Logo Horex Horex

Informace o značce

Horex, tradiční německý výrobce motocyklů, který byl znám pro svoje moderní a spolehlivé čtyřtakty, upadl po šedesáti letech od přerušení výroby téměř v zapomnění. Pojďme si připomenout slavnou historii značky, která se v posledních letech pokouší o znovuvzkříšení.

Historie značky

Německý Horex je jednou z nejstarších značek motocyklů. Počátky výroby sahají až do roku 1920, kdy Frtiz Kleemann vyráběl bicykly s motorem Gnom ve městě Bad Homburg. O tři roky později, tedy roku 1923, vznikla značka Horex jako spojení názvů Homburg a Rex, což byla sklárna Fritzova otce Friedricha Kleemanna.Právě otec zakladatele značky Horex měl hlavní zásluhu na úspěšném startu výroby motocyklů. Mimo sklárny totiž vlastnil také firmu Columbus, která vyráběla motory (včetně motoru Gnom, se kterým mladý Fitz začínal u bicyklů).
Koncem roku 1923 přichází první model Horexu – sportovní 250. Čtyřtaktní motor od Columbusu byl usazen v rámu od firmy Stein Frankfurt. Hned první model mladé značky byl úspěšný a díky své výkonnosti, spolehlivosti a nízké hmotnosti sbíral vavříny v mnoha závodech. Úspěšný start dodal Fitzovi sebedůvěru, takže začal rozšiřovat výrobu a jeho další motocykly už byly postaveny v rámu vlastní výroby. Po dvou letech úspěšné existence Horexu dochází ke sloučení s Columbusem a značka začala používat typické H ověnčené vavříny a s korunkou nahoře.
Horex neustále rozšiřoval svoji nabídku motocyklů a soustředil se na produkci čtyřtaktů. Do roku 1933 vypustil do prodeje motocykly o objemu 250 ccm až 600 ccm. Úspěch zaznamenal model Horex 500 SV. Půllitrové SV bylo na trh uvedeno roku 1926, mělo výkon 10 koní při 3500 otáčkách a dosahovalo rychlosti až 80 km/h.
Mladý konstruktér Horexu, Herrmann Reeb, začal pracovat na velkém dvouválci o objemu 800 ccm s rozvodem OHC se souběžnými písty a středovým ložiskem klikovky. Takový koncept motoru neměl v tehdejší době obdoby a Reeb věděl, že Fritz Kleemann není nakloněn riskantním inovacím, takže na vývoji tohoto motoru pracoval tajně. Šéf společnosti se ale samozřejmě o tomto projektu dozvěděl, ale místo úplného ukončení vývoje nařídil zaměřit se na vývoj motoru o objemu 600 ccm, který bude vycházet z původního konceptu.

Když se německý trh začal vzpamatovávat z hospodářské krize, uvedl Horex do prodeje nové modely – S6 a S8 s moderním motorem, vysokou spolehlivostí a slušným výkonem. Šestistovka S6 měla výkon 24 koní a osmistovka S8 rovných 30. Nové motory měli nad konkurencí navrch a vykazovaly velice malé provozní náklady. Ačkoliv byly motocykly velmi drahé, Horex zaznamenal slušný zisk a krize byla zažehnána.
S nastupujícím nacistickým hnutím v Německu se omezovaly inovace v celém auto-moto průmyslu, požadavek byl na co možná největší unifikaci výroby. Toto se dotklo i Horexu, který se vrátil se svým 10 let starým motorům S5 a S6. Před začátkem války však ještě stihli vytvořit sportovní model SB35 s moderním motorem, na jehož základu stavěly poválečné modely Horexu. Během druhé světové války byla výroba civilních motocyklů uzavřena a Horex vyráběl pro potřeby armády.
Nový start výroby motocyklů trval ještě tři roky po skončení války. Do té doby Horex vyráběl například dieselové motory pro průmyslové použití. První poválečný motocykl přišel tedy až roku 1948, byl jím model Horex SB35 a hned o rok později přišel nejúspěšnější model Horexu, Horex Regina.
Regina měla nové odpružení, účinnější brzdy a kolébkový rám. Motor z SB35 dostal novou litinovou hlavu. O nový model byl okamžitý a hlavně velký zájem, o čemž svědčí 18 600 kusů vyrobených v roce 1950, které se prodávaly v šedesáti zemích světa. Regina se dočkala několika verzí. V roce 1952 přišla Regina Sport s upraveným válcem a hlavou a s výkonem 20 koní. Další verzí z roku 1952 byla Regina s motorem 250 ccm s výkonem 17 koní, která byla původně určena pro export. O rok později, tedy 1953, přišla Regina 400 s výkonem 22 koní, která byla často osazována sajdkárou. Reginy se vyráběly až do roku 1956 a celkově se jich prodalo přes 83 tisíc kusů!
V továrně v Bad Homburgu ale pracovali na novém modelu, nástupci Reginy, Horexu Imperator. Tento model ale do nekonečna provázely problémy s motorem, s praskajícím rámem nebo se špatnou ovladatelností. Vývoj Imperatoru byl tedy zastaven a V Horexu se pokoušeli o další model, Horex Resident ve verzích 250 ccm a 350 ccm.
Ovšem ani tento model nedokázal navázat na úspěch Reginy a prodeje postupně klesaly. Trh se přesouval k malým motocyklům a mopedům, kde se sice Horex pokoušel uplatnit, ale neúspěšně. Takže v roce 1960 firmu odkoupila společnost Daimler-Benz a výroba motocyklů a s ní i celá slavná historie byla ukončena.

Horex ale ne až tak úplně upadl v zapomnění. Obchodní značku vlastnil od roku 1960 konstruktér Friedel Münch, který se specializoval na velkoobjemové Mamuty. V roce 1978 představil obrovský stroj Horex 1400 Turbo Injection s výkonem 143 koní a maximální rychlostí přes 250 km/h. Ovšem toto byl jen sběratelský kousek. Obchodní značka pak putovala od jednoho vlastníka ke druhému, vznikly třeba i maloobjemové motocykly se znakem Horexu, ale nic co by stálo za zmínku.
Až v roce 2009 se Horex dočkal opravdového oživení. Značku odkoupili Clemens Neese a Frank Fischer a hned po roce uvedli novinku v podobě Horexu VR6. Nová výroba byla přesunuta do Augsburgu. VR6 je osazena šestiválcem o objemu 1218 ccm a s výkonem 161 koní. Motorka je to krásná, s moderním motorem a nese v sobě odkaz na minulé úspěchy Horexu. Otázkou zůstává, jak si nově oživená firma povede v tvrdé konkurenci.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist