Stará dobrá cestovní mašina, německá MZ ETZ 251 ...
Recenze
Mojí MZ ETZ 251 jsem koupil od předchozího majitele za 15.000,- ještě s dvěma helmami a zadním kufříčkem. Jelikož jsem o výkonu této motorky neměl žádné ponětí, nemohl jsem tušit, že mě předchozí majitel prodává líný vrak. Nějak jela a mě, který jsem jezdil do té doby na pionýrovi to připadalo jako trhač rukou. Nevšiml jsem si žádného většího problému a tak slovo dalo slovo a vezli jsme jí na podvalu.
Doma jsem na ní vesele jezdil ale s bráchou nám přišlo divné, že v podstatě motorka netáhne na 5 kvalt. Zkoušeli jsme i menší ozubené kolečko, ale nějaké zlepšení nepřišlo. Začli jsme pátrat po chybě, ladili jsme karburátor atp. Pak jsme zjistili, že předstih byl uplně špatně. Dle bible jsme jej seřídili a hle - motorka lítala jak prdlá. Jenže předchozí majitel dobře věděl, že motorka má klikový hřídel před smrtí a právě proto jí takhle přidusil, aby ještě chvíli vydržela. Po 200km se motorka zadřela z důvodu rozsypání dolního ojničního ložiska. Nezbývalo nic jiného, než motor rozpůlit. To jsem se ale dozvěděl, že je uvnitř naprosto vše vylágrované, kromě převodovky. Takže prakticky kompletní GO motoru mě vyšlo asi na 7000kč (výbrus, klika, ložiska, spojka a jiné drobné díly). Dále jsem časem musel koupit nové zapalování VAPE a brzdovou pumpu. Dal jsem jí potom nový lak a celkovou renovaci elektriky. Tyto opravy celkem tedy vyšly asi na dalších 6.500kč , což je dost.
Nicméně motorka se mi odvděčila dobrým výkonem a slušnou spolehlivostí. Na MZ se mi libí, že je pohodlná více než cokoliv jiného. Povaha podvozku je čistě cestovní, po instalaci bočních držáků lze na motorku navěsit plno zavazadel. Díky pružnému dvoutaktu je zrychlení do 80km/h velmi slušné, čehož lze s výhodou využívat k předjíždění či výstřelu ze zatáčky.
Tento stroj považuji za velmi dobrý "mezischod" na nějakou vysněnou motorku. Za plus považuji jednoznačně velmi pružný motor (včetně jeho technického řešení uvnitř), cestovní podvozek, nízké vibrace při normální jízdě, 5-stupňovou převodovku, nízkou hmotnost a možnost upevnit na motorku spoustu zavazadel. Za mínus potom nižší spolehlivost elektroinstalace a velmi malý kroutící moment motoru v nízkých otáčkách.
Motorka je dle mě překonala svojí dobu minimálně o 5 let. Domnívám se, že když jí člověk udržuje v originále, nemusí se za ní stydět. Nejlepší je, že i moderní motorky dané kategorie výkonově většinou nestačí této motorce.
MZ forever !
Hezká MZ, máš ji ještě? Minimálně 3x do roka pořádáme MZ srazy, tak by ses někdy mohl přijet ukázat
www.MZ-WORLD.cz - staré fórum na nové adrese!
Bohužel i takhle zrádný prodejcí se najdou, ale vymazlil sis jí a vypadá krásně ... tak ať jezdí
Něco jsem najezdil na tom předchozím modelu, je to dobrá motorka Ten "výstřel ze zatáček" ale zní poněkud úsměvně
Co dodat...je to skvělá mašina, která nabídne hodně muziky za málo peněz. Ať ti slouží ke spokojenosti.
Skvěle napsáno!