PROFIL MOTORKY

MZ ETZ 251 (1990)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník rradarr
Vloženo 14.11.2019
Aktualizováno 14.11.2019
Zobrazeno 611x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5

Popis motorky


Proč zrovna MZ 251 ??? Tuhle otázku si v této sekci asi položilo mnoho z Vás.

Více fotografii

První dojmy - Tak tady figuruje zase pro změnu můj kámoš Ritmajs. Jednou večer se bavím tak s klukama a asi jsem byl unavený tím přejížděním a půjčováním moto. A taky jsem už věděl, že v mé garáži nechci žádnou Jawu nebo ČZ, neboť jsem byl přesvědčen, že se na těchto moto nikam neposouvám. A ten Ritmajs povídá: „Podle mě je nejlepší moto MZ 251ETZ“. Myslím, že ještě řekl „Vole“, ale to už dějiny polkly ve svých análech. U našeho stolu se rozhostilo ticho a já nechápal, proč kámoš Lekňajs netvrdí, že nejlepší je jeho TTR 250 od Yamahy. No dopadlo to tak, že jsem probrouzdal inzeráty a postupně nakonec dvě koupil. Jednu fakt bez investic a druhou vlastně taky, akorát bez papírů. Proč hned dvě ? Dneska tomu říkám marketingová setrvačnost a zpětně toho nelituji, neboť ceny těch moto jsou kdesi nepochopitelně vysoko, až si říkám, jestli ta jejich pověst je nepředchází až přespříliš. Obě byly rok výroby 1990, takže to dopadlo tak, že jedna by byla eventuálně jako náhradní stroj a budou si půjčovat RZ. Ta primární, ale fungovala tak bezchybně, že na to nikdy nedošlo a vozila mě, popřípadě s batůžkem se stoprocentní spolehlivostí. Jen ta spotřeba…

Motorku bych doporučil pro - Pro někoho, kdo má rád dvoutakty, má smysl pro nostalgii a nebojí se ušpinit si ruce při práci se šroubovákem.

Doplňky na motorce - Karburátor Bing

Zapalování VAPE

Topcase 24l

Kontrolky směrových světel

Odstraněný airbox instalovaný KN filtr

Přední blatník Jawa

Recenze

Motor

Klasický dvoutakt nebudu se tady přespříliš rozepisovat, jelikož kdo tu moto trochu zná, ví o ní vše a kdo ne, tak ho detaily nebudou zajímat. Motor byl poplatný době vzniku a když vezmu jeho jednoduchost a hmotnost celé moto s přepočtem kW/kg, tak si asi všichni umíme představit jaká s tím je sranda. Ale mějme na paměti tu dobu vzniku. Tu srandu na tom každou dekádou deklasovali modernější stroje. Ale i tak - když stojíte 350 km od svého baráku u pumpy a někdo se vás zeptá, odkud jste … tak vám vysekne poklonu, že tak daleko by na tomhle nikdy nejel. Ovšem to tedy neví, že tyhle moto dojeli klidně mnooohem dál. Heki mi jednou povídal, že akční rádius MZ je přímo úměrný koulím majitele. Dost hodně je na tom pravdy.

Převodovka

To bylo radosti, když jsem po Jawách a ČíZe měl konečně pětikvalt. No fungoval dobře a jen trpěl klasickým vyskakováním 3st, ovšem to se rychle vyřešilo. Zlobilo to jen ve velkém zatížení a ve dvou, takže klasická bolístka. Velká výhoda oproti moderním moto bylo kompletní krytování řetězu, což mi na dnešních strojích chybí, ale chápu, že dnešní výkony jsou úplně jinde a tudíž musíme kráčet vstříc pokroku.

Podvozek

Taky tady byl znát pokrok a um soudruhů v DDR. Díky němu moto působí strašně lehce a zároveň docela pevně drží stopu, vemu-li v potaz výkon motoru a ostatní parametry. Další překvápko byly hliníkové ráfky a to jak se změnilo ovládání moto v zatáčkách oproti Jawám. Tlumiče byly jednoduché a vzadu se jen měnilo předpětí pružiny pro jízdu se spolujezdcem, případně, když jsem měl nabalené věci za sebou na sedle a ještě plný topcase. Díky její nízké hmotnosti jsme se spolu vůbec nebáli sjet mimo pevnou cestu a vlastně směr a úhly stoupání na nezpevněných površích byly limitovány jen adhezí pneu.

Brzdy

Ve předu nesmrtelný kotouč, vzadu nezničitelný buben ovládaný táhlem. Kamarádi měli občas problémy s přední pumpou brzdy - mě se ten neduh nějak vyhnul a všecko fungovalo jak mělo i po výměně všech gumových dílů. Dá se to jednoduše vyřešit pumpou z Jawy, ovšem nikdy jsem se nedopídil k tomu, proč ten problém nastává. Fakt vše fungovalo a já si neuměl představit, kdybych tam měl přijít o nějaký komponent, kde je nasáno IFA.

Celkový dojem

Byla matná černá, byla jednoduchá jak Leninovy sáně a oproti Jawám z ní sršela taková mladická svižnost. Prostě mi sedla. Príma na ní bylo světlo, které se klasicky otáčelo s přední vidlicí. To mi u všech budoucích strojů chybělo a muselo se řešit většinou za nemalých finančních obětí. Měla dokonalé pohodlné sedlo, které oceníte až sedláte jinou moto. A hlavně se to řídí fakt jako opravdová motorka a né, že to někam nutíte a nebo stylem: „…aha, tam to chce, tak tam pojedu“. Mě vlastně chyběla větší nádrž a alespoň bástry na řídítkách, jinak jsem jí měl rád takovou jaká byla a měl sem z ní vždycky pocit souznění.

Nakonec jsem je obě prodal Trilošovi k jeho kochacím retrovyjížďkám. Za tu dobu co je má, pokud si vzpomínám, se mu taky nic nepodělalo. Snad jen akumulátor, ale to je spíše životností, než to považovat za závadu.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Targus
Targus napsal 21.11.19 v 20:10 9b.

Tak tady to je jasné.
Beru ti bod za prodej...

Škoda jí. Ano, je pravda, že ty naše opěvované Jawky a Čízy se mohly jít ve své době vycpat. Pětikvalt a kotouč byly jasné, jak facka.

p.epanica
p.epanica napsal 15.11.19 v 15:14 10b.

...

Více komentářů



renocar_duben
Objednat reklamu
TOPlist