Rozhovor s Matějem Smržem o seriálu Miniracing Czech Republic

Devětatřicetiletý Matěj Smrž je pevně spojen s výrazným progresem motocyklového seriálu pro začínající jezdce Miniracing Czech Republic. Bývalý závodník FIM Superstock Cup 1000, World Supersport, německého šampionátu IDM, nebo britského šampionátu BSB, začal od roku 2019 naplno pracovat na organizaci českého miniracingu, který nakonec dostal až do programu Road to MotoGP™. Matěj Smrž je také ve FIM, kde je mimo jiné součástí ředitelství závodu mistrovství světa JuniorGP™.

V letošním roce je Miniracing Czech Republic součástí programu Road to MotoGP™. Co přesně to znamená pro český Miniracing?
Matěj Smrž: „Není to významným krokem pouze pro Miniracing, ale obecně pro silniční motocyklový sport v Čechách. Není to tak dlouho, co když ses dal na silnici, tak nebylo úplně jednoduché se rozhodnout, jakou cestou se po pár sezónách vydáš a už vůbec nebylo jasné, zdali máš vůbec šanci na úspěch ve světě. V minulosti nebylo moc možností. Z Minibike se blbě přechází na veliké okruhy a pár nadějných jezdců na tom u nás v minulosti pohořelo. Jejich kariéra buď úplně skončila anebo už jezdí jen pro zábavu, i když jejich talent nabízel víc. Na Minibike se naučíš chovat se na okruhu a naučíš se základním dovednostem, jako je práce s plynem, brzdou a zvykneš si na rychlost a souboje na dráze. Rozhodně je to dobrý základ a ideální vstupenka na silnici, ale aby to dávalo smysl a jezdec mohl pomýšlet třeba i na Mistrovství světa, je potřeba ve třídách koncepčně postupovat výš a výš. S výrobcem motocyklů Ohvale a vznikem série FIM MiniGP, je v tom dneska srozumitelný klíč a pro všechny série jsou podmínky totožné. Tímto odpovídám na otázku… Pro náš Miniracing to znamená, že máme rovnocenné podmínky, jako ostatní země, jež jsou součástí tohoto programu.“

Nasměřovat český Miniracing na cestu programu Road to MotoGP™ je splněným snem nebo jsou ještě vyšší mety než toto?
Matěj Smrž: „Pro mě osobně to splněním snem není, je to pouze odměna za dobře odvedenou práci a hodně let tvrdé dřiny. Pořádání jakéhokoli šampionátu nebo jen jednoho závodu dá skutečně hodně práce a člověk se málokdy dočká vděku. Z toho mám největší radost, že se nám podařilo dostat Miniracing na tu nejlepší možnou úroveň v dané disciplíně. Splněný sen to může být pávě pro jezdce a jejich rodiče ve FIM MiniGP World Series. Od začátku této série, tedy od roku 2021, jsem osobně při každém finále ve Valencii. Vidět tam malé závodníky a jejich rodiče v blízkosti hvězd z MotoGP, to je něco neskutečného. Když závodíš „kolem komína“, tak se ti nestane, že by tě například sledoval Fabio Quartararo, Loris Capirossi a další jezdci světového formátu. Finále ve Valencii končí ve čtvrtek a už v pátek začínají tréninky MotoGP. To znamená, že jsou tam úplně všichni…“

Závodit v rámci FIM MiniGP Czech Republic Series je tedy v této chvíli rozhodně prestižní záležitost. Tato série je určena pouze pro jezdce z Čech nebo teď bude vyšší zájem o start také ze strany zahraničních závodníků?
Matěj Smrž: „Již řadu let je Miniracing Czech Republic mezinárodní šampionát a pravidelně se u nás ukazují jezdci ze zahraničí. Samozřejmě, s povýšením na FIM MiniGP, tento zájem zahraničních jezdců vzrostl, a to především ve třech třídách Ohvale 110, Ohvale 160 a Ohvale 190. Pravidla jsou nastavena jednoduše a jasně. Pokud má např. Česká republika vlastní sérii, jezdec s českou národností musí jet tam a v této české sérii bojuje o postup do finále ve Valencii. Pokud Česká republika vlastní sérii nemá, jezdec s českou národností se může přihlásit do jiné série, bude-li tedy přijat. Pokud má jezdec dvojí občanství a chce startovat ve dvou sériích, to také může, ale pouze z té dopředu určené bojuje o kvalifikaci do finále.“

V rámci českého Miniracing jsi aktivní již nějaký ten rok. Pokud se na sérii podíváš dnes a vzpomeneš si na dobu, kdy jsi s organizací začínal, jak komplikovaná cesta to pro tebe byla?
Matěj Smrž: „První sezónu Smrz Academy klub pořádal jako promotér v roce 2016. V té době měl šampionát na starosti můj otec Martin, kamarád Aleš Eder a další členové klubu. Já jsem do roku 2018 závodil a začal jsem se tomu věnovat až v roce 2019 a naplno se vším všudy až od sezóny 2020. Každým rokem sledovanost a zájem o šampionátu roste, a to mi dělá největší radost. Počet jezdců se z marnivého čísla dostal takřka na 100 a nyní se stabilně držíme okolo 80. Během pěti let došlo k několika změnám, a i když se někdy jednalo o nepopulární kroky a rozhodování bylo těžké, vždy se potvrdilo, že dané rozhodnutí byly kroky správným směrem. Organizace je samozřejmě složitá a je za tím hodně práce, ale nejedná se o nic, co by člověk nedokázal, když má chuť pracovat. Nejtěžší každým rokem je dát dohromady rozpočet. Jedna sezóna už dneska vychází bezmála na 3,5 miliónu. Tuto částku na startovném samozřejmě není možné vybrat. Jenom díky podpoře Autoklubu České republiky a partnerům šampionátu, je možné držet Miniracing na takové úrovni, na jaké dnes je. Za to bych partnerům šampionátu moc rád poděkoval! Od sezóny 2023 vysíláme všechny závody Live na Youtube a to včetně Live Timingu a komentáře od takových komentátorských hvězd, jako je např. Josef Kubíček nebo Michal Šembera. Na všech závodech máme Safety Car jako v MotoGP a vůbec všechno se snažíme dělat tak, jako by se jednalo o světové závody.“




Každým rokem prochází série Miniracing Czech Republic určitými změnami pravidel. Je tomu tak i letos?
Matěj Smrž: „V letošním roce je tou největší změnou vstup do programu Road To MotoGP™. Dvě kategorie Ohvale 160 a Ohvale 190 patří do světové série FIM MiniGP World Series a tomu jsme se samozřejmě v některých krocích museli podřídit. Především musíme v těchto dvou kategoriích dodržovat technická pravidla napsané FIM. Stejně jako zbytek světa, co chce být také součástí FIM MiniGP. Dále jsme museli upravit věkové limity a v neposlední řadě jsme museli rozhodnout o rozložení vypsaných tříd. Během závodní soboty není reálné odstartovat více jak 6 závodů (každá třída startuje 2 závody). Z tohoto důvodu jsme se rozhodli dlouhodobě nejméně obsazenou třídu Senior Open 50 zrušit, a naopak sloučit Minimoto Junior A a Minimoto Junior B. V tuto chvíli Miniracing Czech Republic nabízí vstup do šampionátu pro nejmenší jezdce od 6 let věku. Jezdec může na tomto motocyklu zůstat až do věku 12 let, pouze s rozdílem většího výkonu. Již od 8 let věku, cítí-li se na větší motocykl, může přejít na Ohvale 110. Dále pak Ohvale 160 a Ohvale 190. V šampionátu máme ale i další tři třídy – GP12 Junior, GP12 Senior a Pitbike 160 Stock. Tyto třídy nabízí zábavu a prostor pro jezdce, jejichž ambice končí před branami světového šampionátu.“

FIM MiniGP Czech Republic Series & MČR Miniracing Czech Republic 2024:
(Vypsané třídy a věkové limity)
Minimoto Junior A (6 – 10 let)
• Minimoto Junior B (8 – 12 let)

• Ohvale 110 (8 – 12 let)
• Ohvale 160 – FIM MiniGP (10 – 14 let)
• Ohvale 190 – FIM MiniGP (12 – 16 let)
GP12 Junior (od 15 let)
• GP12 Senior (od 30 let)

• Pitbike 160 Stock (od 15 let)

Tím, že je letos český Miniracing v rámci série FIM MiniGP Czech Republic Series, bude závodění pro mladé výrazně nákladnější, než tomu bylo dosud?
Matěj Smrž: „Náklady pro jezdce budou velmi podobné, jako tomu bylo v loňském roce. Došlo k mírnému zdražení startovného, ale s ohledem na celkové náklady na sezónu se nejedná o závratnou částku. U motocyklů, dílů a například u pneumatik ke zdražení nedochází. Všechny motocykly ve třídách FIM MiniGP musejí být vybavené stejnými díly a samozřejmě za stejné ceny. Dodavatel motocyklů a náhradních dílů Ohvale byl vybrán samotnou továrnou Ohvale a podmínky prodeje jsou kontrolovány. Nákup motocyklu je dotovaný od Ohvale, včetně příslušného balíčku pro FIM MiniGP. Pneumatiky Pirelli jsou rovněž za dotované ceny a každý jezdec dostane 6 litrů oleje MOTUL 300V Road Racing 10W-40. Českým jezdcům, jenž se dostanou do finále ve Valencii, finančně pomůžeme. Úplně stejně, jako v minulosti Tadeášovi Benáčkovi (2021: Ohvale 160) nebo Romanovi Durdisovi (2022: Ohvale 160, 2023: Ohvale 190).“

Jak moc komplikované je pro danou sezonu postavit kalendář? Jednání s jednotlivými okruhy jsou snadná nebo naopak najít termín není vždy lehké?
Matěj Smrž: „Šampionát už pořádáme řadu let a s okruhy máme velmi dobré vztahy. Většina podniků je ztrátová a je potřeba je dotovat. Jak už jsem zmínil, díky Autoklubu ČR a díky partnerům šampionátu to zvládáme. Už se nám i stalo, že jsme byli v prodlení s platbou za závod, ale vždy jsme všechno doplatili, tak jak bylo domluveno. Myslím si, že to je hlavním důvodem, proč to mezi námi, jako promotérem a okruhy funguje dobře a můžeme si důvěřovat. Ohledně kalendáře a termínů už se držíme třetí sezónu velmi podobných datumů a prakticky jakmile končí sezóna, víme, jak bude vypadat ta další.“

Mimo Autoklubu ČR máš také povinnosti ve FIM. Jaká je tam konkrétně tvoje role?
Matěj Smrž: „Ve FIM jsem od roku 2019. Jsem členem komise pro silniční závody motocyklů (CCR). První tři roky jsem jezdil jako Steward na závody World Superbike a World Endurance. Od sezóny 2021 jsem členem pracovní skupiny pro FIM MiniGP. Při finále ve Valencii jsem jako hlavní Steward členem ředitelství závodu. Za FIM mám na starosti bezpečnost dráhy a řeším chování jezdců a případné postihy. Od sezóny 2022 jsem se také stal členem ředitelství závodů v FIM JuniorGP™. V JuniorGP™ zastávám pozici tzv. „Safety Officer“. Mám na starosti homologaci dráhy, bezpečnost podniku, řeším společně s kolegy chování jezdců na dráze a případné penalizace a mým úkolem je odstartovat všechny závody. Popsat detailněji práci v FIM by bylo na delší psaní. To si necháme na jindy.“

Pracuješ s mládeží, takže co se týče budoucnosti, vidíš optimisticky fakt, že v blízké době bude mít Česká republika své jezdce jak v juniorském MS FIM JuniorGP™, tak třeba v Red Bull Rookies Cupu nebo v prestižních šampionátech jako je MotoGP™ nebo WorldSBK?
Matěj Smrž: „Na tuto otázku se skutečně složitě odpovídá. Moc bych si to přál, abychom měli zastoupení ve všech prestižních šampionátech, ale prozatím nám chybí nám koncepční řešení. Úspěchy našich jezdců, na světové úrovni, jsou spíše individuálním snažením. Pokud se nám podaří vybudovat silnou juniorskou základnu v Miniracing a FIM MiniGP Czech Republic Series, bude o to jednodušší pracovat na jednotlivých jezdcích dál. Plán existuje, ale není to „akce“ na jeden rok. Jakubovi (bratr Matěje Smrže) se podařilo z nuly vybudovat tým ve třídě World SSP300, který v loňském roce bojoval o titul mistra světa do posledního závodu. To stejné se může podařit v JuniorGP™ nebo v Grand Prix ve třídě Moto3™. Všechno ale začíná u dětí a pokud není z čeho vybírat, těžko se dá plánovat slušná budoucnost v silničním motocyklovém sportu.“

Jaké máš plány pro rok 2024?
Matěj Smrž: „Je to jednoduché. Musím zajisti šampionát FIM MiniGP a Miniracing Czech Republic a budu na všech závodech, tak jako v předešlých letech. Ve výše zmíněných pozicích budu na všech závodech FIM JuniorGP a na finále FIM MiniGP ve Valencii. Mezi tím se musím postarat o firmu SMRŽ MOTO a doma se pokusím stihnout alespoň posekat trávu. Mj., můj mladší syn Vojta, kromě fotbalu stíhá i motorky, a to taky zabere nějaký čas. Naštěstí mám skvělou ženu, s přípravou motorek mi pomáhá taťka a společně s kamarády, ze Smrz Academy, zvládáme i tréninky a přípravu na sezónu. Sezóna už běží a něž se člověk rozkouká, je konec. Proto je potřeba si každou sezónu užít!“

„Vše nejlepší čtenářům M.cz a především opatrně na silnici!“

Matěj Smrž (1.12.1984, České Budějovice)

1995 – 1. místo MČR Minibike50 automat MTS
1996 – 2. místo MČR Evropa50 (Dandy)
1997 – 1. místo MČR Evropa50 (Simson)
1998 – 1. místo MČR Evropa50 (Simson), poprvé na závěr sezóny Most, třída 125 s Hondou – 2. místo v PČR a Juniorech, 3. místo v MČR (Honda)
1999 – 1. místo MČR junior 125 Honda, 3. místo MČR 125 Honda
2000 – MMČR 125ccm, Mistrovství Evropy 125ccm (Aprilia)
2001 – MMČR 125ccm – 1. místo, Mistrovství Evropy 125ccm – 17. místo (Aprilia)
2002 – MMČR 125ccm – 5. místo, Mistrovství Evropy 125ccm – 15. místo (Aprilia)
2003 – Mistrovství Evropy Superstock 1000, MEZ MČR třída Supestock 1000 (Honda)
2004 – ME Superstock 1000, MEZ MČR třída Supestock 1000 (pouze dva závody pro zranění) - Honda
2005 – Závod MMČR Brně, třída Superstock 600 – 1. místo (Honda)
2006 – Superstock FIM Cup 1000 – celkově 22. místo (Honda)
2007 – Superstock FIM Cup 1000 – celkově 12. místo - (3. místo Silverstone) - Honda
2008 – Superstock FIM Cup 1000 – celkově 6. místo - (1. místo Magny Cours, 2. místo Monza) - Honda
2009 – World Supersport - nejlepší výsledek Philip Island P16 - nedokončená sezóna, 4× start v IDM Superbike – 1× 1. místo, 1× 3. místo, 1× 4. místo (Honda)
2010 – IDM Superbike – celkově 10. místo (89 bodů), nejlepší výsledeky 2. místo Assen, 3. místo Hockenheim Ring (Honda)
2011 – IDM Superbike – celkově 5. místo (161 bodů), nejlepší výsledky 4× 1. místo, 1× 3. místo (KTM)
2012 – IDM Superbike – celkově 5. místo (184 bodů), nejlepší výsledky 4× 1. místo, 3× 2. místo, start na divokou kartu World Superbike Nürburgring - 1. jízda P12, 2. jízda DNF (Yamaha)
2013 – IDM Superbike - celkově 9. místo (113 bodů), nejlepší výsledky 1x 1. místo, 3x 2.místo (nekompletní sezóna pro zranění) - Yamaha
2014 – IDM Superbike - celkově 8. místo (94 bodů), nejlepší výsledky 4x 5. místo (Yamaha)
2015 – IDM Superbike - celkově 4. místo (140 bodů), nejlepší výsledky 2x 4. místo, 4x 5. místo (BMW)
2016 – British Superbike - pouze jeden závod v Brands Hatch - 1. jízda P21, druhá jízda P19 (nekompletní sezóna pro zranění) - BMW
2017 – British Superstock - pouze 5 závodů - Brands Hatch - 1. jízda P15, druhá jízda P17, Oulton Park P9, Donington Park - 1. jízda P6, druhá jízda P8 (nekompletní sezóna pro zranění) - BMW
2018 – World Endurance 24H Le Mans - DNF (Ducati), 8H
Slovakiaring (K. Hanika, J. Smrž, M. Smrž) (BMW) - P6
6/2018 – ukončení závodní kariéry

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist