Logo MZ MZ

Informace o značce

Dnešní podnik MZ Motorradwerk Zschopau GmbH má vice než 80letou tradici. Historie značky MZ sahá až k počátkům minulého století, kdy německý inženýr a industrialista Skafte Rasmussen koupil prázdné tovární haly v německém Zschopau. 13. dubna 1907 byla obvodovym soudem v Zschopau zapsána do obchodního rejstříku firma "Rasmussen und Ernst". Výrobní program představovaly zprvu armatury pro zařízení parních kotlů, příslušenství pro vznikající automobilový průmysl a podobné výrobky. Pak přišla první světová válka, a s ní vstup do válečné výroby a rozšíření závodu na větší průmyslový podnik.

Historie značky

Rasmussen později sám vstoupil do výroby automobilů, ovšem s výrobky, které nebyly vázány na pohonou hmotu benzin. Tudíž první prototypy parních „silostrojů“ vznikly pod novou značkou DKW (Dampf-Kraft-Wagen, neboli parou poháněny vůz).
Na konci první světové války stála továrna pana Rasmussena před otázkkou: Jak dále? Spolupráce s ínženýrem Ruppem umožnila nový začátek, a zároveň se stala startem pro dvoutaktní tradici v Zschopau.
Vznikl motor k pohánení hraček, určeny jako náhrada za parní stroje, které byly dosud výlučně k pohánění hraček používány. Název DKW dostal novy vyznam: "Des Knaben Wunsch" (Chlapcovo přání). Z tohoto motoru byl nejprve vyvinut pomocný motor k jízdním kolům. Pod označením "Das kleine Wunder" (Malý zázrak) byl ve své době prodejním hitem.
Pod reklamním heslem „DKW jede do kopce stejně jako ostatní z kopce dolů“, opustilo v roce 1920 výrobní haly v Zschopau více jak 20 000 „Arschwärmes“, jak se s oblibou tento motor nazýval.
A to byl startovní výstřel bezpříkladné historie úspěchu. Základní kámen skutečného motocyklu byl na světě. Tak byl již v roce 1921 vynalezen skútr „Sedadlové kolo Golem“ sice nepředstavovalo skutečný úspěch, ale bylo předchůdcem a průkopníkem „DKW Lomos“. Skútr bychom mohli dnes označit za nositele technologie. Kyvná vidlice s krátkým ramenem vpředu, přímočaré pérování vzadu a plynulý řemenový náhon byly novinky, které se objevily ve výrobě motocyklů až o čtvrt století později.

Tyto sedačkové motocykly vystřídal až první vlastní motocykl, tak zvaný Reichsfahrt Modell (Říšský jízdní model). Tento model se stal předchůdcem všech pozdějších motocyklů, vyráběných v Zschopau.



Rasmussenův podnik se od roku 1922 jmenoval "Zschopauerské motocyklové závody J.S.Rasmussena" a v roce 1923 byl přeměněn na akciovou společnost s výhradním vlastnictvím pana Rasmussena.
V roce 1922 na výrobě Říšského jízdního modelu pracovalo 1 000 zaměstnanců. Přes nepříznivé okolnosti ve 20. letech továrna neustále rostla. Přibývaly nové provozy. Vedle nových typů motocyklů továrna vyráběla vestavné motory DKW pro pohon různých agregátů. Firma se zabývala dokonce i výrobou aut s motory DKW, a také letadly. V roce 1929 vznikl soukromý koncern. Důležitým výrobkem v jeho kmenovém podniku Zschopau však zůstal motocykl.
Navzdory vší konkurenci mohli zschopauerští výrobci motocyklů založit tradici dvoutaktních motocyklů, pokračující ještě dnes v Motocyklových závodech Zschopau. Mezi významné vyvinuté technologie patří vratného vyplachováni podie profesora Schnurleho pro všechny motory DKW s podstatnými výhodami oproti dosavadním motorům vybaveným pístem s deflektorem.
Podstatným krokem ve vývoji podniku bylo zavedení výroby na běžícím páse, zavedení nejmodernějších amerických přístrojů a nové efektivní metody provozních organizací.
S 2 000 zaměstnanci mohl být v roce 1928 vyroben jubilejní 100 000. motocykl. "Zschopauerské motocyklové závody J.S.R., a.s." se staly nejvétší továrnou vyrábějící motocykly na světě. V roce 1929 podnik opustilo 60 000 motocyklů.
V té době se kromě jiných motocyklů vyráběl DKW SM s obsahem 175 ccm, prodejní hit LM E 206 s trubkovým rámem, vnitřní čelisťovou brzdou a balónovými pneumatikami a Z 500, první motocykl DKW s dvouválcovým motorem. Tento motor o obsahu 500 ccm se později stal výchozím bodem při vývoji motoru pro osobní automobily DKW rady F.

Po druhé světové válce kdy se továrna v Zschopau stala válečnou kořistí spojenců, začal takto vyrabovaný kapitál pod vedením Hugo Ruppeho obnovovat výrobu. V roce 1949 se začaly pod názvem“IFA DKW“ vyrábět první poválečné prototypy motocyklu RT 125. Souběžně se sériovou výrobou byly vyvíjeny závodní stroje. IFA slavila úspěchy se zbrusu novým modelem BK 350. A sportovní úspěchy byly hned využívány při dalším vývoji motorů.
V roce 1956 byla zavedena nová značka se zeleno-bílým logem „MZ“ a základním kamenem „Velké“ jednoválcové typové řady se stal model ES 250/0. Vývoj motocyklů pokračoval až do přelomu 1989. Poptávka se snižovala stále víc. Pod novým zeleno-bílým logem, odpovídajícím tradici DKW, naběhly v dubnu 1992 do výroby modelové řady „Fun“ a „Tourer“. Vždy s klasickými dvoutakty o obsahu 250 a 300 ccm.
1.7. 1992 byla založena společnost „MuZ Motorrad und Zweiradwerk GmbH“ pod vedením Petera Karla Korouse, která na výstavě IFMA představila hvězdu výstavy, nádherně klasicky zpracovaný model 500 SilverStar. Obratné motocykly MuZ měly v budoucnu pohánět výkonné jednoválce. Pro zvolený koncept se jevily nejlépe motory 660 ccm Yamaha. V roce 1994 byla produkce dvoutaktů přesunuta do tureckého Istanbulu, kde pokračovalo Rasmussenovo životní dílo pod názvem „Kanuni“. Soupeře japonské konkurenci má představovat výkonný dvouválec o obsahu 1000 ccm ve vhodném a lehkém rámu.
Přáním je výroba motocyklů s minimální hmotností a dokonalým podvozkem, které poskytnou svým majitelům 100% radost z jízdy. Základ této filozofie je zakotven v kořenech podniku – založeném téměř před 95 lety Jörgenem Skafte Rasmussenem a jeho pracovníky.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist