal" a cukal a to je nejen diskomfortní, ale ty rázy jsou kladivem na spojku a všechny převody i zavěšení hnacího kola. A když se točí motorem obráceně, tak saje výfukem a fouká sáním, takže karburátorový (nebo s nepřímým vstřikem) motor takto fungovat nebude. U nafťáku je to jiném, se směs připravuje až ve válci, takže je mu jedno, jestli si vzduch pro spalování natáhne sáním, nebo laufem. Viz třeba:



Mně toto párkrát v práci udělala Desta 3522 po rychlém ubrání plynu. Totéž by dokázal i benziňák s přímým vstřikem do válce, ale tak jako tak čtyřdobý motor s tlakovým mazáním takto reverzovat nelze, jelikož při obráceném chodu běží obrácené i zubovka a mazací okruh by tak byl bez tlaku = motor by nemazal.
Takže by bylo nejlepší použít rovnou motor se zpátečkou, nebo, jak už tu zaznělo, pomocný elektromotor pro couvání. S tím ale zkušenost nemám. Nebylo by od věci dát dva motory do předních kol a ty by mohly při zpomalování rekuperovat energii do akumulátorů, nebo vysokokapacitních kondenzátorů (jsou už k sehnání v bateriích schopných nahradit klasický startovací akumulátor, ale rovněž s tím nemám vlastní zkušenost, tak nemohu jednoznačně doporučovat), ale toto vše znamená váhu navíc. Váhově nejlépe vychází klasická převodovka se zpátečkou. Stejně jako třeba u lokomotiv vychází mnohem lehčí hydrodynamický přenos výkonu (převodovky Voith a Mekydro - např. řada V200), než klasický diesel-elektrický se sériovými stejnosměrnými trakčními motory. Oba způsoby ale mají výhody i nevýhody.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 00:50 | Nahoru | #146
bafse> Když budou k dispozici kloudné a "nezbytně minimální podklady", tak elektriku klidně udělám.

(reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 01:25 | Nahoru | #147
bafse> Moc díky, dálník mě zaujal, bude se mi hezky usínat Jen...chápu dobře, že má dvě postranní kolečka a ty se vytahují/zatahují podle toho, jak zatáčí? Alespoň jsem to tak pochopil podle videa.

2 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 04:58 | Nahoru | #148
Dalnik kolecka vyklapi jen pri zastavovani...

Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 06:43 | Nahoru | #149

assassin píše: Dalnik kolecka vyklapi jen pri zastavovani...

Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.



V tomto případě doplnit ještě jednu volnoběžku elektricky spínanou, ale to již chce úpravy starteru a motoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

24.8.2014 v 09:41 | Nahoru | #150

PEPAFJR píše: V tomto případě doplnit ještě jednu volnoběžku elektricky spínanou, ale to již chce úpravy starteru a motoru.



Jo tak reseni by se naslo, ja jen ze to nebude "jen" v otoceni chodu starteru

JMK: cece mel bys uz ustoupit z tech staromileckejch pohledu na techniku - technika byla vzdy o pokroku, i ty klasicky slaboproudy obvody urcite byly svyho casu brany jako kurvitko co do motorky nepatri - zlata petrolejka.
Treba to ze ma 3d model v PC = ze elektriku muze zacit tahat uz ted - nepotrebujes fyzicky mit u sebe sasi abys vedel delku dratu.
Stejne tak vstrikovani je jednodussi a spolehlivejsi nez karburator...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist