Socialistik Dragster – netradiční sprinty na 200 metrů se pořádají již 10 let

Každému, kdo si přečte název těchto závodů, je přibližně jasné, jaké motocykly se těchto sprintů mohou zúčastnit. Jednoduše řečeno se jedná o motocykly či motory, které byly vyrobené v rámci zemí bývalého východního bloku. Nejčastěji tak na závodech uvidíte značky Jawa a ČZ, občas se objeví také značka MZ a v nejmenší kategorii i nějaký ten Simson.

Socialistik Dragster – netradiční sprinty na 200 metrů se pořádají již 10 let

Kapitoly článku

Nedalo nám to a vyrazili jsme se na závody těchto „peklostrojů“ podívat na vlastní oči. Původně jsme si mysleli, že to bude spíše výlet za pár nadšenci, kteří ze svých Jawiček a Čézet sundají plechy a že hlavním cílem závodů je se spíše sejít s pár podobnými „nadšenci“ a hodit řeč u soudku piva. Jak jsme se ale zmýlili! Ve dnech 24. – 25. 8. 2018 se konal seriál závodů (celkem 4 závody ročně) na jedné z drah letiště v Dlouhé Lhotě u Příbrami. Lidové vstupné 50 Kč je spíše symbolické a kousek za vstupem už vyhlížíme první soutěžní speciály. Těch se podle jednoho z pořadatelů sjíždí pravidelně kolem čtyřiceti. Většinou se jedná o celé týmové stáje a závodníci každý rok své stroje vylepšují, nebo rovnou staví přes zimu nové. Závody mají dokonce punc mezinárodní účasti. Pravidelně totiž jezdí v jedné z kategorií tým z Maďarska na motorech značky MZ.

Jak celý nápad vznikl, kdo všechno se může závodů zúčastnit a na další informace kolem závodů jsme se zeptali přímo zakládajícího pořadatele, pana Pavla Onderky: „Závody vznikly před deseti lety, kdy jsme na to byli tři. Kromě mě to byl ještě Tomáš Kasalický a Michal Růžička. Tomáš, který je v Čechách odborník na dvoutaktní motory, dal vzniknout právě motoru z Jawy 350, který měl po změření 44 koní, a my nevěděli, co s ním budeme dělat. Tak jsme to dali do dragsterského rámu a zkusili jsme závodit. Tenkrát v garáži, kde to celé vzniklo, jsme se dohodli, že uspořádáme závody těchto strojů.

Původně jsme chtěli závodit na 400 metrů, ale to bylo nereálné, protože k dispozici byly jen malá letiště pro práškovací letadla. Začaly se tak dělat dva závody a v prvních ročnících se jezdila hlavně třída Klasik, protože u nás ty upravený speciály moc nebyly. Pak se to po pár letech otočilo a dnes už je to spíše o zdravé rivalitě týmů, kdy začaly vznikat stavby socialistických dragsterů. Socialistických proto, že je to určené pro motocykly vyrobené do revoluce v bývalé produkci RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci – ekonomická pomoc mezi socialistickými členskými státy sovětského bloku fungující v letech 1949 - 1991, pozn. red.). Třída Klasik je o tom, že zde soutěží motocykly, které musí být původní jako celek. To znamená tak, jak je udělal výrobce a ve třídě Special už mohou být různé rámy podomácku vyrobené nebo i z jiných strojů, ale motor musí být z těch továren východního bloku. U staveb jsou dovoleny i speciální výfuky, kola atd., je to omezené jen tím, že se nesmí rozhodit rozteče svorníků a pak už je to spíše o financích. Závodit se může od 15 let, kdy je nutný souhlas rodičů. Před startem kontrolujeme u závodníků alkohol, řidičák vlastnit nemusíte, protože je to uzavřená akce. Jezdec by pak měl mít homologovanou přilbu, rukavice, boty nad kotníky a ideálně i kombinézu s chrániči.“

Startuje se s pevným startem, kdy součástí je speciálně vyrobená a stále zdokonalovaná časomíra pořadatelem panem Růžičkou. Ta ukazuje čas na setiny a dokáže zobrazit i rychlost v cíli, tedy po ujetí 200 metrů. Jezdce na startu čekají semafory, které jsou součástí časomíry a které dokáží vyhodnotit i tzv. „ulitý“ start jezdce, takže čas se pak nezapočítá. Vše je tak maximálně objektivní. Celkem se během závodního dne v každé kategorii konají 4 jízdy.

Jaké kategorie jsou při závodech vypsány, popsal jeden z pořadatelů z klubu Chlíf Bikers, který si nechává říkat Medák: „Celkem je vypsáno 9 kategorií. Od malorážek o objemu 50 ccm ve třídě Klasik a Special, přes objemy 175 ccm, 250 ccm, 350 ccm, vše samozřejmě ve třídách Klasik a Special a samostatná třída Sport, což jsou speciální závodní stroje s motokrosovými motory. Pak je ještě třída Veteran, ale tu nám jezdil jen jeden jezdec na dragsteru 2500 ccm. Standardně se tato třída ale nevypisuje, spíše kdyby někdo přijel, tak jako záložní kategorie.“

Medák nám řekl také přibližné časy v některých kategoriích: „Náš klub jezdí kubatury 50 Special, 175 Special a Sport. Třeba Simson v kategorii 50 Special má lepší časy než kategorie 250 Klasik. Na 200 metrů má čas 12,5 vteřiny a rychlost 84 km/h. Jinak ty 350 Speciály mají rychlost kolem 125 km/h a dokáží to zajet za 8 – 8,5 vteřin. To je právě ten tým z Maďarska, ty mají hodně našláplý motory MZ.“

Jak může takový speciálně sestavený stroj vypadat, jsme se zeptali také přímo jednoho z jezdců z týmu Psychopath Racing Team, Kuby Tikovského: „Jezdím kategorii Special 350, což je kategorie pro upravený motorky o objemu 350, kdy motory se vyráběly v sérii. Tenhle stroj má základ v rámu z Jawy 634, zadek je celý dodělávaný, přední vidlice je z nějaký italský padesátky, jedno kolo je z Rieju a druhý z Aprilie RS 125. V téhle kategorii můžeme i motor upravovat, jak chceme, jen se nesmí hýbat s rozměrem svorníků. Takže motor je převrtaný, co se tam vejde, karburátor je tam větší z motokrosu ze Zetky, snížený hlavy, udělaný přímo na to výfuky a pár ještě drobných úprav, o kterých nechci mluvit (smích). S klukama jsme si koupili i brzdu na měření výkonu, když jsme to začali jezdit, protože bez toho bychom se nikam neposunuli. Tahle tři a půle má 44 koní. Převod je tam takový, že jedu jen na tři kvalty a v cíli je maximálka kolem 120 km/h. Stavěl jsem to jednu zimu před závody, ale věnovat se tomu musíš pořád, protože z toho pořád něco odpadá. V našem týmu je nás okolo sedmi, jezdíme kategorii 350 Special, 250 Special a třídu Sport. Jsme parta z Neveklova a okolí na Benešovsku, kdy se většinou scházíme u pivka a tam tyhle blbosti vymýšlíme. Já jezdím ještě silnici Klasiky, kluci zkoušeli i motokros, závody Pionýrů a podobně.“

Jak už jsme uvedli, každý rok se konají celkem 4 závody. Dva z nich pořádá motocyklový klub Chlíf Bikers a zbylé dva jsou pak pod taktovkou RENO-MOTO Mělník. Závody se jezdí v Katusicích u Mladé Boleslavi, jeden v Částkovicích u Pelhřimova a jeden právě v Dlouhé Lhotě u Příbrami. Pan Onderka tímto všechny čtenáře zve na závěrečný závod, který se koná ve dnech 7. – 8. 9. 2018 v Katusicích: „Můžou přijet opravdu všichni, kdo mají zájem se nejen podívat, ale i si zazávodit. Stačí jim k tomu klidně Pionýr vytažený někde ze stodoly, na značce nebo i bez ní, který trochu pojede a zkusit si zazávodit. Závody nejsou ani tak o tom, abychom si tu rozdávali hodnotné ceny, je to spíše o srdíčku, zábavě a o kamarádství. Startovné je stejně jako vstup lidové, pro všechny je to za 200 Kč.“ Podle startovní listiny se v každé kategorii počet jezdců pohybuje od jednoho do šesti, takže je velká šance dostat se „na bednu“.

Pro další informace o závodech navštivte webové stránky, kde kromě termínů najdete také výsledky proběhlých závodů všech kategorií, ale i technické předpisy a pravidla. V případě zájmu či doplnění informací neváhejte kontaktovat pořadatele.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 33 Kč od 11 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist