renocar_duben



PROFIL MOTORKY

BMW K 1600 GTL (2017)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník BožíJezdec
Vloženo 6.7.2017
Aktualizováno 18.5.2023
Zobrazeno 8 901x
HODNOCENÍ PROFILU OD 45 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Dobrá motorka jak na dlouhé trasy ve dvou, tak na zábavné ježdění kolem komína.

Více fotografii

Výška jezdce: 175 cm

První dojmy - Hledal jsem motorku na delší trasy pro dva a nešlo to úplně snadno. Po dlouhém přemýšlení jsem se rozhodl pro Hondu Gold Wing. Když jsem ji šel objednat, sdělili mi že byla výroba pro rok 2017 ukončena, protože motor nesplňuje nové emisní limity. Motorky BMW jsem nikdy nesledoval ani po nich netoužil. Vlivem regulací EU bylo ale BMW jediné, které vyrábělo šestiválcový motor a tak vyzkoušení K1600 bylo vlastně logickým krokem. Půjčil jsem si motorku od kamaráda, který si ji jako starší dovezl z Německa a její sofistikovanost ve mně nakonec začala hlodat. Měl jsem z asi hodinové jízdy dojem téměř hodinářské práce. A i když jsem doteď jezdil s nohama dopředu, řekl jsem si, že je možná čas na změnu a začal shánět motorku, aniž bych o tom rozhodnutí byl nějak příliš přesvědčen.

Recenze

Jasné bylo, že chci bílou, modernizovanou verzi a nejlíp se zpátečkou. To se ukázalo jako problém, protože těch pár kusů, které v BMW po celé ČR měli, bylo už rozebraných, nebo mělo přijít až ke konci sezóny. Polovina dealerů BMW, kterým jsem napsal email mi dodnes neodpověděla a i po telefonu byla komunikace někdy složitá. Asi je víc zákazníků než motorek. Nakonec se zadařilo a jeden kus se v ČR našel, muselo se pro ní ale 400km dojet. Byla bílá a včetně zpátečky, dealer ji ještě ani neměl, měla ale brzo dorazit. Za pět dní už jsem měl být v Chorvatsku a mezitím potřeboval najet potřebné kilometry na záběhový servis. Bylo to všechno logisticky složitější, ale klaplo to.

BMW nabízí asi tři pakety s výbavou. Z každého bych si vybral vždy jen část, namixovány jsou tak šikovně že vás asi nakonec donutí koupit si i věci které nechcete. Kus který jsem si vyhlédl byl v maximální výbavě, takže mi to ušetřilo spoustu rozhodování. Po pár tisících kilometrů ale musím říct, že využívám i ty prvky, které se mi původně zdály zbytečné.

Prodejce byl v pohodě, vše probíhalo normálně. První věc, které jsem si v salonu všiml, byl ne úplně dobře lícující boční kufr a velmi zvláštně provedená záslepka v zadním kufru. Záslepka byla následně nahrazena příplatkovým brzdovým světlem, její vzhled a zasazení je ovšem u motorky za tři čtvrtě milionu skoro drzost, bohužel mě nenapadlo ji vyfotit. Majitelé K1600 budou asi vědět o čem píšu. Technik který motorku sestavoval též otočil lišty držící plexi vzhůru nohama, evidentně pro svoji práci nemá moc citu, následně jsem si je v Praze nechal přehodit. Tím zatím negativa končí.

Oproti motorkám na kterých jsem dosud jezdil, jde u K1600 vše tak nějak hladčeji a přesněji.

Motor

O motoru toho bylo napsáno v různých testech hodně, důležité je se na něm svézt, protože nepřipomíná nic, na čem jsem zatím jezdil. Při nastartování jen lehce zavrčí, nejsou z něj cítit vůbec žádné vibrace. Podle zvukového projevu na volnoběh by člověk neřekl, že má 160 koní. Vnímám spíše jen zvláštní svist motoru. V režimu road jsou výfuky poměrně tiché, při přepnutí na dynamic se zvuk zostří a při podřazení z výfuku slušně střílí. Dřív jsem měl vždy laďáky, tady mi ale zvuk pro cestovní motorku přijde dostačující, měnit určitě nic nebudu.

Zátah je lineární už od volnoběhu v celém spektru otáček a je téměř jedno jaký tam máte zařazen převodový stupeň. Na šestku se dá jet klidně 50km/hod. Motor je podtočený, výfuk hučí, ale normálně to zrychluje. Tam kde kolegové na jiných BMW řadí jak zběsilí, vystačím si se dvěma převodovými stupni.

Pokud příliš nefouká, dá se na dálnici jet pohodlně ve dvou a v plné náloži 180km/hod při spotřebě do 6.5L, což znamená dojezd přes 400km. Pokud fouká může to ale být třeba 10L. Za měsíc jsem ujel lehce přes čtyři tisíce kilometrů s průměrnou spotřebou 6.3L, v drtivé většině případů ve dvou a plně naložen. Předpokládám, že časem spotřeba ještě lehce klesne. Motor vůbec netopí na nohy a to ani když je 30 ve stínu a šourám se v zácpě. Doplnění - Za prvních 11000 km jsem doléval 0.1L oleje, nebylo to ještě úplně nutné, ale olej už se blížil k mezní hodnotě. Průměrná spotřeba klesla na 6.0L.

Ovladatelnost

K1600 GTL s plnou nádrží má přibližně 340 Kg. Je ale natolik dobře vyvážená, že se hmotnost ztrácí jak na místě, tak za jízdy. Ani při plném natočení řídítek nemá tendence někam padat. V potaz je třeba vzít vyšší stavba motorky. Já mám asi 175 cm a výškově je to tak akorát, vyšším lidem půjde manipulace ještě snadněji, menší už by mohli mít problém dosáhnout s pocitem jistoty na zem. V zatáčkách je perfektně ovladatelná a hmotnost není cítit a to i v případě že máte se spolujezdcem a zavazadly dost přes 500kg. A hlavně je to konečně motorka co i při plném naložení perfektně brzdí.

Řazení

Motorka má řadící asistent, kdy je možné řadit dolů i nahoru bez zmáčknutí spojky. To oceníte jednak na dlouhých trasách, protože vás nebude bolet ruka a hlavně řazení bez spojky probíhá rychleji, tišeji a hladčeji než když jí používáte. Při řazení nahoru je nutné řadit pod plynem a mít aspoň 3000 otáček, při řazení dolů naopak bez plynu. Motorka si sama dává meziplyny. Nikdy předtím jsem neměl s tímto systémem zkušenosti a čekal, že ho nebudu využívat, nebýt v jednom z výbavových paketů tak si ho ani neobjednám. Dnes mohu říct, že je to jeden z nejlepších prvků výbavy a spojku používám jen pro rozjezd. Když potřebujete někde rychle předjet a bez prodlevy tam při předjíždění nakopete tři rychlosti, je to prostě paráda. Při řazení se spojkou o sobě převodovka dává více vědět a řazení doprovází poměrně hlasité cvaknutí. Stejné se ozve i když při jízdě krokem uberete rychle plyn, zřejmě odněkud z kardanu. Dá se tomu zamezit lepší prací s plynem, což se vám ne vždy podaří. Zní to jako kdyby germánovi zbyl kamion velkých šroubů a tak jich každému zákazníkovi hodil do kardanu pytlík jako bonus.

Spojka

Páčky spojky a přední brzdy si nastavíte na svojí ruku, k jejich zmáčknutí potřebujete minimální úsilí. Páčky jsou oproti HD a Victory podstatně drobnější a lépe padnou do ruky. Spojka jakoby při rozjezdu pracovala sama. Ani když ujedu za den tisíc kilometrů, nebolí mě druhý den ruce ani zápěstí.

Zpátečka

U velkých motorek s naloženými kufry to chce přemýšlet jak a kde zaparkovat. Když zaparkujete blbě, může se stát, že ji nevytlačíte. Stalo se mi to asi třikrát v životě, poradil jsem si, ale stálo to hodně síly. Pro tyto případy se mi zpátečka zdála jako vhodná volba. Dnes ji používám poměrně často, zejména když je motorka plně naložená a nechce se mi dřít, nebo když stojím na štěrku a podkluzují mi nohy. Na řídítkách se musí po nastartování zmáčknout tlačítko R a následně držet tlačítko startování. Motor se vytočí ke dvěma tisícům otáček a motorka začne stejným tempem pozvolna couvat. I po uvolnění tlačítka R motorka ještě kousek sama setrvačností couvá. Ukončit couvání lze okamžitě zmáčknutím brzdy.

Tempomat

Tempomat jsem již na několika motorkách zažil. Ovládání bylo většinou zbytečně složité. U BMW je to jiné, vystačíte si s jedním tlačítkem a funguje do perfektně. Pokud jedu v zahraničí soustavou tunelů kde je snížená rychlost, navolím si ji na tempomatu. Tempomat si ji pamatuje a když přijde další tunel, stačí pustit plyn a tempomat automaticky sníží rychlost na tu uloženou. V ČR se to moc používat nedá, protože tady dopravní „inženýři“ nemají problém změnit v tunelu rychlost třikrát za dvě stě metrů. Tempomat přerušíte šlápnutím na brzdu nebo zmáčknutím spojky. To doprovází poměrně nepříjemné zpomalení motorem a tím pádem i škubnutí. Osvědčilo se mi naznačit přidání plynu a zároveň ťuknou do brzdy, tím se tempomat vypne naprosto hladce.

Asistent pro držení v kopci

Pokud potřebujete na horském mýtu vylovit peníze na zaplacení průjezdu a nechcete, aby motorka cestovala z kopce, stačí hodně zmáčknout páčku přední brzdy. Na displeji se rozsvítí kontrolka a motorka se automaticky zabrzdí. Funguje to jak do kopce, tak z kopce. Při rozjíždění se asistent sám vypne. Dle manuálu dokáže asistent motorku držet po dobu dvaceti minut.

Centrální zamykání

Další z věcí, která mi přišla jako zbytečnost. Otevřít si kufry a všechny schránky dálkově pomocí klíče, nebo tlačítka na řídítkách teď ale považuji za velmi příjemné.

Startování bez klíče

Tento systém pro mě není novinkou, měl ho už můj HD Night Rod Special před devíti lety. Klíče stačí mít v kapse a není nutné je nikam zasouvat. Na rozdíl od HD se zde na palubce v případě ztráty klíče za jízdy rozsvítí kontrolka. Motorka se zapíná stiskem gumového tlačítka ve středu řídítek, delším podržením se po vypnutí zamyká řízení.

Ochrana před větrem

Nový model má drobně přepracované plasty kvůli aerodynamice. Na spodní část těla nefouká vůbec a kupodivu ani neprší. V oblasti helmy bych ale vzhledem k rozměrům plexi čekal ochranu proti větru o něco lepší. Pokud jedu víc jak 150 a trochu fouká, je to v helmě znát. Nikoliv nesnesitelně, ale příjemné to není. Vždycky záleží na výšce jezdce a na tom jak se s vámi potkává proudění vzduchu. Koupil jsem větší plexi značky Wunderlich, které mi na dálnici umožňuje jet o cca 30km rychleji, při zachování stejného proudění vzduchu. Kvalitativně je ale horší než originál. Občas vrže, velmi snadno se poškrábe a odráží se mi v něm část řidítek. Plexi je elektricky nastavitelné. Po vypnutí zapalování sjede na nejnižší pozici, po opětovném rozjetí se nastaví do poslední nastavené polohy.

Světla

Motorka co v noci pořádně svítí, byla vždy mým snem, proto jsem se hodně naexperimentoval s drahými údajně více svítícími žárovkami a třeba i LED světlomety za dvacet tisíc v případě HD. Někdy to pomohlo více někdy méně, každopádně motorky co opravdu svítí, jsem se dočkal až teď. Nad xenonem je umístěno zrcadlo, které natáčí světlo do zatáčky. Světlo se vyrovná slušným xenonům v autě i dálková světla svítí perfektně, konečně v noci vidím kam jedu. Motorka sama reguluje sklon paprsku dle aktuálního zatížení.

Navigace

K1600 má navigaci BMW Motorrad Navigator VI, což je v podstatě dražší Garmin s téměř totožným ovládáním a několika změnami v designu. Pasuje do palubní desky a dá se částečně ovládat přes centrální ovladač na řídítkách. Za jízdy se na ní dobře kouká, ale vzhledem ke vzdálenosti a umístění v kapličce se hůř ovládá rukou. Dá se spárovat s telefonem a přijímat tak aktuální informace o zácpách a uzavírkách. Pokud motorku zazimujete, navigace se poměrně rychle vytluče. Je potřeba ji vzít domů a tak třikrát za zimu oživit. Potěšila by možnost dobíjet navigaci při napojení motorky na udržovací nabíječku. Dokázal bych si představit uživatelsky příjemnější ovládání některých funkcí. Navigace nenabízí tolik navíc, aby se tím dala ospravedlnit o cca čtvrtinu vyšší cena.

Ovladač palubního počítače

U GTL si vystačíte s jedním otočným ovladačem a dvěma tlačítky. Musíte díky tomu občas kliknout vícekrát. Uživatelsky to ale hodnotím pozitivně, je to lepší než mít na motorce padesát různých tlačítek. Ovládá se to intuitivně a klidně i poslepu. Dobré je i tlačítko ke ktrému si můžete přiřadit libovolnou funkci pro její rychlé aktivování.

Displej

Displej je velký, ostrý a přehledný. Kromě běžných provozních údajů si na něm můžete zvolit libovolně jeden údaj z palubního počítače, který se vám bude zobrazovat (například venkovní teplota, dojezd, tlak v pneumatikách, napětí baterie atd.). Zobrazit více údajů najednou software bohužel neumožňuje, musíte kvůli nim zbytečně listovat v menu. Půlku displeje přitom vyplňuje buď logo v podobě velké šestky, nebo digitální ukazatel rychlosti, místa na zobrazení čehokoliv by byl tedy dostatek. Displej má nastavitelnou intenzitu osvětlení.

Kufry

Boční kufry se vyklápějí do strany, pořídit si nějakou textilní brašnu je tedy nutnost. Mám v tomto směru velmi dobrou zkušenost s brašnami Ewog, které šije nějaká paní z Havířova a navíc za pár korun. Do každého z kufrů se vejde jedna helma a unese 10Kg. Zadní kufr se vyklápí nahoru, obsahuje světlo, dobíjecí zásuvka nepochopitelně chybí, tak jsem si ji musel dodělat sám. Vejdou se do něj dvě helmy a unese též 10Kg.

Můj počáteční dojem z kufrů nebyl úplně dobrý, zdáli se poměrně chatrné. Z praxe mohu říci že fungují velmi dobře. Nekroutí se, za vteřinu je sundáte a neteče do nich.

Podvozek a jízdní režimy

Podvozek je elektronicky ovladatelný. Můžete si nastavit tvrdost a pérování podle toho zda jedete sám nebo se spolujezdcem, případně zda se chcete kochat nebo jet ostřeji. Podvozek je velmi komfortní a odfiltruje spoustu nerovností, některé naše silnice ho svým stavem přesto překvapí. Fantastická je přední vidlice, která se při brždění nepotápí. K dispozici jsou tři jízdní režimy. Rain, Road a Dynamic. Po přepnutí se změní výkon (sníží se v módu Rain), nastavení tlumičů, zvuk a odezva na plyn.

Audio

Motorka má rádio s možností připojení ipodu, nebo usb disku. Na okresce je hezky slyšet tak do 130km/hod, pokud moc nefouká. Bohužel neumí spolupracovat se 160GB ipodem, který používám v autě, snadno ale schroupne usb disk. Hledání i přehazování skladeb se dá realizovat pomocí otočného ovladače na řídítkách. Přepínání mezi vstupy a rádiem je umístěno vedle levého kolena, na což jsem si zatím nezvykl.

Kontrola tlaku v pneu

Věc kterou jsem nikdy předtím neměl a netoužil po ní. Tlak je zaznamenávám živě a přepočítáván podle okolní teploty a zatížení pneu. Má to jednu nespornou výhodu. Zaznamenává to i sebemenší únik. Díky tomu jsem už třikrát našel defekt (tříkrát píchnuto v jednom týdnu), dávno předtím než to mělo nějaký negativní dopad na jízdu. Přičemž jednou jsem to s gumařem hledal asi hodinu. Z hlediska bezpečnosti tedy určitě velmi užitečná věc.

Výbava

Adaptivní xenon s natáčením do zatáček, pomocník pro rozjezd v kopci, audio systém, navigace, alarm, zpátečka, mlhová světla, centrální zamykání, elektronicky nastavitelný podvozek, kontrola tlaku v pneumatikách, startování bez klíče, řadící asistent PRO, kontrola trakce, vyhřívání sedačky, vyhřívání řídítek, stavitelné plexi..

Servis:

První prohlídka se provádí po 1000Km, další po 1 roce nebo ujetých 10.000 Km

1) První prohlídka po 1000 Km – 4300Kč včetně DPH
2) Servisní prohlídka po 11.000 Km, výměna oleje, filtru a brzdové kapaliny - 5400Kč včetně DPH
3) Servisní prohlídka po 21000 Km , výměna oleje, filtru, vzduchového filtru, oleje v kardanu, kontrola ložiska - 8000Kč včetně DPH
4) Roční servisní prohlídka, oleje, filtr, brzdová kapalina - 5600Kč včetně DPH
5) Prohlídka 30.000 Km, oleje, filtry, náplně, svíčky, kontrola a nastavení ventilů - 17900Kč včetně DPH
6) Prohlídka 40.000 Km, 7600Kč včetně DPH
7) Prohlídka 50.000 Km, 6900Kč včetně DPH

Problémy, servis:

1.) Několikrát se stalo, že se při rozjezdu rozsvítila kontrolka ABS. Stačilo vypnout a zapnout morotku a problém zmizel. Přes zimu jsem jim to tdal do servisu, kde se dlouze radili s továrnou v Německu a nakonec vyměnili elektronickou i mechanickou část brzd. Problém ale nezmizel a asi dvakrát se znovu objevil. Následně to prostě zmizelo samo a už 20tis km se to neobjevilo. Řešeno zdarma v rámci garance.

Svolávací akce:

1.) Výměna vidliček převodovky
Preventivní výměna, u některých modelů se obrousily vidličky převodovky a mohlo dojít k zablokování zadního kola. U mě vidličky nevykazovaly žádné opotřebení a tak byla výměna jen preventivní. Zdarma.

2.) Výměna pivotu centrálního stojanu. U některých modelů prasknul, čili opět výměna zdarma v rámci svolávačky.

Původně jsem vybíral z těchto motocyklů:

Harley Davidson Electra Ultra Limited – Electra (předchozí generace 2015) původně vypadala jako jasná volba, v garáži už jsem měl Night Rod Special se kterým jsem ujel přes 35tis km a nikdy mě nenechal ve štychu, nakonec to s ní ale nedopadlo. Hmotnost je cítit jak na místě, kdy se po zatočení řídítky v určitém bodu doslova navalí na jednu stranu, tak i za jízdy. Nezvykl jsem si na výrazné vibrace od motoru ani na vzduchové vibrace, které mi do helmy přecházeli už kolem rychlosti 100km/hod. Motorka má pro mě nedostatečný výkon pro dlouhé cestování ve dvou. Nepřidal ani fakt, že se servisem na Šalamounce už jsem dávno nebyl spokojen tak jako dřív.

Honda GoldWing GL1800 – Na jaře 2017 jsem si jí chtěl objednat a to i přesto že najít v ČR předváděčku, na které by bylo možné se svézt je nesplnitelný úkol. Dozvěděl jsem se ovšem, že motorka nesplňuje emisní normu EURO4 a tak se už nesmí prodávat. V neprospěch hovoří vyšší hmotnost, vyšší cena, nižší výkon. Na motorce jsem nejel a tak nemůžu srovnávat.

Victory Cross Country Tour – Tuhle motorku jsem si skoro koupil. Nejdelší motorka s největším zavazadlovým prostorem. Odradil mě až přístup českého zastoupení Polarisu, které v té době sídlilo na Pankráci. Průběh nákupu byl všechno jen ne standardní. Kamarád se nechal odradit jen z poloviny a nakonec ji zakoupil, ale u jiného prodejce sto kilometrů od Prahy. Jezdil jsem na ní poslední tři roky, kdy jsme se o ní s kamarádem dělili. Oproti Elektře více brzdí, o trochu více jede, má lepší jízdní vlastnosti a celkově působí modernějším dojmem, s elektronicky ovládanými výfuky má i super zvuk. První dva roky jsem byl nadšený, pak mi začal vadit nedostatečný výkon a relativně malá rychlost při cestování po dálnici. Pohodová je rychlost do 135km/hod, pak už to hodně fouká, žere a motoru to není moc příjemné. Značka navíc letos ukončila činnost.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Jindřich.
Jindřich. napsal 22.04.24 v 13:13 10b.

opravdu pořádná recenze, lepší než kdejaký redakční test

Volvis
Volvis napsal 12.06.23 v 11:45 10b.

Díky.Super počtení a recenze. Také o GTL uvažuji...nebo si ji moc přál

Piki
Piki napsal 06.05.23 v 15:05 10b.

Petr1964
Petr1964 napsal 10.01.22 v 17:42 10b.

Hezky napsaný. Mam RT, Ale uvažuji o K1600.

Soptik7
Soptik7 napsal 19.07.21 v 12:02 10b.

Mám jí týden a jsem nadšen

Více komentářů



TOPlist