PROFIL MOTORKY

MZ ETZ 251 (1989)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník em74
Vloženo 12.9.2014
Aktualizováno 13.9.2014
Zobrazeno 5 465x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


jednostopé přibližovadlo s omezenou možností řešení kriz.situací, rel.spolehlivá, na mě furt rel.těžká (na místě)

Motorka koupena od HK-Svinary, Tom - Až na poslání dokladů o cca měsíc po prodeji vcelku OK.

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki GS 500F: vzal jsem GS 500F, ale váhově jsem se na ni necítil (neměl jsem ještě řidičák) a křehké plasty, padla mi na místě, problémy s padáky u tohoto typu, ač nej kráska, raději jsem prodal a pořídil plechovou pro nešiku začínajícího amatéra

První dojmy - Jela klidně (necukalo jako jiné 251 co sem zkoušel), řazení a spol.vše fungovalo jak bych očekával, tahově dostačující, na závody sem nehledal, před.brzda oproti autu nezvykle méně účinná (krize dobrzdit,, nyní už lepší), oproti Banditu v autoškole lehčí, hravější, méněstresová pro začínajícího jezdce, lépe padla do ruky ale ve srovnání s ním jakoby trochu lehká koza ráda poskakující na nerovnostech, při pomalejší jízdě kouří (bohatá směs nebo spalování dodnes řeším, při nevyužívání horního pásma otáček se výfuk zanáší olejem), hezký zvuk (tím mě dostala už dávno) oproti jiným 2taktům, pro začátečníka by mohla stačit i slabší, lehčí, je snadno ovladatelná, minus je startování, individuální musí se na to přijít i tak je to někdy nadlouho.

Motorku bych doporučil pro - začátečníky, lidi co dojíždějí na kratší vzdálenosti, jako přibližovadlo, s nárokem cestovat cca do 110km/h

Doplňky na motorce - nyní padáky, jinak kromě jawa pumpy origo stav

Recenze

Bytelná poctivá motka, oproti křehkým plastovým kapotážím současných strojů.
Při pádu na místě méně škody než na okapotované krásce.

Jízda je pro mne(začátečníka) na ní zábavnější než na těžkém Banditovi (v autoškole, kterého sem ani nedostal na hlav.stojan pro jeho váhu, GS 500F už ano), rychleji a lehčeji se sklápí do zatáček (občas až moc rychle), podvozek je "skákavější" než těžší motorka, velmi úzká přední guma (kdosi ji nazval galuskou, už se mi povedlo při dobržďování v koloně v klopené křižovatce několikrát zablokovat před.kolo (stačí trocha písku na silnici, moto si pak lehá, ale stačilo pustit brzdu a srovnala se) na 250ku, přední brzda slabší posil.účinek (JAWA pumpa) oproti Banditovi se musí větší silou mačkat a stejně tak mi přijde že z vyšší rychlosti brzdí ale ne dost ostře, aby byla rezerva a jezdec se cítil bezpečně (údajně měněn a udělán celý př.vč.brzdy). Zadní brzda po výměně paken subjektivně ostřejší než přední, snadno a lehce dávkovatelná. Na jiné jsem se vezl jako spolujezdec a cítil jsem jak se motorka kroutila v zatáčkách/výjezdu (po městě, tlumiče asi zůstaly pro sólo) Úložný prostor menší pod pravou schránkou (jen pro zákl.nářadí a max.lékarničku). Přes šikmou kapkovitou nádrž lze snadno osadit i MAXI tankvak (mám) a ten aspoň trochu rozhrnuje vzduch. Dozadu lze koupit držák na kufry.
Jsem průměr.postavy, sedí se na ní vzpřímeně a pohodlně (cca do 1,5-2 hod pak už to chce přestávky) ale díky tomu je cestování rychlostí nad 90 velmi nepříjemné neboť vzduch "pere" do horní části trupu a hladké rovné sedlo přispívá pocitu že nedrtit řídítka, jakékoli odskočení od asfaltu (s malým nadhozením lehčího až středně těžkého jezdce) by vedlo ke "sfouknutí" z motorky. Proto je pohodlnější se trochu předklonit, ale to už vzhledem k poloze řídítek a tvaru motorky působí trochu komicky vzhledem k rel.malé rychlosti, jakoby chtěl jezdec jet rychleji na slabém stroji. Motor táhne do 90ky slušně, pak je to dle stavu motoru, moje cca do 115 víc se jí nechce. Je to 2takt při těchto rychlostech blížících se maximu se můžou dít, dle stavu a seřízení, pro začátečníky nečekané a v reálu nevídané a nebezpečné věci (přidření, blokování zad.kola) .
Měl jsem ji s 19zub sekundárem, nyní sem dal 21 (otáčky klesly, jsem spokojenější ale rychlostně stačila i 19ka, byla s 19kou o něco živější, ale já raději klidnou tišší jízdu v nižších otáčkách - pomalu a bezpečně (typická kochačka pro začátečníka), z rychlé mám zatím strach, necítím od stroje takovou jistotu (ani u sebe, v autě je to jiné) abych měl potěšení z rychlé jízdy.
Při prudším brzdění se dost "boří " řídítka i přední vidlice dolů, asi je to o zvyku.
V dešti naprosto bezproblému. Loni několikrát stávkovala za jízdy s tankvakem (občas rozsvítila kontrolky a zhasla), až letos sem došel na problém mnou osazeného plastochromového neoriginálního uzamykatelného víčka v kombinaci s tankvakem (podtlak v nádrži), přesto tehdy vykazovala rekordně nejnižší spotřebu 4,4 za dobu co ji mám.
Ve městě jezdí slušně (nová je nová bohužel a já ji pořizoval v naději že se budu učit jezdit a méněseřizovat..., nějak to nedopadlo, ale nelituji, naučil jsem se si většinu drobností dělat sám a obrovsky jsem si rozšířil obzory otěchto strojích), občas za jízdy pocukává (při konst.rychlosti a nižších otáčkách), občas mi zdechne na křižovatkách někdy i mou vinou , a s kombinací s pohledy okolí (už na mě i křičeli cyklisté - snad že kouřila) to chce antistresovou povahu (není můj případ) nebo jezdit pomaleji bezespěchu než se to naučím, což v dnešním uspěchaném provozu je problém...
Dnes už bohužel je i tento "téměř veterán " postižen nedostatkem nových kvalitních dílů. Dá se sehnat převážně jen druhovýroba nevalné kvality, nesrovnatelná přesností i materiálem s původními originály (zatížené strojní součástky), což jsem tak úplně nevěděl, když jsem se rozhodoval zbavit na mě těžké 500ky.
Zapalování a karburátory jsou spolehlivé, ale kdo chce na starém stroji dosáhnout hodnot výrobce (odpovídajících tabulkám), ten může obětovat spoustu času a financí do zapalování, karburátorů, opravy motorů... (chybička se vždy najde a nikdy není vše ideální jako u nové) a ve výsledku se tam ani nemusí dostat a výsledek pak často zato ani nestojí, vzhledem k tomu že motorka je jen na občasné vyjížďky a nemá takový nájezd aby se to vyplatilo.
Poruchy : při "drcení plynu" a pokoušení se konkurovat ostatním v rychlostech nad 105-110 dává najevo že to není její oblíbená disciplína všemi, bohužel i těmi nejfatálnějšími způsoby. Servis - tam kde umí staré JAWY, zvládnou i tohle, moderní servisy nechtějí ani slyšet... (i když by to zvládly je jim jasné že vzhledem k hodnotám a cenám u těchto bývalých socialist.strojů a obvyklým sazbám servis.prací u drahých dnešních strojů, by to majiteli moc efektu nepřineslo vzhledem k hodnotě stroje, a raději odkazují na zimu a "produkují" to co jim přináší větší zisk a méněstarostí)

Nejlépe se cítí(me ) na klas.silnicích, i ve městě jezdí lehce a rel.obratně , avšak díky 2taktu/kouření/nož.startování je to riskantnější (když zdechne na křižovatce i vinou jezdce (zastaveného paliva apod.), je nastartování občas nadlouho. Přijde mi, že je stavěná na klasické silničky 2. až 3.tříd a na pohodové cestování do 90km/h, dá se i po rychlých siilnicích s rychlostí do 110ti, to už chce ale plexi,tankvak/předklon apod., aby nebolely ruce a spol.od strnulého posedu a drcení řídítek od boje s vichřicí (při mé výšce a váze). Na Banditovi s polokapotou to bylo lepší ale i ten se mi zdál od 80ky "moc větrný", tak to berte relativně a s rezervou podle zvyku/síly, hmotnosti atd. Kupodivu se mi na ní jezdí rychleji a snadněji po dálnicích (cca kolem 100km/h) které jiní nenávidí. Nemusím tak moc řadit, bát se že neodhadnu zatáčku, nedobrzdím, něco za ní bude, obav z povrchu vozovky za horizontem, nečistot v zatáčkách, děr atd..., a přitom ušetřím moře času oproti jízdě po silnicích protínajících města/obce. Dle mého tam riziko kolize klesá, i nároky na pozornost, ...ale to je tím že ji mám dosud za přibližovadlo a hukot vzduchu a boj s ním mi stačí, ke spokojenosti nepotřebuju zatím adrenalin z odstřed.sil v zatáčkách (to na kole zase naopak ano, taky ale na kole díky jeho váze jsem schopen několkikanásobné korekce dráhy i v zatáčce, zatímco moto je několikanásobně těžší než já a zatím toto moc neumím, strach ji víc naklopit, přiklopit v zatáčce, brzdit v náklonu atd.).

Tím sem odpověděl i na otázku cestování na 251.


















Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
meiw
meiw napsal 26.03.20 v 16:47 10b.

Moc pěkná moto mého mládí, ať slouží jo a kdybys přemýšlel o změně dej mi vědět, byl bych ti vděčný, jistě bychom se domluvili

DejvGSR
DejvGSR napsal 10.04.19 v 17:22 10b.

Tak ta je, nádhera. Měl jsem ji také od sedmnácti, v té době nic lepšího nebylo. A k tý rychlosti, mě se rozbíhala běžně na 130, při zalehnutí atakovala na rychloměru 150, obratná fantasticky, po tom, co mi začly téct zadní tlumiče se bohužel v náklonu dost vlnila. Brzda byla skvělá - měřeno okem té doby, samo dnes je to spíše přibržďovadlo, ale pokud se s tím počítá a naučí žít, motorka je v dobrých rukou hooodně rychlá.

tomcruise77
tomcruise77 napsal 13.11.18 v 06:25 10b.

Sen všech kluků na přelomu 80 a 90 let. Pořád krásný stroj. Zajímalo by mě, proč dnes nazakrývají řetěz, nebo nedokáží vyrobit podobně jednoduchou mašinu. Já kdysi jezdil 150 a ta byla super. Když jsem měl 70 kilo, letělo to jako z praku.

zoller
zoller napsal 21.05.17 v 16:59 10b.

trafika
trafika napsal 02.09.16 v 19:06 10b.

Pěkná MZ-tka

Více komentářů



renocar_duben
Objednat reklamu
TOPlist