renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports (2020)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Petysek
Vloženo 2.2.2024
Aktualizováno 2.2.2024
Zobrazeno 1 737x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Honda Africa Twin CRF1100 Adventure Sport
Báječná, vysněná, dokonalá, nádherná, univerzální,...
TOP BIKE

Více fotografii

Výška jezdce: 184 cm

První dojmy - Africu jsem měl dvě sezóny, jeden rok společně s BMW R1250GS a tak níže sepíšu mé subjektivní porovnání z obou strojů, což by mohlo potencionální zájemce, či uživatele zajímat.

Recenze

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure sports
Objem: 1084 cm3, řadový dvouválec
Výkon: 102 koní/105Nm
Váha: 248 Kg

BMW R1250 GS
Objem: 1254 cm3, dvouválec boxer
Výkon: 136 koní/146Nm
Váha: 249 Kg

Více technikálií si určitě pro stručnost článku dohledáte, já bych rád sepsal své pocity z obou motorek, toho která má jaký elektronický systém atd. je všude dost?

Z papírových hodnot především objemu a výkonu možná nesrovnatelné stroje, ale z osobních zkušeností vím, že absolutní většina vybírá právě z těchto biků. A to je vlastně Honda v té větší, vybavenější verzi Adventure, naopak BMW bez přízvisku Adventure, čili to "menší" základní. I podle mě si jsou tyhle dva stroje nejvíce podobné.

CENY:
Základní cena byla v době koupě u Hondy 399.000,- a u BMW 424,000,- To se z prvu nemusí zdát takový rozdíl, ale znalejší věci vědí, jak to u BMW mají vymyšlené s příplatky, BMW si i o lepší, než zakladní barvu řekne skoro 30 tisíc navrch. Honda má v základu již například tempomat, vyhřívané rukojeti, 2 elektrické zásuvky, přisvěcování do zatáček,. Nic z toho základní BMW nenabízí, naopak, má to různě nešikovně rozdělené do několika packetů. Pokud budete chtít Baworáka nakonfigurovat na podobnou výbavu, jsme už na ceně přes 500.000,- V tom případě máte už ale i elektronický podvozek ESA. Honda také nabízí elektronický podvozek, Showa EERA, tady za tučných 50 tisíc navrch, to může slabším přivodit i lehkou mrtvičku??? Honda ale jako jediná značka nabízí automatickou převodovkou, za kterou připlatíte 25 tisíc, to je naopak velmi slušná nabídka, myslím si. A mimo to, jizda s automatem je hodně příjemná, doporučuji zahodit předsudky a jít si vyzkoušet! Čili shrnutí, základní Honda za 400 nabízí podle mého vše důležité a není úplně potřeba utrácet další peníze do výbavy. Pouze za příslušenství jako padací rámy, stojan, kufry,.. Zvážil bych rychlořazení. BMW se vším výše uvedeným vyjde opravdu na těch 500, základ si snad nikdo nekoupí. Můj kus v plné výbavě roku 2020 byl za 555.000,- Na padací rámy a kufry si nechte stranou u obou zhruba nějakých 50 tácků, nákupem v aftermarketu člověk moc neušetří.
U BMW v plné výbavě oproti Hondě navíc dostanete asistent rozjezdu do kopce, bezkličové zapalování, alarm, senzor tlaku v pneu a nějaké drobnosti. Třeba BMW e-call, zachraný systém, kterým můžete v případě potřeby přivolat přes zabudovaný mikrofon a reproduktor pomoc, nebo pokud řídící jednotka vyhodnotí velký naráz, zavolá o pomoc sama a podle GPS souřadnic Vás IZS najdou. Super věc, kterou bych měl rád na každé motorce. Honda má asistenta startování, to se málo kde uvádí a funguje to tak, že tlačítko startéru nemusím držet, stačí jen zmáčknout a motorka si startuje sama?Jsou to sice fajn věci, ale asi nic, co by rozhodlo o tom, kterou motorku bych si vybral. U motorky jde přeci především o jízdu a pocit z ní??
Suma sumárum, na postačující Africu 450.000,- i s kufry, u BMW počítejte o kilo víc a + kufry??? Samozřejmě, dá se dostat v případě přikoupení různých frézovaných dílů a příslušenství na 600 jako nic. Co je ale podle mě sprosté, že centrální stojan nenabízí ani jedna v základu, což je u cestovní motorky fakt fail. Ta ohnutá trubka s pružinou vyjde okolo 5000,-??? Další podle mě smutnou věcí je, že u takto drahých a vlajkových motorek nejsou podsvícené ovladače. Jestli to dokáže mít CF Moto na motorce okolo 100 tisíc a prémiový němec ani jako příplatek, zvlášť, když u obou strojů je víc tlačítek jak u dálkového ovládání Vaší televize, je to další snad i výsměch, kdy se vlastně ptám, za co, že to člověk připlácí, opravdu prémiová značka??!??? Čínské CF Moto 800MT s odhadovanou cenou okolo 280 tisíc má senzor tlaku, bezklíček, stojan, přisvěcování a padací rámy v základu.. Nuže, učte se a polepšete se. Hondo? Toliko tedy k cenám, které už teď jsou jiné, u obou značek doporučuji použít konfigurátor. Ještě si dovolím poznámku, třeba taková brzdová pumpa na Africe... Tu samou jsem měl na Hornetu z roku 98. Nebo blinkry. Stejné jsou i na 125ccm. Rozumím tlaku fabriky na snížení nákladů, ale alespoň u těch dražších modelů by takové detaily mohli být víc dotažené. Věřím, že dobře placený inženýr v Hammamatsu z oddělení ukazatelů změny směru by takový blinkr měl hotový za odpoledne. To BMW má tohle víc zmaknuté a na brzdovou pumpu, nebo samotnou páčku je radost pohledět. Alespoň u tohodle je ta prémie znát?

Tak vzhůru do sedel!?
A těmi taky začnu. A rovnou z ostra, ať potom můžu zase jenom chválit, protože tady jsme podle mého u největší slabiny Afriky? Sedlo je prostě moc tvrdý a někdy mi stačí 50 kilometrů, než začnu proklínat a posílat kletby??? Je to názor mnoha zákazníků a jezdců, takže bych to nesváděl na to, že mám moc zhýčkanou zadnici. Sedlo se při ustálené jízdní pozici opravdu brzy prosedí a chce to pak dělat častější zastávky, nebo se více hýbat. Při sportovní aktivní jízdě to tak strašné není. Abych trochu uklidnil, měl jsem i zákazníky, kteří na sedlo neřekli křivé slovo, tak třeba i vy budete mít štěstí. Je to asi podle toho, jakou má Váš zadek náladu, někdy ho to přestane bavit dřív a ozve se, někdy vydrží déle. Asi taky záleží, jakou zažil noc.. Mám tím na mysli, zdali se dobře vyspal? Na druhou stranu, ono to Hondě možná nejde ani tolik vyčítat, je to daleko více ofroudově založený stroj a tam je tvrdší sedlo žádoucí. Já bych možná poradil kolegovi inženýrovi z oddělení sedel, aby nám dal nějaké pohodlnější a tvrdší do terénu přidali jako příslušenství tak, jako to má třeba BMW. Jeho sedlo je naopak absolutní luxus a nikdy jsem s ním neměl sebemenší problém. Tam se sedí ještě lépe, než doma v křesle? Navíc je možnost dokoupit za lehce přes 5 tisíc sedlo vyhřívané (i pro spolujezdce) a to je moc fajn věc za pěkný peníz. Co jsem napsal o sedlech řidiče platí úplně stejně o sedlech spolujezdce. Pokud často jezdíte ve dvou, majitel Hondy bude mít pravděpodobně častěji tichou domácnost? Jinak je posaz v obou případech přirozený, uvolněný, žádná váha na rukou, vše v absolutním pořádku. Shodně jsou sedla v zakladu ve výšce 850 mm nad zemí, takže ani nižší postavy nemají problém dosáhnout nohama na zem. U předešlé Afriky to bylo často naopak, zvlášť u větší verze AS.
Ještě než vyjedeme, čeká nás na Hondě některým dobře známá smutná, někdy zlostná chvíle, kdy po otočení klíčku čekáme 20 sekund, než se lenochodím tempem nalouduje hlavní displej, abychom potvrdili, že jsme četli manuál? Je to někdy tak dlouhé, že jsem si tu jízdu párkrát i rozmyslel a šel radši zpátky domů (vtip?, člověk si rád počká, když ví, co ho čeká?). V případě, že před jízdou chcete vypnout ABS, například v terénu, nebo chcete vypnout kontrolu trakce a antiwhelie, aby jste zamachřili jízdou po zadním od své kavárny, dříve jak za 40 sekund nevyjedete. Pokud jste členem místního motorkářského gangu, Vaši přátelé už budou možná doma a vy tam budete pořad stát bezmocný sám, klikat a vypadat jako trouba, který neví co má dělat. A to Vám samozřejmě klesá autorita?? Jestliže ale nechcete, aby kamarádi odjeli bez Vás, můžete hned nastartovat a odjet, hlášku potvrdíte za jízdy a houby zle. Takhle jsem si na to zvyknul a už se nad tím většinou nepozastavím, jen škoda, že to továrna nepřehodnotila a tuhle neřest a potvrzováním, alespoň prozatím, neodstranila. To u GéeSa je vše snazší, stačí zmáčknout tlačítko, místo otočení klíčem (stejně nic nenahradí ten pocit, když může člověk zasunout, jen mačkat čudlíky není fakt ono), na displeji se objeví jen logo GS a za 2 vteřiny vidím a jedu. Jen se otočím a zamávám na rozloučenou kamarádovi, co ladí Afriku???
Někdo říká, nebo píše, že displej/displeje u Hondy jsou nepřehledný, složitý. Vůbec ne. Přijde mi to logické, přehledné, jsem s tím v pohodě. Až na to načítání. Stejně tak displej u BMW, jasný, logický, perfektně povedený, u obou v podmenu mnoho možností nastavování myslitelného i nemyslitelného. Každý stroj podle svého. Za dva displeje u Hondy budete rádi v okamžiku, kdy připojíte přes kabel telefon a na velkém displeji kompletně přes Android auto, nebo Apple car play zrcadlíte telefon, předně navigaci. Pecka! Tohle se povedlo a je to vážně moc super. Jen škoda, že přes Bluetooth musíte mít připojené ještě nějaké handsfree, aby to celé fungovalo, pak ale můžete používat i hlasové ovládání. BMW dokáže přes aplikaci v telefonu bezdrátově na displeji promítat změny směru, odpočítávání vzdálenosti do odbočení a názvy ulic. Není to tak přehledné a já s tím většinou zabloudil, takže telefon musel stejně na řídítka, mapy a jelo se dál.
Může to vypadat, že jsem Afriku zesměšnil, ale není tomu tak, jen jsem vzal na paškál její nejčastěji zmiňované nešvary, týkající se ovládání palubního systému svým pohledem. Ten nejvíce zmiňovaný, všude omýlaný nešvar teď naopak vychválím do nebes! Ovládání blinkrů, no jo..??? Všude čtu, jaký že je to um, najít přepínač směrovek??? houby s octem! Honda Afrika Twin má jedno z nejintuivnějších ovládání. Nemusím nic pohledem hledat, stačí, když palec, kterým svírám přirozeně řídítko lehce vybočím směrem vzhůru a přepínač směrovek je to první, na co palcem narazím. Navíc je přepínač dostatečně velký. Pokud na to nepřijdete, na jaře budu spouštět on-line webinář, kde Vás to za pouhých 999,- včetně DPH naučím a zašlu instruktážní video? Jestli je kumšt dávat blinkr, tak je to podle mého na BMW, tam už ten přepínač musí řidič trochu hledat, ale větší úskalí spatřuji v překážejícím otočném ovladači, který mi dost překáží a palec mi dost často nestačí, že skutečně málo kdy přepínač trefím, tím spíš, když jsou řídítka v rejdu. Vivat Honda?

Pane jo, už je to pomalu na e-book a to jsme ještě ani nevyjeli??
Tak jedeme!!!?
Spojka, zařadit, převodovka,... nic, k čemu je potřeba se vyjadřovat. Vše u obou jde lehce, všechno v lati? u Bayerische Motoren Werke tradiční trochu řacha při zařízení 1. stupně a občasně složitější hledání neutrálu při zastavení, chce to trochu vychytat a vyřadit již při zastavování, kdy se kola ještě točí. Rychlořazení, výborná věc a každému doporučuji, sám už bez quickshifteru motorku asi nechci, je to výborná věc, nejenom při sportovní jízdě, ale i při té výletové, kdy zabraňuje cukání při řazení a tím ťukaní helem navzájem o sebe, což jistě každý z nás zná?

Podvozky. U Hondy běžný, vepředu up side teleskopy, vzadu péro, obojí plně stavitelné, v mém případě manuální. Tady mám trochu výhrady, jaké má Afrika péro. Abychom si rozuměli, ono úplně stačí do okamžiku, kdy přijde Vaše drahá polovička a nasedne si, to už péro trochu povadne. Upřesním ještě víc, pokud motorku zatížíte spolujezdcem a k tomu přidáte plné kufry, z nichž alespoň jeden plnila právě ona, už je to na zadní centrál znatelně moc a i při maximálním přepětí si motorka hodně kecne a za jízdy houpe. Tady má pak větší smysl elektronický podvozek, který se s tím vypořádá trochu lépe. Nebo koupit silnější pružinu. Dovolenou na tom dáte, ale pokud opravdu velice často jezdíte tandem, chce to zvážit. Pokud nechcete riskovat, že uslyšíte Vaši ženu, jak vypráví svým kamarádkám, že ji po dovolené bolí zadek a máte moc slabé péro, plaťte! Jinak ale pro 90% případů naprosto v pohodě. Tady ještě poznámka, Afrika má antiwhelie stavitelné ve 3 stupních. Vypadá to jako nesmysl, do chvíle, kdy motorku takhle naložíte a změníte těžiště. Potom opravdu při neopatrném plynu na 1. a 2. rychlostní stupeň panáčkuje na zadní. Jinak při sólo jízdě netřeba antiwhelie řešit, tak jednoduše, jako třeba Bawor na záda nejde.
Elektronická ESA u BMW ve spojitosti hlavně s předním teleleverem je pohádka. Od Lady. Uslyšíte, načtete hodně nazorů, jak je díky specifickému tlumení, které používají 1250tky jako jediné motorky nekomunikativní, že necítíte, co se děje s předním kolem atd., že jako já nabydete dojmu, jestli ta motorka je vůbec řiditelná, nebo dokonce bezpečná. Takové obavy jsem z toho sám měl, když jsem to všude četl. Realita? Mamma Mia! Ve slovníku pojmů by vedle slova dokonalost měl být obrázek teleleveru. Motorka se při i těch nejtvrdších brzdách nepotápí, neklade žádný odpor při naklápění stroje a dovolí náklon, který by si jen málo kdo dovolil. Tohle je cestovní motorka, na které nepotřebuji vědět, jestli to co jsem předním kolem přejel, byla koruna, nebo dvoukoruna. Naopak, nechci vůbec vědět, že jsem něco přejel. A ta volnost v náklonu. Nevídané a to nerad přeháním. Tohle se musí zažít a málo kdo potom bude chtít něco jiného. Předek dává tolik pocitu klidu, luxusu a bezpečí, že si z toho prodejci konkurence rvou vlasy. Elektronika ještě umožňuje nastavit přepětí pružin a tím i volit výšku podvozku. Podvozek proste TOP! O režimech Road, Dynamic, Enduro se dočtete všude, jdeme dále. Malá zmínka o hluku od předního kola, které je někdy trochu slyšet, musí zaznít.
Celkově vzato, šasi japonského císařství top mezi konvenčním řešením, führer z německa je kategorie sama pro sebe a u mě osobně tohle řešení bitvu vyhrálo.

Motory. A konečně k samotné podstatě motorek, motorům?? Opět ponechám stranou běžné informace, různé motorové mapy, motorové brzdy, tohle si většinou stejně každý jednou nastaví a už to neřeší, navíc podle mého, ty rozdíly nejsou často ani tak znatelné a některé věci mi nedávají moc smysl a napíšu svůj pocit při jízdě, který z obou pohonných jednotek mám v tom mém oblíbeném nastavení. Japonské srdce se mi absolutně trefilo do vkusu? O motoru rozumný člověk nemůže říct, že je slabý, na druhou stranu není příliš silný, BMW totiž někdy až nahání strach a to taky úplně nechceš. Na cestování, i rychlejší, je Afrika akorát, především je ohromně zábavná. Jede jak dole, není potřeba tak často řadit, tak i nahoře, kde se víc než statečně rve za každým dalším kvaltem. Pro mě osobně je to tak akorát, aby mě to bavilo. Abychom byli společně v kontextu, jsem pořád 30 letý Janek, který dříve jezdil po kolenou na okruhu a byť jsou to cestovní endura, jezdím na nich hodně ostře, většinou stylem brzda-plyn. Čili naprostá většina cílové skupiny takto jezdit nebude. To tedy znamená, že výkon Hondy bude dostačovat naprosté většině. Já říkám, že radši pojedu na pomalé motorce rychle, než-li na rychlé motorce pomalu. A tady je pro mě Afrika přesně v tom místě, kde ji chci, aby mi to k výše uvedenému stačilo. Nepřidal bych a ani neubral jediného koně. Při jízdě mi zážitek dělají dvě věci, zábavný motor a sériový výfuk, který je v sérii tak krásně ozvučený, že nejenom že není potřeba laďák, ale jízdě dodává tu potřebnou šťávu. Možná někdy v některých případech při plném zatížení je už znát úbytek výkonu, na to tady jsou ale jiné stroje, znovu připomínám ofroudové zaměření stroje, kdy by pro větší výkon byl potřeba větší těžší motor, který by byl naopak v terénu přítěží. Takhle si myslím, že je to v pořádku. Průměrná spotřeba, se kterou mi to zákazníci vrací je okolo 5-5.5 litrů, což odpovídá běžnému tempu s občasným využitím plného potenciálu motoru. Se svým #jedujakpica stylem se dostávám k 7.5, naopak při brblání jede i za 4. Prostě motor jak báseň.
Naopak zase boxer z Berlína, kde se vyrábí, to je motor jako hrom?? jehož potenciál naplno málo kdo využije. V médiích se nejčastěji objevují synonyma jako tank, mě to spíše připomíná raketový pohon? Sice jsem raketou, alespoň prozatím neletěl, takhle nějak si ale ten tah představuji. Přítelkyně zrychlení na plný plyn přirovnává k letadlu, právě i proto, že se na první kvalty přední kolo odlepuje od země a míří do nebes. Přesně jako Boeing? Síla motoru, ale hlavně efektivita v těch v provozu nejčastějších otáčkách je mocná, hutná,... V jednom našem nejmenovaném tištěném motoperiodiku byl zahraniční srovnávací test GS, KTM1290 a Multistrady. A ikdyž jsou tyhle motorky ještě o 30, 40 koní dále a nějaké to kilo lehčí, Baworák díky svému velkému kroutícímu momentu v testech elasticity vyhrál. V testu z 0 na 200 ne, ale v těch běžných rychlostech při přidání plynu prostě ujede. Okrajem ještě zmíním, že motor má stále lehký klopný moment, tzn. že při stojícím motocyklu a přidáním plynu se brambora trochu ryzkýve do stran. To baví? Spotřeba je ve většině situací zpravidla vyšší o jeden litr, možná ještě trochu více oproti Hondě. Tahle přeměna tepelné energie Vás ale náplní blahem a štěstím. Narozdíl od Grety?? Motor teda absolutorium? Obecně bych o motorech řekl, že oba přivodí hodně emocí, každý trochu jinak, ten Hondí nadchne přívětivostí a zároveň zabavností, Baworácký svoji omamnou silou a stálým lineárním tahem. Alles gute!

Tu sílu musí umět něco zkrotit, na to jsou na obou mašinách dostatečně dimenzované brzdy, ke kterým nemám výhrad a potřebu natahovat článek. BMW má duální brzdy, takže při zmáčknutí přední brzdy se přidá i brzda zadní. Možná i proto BMW brzdí trochu lépe.

Jízdní dojmy. A co vznikne, když to vše spojíme dohromady? No přeci motorky??
Ale ne tak ledajaké, nejvyšší počty prodejů a všechen humbuk okolo těhle dvou modelů to dokazují. Začnu zase u Afriky. Ta mě neskutečně baví svojí lehkostí ovládání, což by do tak veliké motorky na vysokém podvozku s velkými koly řekl zprvu málo kdo. Opravdu se ovládá pomalu jako kolo. Svůj podíl na tom má samozřejmě rozměr zadní gumy, která je šíře 150, u BMW 170. Baví mě svým zábavným motorem, který při zrychlování řve jako Dakarský závodní speciál. To pak stříkají emoce ušima. Hondě sám za sebe nemám skutečně co vytknout, moc mě jízda na ní baví, motorka mi jako celek sedla jak ulitá přímo na mě. Ať už jedu po městě, na dálnici, lítám po okresce, lehkém offu, nebo se jen tak poflakuju, jsem vždy v komfortní zóně a s motorkou jako kdybych se narodil. Jízdní pozice je od BMW trochu více aktivnější a to mi vyhovuje. Co platí o asfaltu, platí i o jízdě v terénu, v absolutní většině spíš polní cesty, louky.. Jízda ve stupačkách je přirozená a i bez nějakého přenastavování se dá v pohodě jezdit jakkoli dlouho a kdekoli libo. V případě opravdu častějšího využití v offroadu stačí povolit a zvednout řídítka, poštelovat jednoduše ovladací prvky a hurá na soukromou Rally Ralso-Bezděz. A při nějaké té erzetě ještě více vynikne ta lehkost, o které jsem psal výše. Afrika je nefalšovaná hračka. I v případě ATASu, menší L1 bude ve všem ještě lepší.
Při presednuti na BMW je ihned cítit větší váha motoru a tím celého stroje. Není to úplné drama, ale ty veliké válce trčící do stran schovat před fyzikou prostě nejde.. Platí to i při jízdě. Takhle, GS, jak už jsem psal výše jezdí bravurně, naprostá paráda a každý řekne že ta hmotnost cítí není, ale tím, že mám možnost přímého srovnání, tak na své oblíbené rychlé a klikaté trase jedu na Hondě palbu levá práva, lehce pim pam, na GS musím už znatelně hodně víc pracovat a motorku vyloženě tahat z jedné strany na druhou. Ale to už jsme zase trochu za hranou toho, jak většinou obvyklý pilot těchto strojů jezdí. Samotného by mě zajímalo, jestli bych tam na Africe sám sobě s GS ujel, zdali bych to mamutí silou motoru dohnal. Minimálně do první rovinky si netroufám odhadovat. Obě motorky jsem měl v plánu vzít na okruh, bohužel to ale nevyšlo. Jinak běžná jizda na 1250 je snad ta nejdokonalejší, jak jen může být, ve smyslu pohodlí, luxusu a toho, jak dokáže jezdce hýčkat. Jako na létajícím koberci. Je to dokonalé. To s sebou nese ale jedno velké pozor! Tím, jak GS maskuje skutečnou rychlost, a podvozek poskytuje absolutní důvěru, tak se mi velmi často stane, že do zatáčky vjedu daleko větší rychlostí, než bych měl původně v úmyslu. Samozřejmě jde o to jezdit hlavou, souhlasím, ale musím to zmínit, už jen pro své zákazníky a jejich bezpečnost. Na GS jedete všude o něco málo rychleji, než na jiném stroji, mají to skutečně vyladěné k dokonalosti? Jenomže, dokonalost je smrt emocí. A tohle je to jediné a bohužel asi nejpodstatnější, co mě na BMW hrozně mrzí, neřkuli štve. Při běžné jízdě se prostě někdy nudím a jen přejíždím z bodu A do bodu B. GS je tak tiché, ničím neruší, nic nedělá, já nic necítím. Za mě to má 3 důvody. 1. Chtělo by to laďák, se sériovým výfukem to je opravdu mdlé. Na druhou stranu, pro někoho to může být velké pozitivum, že mu při delší jízdě nehučí u hlavy roura. Afrika zní daleko lépe, ale ani na delší jízdě mi to nevadí. 2. Bezprostřední srovnání s Hondou. Kdybych ho neměl, možná by mi GS přišlo v pohodě, takhle mi ty emoce co nabízí Afrika hodně chybí. 3. Mají to sousedé z Německa tak vyladěné, že to už možná přehnali. Chtěl bych to trochu přikořenit. Znáte to naše, když si někde vrknete plynem a zarachotíte si, to u Afriky budete dělat pořád, u BMW to vypadá, jako kdyby jste zapnuli vysavač a hned vypnuli, boxer se nestačí ani roztočit a na zádech vám nic chlupy nenaježí. Takže to dělat nebudete. Znovu ale říkám, že tohle vše může být pro někoho stejně velká výhoda, jako pro mě nevýhoda. Paralela k jizdě na GS mi přijde třeba taková jízda Mercedesem S-class na vzduchovém podvozku, kdo zažil, je více v obraze. Luxus a izolace od okolí.
K jízdě v terénu bych se nejradši vyjadřovat nechtěl, teď si pravděpodobně znepřátelím mnoho lidí. Řeknu to asi takhle. Svezte se na Africe a pak na GS. Pak budete vědět, co je skutečné cestovní enduro. Ta Afrika je na tohle prostě lépe postavená, tady není moc o čem. Bez dokoupení představců na řídítka ve stupačkách daleko nedojedete, v základním nastavení budete hodně shrbení. Pak je tady ta váha a někdy překážející válce na bocích.. Opět můj názor vychází ze srovnání s Hondou, ale když vyřešíte hlavně výšku řídítek, pak na GS projedete skoro to samé, stejně ale jako na silnici, o trochu více si zamakáte. Podvozek v režimu Enduro je ale TOP, kolikrát nevěřím, po jak rozbité cestě jedu, jak ji elektronika vyžehlí. Mám to ale tak, že když jedu na GS a vidím nějakou odbočku na delší polní cestu, nebo do většího terénu, snažím si místo zapamatovat a vrátit se tam na Africe, protože vím, že si to více užiju a ještě možná si ušetřím víka válců při případném pádu??? protože přeci jen pro Vás musím motorky nechat nějakým způsobem pořád hezké, omlácené by je asi nikdo nechtěl?
Čili asi takhle. Až si příští sezónu splním sen a pojedu si projet Chorvatské šotoliny, vezmu si určitě Afriku. Jestli ale pojedu po cestě jenom k moři, navíc ve dvou, jiná motorka než GS by mi ani neprošla. A vím že tam dojedeme oba použitelný. Když se jedu projet tkzv. okolo komína, tak si vybírám podle nálady, když ne podle toho, co je zrovna doma. Což během sezóny půjčování často není zrovna nic??? Ale trochu u mě vede asi ta Honda? jelikož většinou se chci vyblbout a trochu upustit páru, však to znáte?

Servis. Během cca 35 tisíc kilometrů, co po letošní sezóně měla Honda natočených jsem neřešil jedinou závadu, nebo problém.
Hondu jsem kupoval v Denaru v Mladé Boleslavi a tam ji poctivě i servisoval. Upřímně a jako výraz díků bych tady chtěl pochválit přístup a obrovskou profesionalitu Petra Kvítka, který tam tomu vládne. Motorku dokáže prodat asi každý, zvlášť když tam člověk přijde, že ji prostě chce. Ta práce dealera, kterou bych chtěl pochválit ale nastupuje až po prodeji při řešení servisů a dalších úkonů. Pan Kvítek se snažil vždy vyjít maximálně vstříc, má absolutní přehled i ve věcech jako řešení pojistných událostí, dokáže Vám ušetřit nějaké koruny, atd. Dokonce mi vyřešil v rámci záruky i věci, které jsem poškodil svoji hloupostí, což bych asi říkat neměl? ale i na tom je vidět, že se k Vám neotočí zády. Profesionál každým coulem, takového dealera chce každý! Děkuji?
Baworák má po sezoně něco okolo 25 tisíc, a rovněž jsem naštěstí neřešil jedinou závadu, bez problému. Motorky šlapou jako hodinky a ani žádný zákazník nic nahlásil. GS jsem kupoval v Pražském Inveltu, po otevření CarTecu na Průběžné jezdím ale tam. Ne, že bych v Inveltu nebyl spokojený, naopak, i cesta je tam lepší, ale kluci v novém jsou mi jednoduše více sympatičtí, už jen tím, jak žijou na sociálních sítích.
Bohužel u BMW je trochu problém s dealerskou sítí autorizovaných servisů. Zatím co do Hondy to mám 20 kilometrů a servis Hondy je snad v každém krajském městě, BMW je nejbližší až v Praze, sever Čech nic. Na poslední servis se mi skokově pokazilo počasí a jel jsem celou cestu ve 4 stupních a vytrvalém dešti, dojet tam a neotočit se bylo fakt na morálku. Navíc jako kluk z vesnice nemám Prahu rád? K servisu ještě poznámka o servisních intervalech. U Hondy je interval 12 tisíc kilometrů, u BMW jen 10. Z toho radostí do výšky neskáču, to není nic moc a 10 tisíc je tam hned? Ještě řečnická otázka, zajímalo by mě, proč redaktoři ve svých testech nepíší, nebo nezmiňují servisní intervaly v tabulkách technických údajů??? Mě třeba zhola nezajímá, jaký má motocykl například rozměr zadní brzdy, tuším, že nějakou má a motorku zpomalí, ale radši bych uvítal informaci, jak často budu tahat kreditku u dealera při placení servisu. Vyslyší mě někdo? Gasi???
Další opravdu hodně velkou výhodou německého stroje je pohon kardanem. Kdo najede pár tisícovek ročně a je ještě trochu lempl, toho to trápit nebude, ale pro nás, častěji jezdících a starostlivějších je běhání okolo čištění, mazání, napínání řetězu už otrava. Konkrétně já, když se snažím motorky předávat v perfektním stavu už jsem každovíkendovým servisem řetězu otrávený. Miluju, když umeju motroku, někdy už po 5 za týden? a nemusím řešit řetěz, kardan je fakt poklad.

Závěr. Takže, která že motorka je teda lepší? Myslím, že z předešlých odstavců máte trochu názor sami. Sám vím, že ikdyž jsem nečetl před koupí každé motorky všechny články, shlédl spousty videí, tak je to úplně něco jiného, než bezprostřední vyzkoušení na vlastní kůži. Ze všech těch slov jsem měl stejně úplně jinou představu, než jak je BMW motor silný a podvozek dokonalý. Nebo Afrika zábavná a lehce zvladatelná.
Baworák je po všech směrech dokonalý stroj a nemám k němu křivého slova. Až na ty emoce, ale myslím, že přesně takhle ho v Německu chtěli. Přeci jen se tenhle model vyrábí 40 let a za tu dobu vědí, ikdyby nechtěli, jaké GS zákazníci chtějí a jak ho udělat. Souhlasím s tím, že podle mnohých je BMW R1250 GS nejlepší motorka na světě. Mému srdci je ale blíží Africa Twin? právě kvůli těm emocím. A hlavně. Afrika je KRÁSNÁ?!!! Vyloženě tahá všude za oči. Do BMW musím ještě časem dozrát. Věřím, že za 20 let upřednostním GS.
Pokud budete vybírat z čehokoli, přeji šťastnou ruku a ještě více štěstí na cestách? Pokud ještě můžu poradit, jestli se budete rozhodovat u GS, zdali tuhle základní verzi, nebo větší Adventure, opravdu si rozmyslete, jestli upotřebíte větší 30 litrovou nádrž a o 2 cm vyšší zdvihy pérování. Už je to obrovský kus motorky s větší váhou, se kterou se budete muset pořád prát ani ne při jízdě, ale při každém hýbání s motorkou, fakt se zbytečně nadřete, vyšší zdvyhy zase znamenají složitější nasedání a vysedání z motorky. Jsem pak často svědkem, kdy se, většinou už starší jezdci, komicky, někdy k jejich postavení až nedůstojně snaží dostat do a hlavně ze sedel. To ego, kvůli kterému si někteří větší verzi kupují, jim záhy spadne na bod mrazu, když poskakují u motorky a vypadají směšně. Chcete pro sebe pohodlí při jízdě, tak si ho dopřejte komplet?
+/-
Honda
+ Fan faktor na silnici i v terénu
+ Pocitově nízká váha a tím lehká ovladatelnost.
+ Vzhled a zvuk(subjektivní)
+ Možnost verze s automatem, který je skvělý
+ Ergonomie při jízdě ve stoje
- Sedlo
- Originální plexi, i v nižší poloze překáží horní hrana ve výhledu, doporučuji koupit nižší.
- Cena za elektronický podvozek
BMW
+ Pohodlí a komfort
+ Síla a hlavně kroutící moment motoru
+ Unikátní zavěšení a naladění podvozku
+ Bezúdržbový kardan
+ Zpracování
- Ve srovnání s Hondou méně emocí při běžné jízdě. Minimálně laděný výfuk nutností.
- Ergonomie při jízdě ve stoje
- Horší dostupnost servisů a nižší servisní interval
- Ceny a rozdělení výbavových packetů

Tak stačí Vám to?? Budu rád, jestli bude někomu článek prospěšný, nebo si ho alespoň pro zajímavost přečtěte. V případných komentářích na mě buďte prosím shovívaví, při jakékoli větší kritice velmi snadno propuknu v pláč?? Zároveň PROSÍM o Váš komentář nebo připomínku, pokud máte co věcného přidat, nesobecky budu rád předně za ty nesouhlasné, protože právě zrovna ty pomohou těm, kterým jsem nějakým způsobem narušil jejich představu nebo pocitu, pro který zrovna jeden ze strojů chtějí případně pořídit. A nebo i půjčit. Což je úplně to nejlepší při rozhodování před koupí, nebo si přijďte jen užít motorku na pár dní, jsou to dokonalé stroje, které Vám poskytnou velký zážitek, který spočívá i v něčem jiném, než při jízdě nad 150+ Km/h, například se můžete vydat i po nezpevněných cestách, po kterých jste v životě nejeli a máte je kousek od domu, nebo v pohodlí a přesto rychle za naše hranice, pokud to bude už možné?
Děkuji za pozornost?
Konec hlášení?

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Lubos740
Lubos740 napsal 09.04.24 v 15:11 10b.

Výborné čítanie, o týždeň by mala prisť moja nová vysnivaná Africa, síce som ju už skúšal, ale nemal možnosť porovnať s GS. diky.

Ruprecht_1
Ruprecht_1 napsal 08.03.24 v 12:26 10b.

moc pěkně napsané a za mne zcela určitě Hondička,líbila by se mi doma v garáži

Dušan_Sihelský
Dušan_Sihelský napsal 25.02.24 v 19:39 10b.

Super srovnání

hansdorf
hansdorf napsal 09.02.24 v 08:24 10b.

Zajímavě napsané, osobní zkušenost a porovnání asi s dvěma nejlepšími cendury současnosti je bezva. Jako stará páka bych 99% elektronických číčovin vyházel. Motorku máš ovládat ty a ne ona tebe. S těma e-srackama si navíc myslíš, že si můžete dovolit vše, a to není dobře.

Ballu1
Ballu1 napsal 08.02.24 v 18:32 10b.

Více komentářů



TOPlist